Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet denne tråden for å se om det personene i artikkelen snakket om, og deres opplevelser ville bli bekreftet her. Og det gjorde det. 

Takk for deres bekreftelse. 

Jeg kan bare vise min medfølelse og empati for dem, og for andre som går gjennom det. :dagens-rose:

 

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh? Jeg har aldri blitt ropt etter midt i byen at jeg må komme meg til helvete ut av Norge. Jeg har aldri blitt skjelt ut på dagligvarebutikken foran en hel butikk pga hudfargen min. Jeg har aldri opplevd at noen på åpen gate har bedt meg komme meg ut av bunaden og at jeg er en skam for landet.
Selvfølgelig bryr jeg meg når vennene mine opplever å bli hetset og truet utelukkende pga hudfarge. Når de ikke skal få lov til å føle at Norge også er deres hjem. Hvorfor er det greit at det er mange i samfunnet som ikke føler at de får lov til å kalle Norge sitt hjem når det er det eneste hjemmet de kjenner?
 

Anonymkode: ac18f...06c

Dette er enkelttilfeller og veldig lite representativt, og sier ingenting om nordmenn generelt. Å påstå at dine venner aldri for lov til å føle av nordmenn at Norge er deres hjem, så hetser og demoniserer du nordmenn og det er også galt. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det kan diskuteres. 

Selv er jeg født og oppvokst i Norge med norsk mor og utenlandsk far, noe som gjør at min nasjonalitet kan være vanskelig å plassere for fremmede. Mange mener de knapt ser det utenlandske i meg, andre ser det tydeligere. De kobler riktig nok det faktum at jeg er norsk så fort de har pratet litt med meg, og jeg har introdusert meg selv med mitt urnorske fornavn og brede dialekt. Likevel har selv jeg, som kommer fra en liten bygd hvor alle kjenner alle, opplevd (dog spredte) eksemplar av slik hverdagsrasisme

 

Anonymkode: 113b2...945

Gratulerer med trådens første bruk av tidenes dummeste og minst beskrivende ord.

Anonymkode: d98a1...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh? Jeg har aldri blitt ropt etter midt i byen at jeg må komme meg til helvete ut av Norge. Jeg har aldri blitt skjelt ut på dagligvarebutikken foran en hel butikk pga hudfargen min. Jeg har aldri opplevd at noen på åpen gate har bedt meg komme meg ut av bunaden og at jeg er en skam for landet.Anonymkode: ac18f...06c

Hvis dette var vanlig så ville jeg ha lagt merke til det. det er ikke bare innvandre som legger merke til at noen roper på gaten.

Jeg har selvfølgelig opplevet rasistiske hendelser, mot meg selv når jeg var i Kina og mine kone i Danmark. Men de få rasistene representerer ikke resten av befolkningen. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet denne tråden for å se om det personene i artikkelen snakket om, og deres opplevelser ville bli bekreftet her. Og det gjorde det. 

Takk for deres bekreftelse. 

Jeg kan bare vise min medfølelse og empati for dem, og for andre som går gjennom det. :dagens-rose:

 

 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Du kom hit for å få bekreftet at nordmenn er rasister. Uansett hva som hadde blitt svart her, ville det bekreftet dine mistanker. Folk kunne svart med en oppskrift på lomper og du hadde likevel klart å konkludere med at nordmenn er rasister. Du har allerede gjort deg opp en mening, og den holder du fast på uansett. For det er selve identiteten din. 

Det samme kan man si om islamofober og rasister. Du er altså i samme kategori. Tenk litt på det før du sovner.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en nordmann kommer med en veldig smakløs rasistisk kommentar så representerer den personen seg selv og ikke nordmenn generelt. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kom hit for å få bekreftet at nordmenn er rasister. Uansett hva som hadde blitt svart her, ville det bekreftet dine mistanker. Folk kunne svart med en oppskrift på lomper og du hadde likevel klart å konkludere med at nordmenn er rasister. Du har allerede gjort deg opp en mening, og den holder du fast på uansett. For det er selve identiteten din. 

Det samme kan man si om islamofober og rasister. Du er altså i samme kategori. Tenk litt på det før du sovner.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Confirmation bias

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med trådens første bruk av tidenes dummeste og minst beskrivende ord.

Anonymkode: d98a1...9ba

Er dette virkelig alt du tar med deg fra innlegget mitt og andres? Vil du ha en beskrivelse av hverdagsrasisme? Vær så god. 

Den gangen to uvitende gutter på trinnet over ropte "neger" etter meg, blant annet. (Pappa er av indisk avstamning, så de klarte ikke å bruke en korrekt fornærmelse engang.)

En annen gang ble jeg i fjerde klasse på barneskolen spurt om jeg var adoptert av en lærerassistent. Man skulle tro at voksne mennesker visste bedre enn å spørre et barn om noe slikt (for alt hun visste kunne jeg ha vært adoptert, men ikke visst det selv). Jeg husker at jeg bare lo det bort, men nå som jeg er eldre tenker jeg mer over det. Å være adoptert er absolutt ikke en negavtiiv ting, men jeg syns det er merkelig og uaktsomt å stille et sånt spørsmål til noen man strengt tatt ikke kjenner. 

Den siste skjedde rett før en universitetseksamen nylig. Det var et fag i nordisk litteratur, hvor det tydelig stod at det var et nordiskfag på forsiden av eksamen, og at man kunne velge mellom å skrive bokmål og nynorsk. En av eksamensvaktene spurte "kan alle her norsk" og så direkte på meg. Lenge. Det tok sin tid før det gikk opp for meg hvorfor hun stod å stirret på meg, og da jeg endelig skjønte det stirret jeg bare dumt tilbake på henne og hevet øyenbrynene. Etterhvert tok hun vel hintet, ble rød og fortsatte. 

Disse eksemplene er kanskje små, men det viser at utseendet har utrolig mye å si for hvordan man blir oppfattet

Anonymkode: 113b2...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen her som har sagt at nordmenn er utelukkende rasister? Det er i hvert fall like dumt som å si at pakistanere er for tvangsekteskap og somaliere naver. 

Anonymkode: e80c2...12d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Camlon skrev:

Det er fordi det handler om kultur og ikke hvor du er født.

Jeg vet om flere fra midtøsten som blir ansett som norske, men de har etnisk norske venner, prater godt norsk, liker norske aktiviteter, er ikke spesielt religiøse, og leter ikke etter rasisme. 

Hvis denne beskrivelsen passer deg, så vil nok mange av dine venner anse deg som norsk.

Snakker ikke om venner og bekjente her jeg. Snakker om fremmede som ikke kjenner meg men dømmer utifra utseende. Det er jo dette tråden handler om.

Anonymkode: fe658...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig alt du tar med deg fra innlegget mitt og andres? Vil du ha en beskrivelse av hverdagsrasisme? Vær så god. 

Den gangen to uvitende gutter på trinnet over ropte "neger" etter meg, blant annet. (Pappa er av indisk avstamning, så de klarte ikke å bruke en korrekt fornærmelse engang.)

En annen gang ble jeg i fjerde klasse på barneskolen spurt om jeg var adoptert av en lærerassistent. Man skulle tro at voksne mennesker visste bedre enn å spørre et barn om noe slikt (for alt hun visste kunne jeg ha vært adoptert, men ikke visst det selv). Jeg husker at jeg bare lo det bort, men nå som jeg er eldre tenker jeg mer over det. Å være adoptert er absolutt ikke en negavtiiv ting, men jeg syns det er merkelig og uaktsomt å stille et sånt spørsmål til noen man strengt tatt ikke kjenner. 

Den siste skjedde rett før en universitetseksamen nylig. Det var et fag i nordisk litteratur, hvor det tydelig stod at det var et nordiskfag på forsiden av eksamen, og at man kunne velge mellom å skrive bokmål og nynorsk. En av eksamensvaktene spurte "kan alle her norsk" og så direkte på meg. Lenge. Det tok sin tid før det gikk opp for meg hvorfor hun stod å stirret på meg, og da jeg endelig skjønte det stirret jeg bare dumt tilbake på henne og hevet øyenbrynene. Etterhvert tok hun vel hintet, ble rød og fortsatte. 

Disse eksemplene er kanskje små, men det viser at utseendet har utrolig mye å si for hvordan man blir oppfattet

Anonymkode: 113b2...945

WTF! Hvorfor går du rundt å irriterer deg over at noen spurte deg om du var adoptert på barneskolen, at noen kalte deg en neger en gang, eller at noen så på deg lenge. 

Vet du hva som skjedde når jeg var på barneskolen, noen kastet capsen min rundt og skylte den etterhvert ned i do. Jeg hadde nok foretrukket om noen kalte meg blekansikt istedenfor.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig alt du tar med deg fra innlegget mitt og andres? Vil du ha en beskrivelse av hverdagsrasisme? Vær så god. 

Den gangen to uvitende gutter på trinnet over ropte "neger" etter meg, blant annet. (Pappa er av indisk avstamning, så de klarte ikke å bruke en korrekt fornærmelse engang.)

En annen gang ble jeg i fjerde klasse på barneskolen spurt om jeg var adoptert av en lærerassistent. Man skulle tro at voksne mennesker visste bedre enn å spørre et barn om noe slikt (for alt hun visste kunne jeg ha vært adoptert, men ikke visst det selv). Jeg husker at jeg bare lo det bort, men nå som jeg er eldre tenker jeg mer over det. Å være adoptert er absolutt ikke en negavtiiv ting, men jeg syns det er merkelig og uaktsomt å stille et sånt spørsmål til noen man strengt tatt ikke kjenner. 

Den siste skjedde rett før en universitetseksamen nylig. Det var et fag i nordisk litteratur, hvor det tydelig stod at det var et nordiskfag på forsiden av eksamen, og at man kunne velge mellom å skrive bokmål og nynorsk. En av eksamensvaktene spurte "kan alle her norsk" og så direkte på meg. Lenge. Det tok sin tid før det gikk opp for meg hvorfor hun stod å stirret på meg, og da jeg endelig skjønte det stirret jeg bare dumt tilbake på henne og hevet øyenbrynene. Etterhvert tok hun vel hintet, ble rød og fortsatte. 

Disse eksemplene er kanskje små, men det viser at utseendet har utrolig mye å si for hvordan man blir oppfattet

Anonymkode: 113b2...945

Klær, hår, høyde, vekt osv osv har selvsagt betydning for hvordan man blir oppfattet, men å stemple en hel kultur eller et samfunn som rasistisk slik noen ønsker å gjøre er forferdelig og må blankt avvises. Disse menneskene kom med en litt ubetenksom kommentar men det gjør alle og de representerer kun seg selv. Folk må slutte å forsøke å polarisere samfunnet og skape fiendebilder basert på bagateller.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig noen her som har sagt at nordmenn er utelukkende rasister? Det er i hvert fall like dumt som å si at pakistanere er for tvangsekteskap og somaliere naver. 

Anonymkode: e80c2...12d

Hovedinnlegget inneholder ikke annet enn en link til en artikkel som begynner på følgende måte:

  "De er alle norske, men opplever ikke at samfunnet rundt dem møter dem som ekte nordmenn."

Legg merke til formuleringen " samfunnet rundt dem". Dette antyder at nordmenn generelt er rasister, og ikke enkeltindivider. 

Slike påstander fester seg lett som generaliteter både blant innvandrere og hos nordmenn selv som tror de er rasister. 

Slike uttalelser gjør at mange nordmenn opplever at det bankes inn i hodet deres at de er rasister, så de må overkompensere ved å bli ekstremt "antirasist". Altså i den forstand at de sensurerer seg selv. Som en nevnte her: Rotherham-saken hvor politiet ikke grep inn fordi de var redde for å bli stemplet som rasister.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig noen her som har sagt at nordmenn er utelukkende rasister? Det er i hvert fall like dumt som å si at pakistanere er for tvangsekteskap og somaliere naver. 

Anonymkode: e80c2...12d

Det er mange som ønsker å stemple nordmenn og norsk kultur ved å bruke enkelttilfeller av noen kommentarer. Rasismen er langt mer utbredt i andre miljøer. Er bare å se på ekteskapsmønstre hvor lite toleranse det er. Kvinner med utseende fra Midt-Østen men som ikke er muslimer blir også sett på som muslimer av andre muslimer og dømt deretter.

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedinnlegget inneholder ikke annet enn en link til en artikkel som begynner på følgende måte:

  "De er alle norske, men opplever ikke at samfunnet rundt dem møter dem som ekte nordmenn."

Legg merke til formuleringen " samfunnet rundt dem". Dette antyder at nordmenn generelt er rasister, og ikke enkeltindivider. 

Slike påstander fester seg lett som generaliteter både blant innvandrere og hos nordmenn selv som tror de er rasister. 

Slike uttalelser gjør at mange nordmenn opplever at det bankes inn i hodet deres at de er rasister, så de må overkompensere ved å bli ekstremt "antirasist". Altså i den forstand at de sensurerer seg selv. Som en nevnte her: Rotherham-saken hvor politiet ikke grep inn fordi de var redde for å bli stemplet som rasister.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

Ikke slik jeg forstod den setningen. Det å ikke bli møtt som ekte nordmenn kjenner jeg på hele tida ved at jeg stadig vekk for spørsmål om hvor jeg egentlig er fra osv. Vil ikke si at jeg mener at alle rundt meg, da spesielt etnisk nordmenn, er rasister for det. 

Anonymkode: e80c2...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er enkelttilfeller og veldig lite representativt, og sier ingenting om nordmenn generelt. Å påstå at dine venner aldri for lov til å føle av nordmenn at Norge er deres hjem, så hetser og demoniserer du nordmenn og det er også galt. 

Anonymkode: b79af...7d3

Jo, det gjør det. Du ser de samme holdningene på KG og i kommentarfeltet, du hører det blir diskutert på arbeidsplassen og rundt middagsbordet, ute på resturanter. Norge er blitt kaldere og mer rasistisk. Noe 22 juli er et godt eksempel på.
Og hvis dette er enkelttilfeller og lite representativ hvorfor er det en økning i hatkriminalitet?
Lær deg å lese, jeg er også norsk, jeg nekter de ikke å føle at Norge er deres hjem, ergo kunne jeg aldri ha sagt at alle nordmenn nekter de å føle at Norge er deres hjem, men mange nordmenn gjør det. Det ser man i denne tråden og andre. Det starter en usikkerhet fra noen som allerede vet at de er annerledes, men som ikke kjenner til noe annet. Som ei av venninnene mine sa, hun visste ikke at hun ikke var norsk før en annen etnisk nordmann påpekte det.

Anonymkode: ac18f...06c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker ikke om venner og bekjente her jeg. Snakker om fremmede som ikke kjenner meg men dømmer utifra utseende. Det er jo dette tråden handler om.

Anonymkode: fe658...b40

Hvorfor bryr du deg om fremmede, spesielt i et land som Norge hvor folk holder til seg selv.

Når jeg er ute så er mitt fokus på min mobil eller mine venner, jeg leter ikke etter potensielle sure blikk. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann

Vi vet alle at nasjonalitet er basert på gener, lev med det. Du blir ikke bare pluttselig norsk fordi du bor her litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke slik jeg forstod den setningen. Det å ikke bli møtt som ekte nordmenn kjenner jeg på hele tida ved at jeg stadig vekk for spørsmål om hvor jeg egentlig er fra osv. Vil ikke si at jeg mener at alle rundt meg, da spesielt etnisk nordmenn, er rasister for det. 

Anonymkode: e80c2...12d

Hvordan kan du tolke "samfunnet rundt dem" på en annen måte enn at det siktes til alle nordmenn? 

I så fall kunne de skrevet "enkelte nordmenn"

At noen sprø "hvor er du egentlig fra" blir som regel tolket i verste mening fra flerkulturelle som elsker å være i offerrollen. Dette spørsmålet er som regel i verste fall bare klønete formulert, og det ligger ingen vurdering av norskhet bak spørsmålet som mange elsker å antyde. Det norske språket er fattig. Har ikke så mange ord som det engelske. Så det er faktisk vanskelig å formulere dette spørsmålet på annen måte. 

Det er gjort utallige uhøytidlige undersøkelser blant flerkulturelle om hvordan dette spørsmålet bør bli formulert. Og ingen klarer faktisk å komme opp med et fullgodt alternativ. 

Det nærmeste er "hvor har du din familiebakgrunn fra". Men dette kan ekskludere adopterte.

Anonymkode: 2dc9b...6ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det. Du ser de samme holdningene på KG og i kommentarfeltet, du hører det blir diskutert på arbeidsplassen og rundt middagsbordet, ute på resturanter. Norge er blitt kaldere og mer rasistisk. Noe 22 juli er et godt eksempel på.
Og hvis dette er enkelttilfeller og lite representativ hvorfor er det en økning i hatkriminalitet?
Lær deg å lese, jeg er også norsk, jeg nekter de ikke å føle at Norge er deres hjem, ergo kunne jeg aldri ha sagt at alle nordmenn nekter de å føle at Norge er deres hjem, men mange nordmenn gjør det. Det ser man i denne tråden og andre. Det starter en usikkerhet fra noen som allerede vet at de er annerledes, men som ikke kjenner til noe annet. Som ei av venninnene mine sa, hun visste ikke at hun ikke var norsk før en annen etnisk nordmann påpekte det.

Anonymkode: ac18f...06c

Selvsagt er det enkelttilfeller og ikke representativt. Det virker som om mange ønsker å stemple nordmenn generelt for enkeltkommentarer de kan motta og da kan man ikke selv klage over at man blir utsatt for fordommer når man har dem selv. Start med seg selv og slutt å demonisere nordmenn selvom media ønsker å svartmale norsk kultur og samfunn.

Anonymkode: b79af...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...