Gå til innhold

Kjæreste fra "velstående" familie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Arcturus skrev:

Det ts her møter er sin egen klassebakgrunn. Man blir fort klar over ens opphav når man møter noen som er ulik deg. Ja, bemidlede mennesker på toppen av næringskjeden er opptatt av utseende. Man kan gjerne se det i et seleksjonsperspektiv: utseende er makt og ressurs, og brukes deretter. Rike folk tiltrekkes de vakre (som oss alle, bare at de kan kreve/betale for mer av det). Det er ikke rart at de fineste damene studerer juss mens de største buruglene studerer til å bli sosionom, satt på spissen. Mange av de peneste jentene velger seg høystatus yrker og utdannelser for å treffe en høystatus mann.

Det er dette jeg alltid har tenkt. Jeg vurderte å ikke begynne på NHH på grunn av jeg ikke ville møte disse "pappaguttene", men jeg ville studere økonomi og hadde karakterer til det så da ble det slik. Jeg merker at vennene hans "typsik" BI eller NHH er finere enn gjennomsnittet og føler jeg ikke passer inn. Det er ikke det at jeg er stygg, men ville sagt under gjennomsnittet på utseende. Derfor lurer jeg på hvorfor vi fant tonen sammen. Hvorfor jeg blir invitert med på alt og hvorfor han alltid vil komme på besøk. 

Jeg synes det er en stor forskjell når jeg handler klær på Bik Bok og HM, og han handler sko til 5 000 og jakker til 17 000,- Jeg tror et slikt forhold ikke vil holde i lengden og er redd jeg mister vennskapet. Jeg har prøvd i mange måneder å ikke virke interessert når han sier "Like søt som alltid" til bilder når vi ser på det osv... 

Jeg har faktisk møtt foreldrene hans, siden de kjørte oss når vi skulle på fjelltur. De virket greie de, men snakket ikke så masse med meg. Praten gikk mellom de og han, og meg og han. 

Anonymkode: 312a9...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest canacas

Ja, jeg har vært i et forhold med en vestkantgutt og jeg er definitivt ikke fra vestkanten :P (snakker Oslo her nå). Jeg kan ikke huske at det var noen problemer relatert til dette, bortsett fra at denne kjæresten ikke hadde snøring på hva ting koster, hva det koster å bo, hva det koster å leve osv. Foreldrene hans elsket meg da, og ble veldig lei seg når det ble slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arcturus skrev:

Det ts her møter er sin egen klassebakgrunn. Man blir fort klar over ens opphav når man møter noen som er ulik deg. Ja, bemidlede mennesker på toppen av næringskjeden er opptatt av utseende. Man kan gjerne se det i et seleksjonsperspektiv: utseende er makt og ressurs, og brukes deretter. Rike folk tiltrekkes de vakre (som oss alle, bare at de kan kreve/betale for mer av det). Det er ikke rart at de fineste damene studerer juss mens de største buruglene studerer til å bli sosionom, satt på spissen. Mange av de peneste jentene velger seg høystatus yrker og utdannelser for å treffe en høystatus mann. De bruker sitt utseende aktivt som ressurs. Det er jo rart med det. En gåtur på Frogner er en lekse i skjønnhet. Det er mye perfekte kropper og ansikter. Man ville fått sjokk dersom du så det samme på Jessheim. Dette er et resultat av genetikk over tid. 'Vakre' gener sentrert i rike miljøer som har beholdt velstand over generasjoner. Innskudd av nye gener skjer så i økende grad gjennom utseende som billett. Den rike ungkaren gifter seg med den fineste dama. Sønnen deres igjen gifter seg med den fineste jenta fra bygda som ble advokat. Resultatet blir mye pene vestkantfolk.

Jeg har ingen forskning å basere dette på, men det er en erfaring jeg deler med mange andre fra miljøet. Det er ingen 100% garanti, det finnes mye schtøgge rikfolk også, men det er en viss tendens. Slik blir skjønnhet og utseende blir til en forventing. Forventing blir til et press og utestengelse. Måten det fungerer på i rike miljøer er følgende: Har du ikke utseendet må du ha pengene. Har du ikke pengene må du ha hodet. Den som forestiller seg at du kan endre dette klin stabile sosiale mønsteret i høystatusmiljøer lever i en drøm. Videre er lavklassens moralske fordømmelser totalt uvesentlige. De bryr seg katten om hva folk tenker om dem. Det er en liten gjeng mennesker som uansett driter i andre enn seg selv og sine. Om noe dyrkes fjernheten til det 'vanlige' som et tegn på at de har nettopp fått det til. 

Det er et helt annet type sett med sosiale koder i vanlige familier som den TS kommer fra. Der er det press om å være konform og 'vanlig'. Ikke tro du er noe. Janteloven, norsk folkeskikk. Tradisjoner? Beina planta på bakken. Hvis man skal anta en anelse kulturell relativisme er ikke nødvendigvis det ene bedre enn det andre, bare tuftet på ulike verdier (både åndelige og materielle). 

Alle som 'dater oppover' må gjennom det man kaller en klassisk klassereise. Det kan faktisl være en opprivende og vond opplevelse å forstå at man ikke forstår sosiale koder. At man 'mangler bakgrunn'. Hvilken vin var best igjen? Hvor går vi ut sa du? Feriere hvor?? Det er noe som heter: "You can take the boy out of the country, but never the country out of the boy". Det samme gjelder også klassebakgrunn. Det vi lærer som barn vil alltid sitte i oss som det mest korrekte og naturlige. Enten det var kaffe og kaker hos mommo i nabohuset, eller lukten av ny sportsbil. Disse tingene sitter i oss beinhardt. Når man skal date noen som har en annen sosial bakgrunn enn deg selv møter man mange av disse situasjonene hele tiden. En nær venn av meg ble blodrød i ansiktet og mortally embarrassed over at kjæresten hennes hoiet og skrek på en tapasbar. Han ble nedtrykt over hennes furtne mangel på å slå seg løs. Why? Sosiale koder og klasse. Det koster masse arbeid og koordinering å leve med ulike bakgrunner. (Men ikke nødvendigvis! Heldigvis er det et stort spenn. Det finnes Harry rikfolk f.eks).

Dette er ting TS og andre bør tenkte aktivt over og vurdere. Hvor godt passer vi? Det som dog er viktig å poengtere er at sosiale koder ikke er et uttrykk for fordervet moral. Utsagn som "jeg kunne aldri vært sammen med noen som er opptatt av utseende" har en ytterst normativ heftelse ved seg. Det er et klassespesifikt utsagn, en 'norm' som ikke høystatusmiljøer deler. Det betyr ikke at man ikke er moralske. Utseende er som jeg har forklart ofte en del av et sett med markører for seleksjon. Ja, det er ikke hyggelig, men er det et aktivt valg om å være jævelig? Det tror jeg ikke. Det er fordi det heller er en sosial kode. Det finnes på den andre siden tilsvarende uspiselige holdninger den andre veien, som f.eks forakt for kunnskap. Merk dere forskjellen. 

Mye sant det her. Men tror du tar feil i at rike folk har naturlig vakre gener. Tror heller mer rike folk oftere bruker penger på å forskjønne sitt ytre gjennom moteklær, skjønnhetspleie og ikke minst legge seg under kniven/laserbehandlingen eller botoxinnsprøyt.

dessuten har de masse med overskudd til å trene regelmessig, penger til bruk på sunt kosthold og penger til å pleie det mentale med psykologtimer, yoga og life coaching.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joia skrev:

Mye sant det her. Men tror du tar feil i at rike folk har naturlig vakre gener. Tror heller mer rike folk oftere bruker penger på å forskjønne sitt ytre gjennom moteklær, skjønnhetspleie og ikke minst legge seg under kniven/laserbehandlingen eller botoxinnsprøyt.

dessuten har de masse med overskudd til å trene regelmessig, penger til bruk på sunt kosthold og penger til å pleie det mentale med psykologtimer, yoga og life coaching.

 

Det tror jeg du har rett i, men ikke 100%. Det er mer til forklaringen, som er poenget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Jeg var veldig nære å date en fra en velstående familie, men klarte aldri å nå helt frem. Hun luktet vel at jeg var en arbeiderparti gutt lang vei da jeg ikke var like opptatt av kleskoder og den slags. Jeg tror hun likte meg fordi at jeg var mer ekte og ikke bare snakket overfladisk pjatt slik som mange i det miljøet gjør. Det kombinert med et normalt ego og ikke et oppblåst et gjorde vel at hun likte meg godt :) Jeg likte henne fordi hun var jordnær, varm og hyggelig. Venninnene hennes likte jeg ikke for å være ærlig. De var ikke like hyggelige og jeg tror heller ikke de helt forstod hvorfor hun var i nysgjerrig på meg :P De var mer interessert i de "glatte" mennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Om du "dater" oppover bør du passe på å enten se fantastisk bra ut (om du er kvinne), eller om du er mann alltid være i besittelse av mye cash. Hva som er mellom ørene er hipp som happ, når alt kommer til alt, virkelig sant. Fasade er alt som gjelder.

Intellekt og utdanning slikt har egentlig ikke det spor noen betydning. bare en stor bankkonto er nok for å smis i hymens lenker. 

sett flere par hvor den ene part ikke direkte var intelektuelt eller utdanningsmessig kompatibel. Kom tydelig frem i diskusjoner. Vil vel ikke si de matchet hverandre så mye ellers. Var liksom ikke behov for å "jobbe" litt for tilværelsen eller mer som er.

summasumarum: penger er alt som teller. Man måå være i besittelse av mye penger, eller rettere sagt nok til å opprettholde fasaden ( bare nok altså). Dvs en fin adresse ( kan være et kott for alt du vet) og dugbar kunnskap om franske viner. Kjennskap til stamsteder i vankestrøka. Spist på de fleste dyre resto i byen. Og bare handle akseptable klesmerker.

Hvis du kan litt om kunst, så er det bonus.

 

er det en fin verden? Tja, kanskje for noen, kanskje ikke.

Stressende

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg begynte å studere i høst så flyttet jeg til en annen del av landet siden jeg ville flytte på meg. På studiet har jeg fått god kontakt med en gutt (er jente selv) vi har jobbet mye sammen, vert på fester, kollokviegrupper, alt fra bowling og restaurant til fjellturer. Vi henger altså mye sammen utenfor campus. Jeg kommer fra en familie som ikke er høyt utdannet min mor er helsefagarbeider og min far er elektriker jeg har aldri skammet meg over det og gjør heller ikke det nå.

Vi har beveget oss fra å vere gode venner til å flørte, men jeg er usikker på om det vil fungere. Jeg er fra et lite sted i Trøndelag og han fra Bergen. Jeg bryr meg lite om utseende han bryr seg masse og snakker en del om sitt og andres utseende. For å være ærlig så er jeg ikke så vakker (uten å rakke ned på meg selv) jeg er vokst opp med helt andre interesser og familie enn han. Hans foreldre er advokat og ingeniør. Jeg føler vi er veldig forskjellige med tanke på interesser og verdier, men samtidig litt like. Er det feil å prøve å bli sammen tross ulikhetene?  

Anonymkode: 312a9...c25

Nei hvorfor skulle det være en hindring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Visse brukere her inne blir jammen jevnt sprøere for hver dag som går. Vitterlig. Jeg tør påstå at det ikke er noen abyss av rikdom som står mellom dere TS, liker du gutten, gå for det. Ikke hør på folk som har spadd opp en mur av overbevisning om egne sosiale klasse og suverenitet så høy at de sannsynligvis kommer til å dø single og alene, spist av sin egen katt.

Anonymkode: 2c2c7...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha... Visse brukere her inne blir jammen jevnt sprøere for hver dag som går. Vitterlig. Jeg tør påstå at det ikke er noen abyss av rikdom som står mellom dere TS, liker du gutten, gå for det. Ikke hør på folk som har spadd opp en mur av overbevisning om egne sosiale klasse og suverenitet så høy at de sannsynligvis kommer til å dø single og alene, spist av sin egen katt.

Anonymkode: 2c2c7...508

Haha, antar du sikter til blant annet mine kommentarer? Hvis så, kaller en spade for en spade. Er ferdig med korrekt holdning ift askeladden prinsessa og halve kongeriket propoganda, er bare sprøyt. 

Sannsynligheten for varig etablering er større om man leker med like barn. Er ikke latterlig, bare ærlig. Behøver ikke bety ts kan ha det gøy i den "andre" klassen.

Jeg liker ikke katter. :o)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt ser det ut til at dere har ganske forskjellige verdier, sånn grunnleggende. På bakgrunn av det er sannsynligheten for at forholdet funker liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du liker ved denne fyren da, TS?

Du mener han virker overfladisk og utseendefokusert (parallelt med at du anser deg selv som lite pen), han forteller historier som byr deg imot og han har tydelig en annen bakgrunn med andre interesser enn deg. 

Min erfaring er at den "svakere" part statusmessig ofte er langt mer fokusert på disse skillene enn de de selv refererer til som snobber. Det blir en slags hang-up, kombinert med at mange har et hat-elsk-forhold til menneskene de anser som rike. Se bare på artiklene som slås opp om Norges finanselite fra tid til annen, som ofte er kritisk vinklet, men med en undertone av beundring. 

Dette ser jeg også hos enkeltmennesker som ofte er fulle av fordommer mot det de oppfatter som "eliten", samtidig som de har et sterkt ønske om å ta del i "det gode selskap". 

Er det litt det som foregår her? Du vil være med i klubben som ikke vil ha deg som medlem? Det finnes da utallige gutter som tydelig matcher deg langt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene er advokat og ingeniør så er de vel øvre middelklassen. Man kan ikke se på oppførselen til noen at de har foreldre fra øvre middelklassen. 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marie90 skrev:

Min erfaring er at den "svakere" part statusmessig ofte er langt mer fokusert på disse skillene enn de de selv refererer til som snobber. Det blir en slags hang-up, kombinert med at mange har et hat-elsk-forhold til menneskene de anser som rike. Se bare på artiklene som slås opp om Norges finanselite fra tid til annen, som ofte er kritisk vinklet, men med en undertone av beundring.

Virkelig? Om du har lest trådene som handler om hvor mye utdanning folk forventer fra partnere, så er det veldig mange med høy utdanning som ikke kunne datet noen med "bare" VGS. Som et eksempel. Tror privligerte personer tar status, penger og utdanning mer for gitt og tror dette er noe som faller i hendene på alle som ønsker det, og at folk må være late eller dumme om de ikke har det

Anonymkode: e6d7a...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Marie90 skrev:

Hva er det du liker ved denne fyren da, TS?

Du mener han virker overfladisk og utseendefokusert (parallelt med at du anser deg selv som lite pen), han forteller historier som byr deg imot og han har tydelig en annen bakgrunn med andre interesser enn deg. 

Min erfaring er at den "svakere" part statusmessig ofte er langt mer fokusert på disse skillene enn de de selv refererer til som snobber. Det blir en slags hang-up, kombinert med at mange har et hat-elsk-forhold til menneskene de anser som rike. Se bare på artiklene som slås opp om Norges finanselite fra tid til annen, som ofte er kritisk vinklet, men med en undertone av beundring. 

Dette ser jeg også hos enkeltmennesker som ofte er fulle av fordommer mot det de oppfatter som "eliten", samtidig som de har et sterkt ønske om å ta del i "det gode selskap". 

Er det litt det som foregår her? Du vil være med i klubben som ikke vil ha deg som medlem? Det finnes da utallige gutter som tydelig matcher deg langt bedre.

Du er jo selv sykelig opptatt av status osv..

Anonymkode: 117bc...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Om du har lest trådene som handler om hvor mye utdanning folk forventer fra partnere, så er det veldig mange med høy utdanning som ikke kunne datet noen med "bare" VGS. Som et eksempel. Tror privligerte personer tar status, penger og utdanning mer for gitt og tror dette er noe som faller i hendene på alle som ønsker det, og at folk må være late eller dumme om de ikke har det

Anonymkode: e6d7a...19c

Nå går TS og denne fyren på samme skole, så om han skulle ha disse kravene er vel det i boks. Utifra hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg bebreider jeg ingen for å ville ha en partner med en utdannelse å falle tilbake på. 

Nå var poenget mitt uansett at i forhold der det er en avstand mellom de to (utdannelse, formue eller mer), så er frykten for å ikke være "god nok" sterkere enn bebreidelsen fra den andre parten.

Denne fyren ville da ikke datet TS eller introdusert henne for foreldrene om han ikke var komfortabel med hvem hun er og hvor hun er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/18/2017 den 0.11, Joia skrev:

Uansett. Om du "dater" oppover bør du passe på å enten se fantastisk bra ut (om du er kvinne), eller om du er mann alltid være i besittelse av mye cash. Hva som er mellom ørene er hipp som happ, når alt kommer til alt, virkelig sant. Fasade er alt som gjelder.

 

Hva i all verden? At man har foreldre med høyere utdanning og god råd betyr selvsagt ikke at man ikke bryr seg om andre ting enn utseende og penger. 

 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo selv sykelig opptatt av status osv..

Anonymkode: 117bc...0a1

Skjerp deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som flørter med en rik gutt, og jeg skjønner ikke helt hva han ser i han. Ja, kameraten min er interesert i klær og det "matrielle", greit nok, men denne gutten kommer fra en sosial gruppe hvor venner kjøper dyre merker til hverandre når det er bursdag og jul. Familien bruker SYKT med penger på design og merke, og hele instagramen til denne personen er full av bilder av hans "nye" ting. 

Jeg syns det er greit å være rik, men får litt avsmakt av folk som sprer bilder av sin nye "leke" på internet hele tiden. "Se bilen pappa kjøpte til meg da?" 

Det blir for pretensiøst. 

Anonymkode: 05180...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hermine Grang skrev:

Hva i all verden? At man har foreldre med høyere utdanning og god råd betyr selvsagt ikke at man ikke bryr seg om andre ting enn utseende og penger. 

 

Jo det er sant, man bryr seg om andre ting. Men det er nok mer snakk om hva til syvende sist prioriteres. Og tror nok du har en passe normativ holdning til dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marie90 skrev:

Hva er det du liker ved denne fyren da, TS?

Du mener han virker overfladisk og utseendefokusert (parallelt med at du anser deg selv som lite pen), han forteller historier som byr deg imot og han har tydelig en annen bakgrunn med andre interesser enn deg. 

Min erfaring er at den "svakere" part statusmessig ofte er langt mer fokusert på disse skillene enn de de selv refererer til som snobber. Det blir en slags hang-up, kombinert med at mange har et hat-elsk-forhold til menneskene de anser som rike. Se bare på artiklene som slås opp om Norges finanselite fra tid til annen, som ofte er kritisk vinklet, men med en undertone av beundring. 

Dette ser jeg også hos enkeltmennesker som ofte er fulle av fordommer mot det de oppfatter som "eliten", samtidig som de har et sterkt ønske om å ta del i "det gode selskap". 

Er det litt det som foregår her? Du vil være med i klubben som ikke vil ha deg som medlem? Det finnes da utallige gutter som tydelig matcher deg langt bedre.

Det jeg liker med han er at han er veldig inkluderende og vil alltid hjelpe. Når jeg flyttet fra Trøndelag for å begynne på NHH var jeg redd for å ikke få noen venner, men fra fadderuken så ble vi kjent. Han var veldig nysgjerrig på hvem jeg var og vi snakket mye sammen i fadderuka, vi har snakker fortsatt mye sammen og har alltid noe å snakke om. Jeg liker at han bryr seg om skolen og tar det seriøst. Han er veldig raus med de rundt seg, jeg føler meg alltid trygg og sett når jeg er med han. I tillegg har han et fint utseende og vi har samme humor. Jeg har sterke følelser for han, men er redd for å miste vennskapet om vi bryter et forhold. Jeg har prøvd å stå imot tiltrekkingen siden fadderuken i august. 

Jeg føler meg litt dømmende når jeg beskriver han som "rik/soss", men samtidig har en del av de fordommene blitt avklart. Jeg synes ikke alle de jeg kalte "pappagutter" før er så snobbete og egoistiske lengre. Jeg er usikker på om jeg passer nok inn i "klubben" hans i lengden. 

-TS

Anonymkode: 312a9...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...