Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva babler du om egentlig. Disse er nordmenn og DE har ikke nektet noen norske kjærester og ektemenn. Du er feil tråd. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Nå ble det plutselig viktig for deg å trekke frem at disse er individer og ikke representerer innvandrere generelt. Da skal heller ikke deres opplevelser av rasisme være noe annet enn individuelle opplevelser som det ikke kan trekkes noe generelt ut fra.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nettopp det de snakker om: At folk basert på hudfarge gjør seg opp spekulasjoner om hvem de er og hva de gjør og at de aldri blir norske nok. Og det er rett og slett skamfullt. 

Si meg, nekter DU dine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn?

Ser du hvor dumt det høres ut nå?

Anonymkode: ce1e5...fcf

Du er veldig opptatt av hvorfor nordmenn er så rasistiske, men nekter å stille de spørsmålene som kan gi innsikt i hvorfor mange  (ikke alle) nordmenn er skeptiske til en del innvandrere. 

Jeg nekter ikke mine døtre eller søstre å ha kjærester uansett bakgrunn. 

Hvor mange nye nordmenn kan svare det samme? 

Hvor norske er de da egentlig? Deler vi felles verdier og menneskesyn? Er ikke dette viktigere ved målestokk på hvem som er norsk eller ikke enn hvem som har jobb og kan språket? 

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid ønsket å bli en same. Kan jeg bli en same? Jeg har såå lyst. Kan jeg også anmelde samer om de ikke klassifiserer meg som en same? Er ikke nordmenn en urbefolkning, på lik linje med samer?

Jeg har masse ting jeg bryr meg om som ingen andre bryr seg om. Hva skal jeg gjøre med den saken? Jeg føler meg så offended, krenket .... Ingen forstår meg. Hulk.

Anonymkode: bb6c1...f9e

Din latterliggjøring er rapportert og dette handler ikke om lyst. Det handler om hva de ER, hvem de er. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er 18 og norsk-pakistaner. Moren min er 37 år og født i Norge. Jeg blir bare sett på som Pakistaner mens Alexsander Rybak har ikke foreldre som er født i Norge og ikke er han født her selv. Men han blir sett på som norsk. 

Anonymkode: fe658...b40

Det er fordi det handler om kultur og ikke hvor du er født.

Jeg vet om flere fra midtøsten som blir ansett som norske, men de har etnisk norske venner, prater godt norsk, liker norske aktiviteter, er ikke spesielt religiøse, og leter ikke etter rasisme. 

Hvis denne beskrivelsen passer deg, så vil nok mange av dine venner anse deg som norsk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde flyttet til de landene de kommer fra i Hardangerbunad. Så hadde du ikke glidd rett inn. Folk hadde sett på deg som utlending og anderledes. 

De hadde kanskje slått deg i hjel.

Men. Hvis du hadde gjort noen mikroskopiske tiltak. F.eks kjøpt deg noen lokale klær. Så hadde du kommet veldig langt.

Så la de koste for egen dør og gjør det lille de kan gjøre selv først . Før de klager gjennom ninja-drakta på alle rundt seg.

Anonymkode: 814eb...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor benekte hvor man stammer fra? Om jeg flytter til Pakistan kommer nå både jeg og evt mine barn være norske uansett hvor godt integrert vi er og om vi får pakistansk statsborgerskap. Barna mine hadde jo aldri blitt pakistanske så sant jeg ikke gifter meg med en pakistaner (og da er de halvt norsk, halvt pakistansk). Ser ikke noe forskjell på det og omvendt med om noen flytter hit. 

Så skal sikkert noen rope om rasisme nå. Men siden jeg ikke ser på nordmenn som noe bedre eller mer verdt enn en pakistaner, eller hvit hud bedre enn brun hud, så handler dette for meg kun om hvor man stammer fra. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: ae617...11f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er 18 og norsk-pakistaner. Moren min er 37 år og født i Norge. Jeg blir bare sett på som Pakistaner mens Alexsander Rybak har ikke foreldre som er født i Norge og ikke er han født her selv. Men han blir sett på som norsk. 

Anonymkode: fe658...b40

Det kan skyldes at svært mange pakistanere ikke ønsker å bli sett på som norske men ønsker å hindre sine barn å "bli for norske", mens det samme ikke er tilfelle for folk med bakgrunn fra mer lik kultur som Norge. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble det plutselig viktig for deg å trekke frem at disse er individer og ikke representerer innvandrere generelt. Anonymkode: e1bf4...4e0

Eh, det er jo nettopp det de er. De er enkeltindivider og ikke innvandrere generelt. Det er jo det jeg har prøvd å påpeke hele tiden mens flesteparten i tråden har vært opptatt av å påstå at innvandrere generelt er ditten og datten og verstinger.

Anonymkode: ce1e5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen.

Anonymkode: 8449f...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Du er veldig opptatt av hvorfor nordmenn er så rasistiske,

Anonymkode: e1bf4...4e0

Hvor fikk du denne påstanden fra. Det jeg har sagt er at DISSE har opplevd rasisme. Du vinner ikke en diskusjon ved å sinn ville påstander. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, det er jo nettopp det de er. De er enkeltindivider og ikke innvandrere generelt. Det er jo det jeg har prøvd å påpeke hele tiden mens flesteparten i tråden har vært opptatt av å påstå at innvandrere generelt er ditten og datten og verstinger.

Anonymkode: ce1e5...fcf

Det er fordi du antyder at disse innvandrernes opplevelser av rasisme sier noe generelt om nordmenn som rasister. Du er like dårlig på å skille nordmenn fra hverandre som rasister er på å skille utlendinger fra hverandre.

Hvis disse skal omtales som individer, så skal også deres opplevelse av rasisme også omtales som individuelle opplevelser som ikke sier noe om nordmenn generelt. 

Det er viktig å være fair.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor benekte hvor man stammer fra? Om jeg flytter til Pakistan kommer nå både jeg og evt mine barn være norske uansett hvor godt integrert vi er og om vi får pakistansk statsborgerskap. Barna mine hadde jo aldri blitt pakistanske så sant jeg ikke gifter meg med en pakistaner (og da er de halvt norsk, halvt pakistansk). Ser ikke noe forskjell på det og omvendt med om noen flytter hit. 

Så skal sikkert noen rope om rasisme nå. Men siden jeg ikke ser på nordmenn som noe bedre eller mer verdt enn en pakistaner, eller hvit hud bedre enn brun hud, så handler dette for meg kun om hvor man stammer fra. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: ae617...11f

For min egen del så benekter jeg ikke hvor jeg "stammer" fra. Jeg er stolt av min utenlandske bakgrunn, MEN jeg er født og oppvokst i Norge og ser på meg selv som nordmann og er også stolt av å være norsk. Jeg blir sett på som utenlandsk uansett hvor jeg drar, om det så er der jeg "stammer" i fra eller Norge..

 

Anonymkode: e80c2...12d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er min opplevelse også. Kjenner ikke noen som er adoptert eller halvt norsk som ikke har opplevd rasisme. Det handler utelukkende om hudfarge! Kjenner feks noen som er adoptert fra Korea, når ble koreanere muslimer? Ei venninne ble til og med skjelt ut fordi hun gikk i bunad på 17 mai. Alle snakker norsk, har dialekt, norsk navn, norske venner, men blir fortsatt utsatt for rasisme pga hudfarge.

Anonymkode: ac18f...06c

Alle opplever ubehagelige opplevelser av og til, også nordmenn. Men hvorfor bry deg så enormt om noen få idioter?

Kommer noen slike idioter mot meg så bare ber jeg dem å gå til helvete og går tilbake til mine venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du denne påstanden fra. Det jeg har sagt er at DISSE har opplevd rasisme. Du vinner ikke en diskusjon ved å kaste inn *******ville påstander. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nettopp det de snakker om: At folk basert på hudfarge gjør seg opp spekulasjoner om hvem de er og hva de gjør og at de aldri blir norske nok. Og det er rett og slett skamfullt.

Anonymkode: ce1e5...fcf

De påstår dette, men kan de selv hevde at de ikke selv gjør seg opp meninger basert på hudfarge? Man bør starte med seg selv, og disse virker veldig glade i å stemple nordmenn og skjære nordmenn over samme kam. Å fremstille norsk kultur som så negativt og fremmedfiendtlig som de gjør er like mye rasisme som de selv hevder seg utsatt for.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fikk du denne påstanden fra. Det jeg har sagt er at DISSE har opplevd rasisme. Du vinner ikke en diskusjon ved å sinn ville påstander. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Fra overskriften din.

Jeg er heller ikke ute etter å vinne noen diskusjon. 

Jeg er opptatt av at påstander om at nordmenn er rasister ikke får stå uimotsagt. 

Bildet av nordmenn som rasister er i ferd med å slå like mye rot som muslimer som terrorister og konebankere. Begge deler er feil, noe jeg er lei.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du antyder at disse innvandrernes opplevelser av rasisme sier noe generelt om nordmenn som rasister. Du er like dårlig på å skille nordmenn fra hverandre som rasister er på å skille utlendinger fra hverandre.

Hvis disse skal omtales som individer, så skal også deres opplevelse av rasisme også omtales som individuelle opplevelser som ikke sier noe om nordmenn generelt. 

Det er viktig å være fair.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Nå er du bare dum i dine tolkning sorry :fnise:

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra overskriften din.

Jeg er heller ikke ute etter å vinne noen diskusjon. 

Jeg er opptatt av at påstander om at nordmenn er rasister ikke får stå uimotsagt. 

Bildet av nordmenn som rasister er i ferd med å slå like mye rot som muslimer som terrorister og konebankere. Begge deler er feil, noe jeg er lei.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Og dette bildet av nordmenn er langt mer akseptert og dermed svært skadelig. Det fører til at rasisme mot nordmenn blir sett på som mer akseptabelt, og fører på sin side til mer motrasisme mot innvandrere

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du bare dum i dine tolkning sorry :fnise:

Anonymkode: ce1e5...fcf

:klaske:

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camlon skrev:

Alle opplever ubehagelige opplevelser av og til, også nordmenn. Men hvorfor bry deg så enormt om noen få idioter?

Kommer noen slike idioter mot meg så bare ber jeg dem å gå til helvete og går tilbake til mine venner. 

Åh? Jeg har aldri blitt ropt etter midt i byen at jeg må komme meg til helvete ut av Norge. Jeg har aldri blitt skjelt ut på dagligvarebutikken foran en hel butikk pga hudfargen min. Jeg har aldri opplevd at noen på åpen gate har bedt meg komme meg ut av bunaden og at jeg er en skam for landet.
Selvfølgelig bryr jeg meg når vennene mine opplever å bli hetset og truet utelukkende pga hudfarge. Når de ikke skal få lov til å føle at Norge også er deres hjem. Hvorfor er det greit at det er mange i samfunnet som ikke føler at de får lov til å kalle Norge sitt hjem når det er det eneste hjemmet de kjenner?
 

Anonymkode: ac18f...06c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du bare dum i dine tolkning sorry :fnise:

Anonymkode: ce1e5...fcf

Pee og Poo, ikke sant?

Anonymkode: bb6c1...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...