Gå til innhold

Sardiner på boks, med innvoller og bein? Skal man spise det?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

Har aldri smakt sardiner før, og tror jeg nå skjønner hvorfor det aldri har blitt foreslått av noen. Skjønner også hvorfor det var så billig.

Kjøpte en boks Eldorado Sardiner i solsikkeolje i dag. Jeg elsker all slags fiskepålegg og er langt ifra kresen, så gledet meg veldig. Åpnet nå nettopp boksen og fikk vann i munnen av lukta og hvor godt det så ut. "Store, fine filetbiter" tenkte jeg.

Plukker opp en bit med gaffelen og der ramler biten fra hverandre, med mørke innvoller overalt. Plukker opp enda en bit og ser en ryggrad som stikker ut. Altså HÆ, er dette normalt? Hvorfor renser de ikke fisken? Skjønner at det ikke er en kjempefisk det er snakk om, men det må da gå an å skrape ut det meste av innvoller og ryggrad før man kaster det i en boks, klar til å spises?

Smakte litt på selve fisken, og den smakte helt greit. Hadde nok godt kunne satt meg ned for å spise selve fisken, hvis jeg slapp å spise innvoller og ryggvirvler i tillegg.

Er det meningen man skal rense fisken selv? På pakken står det ingenting om rensing av fisken, bare at den kan spises som den er eller varmes opp.

Dette må være dagens skuff. Finnes det ordentlig renset sardiner å få tak i her i Norge? Kjenner jeg har liten lyst til å kjøpe andre merker i blinde og prøve de, selv om de ikke koster all verden... Jeg spiser mye rart, alt fra halvgammel yogurt til tørrstekt biff, men innvoller og bein det spiser jeg ikke. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sardinene kommer ikke med innvoller, de er sløyd før de legges på boks, men de er ikke filetert.
Beina til sardinene er så små at du merker dem ikke når du tygger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brislingen går i steng et tre dager fra den blir fisket til den havner på boks. Det gjør at tarmen er helt tom før slakting og videreforedling.

Anonymkode: f47a0...8e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man skal ikke spise sardiner med hode og det hele. Det skal kastes på samme måten som muggen gammelost! Fysjom!!!

Anonymkode: a8e40...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare sardiner som most smaktilsetning i for eksempel fløtesausen til kalkun, men pappa som legger det på egg og er enig med deg om ben, fileterer de små djevlene fra boksen...ser ut som mer jobb enn det er verdt spør du meg, men man kan i alle fall gjøre det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Hvis jeg av en eller annen grunn får ånden over meg og bestemmer meg for å kjøpe mer så får jeg sette meg ned å rense fisken selv. Mulig det ikke er innvoller i dem, men noe slags innmat er det iallefall. Lange tråder, tykke klumper... Noe rart er det. Og jeg er rimelig sikker på at den ikke var skjært opp langs, bare skjært av hodet og halen - og det kan jo tyde på at lite har blitt gjort med innsiden? Kanskje derfor sardiner er så billig? Og den ryggraden jeg plukket ut virket ikke særlig appetittlig, da den var rimelig hard. Litt som brusk, kanskje.

Uansett så blir det nok en liten stund før jeg kjøper mer. Glemmer nok ikke denne opplevelsen med det første! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin

Sksl du spise sardiner må de være i olivenolje eller tomat. Solsikkeolje ødelegger hele smaksopplevelsen. Legg sardinene i pastasalat eller mos de på brødskiva. Alternativt er makrell på boks bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aamu skrev:

Ja. Bare unngå å spise boksen - spiser du den, kan du få magesmerter. 

Åh shit. Jeg tømte ut sardinene men spiste boksen, sammen med olivenolje og litt løk. Dør jeg nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, PaperFlower skrev:

Åh shit. Jeg tømte ut sardinene men spiste boksen, sammen med olivenolje og litt løk. Dør jeg nå?

Kan være skummelt! :( Vær obs på skarpe smerter fra nedre mageregion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sardinsmoothie? Det hørtes litt frekt ut. Kjøre på i blenderen med litt isbiter kanskje? 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Akay skrev:

Hva med sardinsmoothie? Det hørtes litt frekt ut. Kjøre på i blenderen med litt isbiter kanskje? 😂😂

Grøss! Har De selv smakt dette som De foreslår?

Anonymkode: 6300a...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grøss! Har De selv smakt dette som De foreslår?

Anonymkode: 6300a...26a

Selvfølgelig har jeg ikke det! Blir dårlig av bare av tanken på å spise sardinene, men de som spiser det kan jo f.eks lage en smoothie av det så slipper de hvertfall å tenke på hvordan fisken ser ut😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Akay skrev:

Selvfølgelig har jeg ikke det! Blir dårlig av bare av tanken på å spise sardinene, men de som spiser det kan jo f.eks lage en smoothie av det så slipper de hvertfall å tenke på hvordan fisken ser ut😂

Takk for svar! :)

Hva med å koke suppe på sardinene?

Makrell i tomat skal visstnok smake mye bedre når den er oppvarmet enn når den er kald :spise:

Anonymkode: 6300a...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:spy: 

Anonymkode: 0ada1...724

Eller vi kan koke en deilig sardinsaus som serveres på vanlijeis :nordvesta:

Anonymkode: 6300a...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Hva med å koke suppe på sardinene?

Makrell i tomat skal visstnok smake mye bedre når den er oppvarmet enn når den er kald :spise:

Anonymkode: 6300a...26a

Det har jeg prøvd, det var :spy:

Sardinene anbefales for øvrig å spises med skjelettet, det er mye kalsium der, mer enn i melkeprodukter.  

Anonymkode: 969ac...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Eldorado Sardiner i solsikkeolje! (Rema sin er identisk.) Jeg tror du bare har vært uheldig med akkurat den boksen. Jeg heller av det meste av oljen og spiser sardinene på knekkebrød. Det er SÅ godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig å spise f.eks. sild med ben? 

Anonymkode: 31cf2...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...