Gå til innhold

Hets av skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.1.2017 den 15.22, Silfen skrev:

Joda,  mange velger å gjøre feil.  Jeg velger for eksempel å ofte skrive urettfeigt i stedet for urettferdig.  Det et uansett ikke en skrivefeil da jeg er bevisst på hvordan jeg skriver det. Akkurat som folk gjør med sambo. 

Urettfeigt og sambo er feil å bruke. Det første er ikke godkjent som et ord, det andre er som noen nevner en plante. Du skriver mao ikke korrekt.

Anonymkode: 84aa7...3ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å skrive dårlig gjør at man fremstår som dum. Det betyr ikke at man er det, men at det kan virke slik. Om et godt argument drukner i dårlig språk synes jeg det er trist både for forfatteren og diskusjonen. Om du velger å gjøre noe feil, samme hva det er, gjør du deg dummere enn du er. 

Det kan vel også være en hersketeknikk. ..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. januar 2017 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Dette er feil, ikke drit deg ut :)

Anonymkode: 4c780...46d

Det er ikke feil nei, la oss se hva språkrådet har å si om saken;

 

Nei, formen syns fins (eller finnes) bare i presens. Å synes bøyes slik på bokmål: 

å synes – syns el. synes – syntes – har syntes

Valgfriheten mellom syns og synes i presens (nåtid) er gammel.

Tidligere var det riktig å skrive (har) syns eller (harsynes i perfektum (etter har), men i 1995 ble dette endret  til (harsyntes. Å bruke de gamle formene i perfektum er ikke den verste feilen man kan gjøre. Det er verre å skrive å syns.

 

Anonymkode: 4a754...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Betegnelsen sambo høre ut som en blanding av de 2 dansen samba og hambo

Eller mambo? :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som skriver feil har ikke dyseleksi, de kan bare ikke skrive.

Anonymkode: 99993...efd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Honey Dew skrev:

Betegnelsen sambo høre ut som en blanding av de 2 dansen samba og hambo

Jeg tror det er litt i samme gate som på engelsk, der man skriver "hubby", husband. Det blir kanskje et slags kallenavn, som "alle" forstår? At teksten og personene framstilles mer nære enn hvis man skriver "husband"/"samboeren min". 

Jeg skriver ikke sånn, altså :) 

Jeg liker et godt språk, men det er lavmål å kritisere en bruker kun pga skrivefeil. Likevel er det vanskelig å ta noen seriøst når de ikke prøver og har tankegangen om at "nei, er det så farlig, du forstår uansett"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Enig med deg at det er unødvendig å bare kommentere på det. Å kalle det hets er å dra det litt vel langt.

Anonymkode: 8e67f...720

Jo.. jeg vil kalle det hets.

Men de kan unnskyldes, noen lider av veldig sterk OCD! Ikke så lett med psykisk sykdom, alltid. Og de klarer vel bare ikke å kontrollere seg. Litt som tourettes, det klør.. må bare.. klarer ikke å la være... IHH...KLØR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 14.04, AnonymBruker skrev:

Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

*og

Anonymkode: b8307...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*og

Anonymkode: b8307...488

Nei.

Anonymkode: 42d16...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å kalle det hets dersom flere brukere etter hverandre skal kommentere kun skrivefeil, uten noe annet saklig innhold, og uten å sjekke opp om personen dem retter på har for eksempel diagnoser eller noe annet.
Bør man utestenge alle dyslektikere inntil dem klarer skrive perfekt norsk ? Eller sette inn en regel på at det kreves 6 i norsk skriftlig for å få kommentere her inne? Norsk grammatikk-prøve for å bli godkjent som medlemskap?

Anonymkode: 51595...1da

I dette innlegget fremstilles det som at alle som ikke har gode karakterer i norsk har dysleksi. Det som er poenget, og som jeg tror irriterer mange er at folk er late og aldri har giddet å lære seg å skrive ordentlig norsk. I mine øyne er dette et tegn på litt lavere intelligens, rett og slett. Og det er såååå mange som gjemmer seg bare disse diagnosene. Både dysleksi og dyskalkuli. Eller matte-dysleksi som de smarteste kaller det.... Man blir bare lei av å se folk flest ha de samme skrivefeilene om igjen og om igjen. Og jeg nekter å tro at 80 % av norges befolkning har dysleksi altså.

Anonymkode: 82c8d...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 42d16...716

Jo.

Anonymkode: 82c8d...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 42d16...716

Jo. Man kan kun bruke "å" foran infinitiv, og selv da kan det forekomme at man skal bruke "og".

Anonymkode: 2c623...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette innlegget fremstilles det som at alle som ikke har gode karakterer i norsk har dysleksi. Det som er poenget, og som jeg tror irriterer mange er at folk er late og aldri har giddet å lære seg å skrive ordentlig norsk. I mine øyne er dette et tegn på litt lavere intelligens, rett og slett. Og det er såååå mange som gjemmer seg bare disse diagnosene. Både dysleksi og dyskalkuli. Eller matte-dysleksi som de smarteste kaller det.... Man blir bare lei av å se folk flest ha de samme skrivefeilene om igjen og om igjen. Og jeg nekter å tro at 80 % av norges befolkning har dysleksi altså.

Anonymkode: 82c8d...bf4

Mange gjemmer seg bak diagnosene, det er jo akkurat derfor jeg spør om man skal sette karakterkrav, eller ha grammatikkprøve. Så kan man gi unntak til de som eventuelt har diagnoser, og bli kvitt de som du kaller for lat til å lære seg ordentlig norsk.
Hva så om noen har lavere intelligens, mener du det bør være krav til IQ for å være her?

Anonymkode: 51595...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...