Gå til innhold

Feil spørreord med vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nekter å tro at så mange på kvinneguiden har manglende kunnskap om riktig bruk av spørreord, så jeg begynner å mistenke at de blir brukt feil med vilje for å få oppmerksomhet. 

- hvem bil

- hvem konserter

- hvem type smør

....osv.

:murvegg:

Alternativt er det ganske få som lager mange tråder. 

Lærer ikke unger dette på skolen lenger? 

Anonymkode: 9ba12...a1d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags mør.

Hvilke konserter.

Hvilken bil.

Ja, jeg tror også folk er så tette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem spørreord? :fnise: Tror dessverre ikke folk bryr seg om sånt nå. Noen som vet om det legges vekt på sånt i skolen? (Beklager hvis jeg kupper tråden din,men det kunne ha vært interessant å vite.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor poster er det du sikter til? Hva brukere er det som kan gjøre noe slikt? Hvilken har du noen link? ;)

Kan det være noen bergensdialekt eller .no? De har utviklet noen merkelige innavlet tolkninger av det Norske språk. Da har vært for seg selv bak de 7 fjell alt for lenge ;)

Anonymkode: a125b...e34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor poster er det du sikter til? Hva brukere er det som kan gjøre noe slikt? Hvilken har du noen link? ;)

Kan det være noen bergensdialekt eller .no? De har utviklet noen merkelige innavlet tolkninger av det Norske språk. Da har vært for seg selv bak de 7 fjell alt for lenge ;)

Anonymkode: a125b...e34

Er ikke noe spesielt for Bergen, nei.

Ser du har skrevet feil med vilje i første del av innlegget ditt. Er feilene i andre delen også med vilje?

Anonymkode: 5633f...524

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke feil ord, samt å legge inn feil i ordtak :link:

Anonymkode: 6f764...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at så mange bruker feil spørrepronomen, dette er jo noe man lærer i første klasse. 

Anonymkode: 07a4e...114

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at så mange bruker feil spørrepronomen, dette er jo noe man lærer i første klasse. 

Anonymkode: 07a4e...114

Det er jo nettopp det jeg lurer på da, om de faktisk terper på dette i skolen lenger?

Anonymkode: 9ba12...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å bry seg om en skrivefeil? Er mange som sier "hvem" i dialekta si. Er dette egentlig noe å bruke tid på?

Anonymkode: c13d7...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, chisandra skrev:

Da jeg gikk på skolen ble dette terpet på til det satt - hos de aller, aller fleste. 

Ble ikke terpet på dette hos oss. Men så gikk jeg ikke i spesialklasse. Ingen hadde problemet med dette.

Anonymkode: c13d7...72c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skriver ikke dialekt når man skriver innlegg, man skriver bokmål eller nynorsk. Det skjærer i øynene når jeg ser slike skrivefeil. 

Alle har skrivefeil innimellom, jeg skriver langtfra perfekt selv. Men når man bommer på helt grunnleggende ting som spørrepronomen, så synes jeg det er temmelig rart.

Anonymkode: 07a4e...114

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med å bry seg om en skrivefeil? Er mange som sier "hvem" i dialekta si. Er dette egentlig noe å bruke tid på?

Anonymkode: c13d7...72c

Ja, feil spørreord er faktisk noe å bruke tid på. 

Anonymkode: 9ba12...a1d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så bortinatta toskete å skrive feil med vilje. 

Anonymkode: 54a20...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole, og de aller aller fleste barna sier slikt som "hvem dag er det i dag?". Jeg er ikke norsklærer, så vet ikke hvor mye fokus det er på sånt i timene. 

Anonymkode: 9f8fe...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...