Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Camlon skrev:

Hvorfor bryr du deg om fremmede, spesielt i et land som Norge hvor folk holder til seg selv.

Når jeg er ute så er mitt fokus på min mobil eller mine venner, jeg leter ikke etter potensielle sure blikk. 

Nå må du gi deg. Det er da ikke de som oppsøker det. De blir oppsøkt grunnet hudfarge og utseende.

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette bildet av nordmenn er langt mer akseptert og dermed svært skadelig. Det fører til at rasisme mot nordmenn blir sett på som mer akseptabelt, og fører på sin side til mer motrasisme mot innvandrere

Anonymkode: b79af...7d3

Sosialismen har gjort samfunnet vårt sykt. Det er utarbeidet av mennesker som kanskje ville oss vel i utgangspunktet, men det blir tatt i bruk av mennesker som vil styre en befolkning, tenk Gro, ikke mye godt bak den damen, og vi ser det jo nå i hennes eldre dager, hvordan hun klarer å avsløre seg som det smålige mennesket hun er. Trist. Det finnes mange mennesker som genuint har troen på det og som misbrukes under det.

Ah - som jeg elsker å se bilder av nordmenn fra 60-80 år tilbake. Med kroppsholdning hvor de har selvrespekt.

 Mennesker som Listhaug, som har kvaliteter som har blitt omtrent alien for nordmenn blir hetset. Hun har gått i skole hvor de har ekte mennesker. Det er disse klovnene på bildet som burde bli hetset. Som kun bryr seg om trynefaktor, makt og å gjøre karriere. Samfunn har alltid vært bedre hvor de som er skikket kan ta vare på samfunnet, men det virker som at nordmenn har en naturlig forakt mot slike mennesker. Noen som går utenom flokken, det blir ikke forstått, rett og slett, så man må kritisere dem i stedet for. Pur hat og null forståelse for ekte ulikhet, og ingen forståelse for ekte kvaliteter og tulle-kvaliteter. 

Leste til og med om en som betraktet Listhaugs smil som psykopat-smil. Det er et menneske som ikke klarer å skille, som fordømmer det de ikke forstår. Hun føler seg nok tryggest med slike som på bildet lenger oppe.

Og ikke minst alle tullete avisartikler hvor diverse alt mulig rart blir hyllet, som ethvert menneske med selvrespekt ville gjort - uten å få kreditt for det. Man trenger ikke avisartikler for å få det frem, og ikke minst alle artiklene som skal gi løsninger på alt mulig, minst mulig genuin selvrefleksjon. Slik gjør du ditten, slik gjør du datten. Man skal åpne kjeften og sluke det rått.

Husker da det kom en avisartikkel om hvordan man kunne virke mest mulig seriøs på FB, *vipps* hadde mange liksom klart å ta innover seg at det var lurt med et seriøst profilbilde. Alle husker vel hvor patetisk FB var i begynnelsen, uten sperrer, tok lang tid før folk mestret å forstå hvordan det var lurt å fremstille seg selv. Jeg merker konsekvensene av det og, folk er så lite avslappet nå, micromanagement i samfunnet. 10 år med tull (fb) gjør sitt med et samfunn.

Anonymkode: bb6c1...f9e

Endret av pinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Det er da ikke de som oppsøker det. De blir oppsøkt grunnet hudfarge og utseende.

Anonymkode: ce1e5...fcf

Når man ønsker å stemple nordmenn generelt som fremmedfiendtlige, da oppsøker man konflikter og har fordommer selv. Da vil man alltid tolke ting i verste mening når man møter nordmenn fordi man har fordommer. 

Har man dialekt i Norge blir man forøvrig også alltid spurt hvor man er fra. Det neste blir vel at man hetses som rasist av fordomsfulle folk dersom man IKKE spør om hvor du er fra, fordi det viser liten interesse i bakgrunnen til en person. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Det er da ikke de som oppsøker det. De blir oppsøkt grunnet hudfarge og utseende.

Anonymkode: ce1e5...fcf

Jo, det er de som oppsøker det. Bare se på eksemplene, "noen så på meg lenge", "noen spurte om jeg var adoptert på barneskolen", "noen sa jeg var flinkere enn vanlige somaliere". 

Det dette egentlig utrykker er en frustrasjon av å ikke passe inn. Norge er et vanskelig land å passe inn, også for en del nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Camlon skrev:

Jo, det er de som oppsøker det. Bare se på eksemplene, "noen så på meg lenge", "noen spurte om jeg var adoptert på barneskolen", "noen sa jeg var flinkere enn vanlige somaliere". 

Det dette egentlig utrykker er en frustrasjon av å ikke passe inn. Norge er et vanskelig land å passe inn, også for en del nordmenn. 

:klappe: Takk for enda en bekreftelse på det de sier.

Takk til dere andre også.

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: Takk for enda en bekreftelse på det de sier.

Takk til dere andre også.

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Og så den misforståtte snillismen da, som skaper ofre. Vi mennesker er mye flinkere og sterkere enn vi tror. Vi er ikke tjent med bomullstilværelse.

Anonymkode: bb6c1...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:klappe: Takk for enda en bekreftelse på det de sier.

Takk til dere andre også

Anonymkode: ce1e5...fcf

Ja, du har bekreftet at nordmenn ikke liker hårsåre innvandre som ser rasisme overalt. Gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camlon skrev:

Jo, det er de som oppsøker det. Bare se på eksemplene, "noen så på meg lenge", "noen spurte om jeg var adoptert på barneskolen", "noen sa jeg var flinkere enn vanlige somaliere". 

Det dette egentlig utrykker er en frustrasjon av å ikke passe inn. Norge er et vanskelig land å passe inn, også for en del nordmenn. 

Eksemplene blir jo rent komisk uskyldige når man hører hva vantro nordmenn må gå igjennom i møtet med fremmedfiendtlige og kvinnefiendtlige holdninger fra islamske land. 

Sitat

I boka forteller Aslam Ahsan også hvordan det var sjokkerende å møte et «gudløst samfunn». Første dagen i Oslo sier en mann til Ahsan at «det finnes ingen gud». Det blir en sjokkartet opplevelse for den unge muslimen. 

«Han angrep min barnetro med sverd. Han er vantro. Han er satans etterkommer. Han bør piskes, henges og steines», skriver Ahsan. 

«Hvorfor går de nakne? Eier de ingen skam? Har de ikke menn som forbyr dem å gå ut sånn som «horer»? Hvorfor gir ikke mennene deres en skikkelig omgang med juling for utilgivelig og skamløs opptreden?»

- SÅNN VAR DET for meg da. Og jeg ser ingen grunn til å legge skjul på det.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/09/520687.html

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: Takk for enda en bekreftelse på det de sier.

Takk til dere andre også.

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

For deg som allerede har bestemt deg for at nordmenn er rasister blir alt som sagt en bekreftelse på det de sier. Selv en oppskrift på lomper ville vært det.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du tolke "samfunnet rundt dem" på en annen måte enn at det siktes til alle nordmenn? 

I så fall kunne de skrevet "enkelte nordmenn"

At noen sprø "hvor er du egentlig fra" blir som regel tolket i verste mening fra flerkulturelle som elsker å være i offerrollen. Dette spørsmålet er som regel i verste fall bare klønete formulert, og det ligger ingen vurdering av norskhet bak spørsmålet som mange elsker å antyde. Det norske språket er fattig. Har ikke så mange ord som det engelske. Så det er faktisk vanskelig å formulere dette spørsmålet på annen måte. 

Det er gjort utallige uhøytidlige undersøkelser blant flerkulturelle om hvordan dette spørsmålet bør bli formulert. Og ingen klarer faktisk å komme opp med et fullgodt alternativ. 

Det nærmeste er "hvor har du din familiebakgrunn fra". Men dette kan ekskludere adopterte.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

"Samfunnet rundt dem" kan like godt være enkelte nordmenn som alle nordmenn, så det er vel du som velger å tolke det som alle nordmenn. Det finnes områder i Norge hvor det er mer rasisme enn andre.

 "Hvilken etnisk bakgrunn har du?" Er ikke verre enn det. Jeg tror det er litt vanskelig å sette seg inn i dette hvis man ikke har vært i en slik situasjon selv.  

 

Anonymkode: e80c2...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan altså bli kalt rasist av handlinger som ikke engang bunner i rasisme? Gud forby at mine nye naboer skal tro det om meg! Jeg skulle forklare noe, og antok at det var enklest for oss alle at jeg stilte spørsmålet på engelsk. Bare fordi engelsk er det språket jeg er vant med at mange foretrekker fremfor norsk. Så viste det seg at de ikke skjønte engelsk og foretrakk norsk, men det kunne jo ikke jeg vite. Jeg er bare vant til at mange som snakker andre språk sammen med sin familie foretrekker engelsk da det er et lettfattelig språk.

Går virkelig andre rundt og kaller noen rasist på et så svakt grunnlag??

Anonymkode: 88dd4...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Samfunnet rundt dem" kan like godt være enkelte nordmenn som alle nordmenn, så det er vel du som velger å tolke det som alle nordmenn. Det finnes områder i Norge hvor det er mer rasisme enn andre.

 "Hvilken etnisk bakgrunn har du?" Er ikke verre enn det. Jeg tror det er litt vanskelig å sette seg inn i dette hvis man ikke har vært i en slik situasjon selv.  

 

Anonymkode: e80c2...12d

Nei, hadde de mente noen få enkelte nordmenn så hadde de skrevet det. Men det hadde ikke fått så mye oppmerksomhet så istedet velger de å fremstille det som om enkelte kommentarer sier noe om nordmenn generelt. 

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Samfunnet rundt dem" kan like godt være enkelte nordmenn som alle nordmenn, så det er vel du som velger å tolke det som alle nordmenn. Det finnes områder i Norge hvor det er mer rasisme enn andre.

 "Hvilken etnisk bakgrunn har du?" Er ikke verre enn det. Jeg tror det er litt vanskelig å sette seg inn i dette hvis man ikke har vært i en slik situasjon selv.  

 

Anonymkode: e80c2...12d

"etnisk" er ikke et fullgodt alternativ. Fordi spørsmålet kan være ment å spørre om vedkommende er fra Irak eller Libanon. Ikke om vedkommende er arabisk.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan altså bli kalt rasist av handlinger som ikke engang bunner i rasisme? Gud forby at mine nye naboer skal tro det om meg! Jeg skulle forklare noe, og antok at det var enklest for oss alle at jeg stilte spørsmålet på engelsk. Bare fordi engelsk er det språket jeg er vant med at mange foretrekker fremfor norsk. Så viste det seg at de ikke skjønte engelsk og foretrakk norsk, men det kunne jo ikke jeg vite. Jeg er bare vant til at mange som snakker andre språk sammen med sin familie foretrekker engelsk da det er et lettfattelig språk.

Går virkelig andre rundt og kaller noen rasist på et så svakt grunnlag??

Anonymkode: 88dd4...f7f

I 2016 så er det kanskje ikke en rasistisk handling, men vil nok si at det er diskrimerende. At du hentyder til at disse ikke kan norsk fordi de har en annen hudfarge er jo litt spesielt. "Alle" er jo så opptatt av at disse "utlendingene" skal lære seg norsk og så velger man å snakke engelsk så fort man møter på en annen hudfarge? Syns ikke du det er litt rart?

Jeg har opplevd å bli snakket til på engelsk da jeg jobbet som butikkselger. Hvordan tror du det var for meg? Jeg snakker jo flytende norsk og har fått jobb i en butikk som selger i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan altså bli kalt rasist av handlinger som ikke engang bunner i rasisme? Gud forby at mine nye naboer skal tro det om meg! Jeg skulle forklare noe, og antok at det var enklest for oss alle at jeg stilte spørsmålet på engelsk. Bare fordi engelsk er det språket jeg er vant med at mange foretrekker fremfor norsk. Så viste det seg at de ikke skjønte engelsk og foretrakk norsk, men det kunne jo ikke jeg vite. Jeg er bare vant til at mange som snakker andre språk sammen med sin familie foretrekker engelsk da det er et lettfattelig språk.

Går virkelig andre rundt og kaller noen rasist på et så svakt grunnlag??

Anonymkode: 88dd4...f7f

Ja, det er mange rasister som nærer en forakt mot nordmenn og elsker å dømme folk.

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde de mente noen få enkelte nordmenn så hadde de skrevet det. Men det hadde ikke fått så mye oppmerksomhet så istedet velger de å fremstille det som om enkelte kommentarer sier noe om nordmenn generelt. 

Anonymkode: b79af...7d3

Da er det kanskje VG og media Norge du burde ta en prat med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"etnisk" er ikke et fullgodt alternativ. Fordi spørsmålet kan være ment å spørre om vedkommende er fra Irak eller Libanon. Ikke om vedkommende er arabisk.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Når personen sier at h*n er arabisk så kan du jo spørre om den er fra Irak eller Libanon da hvis det er så viktig.

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så viktig å spørre om det. Norge har ikke kommet veldig langt, se på land som England og USA, der får man aldri sånne irrelevante spørsmål. 

Anonymkode: e80c2...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moosher skrev:

Da er det kanskje VG og media Norge du burde ta en prat med?

Også de som uttaler seg i media i slike artikler uttaler seg generaliserende og demoniserende og stempler nordmenn basert på enkelte opplevelser de har. Kanskje media burde beskytte disse menneskene mot seg selv? 

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når personen sier at h*n er arabisk så kan du jo spørre om den er fra Irak eller Libanon da hvis det er så viktig.

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så viktig å spørre om det. Norge har ikke kommet veldig langt, se på land som England og USA, der får man aldri sånne irrelevante spørsmål. 

Anonymkode: e80c2...12d

I USA kan man bruke ordet "race". Det har man ikke et fullgodt alternativ for på norsk. 

Poenget er at mange flerkulturelle bør slutte å tolke spørsmålet i verste mening, det finnes det ikke noe grunnlag for.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når personen sier at h*n er arabisk så kan du jo spørre om den er fra Irak eller Libanon da hvis det er så viktig.

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så viktig å spørre om det. Norge har ikke kommet veldig langt, se på land som England og USA, der får man aldri sånne irrelevante spørsmål. 

Anonymkode: e80c2...12d

For noen tull. Det er helt normalt i USA og England. Og det selvom USA er et land skapt av innvandrere (noe Norge aldri vil bli, så sammenlikningen er håpløs). 

I Norge får nordmenn spørsmål hvor man er fra. Har man dialekt er det helt normalt.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...