Gå til innhold

Hets av skrivefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange folk her inne som synes det er ok å hetse andre åpenlyst på grunn av skrivefeil?
Leser stadig vekk flere som kommenterer kun skrivefeil, og absolutt ikke noe relevant ellers i tråden.
Dere som henger dere opp i sånt, tenker dere noen gang på at dette kan oppleves som direkte mobbing ?
Det finnes ingen krav om norskkunnskaper, rettskrivning eller lignende her, men det oppfordres til å bruke normal folkeskikk.
Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg at det er unødvendig å bare kommentere på det. Å kalle det hets er å dra det litt vel langt.

Anonymkode: 8e67f...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange folk her inne som synes det er ok å hetse andre åpenlyst på grunn av skrivefeil?
Leser stadig vekk flere som kommenterer kun skrivefeil, og absolutt ikke noe relevant ellers i tråden.
Dere som henger dere opp i sånt, tenker dere noen gang på at dette kan oppleves som direkte mobbing ?
Det finnes ingen krav om norskkunnskaper, rettskrivning eller lignende her, men det oppfordres til å bruke normal folkeskikk.
Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

Du kunne med fordel ha forkortet ned til pga. :P

Anonymkode: f3e8b...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hets!?? Det du kaller hets, kaller jeg opplysning og informasjon. Det får være måte på hårsårhet da. Personlig ville jeg satt pris på å få korrigert dårlig norsk, ord eller uttrykk jeg brukte feil.

Faktisk skrev jeg en gang i tiden "nyskjerrig" med "kj". Det var helt til en forumbruker på et annet forum opplyste meg om at det staves faktisk "nysgjerrig" med "gj". Det satte jeg pris på å få høre, og har siden den gangen alltid skrevet ordet rett, takket være at noen gadd å ta seg bryet med å opplyse meg. Så slapp jeg å fortsette med feilstavingen!

Så jeg sier ja til opplysning og informasjon om feil. Så kan de som vil, ta det til seg, eller fortsette og vandre rundt som en halvveis analfabet.

 

 

Endret av Million
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Har egentlig kun sett at feil spørreord blir påpekt. Det skjærer i øynene på folk, mine også. Hvorfor ikke ta det som en korrigering som man kan lære noe av da, istedet for å kalle det hets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man blir litt lei av at et flertall nærmest skriver uforståelig...

Anonymkode: 7f95d...4b4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å kalle det hets dersom flere brukere etter hverandre skal kommentere kun skrivefeil, uten noe annet saklig innhold, og uten å sjekke opp om personen dem retter på har for eksempel diagnoser eller noe annet.
Bør man utestenge alle dyslektikere inntil dem klarer skrive perfekt norsk ? Eller sette inn en regel på at det kreves 6 i norsk skriftlig for å få kommentere her inne? Norsk grammatikk-prøve for å bli godkjent som medlemskap?

Anonymkode: 51595...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å kalle det hets dersom flere brukere etter hverandre skal kommentere kun skrivefeil, uten noe annet saklig innhold, og uten å sjekke opp om personen dem retter på har for eksempel diagnoser eller noe annet.
Bør man utestenge alle dyslektikere inntil dem klarer skrive perfekt norsk ? Eller sette inn en regel på at det kreves 6 i norsk skriftlig for å få kommentere her inne? Norsk grammatikk-prøve for å bli godkjent som medlemskap?

Anonymkode: 51595...1da

Har du eksempler på at andre ting enn feil spørreord blir korrigert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Hets!?? Det du kaller hets, kaller jeg opplysning og informasjon. Det får være måte på hårsårhet da. Personlig ville jeg satt pris på å få korrigert dårlig norsk, ord eller uttrykk jeg brukte feil.

Faktisk skrev jeg en gang i tiden "nyskjerrig" med "kj". Det var helt til en forumbruker på et annet forum opplyste meg om at det staves faktisk "nysgjerrig" med "gj". Det satte jeg pris på å få høre, og har siden den gangen alltid skrevet ordet rett, takket være at noen gadd å ta seg bryet med å opplyse meg. Så slapp jeg å fortsette med feilstavingen!

Så jeg sier ja til opplysning og informasjon om feil. Så kan de som vil, ta det til seg, eller fortsette og vandre rundt som en halvveis analfabet.

 

 

Enig! folk må slutte å ta sånne ting personlig. 

Anonymkode: 3d9db...e2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en forumtittel her nå hvor det står "Hvem konserter skal du på i år" ... får vondt i hele meg.

Anonymkode: bae71...149

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg føler meg litt truffet her, men jeg synes det er litt situasjonsbetinget. Jeg har kommentert sånt i rene språktråder (da er det språk og rettskriving det dreier seg om) og i tråder der de som skriver er ufine, rakker ned på andre og fremhever sin egen fortreffelighet. F.eks. kvinnehatere som er bitre fordi de er single samtidig som de hverken knapt kan formulere en vettug setning eller si noe som ikke er sjikanerende. Dessuten: Når man rakker ned på andre, forsøker å fremstille seg selv som perfekt ved å dikte opp stillingstitler og å påstå at man er velutdannet, bør man faktisk tåle at det blir stilt spørsmål ved rettskrivingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott når noen tar seg bryet med å korrigere mine språkfeil, når det gjøres på en grei måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

Er det ikke flott at skrivefeil blir påpekt? Så lenge det foregår på en normal og dannet måte, ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at da mangler de argumenter i debatten, og går derfor til angrep på irrelevante ting som skrivefeil for å ikke tape ansikt.

Anonymkode: 463ef...729

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange folk her inne som synes det er ok å hetse andre åpenlyst på grunn av skrivefeil?
Leser stadig vekk flere som kommenterer kun skrivefeil, og absolutt ikke noe relevant ellers i tråden.
Dere som henger dere opp i sånt, tenker dere noen gang på at dette kan oppleves som direkte mobbing ?
Det finnes ingen krav om norskkunnskaper, rettskrivning eller lignende her, men det oppfordres til å bruke normal folkeskikk.
Ville dere stått å kommentert like usaklig dersom noen har en talefeil?

Anonymkode: 51595...1da

Vi mener jo bare å hjelpe da. Det er dumt å ha skrivefeil, dårlig grammatikk hvis en skal skrive en søknad m.m.

Anonymkode: 1de2a...612

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å kalle det hets dersom flere brukere etter hverandre skal kommentere kun skrivefeil, uten noe annet saklig innhold, og uten å sjekke opp om personen dem retter på har for eksempel diagnoser eller noe annet.
Bør man utestenge alle dyslektikere inntil dem klarer skrive perfekt norsk ? Eller sette inn en regel på at det kreves 6 i norsk skriftlig for å få kommentere her inne? Norsk grammatikk-prøve for å bli godkjent som medlemskap?

Anonymkode: 51595...1da

For manges vedkommende er det neppe snakk om diagnoser eller dysleksi siden de eller skriver ganske så perfekt.

Har sett veldig mange som ikke klarer å se forskjell på et og ett, selv om alt annet er riktig skrevet i innleggene deres. Det får jo en helt annen betydning hvis man f.eks. skriver ett tre kontra et tre.

Anonymkode: 42d16...716

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange skrivefeil i en tekst gjør at jeg automatisk tar teksten mindre alvorlig.  

Dessuten er det ikke hets når man påpeker skrivefeil.  

Anonymkode: 0e86d...bf9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dessuten er det ikke hets når man påpeker skrivefeil.  

 

Det er ren avsporing.

Anonymkode: 4c780...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Million skrev:

Hets!?? Det du kaller hets, kaller jeg opplysning og informasjon. Det får være måte på hårsårhet da. Personlig ville jeg satt pris på å få korrigert dårlig norsk, ord eller uttrykk jeg brukte feil.

Faktisk skrev jeg en gang i tiden "nyskjerrig" med "kj". Det var helt til en forumbruker på et annet forum opplyste meg om at det staves faktisk "nysgjerrig" med "gj". Det satte jeg pris på å få høre, og har siden den gangen alltid skrevet ordet rett, takket være at noen gadd å ta seg bryet med å opplyse meg. Så slapp jeg å fortsette med feilstavingen!

Så jeg sier ja til opplysning og informasjon om feil. Så kan de som vil, ta det til seg, eller fortsette og vandre rundt som en halvveis analfabet.

 

 

Veldig enig i dette.Det finnes ingen grenser lenger, for hva som skal tolkes som hets. Selv forsøker jeg etter beste evne å skrive så korrekt som mulig. Til tross for det, så forekommer det likevel en og annen skrivefeil hos meg også. Men fordi jeg så gjerne ønsker å skrive mest mulig riktig, så forsøker jeg å lære av mine (skrive)feil, Men "skriveslurverne" vil jo ikke lære. Jeg tror at verstingene hva angår skrivefeil, rett og slett har litt vondt i viljen i denne sammenhengen. Da er det er enklere å forsvare seg med å kalle det "hets", enn å lære seg å skrive ordentlig. Litt læringsvilje er det som trengs.

Anonymkode: 25eea...b46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på KG sliter med å forstå forskjell på hun/henne og hvilke(n)/hvem, hvorfor ikke lære seg det en gang for alle? Spesielt fasinerende er det å lese lange innlegg fra brukere som ikke forstår hvorfor de ikke får svar på jobbskønadene sine, og så lyser hele innlegget av skrivefeil, feil ordbruk og gramatikkfeil... Hvis det blir påpekt er svaret som regel "skriver jo ikke sånn i søknaden da", men det gjør de sannsynligvis, de ser det bare ikke selv. 

Anonymkode: 4a754...8e9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...