Gå til innhold

Hets av skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gregor Clegane

Jeg synes ikke at enkeltbrukere bør navngis i en slik debatt. Det er mulig å snakke om skrivefeil uten å dra inn gitte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange folk her inne som synes det er ok å hetse andre åpenlyst på grunn av skrivefeil?
Leser stadig vekk flere som kommenterer kun skrivefeil, og absolutt ikke noe relevant ellers i tråden.
Dere som henger dere opp i sånt, tenker dere noen gang på at dette kan oppleves som direkte mobbing ?
Det finnes ingen krav om norskkunnskaper, rettskrivning eller lignende her, men det oppfordres til å bruke normal folkeskikk.
Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

Å påpeke gjentatte skrivefeil fra samme person er ikke å hetse personen, men å opplyse personen. 

Noen (få?) kan ikke noe så elementært som når tid de skal bruke Hvem og Hvilke/hvilken. Akkurat denne skrivefeilen går igjen i overskrift etter overskrift her inne. Når personen ikke bryr seg eller ikke forstår forskjellen på noe så elementært så er det nødvendig å gi beskjed. 

Å skylde på at det er en bruker på forumet som pirker på vesentlige skrivefeil, er feil. Vi er flere som irriterer oss over skrivefwil av denne typen, noe som har blitt diskutert i tråder på underforum der vi kan ta opp og prate om frie emner. At noen taster feil, og dermed får et feilskrevet ord er ikke noe som er en del av denne diskusjonen. Her påpekes enten feil bruk av ord med feil betydning i forhold til sammenhengen, eller det at man bruker dialektord, sms språk ol. den er nemlig i strid med kg sine regler. 

Anonymkode: b0c82...935

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å påpeke gjentatte skrivefeil fra samme person er ikke å hetse personen, men å opplyse personen. 

Noen (få?) kan ikke noe så elementært som når tid de skal bruke Hvem og Hvilke/hvilken. Akkurat denne skrivefeilen går igjen i overskrift etter overskrift her inne. Når personen ikke bryr seg eller ikke forstår forskjellen på noe så elementært så er det nødvendig å gi beskjed. 

Å skylde på at det er en bruker på forumet som pirker på vesentlige skrivefeil, er feil. Vi er flere som irriterer oss over skrivefwil av denne typen, noe som har blitt diskutert i tråder på underforum der vi kan ta opp og prate om frie emner. At noen taster feil, og dermed får et feilskrevet ord er ikke noe som er en del av denne diskusjonen. Her påpekes enten feil bruk av ord med feil betydning i forhold til sammenhengen, eller det at man bruker dialektord, sms språk ol. den er nemlig i strid med kg sine regler. 

Anonymkode: b0c82...935

Så om du sitter med ett bord med 5 andre personer, du sier noe feil, så er det helt greit om alle andre kommenterer i tur og orden at du sa noe feil, eller holder det at en gjør det?
Om en kommenterer, så er det helt greit, men det er vel forskjell på om en eller fem gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en uting å kun gå inn i tråden for å påpeke skrivefeil uten å si noe som har relevans til innlegget, men det kan være vanskelig å la være noen ganger. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange folk her inne som synes det er ok å hetse andre åpenlyst på grunn av skrivefeil?
Leser stadig vekk flere som kommenterer kun skrivefeil, og absolutt ikke noe relevant ellers i tråden.
Dere som henger dere opp i sånt, tenker dere noen gang på at dette kan oppleves som direkte mobbing ?
Det finnes ingen krav om norskkunnskaper, rettskrivning eller lignende her, men det oppfordres til å bruke normal folkeskikk.
Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

Helt enig. Jeg er ofte litt kjapp ved tastaturet. Skriver raskt med touchmetoden. Jeg kunne vært mer nøye med å forumlere meg veldig korrekt osv. Men jeg skriver som om jeg prater. Men det er alltid noen pirkete folk som skal kritisere meg på nettet for skrivingen min. Men de som er virkelig hyggelige .. de gjør det ikke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Okei, men jeg har et spørmål. Hvis jeg skriver en tråd om hovedstaden i Danmark som er Helsinki, og påpeker at det forresten tar minst 24 timer med fly til USA, eller har skikkelig lyst til å reise til landet Afrika, er det hets da om noen påpeker feilene mine? 

Det finnes jo grenser for hvordan man gjør ting, men opplysning og retting blir ikke hets. Kan være plagsomt med språknazier og sånt, men synes i grunn jeg ser lite av det. Ta det som kjærlighet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det er jo noen skrivefeil som går igjen om og om igjen på KG, og de er virkelig like sjenerende hver gang. De flester er også enkle å lære seg: 

Hun/Henne: Hvis setningen du skriver gjaldt deg selv, ville du sagt jeg eller meg?

Synes/Syntes: Før syntes jeg at jorden er flat, men nå synes jeg nok den virker rund.

Sambo/Samboer: En sambo er en tvekjønnet plante. Jeg fatter ikke at så mange har problemer med potteplantene sine. 

Hvem/Hvilken: Hvem liker hvilken bruker?

Da/Når: Da jeg skrev en skrivefeil på KG, tenkte jeg over hvordan det fremstår når andre skriver den feilen.

Jeg forstår at det kan bli litt sært å rette på andre konstant, så selv forsøker jeg å la de fleste skrivefeil fare, evt. tar saken til en mer passende tråd om språk. Men dette er jo et skriftlig, ikke et muntlig, forum, og da er det ikke helt unaturlig å bestrebe seg på å bruke korrekt norsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Synes/Syntes: Før syntes jeg at jorden er flat, men nå synes jeg nok den virker rund.

Dette er feil, ikke drit deg ut :)

Anonymkode: 4c780...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Oppslagsord

Ordbokartikkel

synes

 

 

(syntes)

 

 

synes verb (norr. sýnast)

1 se ut til (å være)

livet synes ofte meningsløst / det hele synes noe vanskelig / det synes nokså klart hva utfallet vil bli

2 ha inntrykk av, mene

gjøre som en selv syn(e)s / ja, hva syn(e)s dere! / jeg syn(e)s det var rart / jeg syn(e)s du ser godt ut

 i forbindelsen

jeg synes jeg ser det iron: det tror jeg ikke noe på / synes synd på, i

synes om like

Anonymkode: 4c780...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo er ikke en skrivefeil,  Overrasket,  men et valg noen tar skriftlig.  At det irriterer deg gjør det likevel ikke til en skrivefeil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Overrasket skrev:

Det er jo noen skrivefeil som går igjen om og om igjen på KG, og de er virkelig like sjenerende hver gang. De flester er også enkle å lære seg: 

Hun/Henne: Hvis setningen du skriver gjaldt deg selv, ville du sagt jeg eller meg?

Synes/Syntes: Før syntes jeg at jorden er flat, men nå synes jeg nok den virker rund.

Sambo/Samboer: En sambo er en tvekjønnet plante. Jeg fatter ikke at så mange har problemer med potteplantene sine. 

Hvem/Hvilken: Hvem liker hvilken bruker?

Da/Når: Da jeg skrev en skrivefeil på KG, tenkte jeg over hvordan det fremstår når andre skriver den feilen.

Jeg forstår at det kan bli litt sært å rette på andre konstant, så selv forsøker jeg å la de fleste skrivefeil fare, evt. tar saken til en mer passende tråd om språk. Men dette er jo et skriftlig, ikke et muntlig, forum, og da er det ikke helt unaturlig å bestrebe seg på å bruke korrekt norsk.

 

Vi lærte en veldig bra regel på skolen om da/når som sitter godt hos meg: Den gang da, hver gang når. Den regelen har hjulpet meg mye :laugh:

Anonymkode: 8e67f...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, Silfen skrev:

Sambo er ikke en skrivefeil,  Overrasket,  men et valg noen tar skriftlig.  At det irriterer deg gjør det likevel ikke til en skrivefeil. 

Jeg tviler på at det er mange som velger å gjøre feil? "Nå skal jeg jammen sitte på KG og skrive feil". :laugh: Sambo er direkte galt i minst 99 % av sammenhengene. Det er ikke valgfritt å bruke sambo for substantivet samboer/sambuer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tviler på at det er mange som velger å gjøre feil? "Nå skal jeg jammen sitte på KG og skrive feil". :laugh: Sambo er direkte galt i minst 99 % av sammenhengene. Det er ikke valgfritt å bruke sambo for substantivet samboer/sambuer. 

Joda,  mange velger å gjøre feil.  Jeg velger for eksempel å ofte skrive urettfeigt i stedet for urettferdig.  Det et uansett ikke en skrivefeil da jeg er bevisst på hvordan jeg skriver det. Akkurat som folk gjør med sambo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte kommentarer for min skriving. At det ikke er sammenheng i det jeg skriver, og at jeg bør lære meg norsk.

Sliter nok som det er, om jeg ikke skal få sånne svar på det jeg legger ut. 

Det er spesielt to personer jeg har sett, som er ivrig på å påpeke dette.

De kan spørre meg hvorfor jeg skriver,som jeg gjør, og hvorfor det blir "hopp" i sammenhengen. 

De skriver at det ikke er leselig osv.

 

Anonymkode: ac991...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sjokkert over hvor mange som ikke kan og/å. Det virker helt utrolig at voksne mennesker skriver "å da sa jeg.." osv. Trodde dette var noe alle 10-åringer kunne?

Anonymkode: a97dd...d41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
På 1/16/2017 den 14.10, AnonymBruker skrev:

 Oppslagsord

Ordbokartikkel

synes

 

 

(syntes)

 

 

synes verb (norr. sýnast)

1 se ut til (å være)

livet synes ofte meningsløst / det hele synes noe vanskelig / det synes nokså klart hva utfallet vil bli

2 ha inntrykk av, mene

gjøre som en selv syn(e)s / ja, hva syn(e)s dere! / jeg syn(e)s det var rart / jeg syn(e)s du ser godt ut

 i forbindelsen

jeg synes jeg ser det iron: det tror jeg ikke noe på / synes synd på, i

synes om like

Anonymkode: 4c780...46d

Jeg er litt usikker på hva du mener å si her, men jeg kan bare anta at dette var rettet mot meg? Her har du nok søkt på "syntes" siden det vises i parentes. Det er altså ikke slik at (syntes) indikerer en valgfri klammeform i denne konteksten. Dersom du trykker på ordet "verb" som er markert i blått ser du den korrekte bruken av alle formene av "å synes". Der står det at "syntes" er preteritum (fortidsform) av "å synes". :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske drittlei av poster som kun påpeker skrivefeil og trykkleif. De tilfører ingenting og gjøres kun for at posteren skal føle seg litt overlegen. Mener det er diskusjon.no som faktisk har en regel imot å påpeke skrivefeil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte kommentarer for min skriving. At det ikke er sammenheng i det jeg skriver, og at jeg bør lære meg norsk.

Sliter nok som det er, om jeg ikke skal få sånne svar på det jeg legger ut. 

Det er spesielt to personer jeg har sett, som er ivrig på å påpeke dette.

De kan spørre meg hvorfor jeg skriver,som jeg gjør, og hvorfor det blir "hopp" i sammenhengen. 

De skriver at det ikke er leselig osv.

 

Anonymkode: ac991...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...