Gå til innhold

Må helsesekretæren vite hva jeg vil snakke med legen om?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke lyst til å fortelle sekretæren at jeg har en hemoroide (dauer bare av å skrive det)!

Men tror jeg må få legen til å se på det. MÅ jeg fortelle hva det er for å få time? *flau*

Anonymkode: 3d408...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare si at du har noe du vil sjekke ut som har med mage-tarmsystemet å gjøre. Helsesekretæren har taushetsplikt, og har også tilgang til din journal uansett. 

Anonymkode: d0a83...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør gjerne for å vite hvilke utstyr som skal gjøres klart. Men om du ikke vil si det så sier du bare at det er privat, men at du ønsker en vanlig time for samtale.

Anonymkode: 183d5...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du skal fortelle helsesekretæren hva problemet er når du bestiller time er blant annet så hun kan prioritere deg riktig (trenger du akuttime, kan du vente tre dager eller tre uker) og at legen din skal kunne få forberedt seg. Noen ting krever at du trenger en dobbelttime, og da er det dumt om det ikke er satt opp.

Fortell legesekretæren hva problemet er du, hun har garantert hørt om kleinere ting enn hemorroider :)

 

Anonymkode: 3223b...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke si det. Du kan si ''vil helst ikke si det'' eller du kan si underlivsplager, mageproblemer, tarmproblemer eller hva du vil. Kan si at du har vondt i kneet også for den del, men det lønner seg vel aldri og lyve. 

Helsesekretæren har tilgang til journal uansett, og har også taushetsplikt. Hemoroider er utrolig vanlig og noe de ser og hører om hver dag, så hvorfor du syns det er flaut forstår jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir enda flauere/eklere om du vrir om på det. Bare fortell det rett ut til helsesekretæren. Taushetsplikt har dem :)  De har nok hørt verre ting enn hemoroider. De har dette tross alt som yrke og er nok fullt klar over kroppens funksjoner og sykdommer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker egentlig ikke som det betyr noe som helst. Jeg takket ja til en time lang frem i tid, og likevel insisterte dama på at hun måtte vite hva det gjaldt. Litt forbannet buste jeg ut med at "det blør når jeg har sex" - stille i andre enden, som om hun bare ble pinlig berørt. Regnet med at legen skulle få vite hva det gjaldt før timen, men neida, ingenting forberedt. Sure er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri å fortelle helse sekretæren hva jeg vil legen. Svarer faktisk ikke om det blir spørsmål om det. Å irriterer meg grønn på at de har adgang til journalen min.:angry::dany:Bor i ei lita bygd der alle vet hvem alle er.. urk!!:grine:

Anonymkode: e3c1f...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker aldri å fortelle helse sekretæren hva jeg vil legen. Svarer faktisk ikke om det blir spørsmål om det. Å irriterer meg grønn på at de har adgang til journalen min.:angry::dany:Bor i ei lita bygd der alle vet hvem alle er.. urk!!:grine:

Anonymkode: e3c1f...14d


Altså så klart må de ha tilgang til den. Det er ikke sånn at de søker deg opp når de kjeder seg. De må faktisk ha en grunn for det. I tillegg kunne de nok ikke brydd seg mindre om hva som står i den.

Anonymkode: 183d5...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Altså så klart må de ha tilgang til den. Det er ikke sånn at de søker deg opp når de kjeder seg. De må faktisk ha en grunn for det. I tillegg kunne de nok ikke brydd seg mindre om hva som står i den.

Anonymkode: 183d5...dc2

Hahahaha :D Den der tror jeg ikke noe på du!! Ringte en gang til legekontoret for gi dem en beskjed. Noe som ikke var behov for å gå inn på journalen min en gang. Mens jeg snakker, utbryter helsesekretæren noe som står i journalen min. fra noen mnd tilbake. Som ikke hadde noe med saken jeg ringte om den dagen. Da var det ikke en gang standar spørsmålet deres om når er du født? Neida hadde gått inn på journalen. Så nysjerrige er de her i bygda ja!!!

Anonymkode: e3c1f...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg og hater å måtte fortelle sekretæren hva jeg skal sjekkes for... 

Spesielt siden jeg må ringe fra jobb for å bestille time og der er ingen steder å "gjemme" seg uten at noen hører....

Kleint om kollegene mine fanger opp at jeg har hemoroider og sånn :) Nysgjerrige folk har gode ører.

Anonymkode: 059f5...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesekretærer og andre hjelpearbeidere på et legekontor, jobber etter instruks fra legen(e).  

Hjelpepersonalet spør ikke hva som feiler pasientene av nyskjerrighet, men fordi legen ønsker å vite hva timebestillingen gjelder for å kunne forberede både utstyr, tid og eventuelt andre ting. Trenger du en dobbelttime, så må den som setter opp timen vite hva som ønskes vurdert av legen. 

Ville vært mye mer flau om jeg skulle si jeg hadde en kjønnssykdom enn en hemoride. Det første kan du unngå å få, det siste er noe kroppen din lager. Ellers kan jeg forsikre deg at personaletmpå et legekontor hører og ser så mye i løpet av en arbeidsdag at de bryr seg lite og ingenting om en pasient med hemoroide, det er dagligdagse gjøremål og problemstillinger. 

Anonymkode: 72759...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handler om at legen skal forberede seg og at det prioriteres rett hvis det haster. Og ja, alle på legekontoret kan lese journalen din, men jeg tviler på at de gidder å ta en diskusjon om dine hemoroider rundt lunsjbordet, det er en veldig vanlig problemstilling.

Anonymkode: ddf67...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det lettere å si "underlivsplager"? Det er samme utstyret som skal til, og samme tidsbruk. Det er heller ikke direkte løgn.

Hva som angår nysgjerrige helsesekretærer, så har jeg lite råd dessverre, men jeg mener det skal kunne gå an å få en oversikt over hvem som har snoket i hva. Det går i det minste på kjernejournalen.

Anonymkode: 91c2c...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den handler om at legen skal forberede seg og at det prioriteres rett hvis det haster. Og ja, alle på legekontoret kan lese journalen din, men jeg tviler på at de gidder å ta en diskusjon om dine hemoroider rundt lunsjbordet, det er en veldig vanlig problemstilling.

Anonymkode: ddf67...9bc

Heh, nei. Psykiatri, sex relaterte ting, og graviditeter er mer interessant. Bygd er noe drit.

Anonymkode: 91c2c...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha :D Den der tror jeg ikke noe på du!! Ringte en gang til legekontoret for gi dem en beskjed. Noe som ikke var behov for å gå inn på journalen min en gang. Mens jeg snakker, utbryter helsesekretæren noe som står i journalen min. fra noen mnd tilbake. Som ikke hadde noe med saken jeg ringte om den dagen. Da var det ikke en gang standar spørsmålet deres om når er du født? Neida hadde gått inn på journalen. Så nysjerrige er de her i bygda ja!!!

Anonymkode: e3c1f...14d

Ofte går helsesekretærer inn på journalen for å loggføre at du har tatt kontakt. Og om du skal gi en beskjed til legen brukes journalen til å gi disse beskjedene. Tror du at man legger alt inn på papir lapper? Legene går ikke rundt som et leksikon og husker hva hver enkelt pasient heter, når de er født og hvilke medisin de bruker.

At sekretæren buste ut med noe som sto i journalen fra tidligere er litt uprofft, men pasienter må ikke være så hårsåre, en helsesekretær har fått med seg det meste fra alvorlige psykiske problemer til hjertesvikt videre til en kvise i rumpa, i løpet av en arbeidsdag. Det viktigste for en helsesekretær er å gjøre dagen lettere for pasient og lege, snoking i journaler er det ikke tid til.

Anonymkode: 39217...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎16‎.‎01‎.‎2017 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Ofte går helsesekretærer inn på journalen for å loggføre at du har tatt kontakt. Og om du skal gi en beskjed til legen brukes journalen til å gi disse beskjedene. Tror du at man legger alt inn på papir lapper? Legene går ikke rundt som et leksikon og husker hva hver enkelt pasient heter, når de er født og hvilke medisin de bruker.

At sekretæren buste ut med noe som sto i journalen fra tidligere er litt uprofft, men pasienter må ikke være så hårsåre, en helsesekretær har fått med seg det meste fra alvorlige psykiske problemer til hjertesvikt videre til en kvise i rumpa, i løpet av en arbeidsdag. Det viktigste for en helsesekretær er å gjøre dagen lettere for pasient og lege, snoking i journaler er det ikke tid til.

Anonymkode: 39217...a8a

Jeg ringte for å si i fra om ei pengbok jeg fant mellom bilene på parkeringsplassen dagen før på legekontoret!! Hva fader.. har helsesekretærene noe med å gå inn i journalen min da? Å lese flere mnd tilbake? Skal dem loggføre at jeg ringte om ei pengbok på parkeringsplassen? Litt snoking liker de nok, så de har noe å prate om i lunsj pausen. ;)

Anonymkode: e3c1f...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...