Gå til innhold

MÅ en baby på 5.mnd ha leggerutine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sliter veeldig med legging av vår 5 mnd gamle gutt, han har fra fødselen av vært i storslag rundt 23-24 tiden på kvelden! vi fikk høre hele tiden at dette ville endre seg når han ble eldre og søvnhormonene slo inn, dette skjedde da IKKE :P 

Vi har prøvd det meste, og har en rutine som starter i 18 tiden fordi vi vet han er trøtt i 20/21 tiden, seneste dupp er i 17-18 tiden (vekker vi ha da, er det gråting til i 22 tiden) får grøt og ammer. Så trygghet, rutine og nærhet dekkes ila dagen - får masse kos og oppmerksomhet, bærer i bæresele og sjal, men legger han ned når han sovner på dagtid - og da er det null problem å ligge i seng/vogn alene :) 

Det som skjer når vi skal legge er at han begynner å hyylskrike så fort vi legger han ned for å sove, å da mener jeg hylgråte! vi bærer,bysser,ammer,synger,går osv men så fort han legges ned er det full alarm med en gang og gir seg ikke før han blir løftet opp igjen! da går det gjerne 30-40 før vi får han til å sovne av igjen, og det samme da - hylgråt etter 5 min alene! 

hvis vi derimot lar han være opp til kl 00/01 sovner han etter amming, og sover da til 10-11 på dagtid (ammer ila natten, men sovner fort igjen) hva skal vi gjøre? noen tips/ råd? er desperat 

det vi til nå har prøvd av tips: whitenoise, svøping, legge oss med han, amme, babynest, vugge, bysse, bære (både sjal og sele), sang og uro, støvsuger

Anonymkode: c10ab...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og om dere vekker og står opp kl 8? Vil han da legge seg tidligere?

Anonymkode: 38033...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke la han sove senere en til 16 feks eller 15?

Anonymkode: ababb...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere rett og slett må gradvis snu litt på dette, det kan ta tid, men med små justeringer fremfor store så går det kanskje litt greiere. Jeg ville vekket tidligere på morgenen og unngått at siste dupp blir så sent, han har jo siste dupp når han egentlig burde fått kveldstell og kveldsmat før natta. De blir fort store og før eller siden bør dere ned i en leggetid i syv - åttetiden, greit å begynne med å snu trenden nå for de blir ikke mindre bestemte fremover :P vet det kan være lettere sagt enn gjort, men som sagt så ta det gradvis :) 

Anonymkode: a25cf...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snur.  10 min pr dag,  tidligere og tidligere.  Rutiner burde vært inne allerede.  Sove til 18 er for sent,  men dere må ta småååå steg,  ikke vare vri det rundt med to timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer for at vi har jobbet med rutiner hele livet til vårt barn. Holdt på i over ett år og det er fortsatt grusomt med legging. Kanskje det hadde vært lettere om man gjorde hva som passa den og den dagen. 

Anonymkode: 31c84...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi sliter veeldig med legging av vår 5 mnd gamle gutt, han har fra fødselen av vært i storslag rundt 23-24 tiden på kvelden! vi fikk høre hele tiden at dette ville endre seg når han ble eldre og søvnhormonene slo inn, dette skjedde da IKKE :P 

Vi har prøvd det meste, og har en rutine som starter i 18 tiden fordi vi vet han er trøtt i 20/21 tiden, seneste dupp er i 17-18 tiden (vekker vi ha da, er det gråting til i 22 tiden) får grøt og ammer. Så trygghet, rutine og nærhet dekkes ila dagen - får masse kos og oppmerksomhet, bærer i bæresele og sjal, men legger han ned når han sovner på dagtid - og da er det null problem å ligge i seng/vogn alene :) 

Det som skjer når vi skal legge er at han begynner å hyylskrike så fort vi legger han ned for å sove, å da mener jeg hylgråte! vi bærer,bysser,ammer,synger,går osv men så fort han legges ned er det full alarm med en gang og gir seg ikke før han blir løftet opp igjen! da går det gjerne 30-40 før vi får han til å sovne av igjen, og det samme da - hylgråt etter 5 min alene! 

hvis vi derimot lar han være opp til kl 00/01 sovner han etter amming, og sover da til 10-11 på dagtid (ammer ila natten, men sovner fort igjen) hva skal vi gjøre? noen tips/ råd? er desperat 

det vi til nå har prøvd av tips: whitenoise, svøping, legge oss med han, amme, babynest, vugge, bysse, bære (både sjal og sele), sang og uro, støvsuger

Anonymkode: c10ab...2db

Jeg ville senket skuldrene litt og tenkt mer langsiktig. Hadde ikke orket gråteregime i timevis på kvelden for å få gjennom rutine på en såpass liten baby. Ville sakte men sikkert begynt å snu litt på vekketider som Silfen sa, men er nok mindre streng på rutinene enn henne når barnet bare er 5 måneder :-)

Ville også vært glad for at jeg hadde en baby som sov greit utenom spisingen fra 00-10 - veldig deilig!

Hva om dere varsomt begynner morgenstellingen 10, så et kvarter før hver morgen? Protesterer babyen veldig ville jeg roet litt ned, og kanskje prøvd igjen. Da kan ettermiddagssøvnen også justeres noe, til ettermiddagssøvnen blir flyttet til kvelds- og nattesoving i stedet. Brått har dere en 7 måneder gammel baby som sovner ved åtte-tiden.

Rutiner er viktig nok etter hvert. Men jeg tror mange spedbarnsforeldre bruker mye unødvendig energi og blir stresset for noe som ikke er så viktig. Tenk at man heller jobber mot en rutine. De første månedene er det mange babyer som ikke skiller mellom dag og natt. Så lærer de seg det, og så lirker man det til en ok leggetid for barnet.

Lykke til!

Anonymkode: 31d9e...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Det var veldig sen dupp. Ville ikke latt han sove etter 17.00. På den tiden sov vår ca hver tredje time så om han duppet senere enn 17.00 så ble det mye krøll. 

Dere MÅ ikke ha leggerutiner, men det er lurt å starte å innarbeide det med å være konsekvent om at kveldstell skjer til fast tid hver dag uansett. Etterhvert vil det justere seg og ham blir automatisk trøtt til 19.00. Dagduppene må justeres etterhvert som han blir eldre. Da Mini var rundt 8 mnd ble det med 2 dupper om dagen PG aldri etter 16.00. Så 15.00. Den regelen er enda og han klarer seg med en dupp i barnehagen. 

Selv om han hovedsakelig er trøtt til 19.00 så har det vært mange fartsdumper på veien pga utviklingssprang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Bestem hva som er viktigst for dere, er det å ha litt alenetid sammen før dere legger dere, er det at den som er hjemme i permisjon ikke behøver å stå opp kjempetidlig, er det å ha forutsigbar rutine, er det å unngå gråting, er det at de voksne skal ha mest mulig sammenhengende søvn osv.

Skal dere få til endring på noe som oppleves som slitsomt, må dere kanskje gi avkall på goder (som å få sove lenge om morgenen, lenge i helgen osv)

Min erfaring er at den lengste våkne tiden i denne alderen, er tiden mellom ettermiddagsdupp og legging om kvelden. Med nr to og tre stod vi som regel opp når de(n) eldste skulle i barnehagen, så da var vi oppe 6:30, så hadde de noen dupper i løpet av dagen, men aldri senere enn 15-tiden.

Endre litt og litt, hver dag, og hold på rutinene også i ferie og helg, hvis det er viktig å få inn bedre rutiner.

Hvis dere nyter lange morgener slik dere har i dag, så ville jeg bare fortsatt slik dere gjør, men ikke hold på med en leggeprosess i seks timer. Hvis dere allikevel gir opp og legger baby ved midnatt, så ville jeg startet leggeprossessen rett før dette.

Anonymkode: ab70e...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter å fortsette å legge sent på kvelden, og forsøke å forsyve gradvis. Ville vurdert å vekke han om morgenen litt før han pleier å våkne, f eks kl 10, og så følge vanlig rytme gjennom dagen. Etter noen dager vekke 9.45 osv. Se om han da sovner for kvelden gradvis tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble slutt på dette til oss etter at bare en gikk inn per kveld. Gikk inn og viste han at vi var der, trygget litt og bar litt hvis det var veldig "krise". Gikk ut og inn fler ganger, for å vise at vi var der og gikk aldrig før barnet var rolig. Ble ofte roping de første to gangene, så pleide det bli grett etter 3 gang.

 

Hvis vi var usikker på om barnet var mett, gikk mor inn men ellers var det jeg. Satt som regel og strøk barnet på kinnet og han roet seg ved å dra i fingrene mine. Sovnet ikke så sent uansett men tror man bare er nødt til å være litt bestemt og fullføre det man tror funker for sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt. Du la han sove seint på ettermiddag - 17-18 men begynner da lege rutinen kl 18?  OGså holder du på i 6 timer bare for å få han til å sove? Hvis han sover frem til kl 10 på morningen, hvor ofte/mye sover han resten av dagen? 

Anonymkode: e5d0b...25c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min unge på 4 mnd.  Til dere som sier at man skal holde ungene våkne etter kl 17, hvordan gjør man det ? Ser for meg at det blir hylskriking frem til leggetid da. 😕

Anonymkode: a98e0...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å vekke tidligere.  Kl 9. Før sov hun fra 24-11 ( våknet i 5 tiden for mat ) så skal ikke klage men vel litt sent.  Blir ett par dupper i løpet av dagen med varierende lengde.  Så nå sovner hun i 21 -22 tia på kvelden. Ikke helt i mål enda men bedre enn før. Er enig med at det er en gradvis prosess som går seg til etterhvert. 

Anonymkode: a98e0...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir mer trøbbel og unngå siste dupp! Vår har en dupp i 17-tiden. Legges 19:30 for natten. 

 

Babyer i alderen 4-6mnd had en 4timers rytme med 2timees våkentid. 

Overskrider vi 2 timer våkentid med vår gutt så holder han på langt utover kvelden pga overtrøtt/second wind. 

 

Du lan lese om magi-rytme f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å stå opp tidligere (legetimer,barseltreff,helsestasjon osv) som da har gjort til at vi har stått opp rundt 7-8, det enda da opp med en grisetrøtt unge som sovnet overalt (både på stellebord,babygym,vippestol) frem til kl 10-11, for så å våkne til mere da! 

Enkelte dager som idag f.eks sto opp kl 8, dupp 9-10.30, sov han siste dupp 15-16, hold han våken og gjennomførte kveldsstellet som vi har gjort hver dag og fikk han i seng kl 19 :) men det ender da opp med en unge som sover til kl 21 å er lyyysvåken og klar for livet! Så vi holdt oss på rommet, sovnet tilslutt igjen kl 24 - etter byssing,amming,sang, snakking osv! Så selv om vi gjør alt "riktig" vil han fortsatt ikke legges for natta før kl 00-01 

 

Anonymkode: c10ab...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men du snur jo leggingen da med 3-4 timer på en gang. Det går jo ikke. Babysteps. Seriously.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min om gangen. Solid posjon kveldsmat > Bad > Tørke godt > Pysjamas > Soverom

Det er dette som er rutinen. Når den utføres på spiller ingen rolle, sålenge babyen skjønner at nå skal jeg legges. Så ja, man må ha en rutine. Et mønster for babyen å kjenne igjen.

Ikke ta grøt kl 18 om du vet at han ikke legger seg før 00. Begynn kl 22. Så 2130. Så 2100... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Vi sliter veeldig med legging av vår 5 mnd gamle gutt, han har fra fødselen av vært i storslag rundt 23-24 tiden på kvelden! vi fikk høre hele tiden at dette ville endre seg når han ble eldre og søvnhormonene slo inn, dette skjedde da IKKE :P 

Vi har prøvd det meste, og har en rutine som starter i 18 tiden fordi vi vet han er trøtt i 20/21 tiden, seneste dupp er i 17-18 tiden (vekker vi ha da, er det gråting til i 22 tiden) får grøt og ammer. Så trygghet, rutine og nærhet dekkes ila dagen - får masse kos og oppmerksomhet, bærer i bæresele og sjal, men legger han ned når han sovner på dagtid - og da er det null problem å ligge i seng/vogn alene :) 

Det som skjer når vi skal legge er at han begynner å hyylskrike så fort vi legger han ned for å sove, å da mener jeg hylgråte! vi bærer,bysser,ammer,synger,går osv men så fort han legges ned er det full alarm med en gang og gir seg ikke før han blir løftet opp igjen! da går det gjerne 30-40 før vi får han til å sovne av igjen, og det samme da - hylgråt etter 5 min alene! 

hvis vi derimot lar han være opp til kl 00/01 sovner han etter amming, og sover da til 10-11 på dagtid (ammer ila natten, men sovner fort igjen) hva skal vi gjøre? noen tips/ råd? er desperat 

det vi til nå har prøvd av tips: whitenoise, svøping, legge oss med han, amme, babynest, vugge, bysse, bære (både sjal og sele), sang og uro, støvsuger

Anonymkode: c10ab...2db

Nei

Gidder aldri å styre med det før de er rundt 10mnd

Med unntak av h*n med kolikk så har de alle da sovd fra ca 21 til 10 med formiddagslur fra 14-1630 frem til korrigeringer når det er bh tid ( 2 1/2 - 3 år)

Forøvrig er leggetid rutiner særs viktige

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd å stå opp tidligere (legetimer,barseltreff,helsestasjon osv) som da har gjort til at vi har stått opp rundt 7-8, det enda da opp med en grisetrøtt unge som sovnet overalt (både på stellebord,babygym,vippestol) frem til kl 10-11, for så å våkne til mere da! 

Enkelte dager som idag f.eks sto opp kl 8, dupp 9-10.30, sov han siste dupp 15-16, hold han våken og gjennomførte kveldsstellet som vi har gjort hver dag og fikk han i seng kl 19 :) men det ender da opp med en unge som sover til kl 21 å er lyyysvåken og klar for livet! Så vi holdt oss på rommet, sovnet tilslutt igjen kl 24 - etter byssing,amming,sang, snakking osv! Så selv om vi gjør alt "riktig" vil han fortsatt ikke legges for natta før kl 00-01 

 

Anonymkode: c10ab...2db

Må vekke tidlig flere dager på rad. Og gjør det gradvis, ikke vekk flere timer før vanlig sånn plutselig, men ett og ett kvarter om gangen. 

Hadde samme greia som dere, bortsett fra at han våknet tidlig også så vi kunne ikke vekke så mye tidligere. Men om vi la han kl 19 tok han det bare som en blund, og var klar for party en time senere. Ga altså opp til slutt, jeg ble lei av å leve på soverommet. Noen uker etterpå justerte han seg til kveldssoving kl 19-20 av seg selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...