Gå til innhold

Sykt foster, senabort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått "tilbud om" senabort pga sykt foster? Det ble oppdaget på ordinær ultrlayd, så jeg er over 18 uker...

ønsker gjerne å høre hvordan du opplevde det og hvilke overveielser du gjorde for å bestemme deg. 

Anonymkode: 223bf...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk tilbud om det. Det ble oppdaget i uke 18 (ikke på ordinær ultralyd), og vi fikk tilbudet i uke 21. Vi valgte å fortsette svangerskapet til tross for veldig dårlige prognoser for fosteret (legene mente at det var under 10 prosent sjanse for overlevelse). Avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av fostervannsprøven som var normal. Når man er så langt på vei må man gjennom en fødsel uansett. Jeg ville heller ha henne ni måneder i magen og ta vare på den tiden vi fikk sammen enn å avslutte svangerskapet så sent. Ved å fullføre visste vi også at legene ville gi henne en sjanse etter fødselen, og at det var opp til henne om hun ville leve eller ikke. I dag er hun 18 måneder gammel og er en veldig frisk jente til å ha vært så kritisk syk ved fødselen. Hun har riktignok en kronisk tilstand som hun må leve med resten av livet, men enn så lenge virker hun ikke å være plaget med det. Men det er veldig forskjell på diagnoser. Jeg vet ikke om jeg hadde valgt det samme ved en annen type diagnose, f.eks trisomi 18. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Får svar på Zikatest om 2-4 uker og hvis det verste skulle ha skjedd ønsker jeg abort...

Anonymkode: 24721...888

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har tatt abort 2 ganger i henholdsvis uke 25 og 26. Da dette er over 30 år siden måtte hun til Danmark for å få gjort det. Hun har en sykdom som er arvelig.  Hun synes selv det var greit begge gangene. Selvfølgelig husker hun det, men det har aldri plaget henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lorelei6 skrev:

Vi fikk tilbud om det. Det ble oppdaget i uke 18 (ikke på ordinær ultralyd), og vi fikk tilbudet i uke 21. Vi valgte å fortsette svangerskapet til tross for veldig dårlige prognoser for fosteret (legene mente at det var under 10 prosent sjanse for overlevelse). Avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av fostervannsprøven som var normal. Når man er så langt på vei må man gjennom en fødsel uansett. Jeg ville heller ha henne ni måneder i magen og ta vare på den tiden vi fikk sammen enn å avslutte svangerskapet så sent. Ved å fullføre visste vi også at legene ville gi henne en sjanse etter fødselen, og at det var opp til henne om hun ville leve eller ikke. I dag er hun 18 måneder gammel og er en veldig frisk jente til å ha vært så kritisk syk ved fødselen. Hun har riktignok en kronisk tilstand som hun må leve med resten av livet, men enn så lenge virker hun ikke å være plaget med det. Men det er veldig forskjell på diagnoser. Jeg vet ikke om jeg hadde valgt det samme ved en annen type diagnose, f.eks trisomi 18. 

Tusen takk for svar ❤️ Det er klart det er forskjell på diagnoser og også omstendighetene rundt. Ufattelig vanskelig uansett. Så fint at det går bra for jenten deres. Det er jo det som er så vanskelig.. man vet jo aldri hva som blir utfallet. 

-ts

Anonymkode: 223bf...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står midt i den situasjonen nå. Er snart 18 uker og er blitt anbefalt å avbryte svangerskapet, men er fryktelig usikker. Et helt forferdelig valg..

Anonymkode: 2c0a1...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står midt i den situasjonen nå. Er snart 18 uker og er blitt anbefalt å avbryte svangerskapet, men er fryktelig usikker. Et helt forferdelig valg..

Anonymkode: 2c0a1...366

Jeg er 19+5 i dag og vi bestemte oss for å avbryte i går. Det har vært en ufattelig tung uke siden vi fikk vite at han er syk. I går var vi inne på sykehuset for å ta fostervannsprøve, men på veien bestemte vi oss for å droppe den fordi den sykdommen vi vet han har uansett blir for mye. Vi fikk snakke med en barnelege som er ekspert på denne sykdommen og selv om det kan gå relativt bra er det ufattelig mye som kan gå galt og fremtidsutsiktene var ganske dystre. Vi følte at hensynet til familien/oss og våre andre barn måtte veie tyngst her. Siden jeg er gravid med tvillinger er situasjonen spesiell, og å fortsette svangerskapet kunne også utgjort en risiko for det friske barnet. 

 

Lettelsen da vi endelig hadde tatt er valg er enorm, og det sier meg at vi har valgt det som er rett for oss. Senere i dag skal vi møte i abortnemnd. 

Håper det ordner seg til det beste for deg også ❤️

 

-ts

Anonymkode: 223bf...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19+5 i dag og vi bestemte oss for å avbryte i går. Det har vært en ufattelig tung uke siden vi fikk vite at han er syk. I går var vi inne på sykehuset for å ta fostervannsprøve, men på veien bestemte vi oss for å droppe den fordi den sykdommen vi vet han har uansett blir for mye. Vi fikk snakke med en barnelege som er ekspert på denne sykdommen og selv om det kan gå relativt bra er det ufattelig mye som kan gå galt og fremtidsutsiktene var ganske dystre. Vi følte at hensynet til familien/oss og våre andre barn måtte veie tyngst her. Siden jeg er gravid med tvillinger er situasjonen spesiell, og å fortsette svangerskapet kunne også utgjort en risiko for det friske barnet. 

 

Lettelsen da vi endelig hadde tatt er valg er enorm, og det sier meg at vi har valgt det som er rett for oss. Senere i dag skal vi møte i abortnemnd. 

Håper det ordner seg til det beste for deg også ❤️

 

-ts

Anonymkode: 223bf...661

Kan jeg spørre hvordan en senabort gjennomføres når det er tvillingsvangerskap og kun det ene fosteret skal aborteres?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler med dere som kommer i en sånn situasjon :(

Kan jeg spørre om dere hadde vært på tidlig ultralyd før det ble oppdaget på ordinær ultralyd? 

Altså at ting opprinnelig så normalt ut på tidlig ultralyd, eller om ordinær ultralyd var den første? 

Anonymkode: 51e5c...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg føler med dere som kommer i en sånn situasjon :(

Kan jeg spørre om dere hadde vært på tidlig ultralyd før det ble oppdaget på ordinær ultralyd? 

Altså at ting opprinnelig så normalt ut på tidlig ultralyd, eller om ordinær ultralyd var den første? 

Anonymkode: 51e5c...dd4

Jeg var på en ultrlayd i uke 10, men der så han bare på termin og om tvillingene hadde en eller to morkaker og fostersekker. Han så ikke på organene. Ingenting tydet på at noe var unormalt da. 

-ts

Anonymkode: 223bf...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri_H skrev:

Kan jeg spørre hvordan en senabort gjennomføres når det er tvillingsvangerskap og kun det ene fosteret skal aborteres?

Det er helt grusomt, men det skjer ved at en fører en nål gjennom magen min og inn i hjertet på fosteret og sprøyter inn kaliumklorid så hjertet slutter å slå. Så blir det værende inni der til fødselen. 

Anonymkode: 223bf...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt grusomt, men det skjer ved at en fører en nål gjennom magen min og inn i hjertet på fosteret og sprøyter inn kaliumklorid så hjertet slutter å slå. Så blir det værende inni der til fødselen. 

Anonymkode: 223bf...661

Takk for informasjon. Skjønner at det er tungt, og håper det går så bra som mulig med dere gjennom prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19+5 i dag og vi bestemte oss for å avbryte i går. Det har vært en ufattelig tung uke siden vi fikk vite at han er syk. I går var vi inne på sykehuset for å ta fostervannsprøve, men på veien bestemte vi oss for å droppe den fordi den sykdommen vi vet han har uansett blir for mye. Vi fikk snakke med en barnelege som er ekspert på denne sykdommen og selv om det kan gå relativt bra er det ufattelig mye som kan gå galt og fremtidsutsiktene var ganske dystre. Vi følte at hensynet til familien/oss og våre andre barn måtte veie tyngst her. Siden jeg er gravid med tvillinger er situasjonen spesiell, og å fortsette svangerskapet kunne også utgjort en risiko for det friske barnet. 

 

Lettelsen da vi endelig hadde tatt er valg er enorm, og det sier meg at vi har valgt det som er rett for oss. Senere i dag skal vi møte i abortnemnd. 

Håper det ordner seg til det beste for deg også ❤️

 

-ts

Anonymkode: 223bf...661

Tøff avgjørelse som jeg har full respekt for. Ønsker deg masse lykke til i tiden som kommer. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg føler med dere som kommer i en sånn situasjon :(

Kan jeg spørre om dere hadde vært på tidlig ultralyd før det ble oppdaget på ordinær ultralyd? 

Altså at ting opprinnelig så normalt ut på tidlig ultralyd, eller om ordinær ultralyd var den første? 

Anonymkode: 51e5c...dd4

Vi var på tidlig ultralyd i uke 13 og fikk beskjed om at alt var som det skulle med fosteret. Fikk den samme beskjeden på ordinær ultralyd. Jeg ble henvist til St. Olavs pga noe annet, og der så de med en gang at babyen ikke var frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lorelei6 skrev:

Tøff avgjørelse som jeg har full respekt for. Ønsker deg masse lykke til i tiden som kommer. 

Vi var på tidlig ultralyd i uke 13 og fikk beskjed om at alt var som det skulle med fosteret. Fikk den samme beskjeden på ordinær ultralyd. Jeg ble henvist til St. Olavs pga noe annet, og der så de med en gang at babyen ikke var frisk. 

Skremmende at ordinær ul da ikke fanget opp dette, dersom det enkelt ble oppdaget like etter et på st Olavs?

 

Anonymkode: 51e5c...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok abort i uke 19, pga downs, oppdaget på ordinær ul. 

Gjorde ikke så mange overveielser, annet enn at vi ikke ville ha et barn med et kronisk hjelpebehov når vi kunne unngå det. Dette er 8 år siden, har aldri angret på avgjørelsen.

Anonymkode: 00350...af4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk vite i uke 30 at det var noe alvorlig galt med barnet jeg hadde i magen. Dette hadde de ikke oppdaget på ultralyd. Det skulle tas fostervannsprøve men jeg valgt å gå tiden ut uten. Jeg fødte en friskt og normalt barn.

Anonymkode: 04e6b...1e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite i uke 30 at det var noe alvorlig galt med barnet jeg hadde i magen. Dette hadde de ikke oppdaget på ultralyd. Det skulle tas fostervannsprøve men jeg valgt å gå tiden ut uten. Jeg fødte en friskt og normalt barn.

Anonymkode: 04e6b...1e0

Hvorfor skulle du ta fostervannsprøve egentlig? Det hadde jo ikke hatt noen praktisk betydning, da du uansett måtte gått tiden ut. 

Anonymkode: 223bf...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 15.35, lorelei6 skrev:

Vi fikk tilbud om det. Det ble oppdaget i uke 18 (ikke på ordinær ultralyd), og vi fikk tilbudet i uke 21. Vi valgte å fortsette svangerskapet til tross for veldig dårlige prognoser for fosteret (legene mente at det var under 10 prosent sjanse for overlevelse). Avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av fostervannsprøven som var normal. Når man er så langt på vei må man gjennom en fødsel uansett. Jeg ville heller ha henne ni måneder i magen og ta vare på den tiden vi fikk sammen enn å avslutte svangerskapet så sent. Ved å fullføre visste vi også at legene ville gi henne en sjanse etter fødselen, og at det var opp til henne om hun ville leve eller ikke. I dag er hun 18 måneder gammel og er en veldig frisk jente til å ha vært så kritisk syk ved fødselen. Hun har riktignok en kronisk tilstand som hun må leve med resten av livet, men enn så lenge virker hun ikke å være plaget med det. Men det er veldig forskjell på diagnoser. Jeg vet ikke om jeg hadde valgt det samme ved en annen type diagnose, f.eks trisomi 18. 

Har du lest om lille evy kristin ? Som ble født med trisomi 18, som levde i tre dager.. Måten familien forteller historien hennes på er vakker, hun fikk oppleve kjærlighet til siste ende.. Og de hadde en fotograf som tok masse bilder av de, helt nydelig historie som fenget meg så mye.. Hadde jeg opplevd å få en slik beskjed på ul hadde jeg nok fullført og gitt den lille en verdig avslutning på det som skulle vært starten..<3

Anonymkode: a2b5e...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...