Gå til innhold

Uttalelse fra Frp Nordre Aker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo/frp-er-maatte-fjerne-rasistisk-facebook-melding/a/23900117/

«Jeg blir så inni granskauen forbanne på dette «fittetryne» av ei vietnamesermegge. Send henne og hennes likesinnede til Vietnam eller Nord-Korea hvor denne kommunistiske diktatoriske sekten passer inn !!!»

 

Hvorfor reagerer folk mer på uttalelser om byrådens nasjonalitet enn at det åpenbare sexistiske? At noen kommer med hånene utsagn om andres nasjonalitet har vi da opplevd før uten å stemple det som rasisme. "Svenskejævel" for eksempel. 

Jeg reagerer mer på bruk av ord som "fittetryne" og "megge". Som går på nedvurdering av kjønn. 

Og det siste om kommunisme. Nord-Korea og Vietnam er vel kommunistiske. Og selv om slutningen ikke er riktig, kan det vel møtes med argumenter heller enn rop om rasisme. Ordet rasisme har virkelig tapt seg i betydning.

 

Anonymkode: 7a73a...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor forsvarlig er det å skrive det Kristin gjør? Dette er jo åpenbart rasisme. Og hva med utsagnet til Listhaug om rasismedebatten? Slår meg som meget selvmotsigende. 

Screenshot_2017-01-17-16-31-48.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av denne mobbingen av Frp.

Anonymkode: f6e38...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: denne Kristin-figuren virker som en klovn som ikke har noe i styre og stell å gjøre. Håper de kvitter seg med henne. Når det gjelder rasismedebatten har Listhaug åpenbart et godt poeng, men at rasismebegrepet har blitt slitt ut er strengt tatt gammelt nytt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes uttalelsene er hårreisende og jeg tenker at vedkommende ikke har noe i politikken å gjøre. Man skal gå på sak - ikke person. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråd rapportert for sjikane av Frp.

Anonymkode: f6e38...db9

Det er ikke imot reglene og å kritisere et politisk parti. Ta deg sammen.

Anonymkode: ad6a1...26d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke imot reglene og å kritisere et politisk parti. Ta deg sammen.

Anonymkode: ad6a1...26d

Sjikane og mobbing er i mot reglene.

Anonymkode: f6e38...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reagerer folk mer på uttalelser om byrådens nasjonalitet enn det åpenbart sexistiske? At noen kommer med hånene utsagn om andres nasjonalitet har vi da opplevd før uten å stemple det som rasisme. "Svenskejævel" for eksempel. 

Jeg reagerer mer på bruk av ord som "fittetryne" og "megge". Som går på nedvurdering av kjønn. 

Og det siste om kommunisme. Nord-Korea og Vietnam er vel kommunistiske. Og selv om slutningen ikke er riktig, kan det vel møtes med argumenter heller enn rop om rasisme. Ordet rasisme har virkelig tapt seg i betydning.

Anonymkode: 960ec...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette rasisme, så vet ikke jeg. 

Anonymkode: 73864...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kvalm av denne mobbingen av Frp.

Anonymkode: f6e38...db9

Lær deg hva mobbing betyr.

Anonymkode: 73864...8e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette rasisme, så vet ikke jeg. 

Anonymkode: 73864...8e0

Lær deg hva rasisme betyr.

Anonymkode: 960ec...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg hva rasisme betyr.

Anonymkode: 960ec...f1d

Opplys oss da. Mener du virkelig ikke at denne meldingen er rasistisk? Virker åpenbart da det går på etnisitet og utseeend, synes jeg men. Er så mange som sier at rasismebegrepet er utvannet og har mistet som betydning. Men når er noe rasistisk i dag? Synes veldig mange bortforklarer og ofte mener at saker ikke er rasistiske, selv i de mest klokkeklare tilfellene. Og hvem skal bestemme når noe er rasistisk? Du som er hvit og aldri ha opplevd det, eller den mørkhudete som mener han har opplevd det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, kjøttkaker skrev:

Opplys oss da. Mener du virkelig ikke at denne meldingen er rasistisk? Virker åpenbart da det går på etnisitet og utseeend, synes jeg men. Er så mange som sier at rasismebegrepet er utvannet og har mistet som betydning. Men når er noe rasistisk i dag? Synes veldig mange bortforklarer og ofte mener at saker ikke er rasistiske, selv i de mest klokkeklare tilfellene. Og hvem skal bestemme når noe er rasistisk? Du som er hvit og aldri ha opplevd det, eller den mørkhudete som mener han har opplevd det?

Det er da helt vanlig blant hvite å oppleve rasisme også. Spesielt blant kvinner, å bli kalt hore og lignende i lys av sin farge er noe som hender temmelig mange, da altså av mørkere mennesker. Ellers er jeg helt enig at utsagnet sitert i HI er rasistisk, det er faktisk utenfor all tvil. Men antagelser om at hvite ikke opplever rasisme er tøys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Det er da helt vanlig blant hvite å oppleve rasisme også. Spesielt blant kvinner, å bli kalt hore og lignende i lys av sin farge er noe som hender temmelig mange, da altså av mørkere mennesker. Ellers er jeg helt enig at utsagnet sitert i HI er rasistisk, det er faktisk utenfor all tvil. Men antagelser om at hvite ikke opplever rasisme er tøys.

Er det det, altså? Fått høre at rasismefenomenet går kun ene eien, på grunn av det massive omfanget over århundrer - som gjelder rasismen og diskrimineringen mot mørkhuda fra stater, land, samfunn osv. Men er jo enig med deg at det der er en utbredt holdning blant enkelte mørkhuda mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kjøttkaker skrev:

Er det det, altså? Fått høre at rasismefenomenet går kun ene eien, på grunn av det massive omfanget over århundrer - som gjelder rasismen og diskrimineringen mot mørkhuda fra stater, land, samfunn osv. Men er jo enig med deg at det der er en utbredt holdning blant enkelte mørkhuda mennesker. 

Rasisme er ikke forbeholdt mørkhudede. Dersom mange mørkhudede mener at alle hvite kvinner er horer, slik som faktisk en del ytrer, så er det jo like fullt rasisme. De stempler alle hvite kvinner som billige, mindreverdige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Rasisme er ikke forbeholdt mørkhudede. Dersom mange mørkhudede mener at alle hvite kvinner er horer, slik som faktisk en del ytrer, så er det jo like fullt rasisme. De stempler alle hvite kvinner som billige, mindreverdige individer.

Blir så forvirra over det der, men du har sikkert rett! Synes også rasismebegrepet er i overkant følelsesprega innimellom også(inkludert meg selv). Kanskje derfor det er så mye uenighet rundt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...