Gå til innhold

Sjef som omtaler sine ansatte i Facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått en ny sjef og han startet med å bli venn med alle ansatte i Facebook og LinkedIn. Ingen torde av høflighet å avvise forespørselen...

Nå har denne sjefen begynt å omtale ansatte på sin private Facebook, som leses av alle hans private venner/familie/jobbkontakter (ca 900 stk).

Forleden postet han et ikke-jobbrelatert innlegg med link og bilde til en ansatt som hadde postet noe i et forum og skrev "jammen kan hun ikke mye mer enn bare jobben".

Er dette innenfor i 2017, spør jeg dere andre som leser dette om?

Anonymkode: e3b02...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg hadde vært ukomfortabel med det, og det kan fort skape ulikheter og dårlig stemning på jobb. However, på en liten arbeidsplass i ei bygd kan det være mer naturlig enn en mindre personlig arbeidsplass tror jeg - når omtalen er positiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke innafor, og du bør ta screenshot og gi til din leders overordnede. Hjelper ikke det, er det på tide med en prat med fagforeningen. 

Anonymkode: e7b1f...878

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en mindre arbeidsplass i en stor by. Kjenner på magefølelsen at det er feil. Den nye sjefen startet for ett år siden og har ikke erfaring fra akkurat dette. Han ser også ut til å mangle noen sosiale antenner som det forventes at "oppegående folk flest har".

Kan vel ikke unfriende, det blir for dumt.

Anonymkode: e3b02...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen skriver at "jammen kan han/hun/man ikke"...så er det som regel en positiv bermerkning, så jeg syntes ikke utsagnet i seg selv er noe å furte over. 

At man generelt har sjef og kolleger på facebook er en annen sak og kan være upassende, særlig om man stadig kommenterer andre kollegers/ansattes private aktiviteter på nett. 

Lag heller facebookggrupper med dine private venner, kolleger osv. så kan du sette private venner-gruppa som "default" dvs. at ting du poster på FB kommer bare til den private vennegruppa. 

Anonymkode: 8e970...ffa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen skriver at "jammen kan han/hun/man ikke"...så er det som regel en positiv bermerkning, så jeg syntes ikke utsagnet i seg selv er noe å furte over. 

At man generelt har sjef og kolleger på facebook er en annen sak og kan være upassende, særlig om man stadig kommenterer andre kollegers/ansattes private aktiviteter på nett. 

Lag heller facebookggrupper med dine private venner, kolleger osv. så kan du sette private venner-gruppa som "default" dvs. at ting du poster på FB kommer bare til den private vennegruppa. 

Anonymkode: 8e970...ffa

Det er vel også mulig å sette sjefens navn til "ikke se hva jeg liker og poster"..? 

Anonymkode: e3b02...669

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innenfor for en leder (på lavere) nivå å godta FB forespørsler fra ansatte? 

Anonymkode: 131e5...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt han på begrenset tilgang hvor han ikke ser statuser som blir skrevet. Om han skulle finne ut av det og spørre hvorfor, hadde jeg sagt at jeg vil skille jobb og privatliv og at han ikke må ta det personlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det innenfor for en leder (på lavere) nivå å godta FB forespørsler fra ansatte? 

Anonymkode: 131e5...721

Ja, det synes jeg er OK. Da har de valgt det selv. Jeg har hatt flere av mine ansatte på FB. Men så jeg er veldig påpasselig med hva jeg legger ut der selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjef på facebook, kun om sjefen skjønner hvilken arena det er.

Sjef på Linkedin, helt ok da det er ditt profesjonelle nettverk.

Anonymkode: 36c46...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått en ny sjef og han startet med å bli venn med alle ansatte i Facebook og LinkedIn. Ingen torde av høflighet å avvise forespørselen...

Nå har denne sjefen begynt å omtale ansatte på sin private Facebook, som leses av alle hans private venner/familie/jobbkontakter (ca 900 stk).

Forleden postet han et ikke-jobbrelatert innlegg med link og bilde til en ansatt som hadde postet noe i et forum og skrev "jammen kan hun ikke mye mer enn bare jobben".

Er dette innenfor i 2017, spør jeg dere andre som leser dette om?

Anonymkode: e3b02...669

Sjefer bør vel helst vente til ansatte eventuelt selv sender en forespørsel om facebookvennskap. LinkedIn kan jeg ikke noe særlig om, men det er vel karriererelatert i utgangspunktet?

At man roser en ansatt fordi hun utmerker seg i noe annet enn jobb når man først er facebookvenner, er helt innafor i min bok. Men jeg er kanskje ikke på en veldig formell arbeidsplass ..? (Jobber på videregående skole).

Anonymkode: ff9e4...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evilposelos skrev:

Hadde satt han på begrenset tilgang hvor han ikke ser statuser som blir skrevet. Om han skulle finne ut av det og spørre hvorfor, hadde jeg sagt at jeg vil skille jobb og privatliv og at han ikke må ta det personlig. 

Det var lurt, tror flere av oss kolleger vil gjøre det.

Det var sjefen som absolutt sendte requests til alle i FB og LinkedIn noen uker etter at han hadde startet...

Anonymkode: e3b02...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er grunnen til at jeg ikke sender facebookforespørsler til de jeg er leder for. De kan gjerne sende forespørsel til meg, men jeg sender ikke til dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det innenfor for en leder (på lavere) nivå å godta FB forespørsler fra ansatte? 

Anonymkode: 131e5...721

jobber heldigvis et sted der vi har gode relasjoner, og de fleste er venner med sjefen på fb. Men hvis det er plagsomt, så bli venner og putt sjefen på restricted listen.

Anonymkode: e9216...9be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobber heldigvis et sted der vi har gode relasjoner, og de fleste er venner med sjefen på fb. Men hvis det er plagsomt, så bli venner og putt sjefen på restricted listen.

Anonymkode: e9216...9be

Vi har gode relasjoner på jobb - men ønsker ikke å dra de med til FB dag og natt i helger, på ferier og inn i privatlivet.

Anonymkode: e3b02...669

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjefen sa faktisk på jobb i dag at han "vil se hvilke bilder han skal legge ut før helgen"og så utover alle...som om det var oss han hadde i tankene, 

Det er jo ikke lov...og her mangles et par sosiale antenner. Han er nærmere 60 år og har to voksne barn så han vet vel alt om FB, får man håpe. En kollega sa hun ville blokkere ham. 

Anonymkode: e3b02...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

At han sender en forespørsel i seg selv er vel ikke å anse som kritikkverdig på noe vis, med mindre det ligger en skjult agenda bak. Hvis han derimot legger ut diverse statuser som beveger seg inn i gråsonen, kan dette begynne å bli av en mer alvorlig karakter. Om denne sjefen viser gjentakende og hyppig vilje til å publisere slike statuser, må dere vurdere å gå høyere opp i systemet. Det er absolutt ikke bra og slike ting kan det fort bli problemer av. Fagforeningen kan også være til hjelp hvis ikke firmaet tar dette alvorlig nok. Ting som deles på sosiale medier bør i utgangspunktet være avtalt med de ansatte det gjelder. En annen regel er å være positiv, ikke nedlatende eller negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen sa faktisk på jobb i dag at han "vil se hvilke bilder han skal legge ut før helgen"og så utover alle...som om det var oss han hadde i tankene, 

Det er jo ikke lov...og her mangles et par sosiale antenner. Han er nærmere 60 år og har to voksne barn så han vet vel alt om FB, får man håpe. En kollega sa hun ville blokkere ham. 

Anonymkode: e3b02...669

Hun kan jo legge han i begrenset gruppen.

Anonymkode: 36c46...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan jo legge han i begrenset gruppen.

Anonymkode: 36c46...08d

Hvordan konkret gjør man det hvis man ikke har "grupper"i utgangspunktet? 

Hva om man i utgangspunktet bare "liker" og "poster" uten grupper og begrensninger (alle kontakter ser alt) -men vil putte denne ene til "begrenset": hvordan gjøres det? 

Anonymkode: e3b02...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...