Gå til innhold

Skal hudfarge og utseende definere hva som er norsk og ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ihvertfall garantere deg at du aldri hadde blitt sett på som noe annet enn en utenlandsk nordmann i noen av landene som disse menneskene har bakgrunn fra! Garantert! Så la oss ikke sette disse menneskene på en høy hest som om de er så mye bedre. 

For det andre, så er det utrolig mange som slett ikke ønsker å være norsk ved for eksempel å gi søstrene sine samme frihet som de gir seg selv. De bare ønsker å leve akkurat som i hjemlandet og så blir de sure fordi NOEN ikke ser på dem som rotnorske. Det påpekes stadig at bare man jobber eller studerer så er man perfekt norsk og ingenting annet er nødvendig. Det norske handler om holdninger og verdier, og der er det veldig mange med innvandrerbakgrunn som har en lang vei å gå. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ihvertfall garantere deg at du aldri hadde blitt sett på som noe annet enn en utenlandsk nordmann i noen av landene som disse menneskene har bakgrunn fra! Garantert! Så la oss ikke sette disse menneskene på en høy hest som om de er så mye bedre. 

For det andre, så er det utrolig mange som slett ikke ønsker å være norsk ved for eksempel å gi søstrene sine samme frihet som de gir seg selv. De bare ønsker å leve akkurat som i hjemlandet og så blir de sure fordi NOEN ikke ser på dem som rotnorske. Det påpekes stadig at bare man jobber eller studerer så er man perfekt norsk og ingenting annet er nødvendig. Det norske handler om holdninger og verdier, og der er det veldig mange med innvandrerbakgrunn som har en lang vei å gå. 

Anonymkode: b79af...7d3

Takk for at du bekreftet nettopp det de beskriver og snakker om. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke utseende. Kan heller ikke se at adopterte fra Korea, Kina og Colombia melder om utstrakt rasisme. Så det er nok noe annet enn hudfarge som er problemet her.

Dette kan være en sterk medvirkende faktor: 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html

Jeg lurer egentlig på hvor norske de selv synes at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du bekreftet nettopp det de beskriver og snakker om. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Norge er et av de mest åpne og tolerante samfunnene og kulturene i verden. Kulturene som strømme til Norge er ofte de minst åpne og tolerante kulturene i verden. Dette er fakta, og dersom man benekter dette og istedet forsøker å ensidig fremstille det som at nordmenn generelt er problemet så har man bommet totalt. 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen idioter. Insisterer du å gå rundt med turban hele dagen, er det da rart at folk ikke anser deg som norsk? Og hva så om noen spør hvor du er egentlig fra, de lurer bare hvor dine røtter er fra. Og det er ikke uvitenhet at de fleste somaliere er på NAV, det er virkeligheten. Vær stolt at du gjør det bedre, istedenfor å bli sint at noen gir deg komplimenter. 

Om de ønsker at folk skal se på dem som nordmenn, så må de begynne å oppføre seg som nordmenn. Det betyr de må slutte å lete etter rasisme. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke utseende. Kan heller ikke se at adopterte fra Korea, Kina og Colombia melder om utstrakt rasisme. Så det er nok noe annet enn hudfarge som er problemet her.

Dette kan være en sterk medvirkende faktor: 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html

Jeg lurer egentlig på hvor norske de selv synes at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Ja du var jo svært klok her nå med å trekke ut en helt tilfeldig artikkel og blande det inn i noe som ikke hadde noe som helst med temaet å gjøre. Det er noe trangsynt med personer som tar alle over en kam. Det er som om jeg skulle si at alle nordmenn er terrorister siden ABB var en terrorist. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er et av de mest åpne og tolerante samfunnene og kulturene i verden. Kulturene som strømme til Norge er ofte de minst åpne og tolerante kulturene i verden. Dette er fakta, og dersom man benekter dette og istedet forsøker å ensidig fremstille det som at nordmenn generelt er problemet så har man bommet totalt. 

Anonymkode: b79af...7d3

De ER nordmenn og de opplever rasisme. Bare fordi DU ikke opplever det betyr ikke det at det ikke eksisterer. Kan du ikke lese?

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja du var jo svært klok her nå med å trekke ut en helt tilfeldig artikkel og blande det inn i noe som ikke hadde noe som helst med temaet å gjøre. Det er noe trangsynt med personer som tar alle over en kam. Det er som om jeg skulle si at alle nordmenn er terrorister siden ABB var en terrorist. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Skal man snakke om rasisme i Norge så er det langt mer alvorlig med drapstrusler og grusomheter for å hindre kvinnene å bli norske. Men det synes tydeligvis ikke du. En slengkommentar fra en nordmann er tydeligvis verre og er nok til å stemple nordmenn som rasister.

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du var jo svært klok her nå med å trekke ut en helt tilfeldig artikkel og blande det inn i noe som ikke hadde noe som helst med temaet å gjøre. Det er noe trangsynt med personer som tar alle over en kam. Det er som om jeg skulle si at alle nordmenn er terrorister siden ABB var en terrorist. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

Du var altså ikke klok nok til å se at artikkelen var en illustrasjon på at fremmedfrykten ikke handler om hudfarge men om noe annet. Hmm, hva kan det være? 

Dessuten har du ikke på vesentlige spørsmålet som har betydning på hvordan etnisk norske ser på nye landsmenn:

- Hvor norske synes de selv at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du var altså ikke klok nok til å se at artikkelen var en illustrasjon på at fremmedfrykten ikke handler om hudfarge men om noe annet. Hmm, hva kan det være? 

Dessuten har du ikke på vesentlige spørsmålet som har betydning på hvordan etnisk norske ser på nye landsmenn:

- Hvor norske synes de selv at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Hva babler du om egentlig. Disse er nordmenn og DE har ikke nektet noen norske kjærester og ektemenn. Du er feil tråd. 

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ER nordmenn og de opplever rasisme. Bare fordi DU ikke opplever det betyr ikke det at det ikke eksisterer. Kan du ikke lese?

Anonymkode: ce1e5...fcf

La oss da få på bordet begge sider av saken og påpeke rasismen som nordmenn også blir utsatt for, istedet for å bruke noen slengkommentarer som påskudd for å stemple og demonisere nordmenn generelt som rasistiske. 

 

Anonymkode: b79af...7d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg vil si at er man norsk statsborger fra fødsel så kan man si at man er norsk.

 

Det er min mening og det er alt jeg kommer til å si i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke utseende. Kan heller ikke se at adopterte fra Korea, Kina og Colombia melder om utstrakt rasisme. Så det er nok noe annet enn hudfarge som er problemet her.

Dette kan være en sterk medvirkende faktor: 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html

Jeg lurer egentlig på hvor norske de selv synes at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Nja, det kan diskuteres. 

Selv er jeg født og oppvokst i Norge med norsk mor og utenlandsk far, noe som gjør at min nasjonalitet kan være vanskelig å plassere for fremmede. Mange mener de knapt ser det utenlandske i meg, andre ser det tydeligere. De kobler riktig nok det faktum at jeg er norsk så fort de har pratet litt med meg, og jeg har introdusert meg selv med mitt urnorske fornavn og brede dialekt. Likevel har selv jeg, som kommer fra en liten bygd hvor alle kjenner alle, opplevd (dog spredte) eksemplar av slik hverdagsrasisme. 

 

Anonymkode: 113b2...945

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du var altså ikke klok nok til å se at artikkelen var en illustrasjon på at fremmedfrykten ikke handler om hudfarge men om noe annet. Hmm, hva kan det være? 

Dessuten har du ikke på vesentlige spørsmålet som har betydning på hvordan etnisk norske ser på nye landsmenn:

- Hvor norske synes de selv at de er når de nekter sine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn.

Anonymkode: e1bf4...4e0

Dette er nettopp det de snakker om: At folk basert på hudfarge gjør seg opp spekulasjoner om hvem de er og hva de gjør og at de aldri blir norske nok. Og det er rett og slett skamfullt. 

Si meg, nekter DU dine døtre og søstre å ha norske kjærester og ektemenn?

Ser du hvor dumt det høres ut nå?

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss da få på bordet begge sider av saken og påpeke rasismen som nordmenn også blir utsatt for, istedet for å bruke noen slengkommentarer som påskudd for å stemple og demonisere nordmenn generelt som rasistiske. 

 

Anonymkode: b79af...7d3

Jeg har rapportert dine avsporinger. Start heller din egen tråd

Anonymkode: ce1e5...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg er 18 og norsk-pakistaner. Moren min er 37 år og født i Norge. Jeg blir bare sett på som Pakistaner mens Alexsander Rybak har ikke foreldre som er født i Norge og ikke er han født her selv. Men han blir sett på som norsk. 

Anonymkode: fe658...b40

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som vil at vi skal henge oss opp i hudfarge. Og vi, selvstendige oss, går fem på.

Lurer på hvorfor mange kvinner henger seg opp i klærne mine. Er de klesrasister? Kan jeg anmelde dem?

Anonymkode: bb6c1...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det kan diskuteres. 

Selv er jeg født og oppvokst i Norge med norsk mor og utenlandsk far, noe som gjør at min nasjonalitet kan være vanskelig å plassere for fremmede. Mange mener de knapt ser det utenlandske i meg, andre ser det tydeligere. De kobler riktig nok det faktum at jeg er norsk så fort de har pratet litt med meg, og jeg har introdusert meg selv med mitt urnorske fornavn og brede dialekt. Likevel har selv jeg, som kommer fra en liten bygd hvor alle kjenner alle, opplevd (dog spredte) eksemplar av slik hverdagsrasisme. 

 

Anonymkode: 113b2...945

Er min opplevelse også. Kjenner ikke noen som er adoptert eller halvt norsk som ikke har opplevd rasisme. Det handler utelukkende om hudfarge! Kjenner feks noen som er adoptert fra Korea, når ble koreanere muslimer? Ei venninne ble til og med skjelt ut fordi hun gikk i bunad på 17 mai. Alle snakker norsk, har dialekt, norsk navn, norske venner, men blir fortsatt utsatt for rasisme pga hudfarge.

Anonymkode: ac18f...06c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ER nordmenn og de opplever rasisme. Bare fordi DU ikke opplever det betyr ikke det at det ikke eksisterer. Kan du ikke lese?

Anonymkode: ce1e5...fcf

Jeg har alltid ønsket å bli en same. Kan jeg bli en same? Jeg har såå lyst. Kan jeg også anmelde samer om de ikke klassifiserer meg som en same? Er ikke nordmenn en urbefolkning, på lik linje med samer?

Jeg har masse ting jeg bryr meg om som ingen andre bryr seg om. Hva skal jeg gjøre med den saken? Jeg føler meg så offended, krenket .... Ingen forstår meg. Hulk.

Anonymkode: bb6c1...f9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...