Gå til innhold

Treg pc, hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips? For å få en windows-pc CPU til å gå ned :(

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet? Har kjørt sånn disksjekk, renset pc'en, slettet unødige programmer, sett på prosesser og tjenester (av programmer kjører ingenting), føler jeg har "gjort alt" :(

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kim skrev:

Gå ned??
Bruker pcen mye cpu kraft uten at det er krevende programmer som kjører? er det, det du mener?

Ja. Det gjør den. Men særlig hvis jeg kjører et bestemt program, så begynner programmet å henge. Selv om ingen andre programmer kjører, og tjenester er stoppet, internett er skrudd av. 

Hadde det vært første gangen, hadde jeg tenkt at PC'en er for dårlig til å takle programmet, men for noen måneder siden så taklet PC'en programmet fint.

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det gjør den. Men særlig hvis jeg kjører et bestemt program, så begynner programmet å henge. Selv om ingen andre programmer kjører, og tjenester er stoppet, internett er skrudd av. 

Hadde det vært første gangen, hadde jeg tenkt at PC'en er for dårlig til å takle programmet, men for noen måneder siden så taklet PC'en programmet fint.

Anonymkode: c931f...7c9

Det kan jo være mange ting, lite minne, et program som rett og slett er krevende i forhold til hvor mye kraft pcen din har osv.
Kjør antivirus, last ned et malware søkerobot, defragmenter harddisken din, slett browser historie og sjekk hvor mye ledig plass du har på C: disken din, er den full så må du rydde opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kim skrev:

Det kan jo være mange ting, lite minne, et program som rett og slett er krevende i forhold til hvor mye kraft pcen din har osv.
Kjør antivirus, last ned et malware søkerobot, defragmenter harddisken din, slett browser historie og sjekk hvor mye ledig plass du har på C: disken din, er den full så må du rydde opp der.

Men hvordan kan PCen få mindre kraft på 2 mnd? Det er det som er rart.  

Kan gjøre det du skriver. 

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan PCen få mindre kraft på 2 mnd? Det er det som er rart.  

Kan gjøre det du skriver. 

Anonymkode: c931f...7c9

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kim skrev:

Hvordan gikk det?

49,2 GB ledig på disk C

Kjørt virussjekk

Browserhistorie er slettet fra før (cccleaner)

 

Ikke noe bedre :(

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du windows 10? I såfall kan du høyreklikke på oppgavelinja (med startikon) og velge taskmanager (usikker på hva den heter på norsk) og se hva som trekker mye cpu-kraft.https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/8362d1416160706-task-manager-open-windows-10-a-task_manager_processes.jpg

Anonymkode: 74407...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne guiden også kan være til hjelp?

 

Anonymkode: 74407...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du windows 10? I såfall kan du høyreklikke på oppgavelinja (med startikon) og velge taskmanager (usikker på hva den heter på norsk) og se hva som trekker mye cpu-kraft.https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/8362d1416160706-task-manager-open-windows-10-a-task_manager_processes.jpg

Anonymkode: 74407...c3d

Nei, sju..

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrome (nettleser), explorer.exe, taskmgr.exe er de som bruker mest. Når jeg ikke bruker programmet. Merker at PC'en lett blir overopphetet og.. Nå som jeg skriver hopper CPU fra 34-65. Men det står: "Minne 1,5GB", hva menes med det? På disk C er det betydelig mer ledig plass. 

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at 1,5 GB minne er det som programmet bruker for å kjøre. Feks 1,5GB av totalt 4GB eller 8GB som maskinen har. Hva slags underlag har du maskinen på? Går vifta i maskina konstant på høy fart? Er det skriveprogrammet som gjør at cpu bruken går kraftig opp? Starter maskina tregt eller er det bare når du åpner visse program?

Anonymkode: 74407...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler at du tar backup av filer du vil beholde for så å tilbakestille PCen til slik den var når du fikk den, så får du renska den helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på siden for performance (ytelse?). Det kan være at det er høy diskaktivitet som gjør at den går seint. Skulle nesten tro det er noe Microsoft har lagt inn i det siste for å plage Windows 7-brukere, for jeg har vært borti to andre som har hatt samme problemet. De begynte å gå raskt igjen da de oppgraderte til Windows 10 med "støtteteknologier". Det er egentlig bare vanlig W10 men uten tidsfristen for oppgradering.

Anonymkode: 46c84...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar at 1,5 GB minne er det som programmet bruker for å kjøre. Feks 1,5GB av totalt 4GB eller 8GB som maskinen har. Hva slags underlag har du maskinen på? Går vifta i maskina konstant på høy fart? Er det skriveprogrammet som gjør at cpu bruken går kraftig opp? Starter maskina tregt eller er det bare når du åpner visse program?

Anonymkode: 74407...c3d

Jeg har den på bord, eller fanget. Vet jeg burde ha den på matte, men det er knotter på undersiden som holder PC'en opp fra bordet så viften får luft, men det gjør ikke maskinen raskere. Det er jo bare en konsekvens av for høy CPU. 

Hører ikke vifta, så vet ikke. Internett gjør at CPU går veldig opp. Eller hvis jeg kjører program (ikke word, mye større program)

12 timer siden, Hesitation skrev:

Anbefaler at du tar backup av filer du vil beholde for så å tilbakestille PCen til slik den var når du fikk den, så får du renska den helt. 

Ja, ser den.. men det er et program jeg har som er vanskelig å "backe up", fordi jeg da må ha en ny lisenskode, og siden jeg ikke er dataekspert risikerer jeg å miste prosjektene mine og et prog. til 800 kr. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på siden for performance (ytelse?). Det kan være at det er høy diskaktivitet som gjør at den går seint. Skulle nesten tro det er noe Microsoft har lagt inn i det siste for å plage Windows 7-brukere, for jeg har vært borti to andre som har hatt samme problemet. De begynte å gå raskt igjen da de oppgraderte til Windows 10 med "støtteteknologier". Det er egentlig bare vanlig W10 men uten tidsfristen for oppgradering.

Anonymkode: 46c84...f5f

Merkelig.. bør vel oppdatere, men sist jeg oppdaterte pc'en så klikket den (blue-screen), så er litt skeptisk til oppdateringer

Dette er win 7 professional

oppgavebeh.png

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ser dere den gikk høyt opp fordi jeg gikk inn på denne tråden..

CPU.png

CPU ille.png

Anonymkode: c931f...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...