Gå til innhold

I hijab/frisør saken. Hvorfor snakkes det ikke om dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7b301c270866341591a5ce48962da2de.png

 

Ser folk trekker opp rasimekortet med en gang. Men det er ei Norsk jente som satt i gang dette sirkuset bare for å provosere. 
Regner med at i utgangpunktet fredelige folk som tror på Islam. Er de som er mest irritert på denne jenta.

Har dette kalkulerte stuntet bare endt opp med å skape mer avstand og spotte deres religion? 

Anonymkode: 382d0...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom hun har konvertert og skiftet navn til Malika, så er det respektløst å kalle henne Charlotte. As simple as that. 

Endret av Derpderp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å diskutere? Den latterlige summen hun saksøker frisøren for kanskje? Ja, den kan vi diskutere, men det andre er diskriminering. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Evilposelos skrev:

Hva er det å diskutere? Den latterlige summen hun saksøker frisøren for kanskje? Ja, den kan vi diskutere, men det andre er rasisme. 

Hva er rasisme? Begge er jo etniske nordmenn. Charlotte er ingen innvandrer.

Men hvis Charlotte, aka. Malika hadde vært en annen rase. Så hadde jo denne saken ingen ting med rasisme å gjøre. Det var kun snakk om religion. Islam finnes over hele verden, og praktiseres av alle raser. Det samme gjør kristendommen. 

Men med en gang noen stiller noen spørsmål med en religion som jager millioner på flukt. Så er motparten tom for argumenter og trekker frem rasismekortet... 

Rasisme er å mene at noen er mindre verdt på grunn av at de har en annen menneskerase enn seg selv. Det har ingen ting med religion å gjøre! Rase er ikke en gang et tema i de krigene som foregår nå! Det er tolkninger av religion som de ikke er enig i. 

Anonymkode: 382d0...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder å lese dommmen fra lagmannsretten vil du se at dette med provokasjon fra offerets side ble tatt opp og reduserte boten fra 10.000 til 7.000 kr

Anonymkode: 9ca3d...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er rasisme? Begge er jo etniske nordmenn. Charlotte er ingen innvandrer.

Men hvis Charlotte, aka. Malika hadde vært en annen rase. Så hadde jo denne saken ingen ting med rasisme å gjøre. Det var kun snakk om religion. Islam finnes over hele verden, og praktiseres av alle raser. Det samme gjør kristendommen. 

Men med en gang noen stiller noen spørsmål med en religion som jager millioner på flukt. Så er motparten tom for argumenter og trekker frem rasismekortet... 

Rasisme er å mene at noen er mindre verdt på grunn av at de har en annen menneskerase enn seg selv. Det har ingen ting med religion å gjøre! Rase er ikke en gang et tema i de krigene som foregår nå! Det er tolkninger av religion som de ikke er enig i. 

Anonymkode: 382d0...780

Ok forandret svaret nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble diskriminert på et utested i Oslo en gang. Jeg slapp ikke inn på et utested hvor de hadde "dresscode". Argumentet var at jeg hadde joggesko. Da sa jeg OK og gikk videre til neste. 

Nå i ettertid lurer jeg på om jeg ble diskriminert på det groveste? Har jeg en sak? Joggesko er for meg et praktisk plagg som er godt å gå i. Vil ikke nedverdige meg til å gå i dress sko bare for å få kjøpt meg en kald øl akkurat der.  

Anonymkode: 382d0...780

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er rasisme? Begge er jo etniske nordmenn. Charlotte er ingen innvandrer.

Men hvis Charlotte, aka. Malika hadde vært en annen rase. Så hadde jo denne saken ingen ting med rasisme å gjøre. Det var kun snakk om religion. Islam finnes over hele verden, og praktiseres av alle raser. Det samme gjør kristendommen. 

Men med en gang noen stiller noen spørsmål med en religion som jager millioner på flukt. Så er motparten tom for argumenter og trekker frem rasismekortet... 

Rasisme er å mene at noen er mindre verdt på grunn av at de har en annen menneskerase enn seg selv. Det har ingen ting med religion å gjøre! Rase er ikke en gang et tema i de krigene som foregår nå! Det er tolkninger av religion som de ikke er enig i. 

Anonymkode: 382d0...780

Det blir litt kjedelig å avspore alle rasisme-debatter med semantikk. Selvfølgelig vet alle at ordets opprinnelse kommer av antagelsen om raseforskjeller mellom menneskegrupper. Men man skal være passe kverulant for å motsette seg at begrepet rasisme har utviklet seg til å omfatte diskriminering basert på kulturelle, ikke kun biologiske, forskjeller. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fabelaktige mannegruppa Ottar har visst lagt ut "falske" nakenbilder av hun med hijaben. 

Anonymkode: 77ca6...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Det blir litt kjedelig å avspore alle rasisme-debatter med semantikk. Selvfølgelig vet alle at ordets opprinnelse kommer av antagelsen om raseforskjeller mellom menneskegrupper. Men man skal være passe kverulant for å motsette seg at begrepet rasisme har utviklet seg til å omfatte diskriminering basert på kulturelle, ikke kun biologiske, forskjeller. 

Helt riktig. Fra wiki: "De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitetvurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet".  Til TS: dette ble da ganske kjapt kjent i media. Personlig synes jeg "like lite" om begge sider i denne saken. De er mer lik enn ulik; de er provokatører som vil presse gjennom sin egen sak, likegyldig til den stemninga de pisker opp i hver sin leir. De bidrar rett og slett til polarisering av samfunnet, som er det siste vi trenger nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan rasisme da bety at:
Folk uten religion er skeptiske til folk med religion? På grunnlag av at de med religion starter kriger og dreper hverandre?

Da er jo "rasist" blitt et positivt ord på kloke og nøytrale folk som ikke vil ha noe med det der å gjøre? 

Anonymkode: 382d0...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Overrasket skrev:

Det blir litt kjedelig å avspore alle rasisme-debatter med semantikk. Selvfølgelig vet alle at ordets opprinnelse kommer av antagelsen om raseforskjeller mellom menneskegrupper. Men man skal være passe kverulant for å motsette seg at begrepet rasisme har utviklet seg til å omfatte diskriminering basert på kulturelle, ikke kun biologiske, forskjeller. 

Hvis det er uenighet om hva som ligger i anklagene er det temmelig relevant å avklare hva man faktisk snakker om. Jeg vil påstå at man skal være passe kverulantisk for å motsette seg at begrepet rasisme ikke kan endres til å omfatte diskriminering basert på kulturelle forskjeller. Det er ganske enkelt ikke særlig rasjonelt å utvide begrepet på den måten. Ordet rase omhandler biologiske forskjeller, ikke kulturelle. Da får du heller finne på et mer passende ord. Når det er sagt har man faktisk et langt mer passende og etablert begrep allerede: Sjåvinisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Helt riktig. Fra wiki: "De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitetvurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet".  Til TS: dette ble da ganske kjapt kjent i media. Personlig synes jeg "like lite" om begge sider i denne saken. De er mer lik enn ulik; de er provokatører som vil presse gjennom sin egen sak, likegyldig til den stemninga de pisker opp i hver sin leir. De bidrar rett og slett til polarisering av samfunnet, som er det siste vi trenger nå. 

Wikipedias side om rasisme står følgende om nyrasisme: "Begrep som baserer seg på en oppfatning om at rasismen i løpet av 1900-tallet til i dag har endret seg. Tilhengerne av dette begrepet mener at det eksisterer mange ulike syn og begreper på hvordan rasismen har endret seg, hvor deres fellesoppfatning er at det har skjedd et retorisk skifte på den politiske høyresiden hvor ordet ‘’rase’’ er erstattet med ordet ‘’kultur’’. Hovedgrunnen til dette er at forskjellen mellom de ulike kulturer er uforenlige og at kulturblandinger vi føre til konflikt. Skiftet fra ‘’rase til ‘’kultur’’ blir av disse sett på som overgangen fra den klassiske rasismen til såkalt nyrasisme".

Legg merke til ordlyden. Begrepet nyrasisme har sine tilhengere, men det betyr ikke at det er et etablert, allment begrep. Tvert imot. Det er en del som iherdig forsøker innføre nyrasisme som et allment begrep, til tross for stor motstand. I praksis er innholdet i begrepet nyrasisme synonymt med den etymologiske betydningen av ordet sjåvinisme. Tilhengerne av innføring av nyrasisme forsøker bytte ut begrepet sjåvinisme med nyrasisme i allmenn tale fordi de ønsker å utvide rasismebegrepet til å også omfatte andre former for negativ diskriminering enn hva rasismebegrepet egentlig rommer. Årsaken er naturligvis at rasisme kan knyttes til holocaust og den transatlantiske slavehandelen. Det er lettere å slå sine motstandere i hodet med et anklager om rasisme enn sjåvinisme. I stedet for å bruke det rette ordet forsøker de heller å utvide et annet, sterkere et til også omfatte det andre. Det hele er egentlig ganske uredelig forsøk på hersketeknikk. Den logiske måten å se det på rent semantisk er at rasisme er en form for sjåvinisme. Mer presist kan man kalle rasisme for rasesjåvinisme og negativ diskriminering på grunnlag av kulturelle forskjeller (som i virkeligheten er diskriminering basert på idémessige forskjeller) for kultursjåvinisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble diskriminert på et utested i Oslo en gang. Jeg slapp ikke inn på et utested hvor de hadde "dresscode". Argumentet var at jeg hadde joggesko. Da sa jeg OK og gikk videre til neste. 

Nå i ettertid lurer jeg på om jeg ble diskriminert på det groveste? Har jeg en sak? Joggesko er for meg et praktisk plagg som er godt å gå i. Vil ikke nedverdige meg til å gå i dress sko bare for å få kjøpt meg en kald øl akkurat der.  

Anonymkode: 382d0...780

Er joggesko et religiøst plagg for deg?

Anonymkode: 0064e...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er et praktisk plagg. Jeg liker ikke å gå med dres sko. Men noen ganger må jeg bytte hvis jeg skal inn noen steder. Men jeg aksepterer at jeg blir bortvist om jeg ikke gjør det. Andre steder. Som på VIP lounge blir jeg bortvist uansett pga. at jeg ikke har riktig etternavn. Helt i orden. Slik må man regne med. Føler ikke at det er nedverdigende. 

Hvorfor det egentlig? Hvorfor skal noen som kler seg ut som en muslim være så hårsår? De må jo ta like mye hensyn de som alle andre skal vi leve sammen.

Anonymkode: 382d0...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rasisme også skal gjelde religion. Så er jo majoriteten i Norge ateister nå. Et fåtall er troende kristne. Er man rasistiske da hvis f.eks to tvillingbrødre har hvert sitt syn her og ikke er enige?

Anonymkode: 382d0...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...