Gå til innhold

Betablokkere for ekstraslag når man allerede har lav hvilepuls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som går på betablokkere som allerede fra før hadde lav hvilepuls? Jeg har fått resept på betablokkere (Salo-Zok, 25 mg) etter både anbefaling frå kardiolog og fastlegen min for å se om det kan hjelpe mot veldig hyppige ekstraslag (VES) som jeg har døgnet rundt fortiden. 

Problemet er jo at jeg allerede har ganske lav hvilepuls og er skeptisk til at den skal synke enda mer. Dersom jeg måler den på kveldstid mens jeg ligger i sengen så er den som regel en plass mellom 45-60. Jeg er litt skeptisk til hvor langt pulsen kan synke ved bruk av betablokkere. Det står jo også i bruksanvisninga at man ikke skal bruke betablokkere ved lav puls. Men legen og kardiologen mener at det ikke er et problem. 

Vil gjerne høre innspill fra lignende tilfeller. Legen foreslo også at jeg kan prøve halve dosen, 12,5 mg først for å se hvordan det påvirker pulsen. 

Anonymkode: 56d1d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45-60 i hvilepuls er normalt og ikke spesielt lavt. Ingenting man reagerer på i alle fall. Mange som har en mye lavere hvilepuls. Hør på legen og kardiologen og ta medisinen din. 

Anonymkode: 3fc7e...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lav puls i sengen. Tablettene dine er på det høyeste etter 12 timer. Jeg tar mine kl 12 på dagen. Måler puls utenom dengen

Anonymkode: f8480...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 el 12 mg er uansett en/den laveste dosen da. Tror det går bra å høre på legen og ihvertfall hjertespesialisten.

Vær glad du slipper implantat om du ikke kunne tatt piller og måtte behandles.

 Antar du har gjennomført langvarig ekg monitorering i forkant

Endret av Joia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med laveste dose å se om det har effekt på ekstraslagene.

Anonymkode: 986ca...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også på betablokkere for ekstraslag, og merker at pulsen er noe lavere. Det som er så bra er at jeg ikke føler pulsen på samme måte som før så om jeg har ekstraslag så merker jeg dem ikke. 

Eneste bivirkningen for meg, som faktisk gjør at jeg vurderer å slutte, er at beina blir så tunge når jeg trener.

Anonymkode: 3838e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har lav puls i sengen. Tablettene dine er på det høyeste etter 12 timer. Jeg tar mine kl 12 på dagen. Måler puls utenom dengen

Anonymkode: f8480...de8

Så cluet er kanskje å ta tablettene sånn at de ikke er på sitt høyeste når man sover? Altså effekten begynner å avta etter 12 timer? Det var lurt! 

20 timer siden, Joia skrev:

25 el 12 mg er uansett en/den laveste dosen da. Tror det går bra å høre på legen og ihvertfall hjertespesialisten.

Vær glad du slipper implantat om du ikke kunne tatt piller og måtte behandles.

 Antar du har gjennomført langvarig ekg monitorering i forkant

Har vært innlagt pga. mistanke om hjertebetennelse og der jeg ble overvåket med telemetri i 2 døgn og tatt kortids-EKG hver morgen + når jeg ble innlagt. De var usikker på om ekstraslagene kommer av eventuelt betennelse som jeg har/har hatt (blodprøvene var negative med tanke på markører så er ingen sikker diagnose), eller om det skyldes den lette nedsatte pumpefunksjonen i hjertet (liten lekkasje på hjerteklaffen). Eller om det er en annen årsak til VESene. Jeg har altså ikke hatt langvarig ekg-monitering, men kardiologen på sykehuset gav meg jo betablokkere så jeg regner med at han har peiling på hva han driver med.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går også på betablokkere for ekstraslag, og merker at pulsen er noe lavere. Det som er så bra er at jeg ikke føler pulsen på samme måte som før så om jeg har ekstraslag så merker jeg dem ikke. 

Eneste bivirkningen for meg, som faktisk gjør at jeg vurderer å slutte, er at beina blir så tunge når jeg trener.

Anonymkode: 3838e...9e5

Så bra, du føler du fikk effekt av betablokkere? Og hvor fort merket du bedring? Har du faktisk fått færre ekstraslag eller er det bare sånn at du ikke merker det? De siste dagane har jeg flere ganger ikke merket ekstraslagene, men dersom jeg måler pulsen på halsen så er det der fremdeles. De har nok ikke blitt særlig færre, det er bare det at jeg ikke merker de like godt. 

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Start med laveste dose å se om det har effekt på ekstraslagene.

Anonymkode: 986ca...0c3

Mener du da 25 mg eller 12,5 mg?

Anonymkode: 56d1d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, du føler du fikk effekt av betablokkere? Og hvor fort merket du bedring? Har du faktisk fått færre ekstraslag eller er det bare sånn at du ikke merker det? De siste dagane har jeg flere ganger ikke merket ekstraslagene, men dersom jeg måler pulsen på halsen så er det der fremdeles. De har nok ikke blitt særlig færre, det er bare det at jeg ikke merker de like godt. 

Anonymkode: 56d1d...ae4

Jeg merket bedring fra første dose. Tror at medisinen fjerner ekstraslagene helt, og gir en veldig rytmisk og rolig hjerterytme. Men som sagt så er jeg ikke helt sikker siden jeg merker pulsen mye mindre. Jeg har også slitt med perioder med høy hvilepuls, og det hjelper selvfølgelig på dette også. Nå er pulsen min rundt 55.

Noen kan få en del bivirkninger som slapphet og trøtthet, men dette må du nesten prøve deg fram til. Det eneste jeg merker er at yteevnen på trening er noe lavere. 

Anonymkode: 3838e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Jeg merket bedring fra første dose. Tror at medisinen fjerner ekstraslagene helt, og gir en veldig rytmisk og rolig hjerterytme. Men som sagt så er jeg ikke helt sikker siden jeg merker pulsen mye mindre. Jeg har også slitt med perioder med høy hvilepuls, og det hjelper selvfølgelig på dette også. Nå er pulsen min rundt 55.

Noen kan få en del bivirkninger som slapphet og trøtthet, men dette må du nesten prøve deg fram til. Det eneste jeg merker er at yteevnen på trening er noe lavere. 

Anonymkode: 3838e...9e5

Takk for svar :) Hadde du mange ekstraslag i døgnet? Jeg har hentet tablettane nå fra apoteket nå og tenker jeg prøver ut med første tablett i helgen sånn at kroppen kanskje kan tilpasse seg litt til hverdagen. 55 høres ut som en flott puls med betablokkere, så virker som du har god nytte av det. Jeg er veldig spent på utfallet. I går satt jeg i sofaen og målte pulsen og den var på 48. Har virkelig ikke behov for at pulsen går så mye ned, men så lenge den ikke kryper ned på 30-tallet så er det vel innafor. 

Anonymkode: 56d1d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt telemetriovervpkning i to døgn har du jo hatt langvarig ekg monitorering. 

Anonymkode: e444b...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har hatt telemetriovervpkning i to døgn har du jo hatt langvarig ekg monitorering. 

Anonymkode: e444b...4d0

Det kan være. Sånn jeg forstår det så betyr det at det sitter noen på et rom (sykepleiere) og følger med på overvåkningen hele tiden i tilfelle hjertet plutselig kommer inn i en farlig rytme etc. Jeg trodde ikke at informasjonen blir lagret og lest av f.eks. en hjertespesialist i ettertid (eller underveis) som tolker og ser om det er noe spesifikke forandringer etc, en bør være obs på for å eventuelt vurdere om det er noen rytmeforstyrrelser etc. Noe som jo er tilfelle om man går med 24-timers EKG og sånt. Men dette vet jeg ikke og jeg aner ikke om hjertespesialisten anser meg som ferdig utredet mtp. ekstraslagene, eller om jeg bør utredes ytterligere. Dette finner jeg nok ut når jeg skal på kontroll om 1 mnd.

Anonymkode: 56d1d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått det foreskrevet av lege etter utredning, så du kan trygt bruke det selv med "lav" hvilepuls. :) Det skal være veldig lav normalpuls før de sier at det ikke er forsvarlig å bruke det. 

Når du står opp om morgenen, eller reiser deg etter å ha sittet lenge, gjør det sakte. Ikke sprett opp og gå med en gang. Ikke farlig, men det kan være du ser full ut de første par metrene. :ler: 

Anonymkode: 549ce...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være. Sånn jeg forstår det så betyr det at det sitter noen på et rom (sykepleiere) og følger med på overvåkningen hele tiden i tilfelle hjertet plutselig kommer inn i en farlig rytme etc. Jeg trodde ikke at informasjonen blir lagret og lest av f.eks. en hjertespesialist i ettertid (eller underveis) som tolker og ser om det er noe spesifikke forandringer etc, en bør være obs på for å eventuelt vurdere om det er noen rytmeforstyrrelser etc. Noe som jo er tilfelle om man går med 24-timers EKG og sånt. Men dette vet jeg ikke og jeg aner ikke om hjertespesialisten anser meg som ferdig utredet mtp. ekstraslagene, eller om jeg bør utredes ytterligere. Dette finner jeg nok ut når jeg skal på kontroll om 1 mnd.

Anonymkode: 56d1d...ae4

Telemtriopptak kan lagres, spoles i, skrives ut fra og det går alarm hver gang noe skjer så det kan noteres. 

Anonymkode: e444b...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått det foreskrevet av lege etter utredning, så du kan trygt bruke det selv med "lav" hvilepuls. :) Det skal være veldig lav normalpuls før de sier at det ikke er forsvarlig å bruke det. 

Når du står opp om morgenen, eller reiser deg etter å ha sittet lenge, gjør det sakte. Ikke sprett opp og gå med en gang. Ikke farlig, men det kan være du ser full ut de første par metrene. :ler: 

Anonymkode: 549ce...58a

Jeg for stole på at det er tilfelle :) Også får jeg kanskje følge litt med på pulsen for å se at den ikke blir veldig lav :) 
Er virkelig lei av de hyppige VESene mine. I går hadde jeg en god dag og det virket som det var på vei tilbake, i dag har det banket ofte og hardt. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telemtriopptak kan lagres, spoles i, skrives ut fra og det går alarm hver gang noe skjer så det kan noteres. 

Anonymkode: e444b...4d0

Visste ikke at informasjonen ble lagret og kan spoles i. Da har nok hjertespesialisten sikkert sett litt på det. Ja alarmen gikk et par tilfeller, pga av pulsen skjøt opp fra hvilepuls til 120-140 bare jeg gikk opp fra senga og til doen. Det kan jo sikkert være en grunn i seg selv til å gå på betablokkere da disse store sprangene ikke kan være så bra i lengden. Selv om jeg tror det har blitt litt bedre nå tror jeg.

Anonymkode: 56d1d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...