Gå til innhold

Feil spørreord med vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Loki Laufeyson skrev:

Tror de gjør det for å irritere. :dry:

De fleste barna sier det for å irritere? Nei, er vel bare en del av dialekten, tenker jeg!

Anonymkode: c13d7...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste barna sier det for å irritere? Nei, er vel bare en del av dialekten, tenker jeg!

Anonymkode: c13d7...72c

Nå var det voksne jeg snakket om, som ikke kan skrive riktig spørreord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Nå var det voksne jeg snakket om, som ikke kan skrive riktig spørreord!

Det blir riktig med tiden, er bare du som er litt bakstreversk og på etterskudd.

Anonymkode: c13d7...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er in med kebab-norsk for tiden

Anonymkode: d602f...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor poster er det du sikter til? Hva brukere er det som kan gjøre noe slikt? Hvilken har du noen link? ;)

Kan det være noen bergensdialekt eller .no? De har utviklet noen merkelige innavlet tolkninger av det Norske språk. Da har vært for seg selv bak de 7 fjell alt for lenge ;)

Anonymkode: a125b...e34

Nei, det er ikke bergensk

Anonymkode: d602f...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎01‎.‎2017 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om det er in med kebab-norsk for tiden

Anonymkode: d602f...fd3

Velkommen til Nye Norge!

Anonymkode: d08ab...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2017 den 18.25, Loki Laufeyson skrev:

Tror de gjør det for å irritere. :dry:

Det tror jeg også. Noen har det moro med "hvem bil" og så videre. Og så har vi jo "heders-mann-kvinne-" AB-ene (muligens samme person, ser at innleggene ofte har to oppstemmer). 

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emera skrev:

Det tror jeg også. Noen har det moro med "hvem bil" og så videre. Og så har vi jo "heders-mann-kvinne-" AB-ene (muligens samme person, ser at innleggene ofte har to oppstemmer). 

Jepp, i det siste er det én bruker som har kost seg med å lage tråder rundt omkring i forumet med banale spørsmål som inneholder feil spørreord - med vilje. Gudene må vite hvorfor vedkommende synes det er så morsomt å kaste bort tiden på.

Anonymkode: eb14e...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/16/2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor poster er det du sikter til? Hva brukere er det som kan gjøre noe slikt? Hvilken har du noen link? ;)

Kan det være noen bergensdialekt eller .no? De har utviklet noen merkelige innavlet tolkninger av det Norske språk. Da har vært for seg selv bak de 7 fjell alt for lenge ;)

Anonymkode: a125b...e34

Det er ikke vanlig i Bergen. Mitt inntrykk er at det heller er østlendinger som bruker feil spørrepronomen, men det gjelder selvsagt ikke alle. 

Forresten ikke rart om utlendinger sliter med å lære seg norsk når nordmenn selv ikke klarer å bruke riktig spørrepronomen. Dialekt er en ting, men vi skriver faktisk ikke dialekt i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2017 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Jepp, i det siste er det én bruker som har kost seg med å lage tråder rundt omkring i forumet med banale spørsmål som inneholder feil spørreord - med vilje. Gudene må vite hvorfor vedkommende synes det er så morsomt å kaste bort tiden på.

Anonymkode: eb14e...bb2

Nå får det være nok! Hvem bruker/brukere dette er spiller ingen rolle. Brukeren/brukerne du omtaler er en hedersbruker/hedersbrukere! 

Anonymkode: b41f9...98a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 20.49, The Kitten skrev:

Det er ikke vanlig i Bergen. Mitt inntrykk er at det heller er østlendinger som bruker feil spørrepronomen, men det gjelder selvsagt ikke alle. 

Forresten ikke rart om utlendinger sliter med å lære seg norsk når nordmenn selv ikke klarer å bruke riktig spørrepronomen. Dialekt er en ting, men vi skriver faktisk ikke dialekt i Norge. 

Ikke alle skriver perfekt i henhold til dagens formelle rettskrivingsregler, men det er et langt mindre problem enn alle de som ikke takler å lese slike feil.

Anonymkode: b41f9...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor poster er det du sikter til? Hva brukere er det som kan gjøre noe slikt? Hvilken har du noen link? ;)

Kan det være noen bergensdialekt eller .no? De har utviklet noen merkelige innavlet tolkninger av det Norske språk. Da har vært for seg selv bak de 7 fjell alt for lenge ;)

Anonymkode: a125b...e34

Å putte *hvem* inn i alle spørsmål er absolutt ikke typisk bergensk! Jeg ser på kg at det ofte er det spørrepronomenet folk skriver feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Ble ikke terpet på dette hos oss. Men så gikk jeg ikke i spesialklasse. Ingen hadde problemet med dette.

Anonymkode: c13d7...72c

Vi som er opptatt av korrekt og godt språk har ganske sikkert heller ikke gått i spesialklasser eller på spesialskoler. Jeg ser så mye slurv her på KG at man kan tro halvparten av brukerne er mindre begavede. Jeg tror ikke et øyeblikk på at alle som skriver slurvete med mange feil er dyslektikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Arabella skrev:

Vi som er opptatt av korrekt og godt språk har ganske sikkert heller ikke gått i spesialklasser eller på spesialskoler. Jeg ser så mye slurv her på KG at man kan tro halvparten av brukerne er mindre begavede. Jeg tror ikke et øyeblikk på at alle som skriver slurvete med mange feil er dyslektikere.

Men hva er de da? Dumme? Mindre begavede? Slurvete?

På jobben min er det flere lynende intelligente mennesker som sliter med enkelte språklige feil. Deres matematisk-logiske intelligens er skyhøy men språkforståelsen er middels. Et misforståelse er å karakterisere folk som ikke skriver feilfritt som, ja nettopp, mindre begavede. Skriftlig språklig intelligens er en av svært mange intelligenstyper, en av ni lærte jeg en gang, og det er ikke nødvendigvis noen sammenheng, slik at en som ikke scorer på topp på språk fint kan sies å være mer begavet, helhetlig sett, enn en som gjør det.

Ellers er det ikke slik at man enten har 0 % dysleksi eller 100 %, alle varianter finnes, og det eneste man kan si sikkert er at slik verden fremstår for deg ikke sammenfaller eksakt med hvordan den fremstår for andre. Det som er lett for noen kan være vanskelig for andre, og motsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om hvor mye man leser, og hva man leser. Om man leser 20 ganger mer enn man skriver, og det man leser stort sett er korrekturlest og korrekt, så går det greit.

Mange er dessverre skriftlige krokodiller, stor munn og små ører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...