Gå til innhold

8 menn eier like mye som halvparten av jordens befolkning.


Taffelost

Anbefalte innlegg

Åtte menn eier like mye som halvparten av jordens befolkning, ifølge Oxfam. Skillet mellom fattig og rik har aldri vært større enn i dag.

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0508/Utenriks/verdens-atte-rikeste-eier-like-mye-som-verdens-fattigste-halvpart

Jeg kan ikke forstå at noen synes det er rettferdig at 8 menn eier like mye som den fattigste delen av jordens befolkning.  Hvordan kan høyresiden forsvare noe slikt? Man kan også merke seg at ingen av de 8 rikeste er kvinner og man vet  den urettferdige fordelingen mellom kjønn ikke bare gjelder blant de rikeste.

Jeg mener vi ikke lenger kan ha et samfunn som er lagt opp for de rikeste. Det gjelder både innad i landet, men også globalt. Vi kan ikke trekke stigen opp etter oss og fortsette å tyne verdens fattige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Taffelost skrev:

Åtte menn eier like mye som halvparten av jordens befolkning, ifølge Oxfam. Skillet mellom fattig og rik har aldri vært større enn i dag.

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0508/Utenriks/verdens-atte-rikeste-eier-like-mye-som-verdens-fattigste-halvpart

Jeg kan ikke forstå at noen synes det er rettferdig at 8 menn eier like mye som den fattigste delen av jordens befolkning.  Hvordan kan høyresiden forsvare noe slikt? Man kan også merke seg at ingen av de 8 rikeste er kvinner og man vet  den urettferdige fordelingen mellom kjønn ikke bare gjelder blant de rikeste.

Jeg mener vi ikke lenger kan ha et samfunn som er lagt opp for de rikeste. Det gjelder både innad i landet, men også globalt. Vi kan ikke trekke stigen opp etter oss og fortsette å tyne verdens fattige. 

Hva mener du skal skje? 
Hva skal de gjøre med pengene?
Skal man ikke få lønn for arbeidet sitt?
Skal familieformuer slutte å eksistere? 
Skal staten bestemme en makslønn for alle? (Ikke særlig lukurativt å være f.eks kirurg hvis det blir sånn)
Skal man pålegge rike å gi til de fattige? (Blir feil det og, veldedighet skal være frivillig)
Skal man ta fra folk pengene sine? 
Skal man kvotere inn kvinner i de rikeste kretsene? (Gi en tilfeldig kvinne 50 milliarder, bare for å ha en kvinne blant toppene)

Anonymkode: 2c294...d02

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du skal skje? 
Hva skal de gjøre med pengene?
Skal man ikke få lønn for arbeidet sitt?
Skal familieformuer slutte å eksistere? 
Skal staten bestemme en makslønn for alle? (Ikke særlig lukurativt å være f.eks kirurg hvis det blir sånn)
Skal man pålegge rike å gi til de fattige? (Blir feil det og, veldedighet skal være frivillig)
Skal man ta fra folk pengene sine? 
Skal man kvotere inn kvinner i de rikeste kretsene? (Gi en tilfeldig kvinne 50 milliarder, bare for å ha en kvinne blant toppene)

Anonymkode: 2c294...d02

Man trenger selvsagt ikke tjene like mye som Bill Gates for å få lønn for arbeidet sitt. 

Problemet med den vanvittig urettferdige fordelingen mellom rike og fattige kan endres med høyere skatter for de rike.

Bedre handelsavtaler mellom den rike delen av verden og den fattige delen av verden vil hjelpe verdens fattige. 

Økt innvandring vil la flere kunne ta del av den vanvittige overfloden vi har i vesten. 

Når det gjelder den urettferdige fordelingen mellom kvinner og menn så må man se på hele det kapitalistiske systemet. Systemet ble i utgangspunktet satt opp av menn og det er derfor grunn til å tro at systemet er lagt opp til å favorisere menn. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man pålegge rike å gi til de fattige? (Blir feil det og, veldedighet skal være frivillig)
 

Anonymkode: 2c294...d02

Hvorfor skal veldelighet være frivillig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Taffelost skrev:

Økt innvandring vil la flere kunne ta del av den vanvittige overfloden vi har i vesten. 

Ja, om man ønsker at folk av europeisk avstamning skal bli utryddet... Ironisk nok tror jeg dette har minsket viljen til å gjøre noe med ulikhetene i verden. På syttitallet var viljen blant folk flest til å hjelpe den tredje verden høyere enn idag. Dette tror jeg er fordi konfliktene som har kommet som en følge av innvandringen har redusert empatien for den fattige verden. 

En annen sak er jo at det er direkte irrasjonelt å øke befolkningen i Europa og særlig det nordlige Europa, da det rett og slett krever mer ressurser å ha et godt liv i Norge enn Uganda. Klimaet gjør at man ikke trenger så mye oppvarming, dårligere hus og lignende i Afrika relativt til Norge. Lykkeforskning har jo også vist at man trenger mindre for å være lykkelig i land med varmere klima. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, PeeWee skrev:

Ja, om man ønsker at folk av europeisk avstamning skal bli utryddet... Ironisk nok tror jeg dette har minsket viljen til å gjøre noe med ulikhetene i verden. På syttitallet var viljen blant folk flest til å hjelpe den tredje verden høyere enn idag. Dette tror jeg er fordi konfliktene som har kommet som en følge av innvandringen har redusert empatien for den fattige verden. 

En annen sak er jo at det er direkte irrasjonelt å øke befolkningen i Europa og særlig det nordlige Europa, da det rett og slett krever mer ressurser å ha et godt liv i Norge enn Uganda. Klimaet gjør at man ikke trenger så mye oppvarming, dårligere hus og lignende i Afrika relativt til Norge. Lykkeforskning har jo også vist at man trenger mindre for å være lykkelig i land med varmere klima. 

Ingen som blir utryddet. 

Ja, vi må bli flinkere til å få folk til å se det positive ved innvandring. 

I Uganda må man sikkert bruke enormt på aircondtion om de skal ha samme levestandard som i Norge. Det er ikke gitt at man trenger mindre ressurser i sør enn i nord. 

Det vi vet er at innvandring løfter folk ut av fattigdom samt at de som kommer til vesten ofter gjør mye for å sende sine penger tilbake til hjemlandet slik man også får hjulpet de i hjemlandet.  Innvandring har vist seg å være en av de mest effektive måten å bedrive uhjelp på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Taffelost skrev:

Åtte menn eier like mye som halvparten av jordens befolkning, ifølge Oxfam. Skillet mellom fattig og rik har aldri vært større enn i dag.

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0508/Utenriks/verdens-atte-rikeste-eier-like-mye-som-verdens-fattigste-halvpart

Jeg kan ikke forstå at noen synes det er rettferdig at 8 menn eier like mye som den fattigste delen av jordens befolkning.  Hvordan kan høyresiden forsvare noe slikt? Man kan også merke seg at ingen av de 8 rikeste er kvinner og man vet  den urettferdige fordelingen mellom kjønn ikke bare gjelder blant de rikeste.

Jeg mener vi ikke lenger kan ha et samfunn som er lagt opp for de rikeste. Det gjelder både innad i landet, men også globalt. Vi kan ikke trekke stigen opp etter oss og fortsette å tyne verdens fattige. 

Ja, du ønsker sikkert kommunisme, hvor konsekvensen er at alle har det likt, dvs. like dårlig og trolig verre enn folk har det i dag. Men det gjør vel ingenting, da er det jo rettferdighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Taffelost skrev:

Ingen som blir utryddet. 

Ja, vi må bli flinkere til å få folk til å se det positive ved innvandring. 

I Uganda må man sikkert bruke enormt på aircondtion om de skal ha samme levestandard som i Norge. Det er ikke gitt at man trenger mindre ressurser i sør enn i nord. 

Det vi vet er at innvandring løfter folk ut av fattigdom samt at de som kommer til vesten ofter gjør mye for å sende sine penger tilbake til hjemlandet slik man også får hjulpet de i hjemlandet.  Innvandring har vist seg å være en av de mest effektive måten å bedrive uhjelp på.

 

Verdens fattigdom har falt dramatisk. I 1990 var 35% av verdens befolking ekstremt fattige. I dag er det 12%. Forskjellene mellom fattige og rike land har også falt dramatisk. Forskjellene innad i mange land har også falt betydelig. Dette kan du finne

I varmere land er det ofte ikke behov for verken oppvarming eller aircondition. Det er ofte mildt hele året bortsett fra på sommeren. Og aircondition er ikke noe man er nødt til å ha for å overleve slik som varme. Selv i områder nær ekvator slik som Uganda, så er temperaturen bare rundt 25 grader selv på sommeren. Man kan også spise kortreist mat hele året i motsetning til i Nord-Europa hvor nesten alt importeres. 

Anonymkode: 7402d...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste er enige i at det er galt at enkelte personer sitter på hinsides store formuer. Dette går ikke bare utover de fattige, men også den vanlige middelklassen som er i ferd med å skrumpe inn. Et av problemene som har blitt påpekt er at de super-rike bruker for lite penger. 

Jeg vil ikke si at vi har et samfunn som er tilrettelagt for de rikeste, i alle fall ikke i Norge. Men når du har formue på kanskje 50 milliarder, så vil du alltid klare deg. Om du betaler 90 millioner i skatt eller 6 millioner så vil du fortsatt være svært priviligert. 

Anonymkode: dd609...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Taffelost skrev:

Hvordan kan man betvile at innvandring løfter folk ut av fattigdom? Selv de verste innvandringsmotstanderne mener at innvandrerne kommer for å få det bedre materielt.

Innvandring gjør at fattigere land tappes for utdannet arbeidskraft og gjør også at ledelsen i landene med stor utvandring ikke føler behov for å reformere økonomien fordi folket bare emigrerer i stedet for å legge press på de som styrer. 

For landene som mottar innvandrere bidrar det til å splitte samfunnet langs ulike religiøse og etniske skillelinjer og man får samfunn som drar i mange ulike retninger og blir vanskeligere å styre og samholdet blir dårligere.

Anonymkode: 7402d...462

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verdens fattigdom har falt dramatisk. I 1990 var 35% av verdens befolking ekstremt fattige. I dag er det 12%. Forskjellene mellom fattige og rike land har også falt dramatisk. Forskjellene innad i mange land har også falt betydelig. Dette kan du finne

Anonymkode: 7402d...462

Hvor mange er fattige? Og hva er forskjell på ekstremt fattig og fattig?

Jeg tror nok det er mange flere fattige enn statistikken viser. Identitetsløse eller hjemløse er det ikke alltid lett å ha kontroll på.

Anonymkode: c3f08...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon av fattigdom endrer seg. I Norge i dag er man vel fattig om man ikke har råd til to årlige sydenturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er fattige? Og hva er forskjell på ekstremt fattig og fattig?

Jeg tror nok det er mange flere fattige enn statistikken viser. Identitetsløse eller hjemløse er det ikke alltid lett å ha kontroll på.

Anonymkode: c3f08...0d6

Du kan gjerne tvile på offentlig statistikk fra FN, Verdensbanken og alle andre seriøse organisasjoner, men tallene er entydige. De siste tiårene har det vært enorm velstandsvekst i tidligere fattige områder. Det er også langt færre kriger, langt flere som har utdanning og langt høyere levealder i fattige land enn tidligere. Forskjellene innad i mange land er også vesentlig redusert. 

Anonymkode: 7402d...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kalde Nord-Europa er man innendørs 95% av tiden mens i varmere strøk er man utendørs 95% av tiden. Folk har rett og slett ikke behov for å kjøpe og samle opp masse ting i huset sitt i varme land fordi man er så lite innendørs.

Anonymkode: 7402d...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Kenta skrev:

Definisjon av fattigdom endrer seg. I Norge i dag er man vel fattig om man ikke har råd til to årlige sydenturer.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gjerne tvile på offentlig statistikk fra FN, Verdensbanken og alle andre seriøse organisasjoner, men tallene er entydige. De siste tiårene har det vært enorm velstandsvekst i tidligere fattige områder. Det er også langt færre kriger, langt flere som har utdanning og langt høyere levealder i fattige land enn tidligere. Forskjellene innad i mange land er også vesentlig redusert. 

Anonymkode: 7402d...462

Jeg sier ikke at det er mer fattigdom idag, jeg sier at tallene dine er grovt misvisende. I USA for eks har du mennesker som jobber 100% i normal jobb og som sitter igjen med 200kr på slutten av måneden fordi de tjener lite i forhold til hva som kreves til mat og hus

https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom

https://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdomsgrense

Fattigdomsgrensen er det minste inntektsnivået som anses nødvendig for å oppnå en tilstrekkelig levestandard i et gitt land.[1] Med andre ord er det betegnelsen på inntektsnivået der grensen går mellom å ha råd til å kjøpe alle ressursene som kreves for å overleve eller ikke

Absolutt fattigdom innebærer manglende tilfredsstillelse av grunnleggende basisbehov som mat, klær, husly og tilgang på grunnutdanning og primær helsetjeneste. Dette er mennesker som lever et liv preget av nød og mangel på valgmuligheter.

I 2005 var tallet på mennesker i verden som lever under fattigdomsgrensa ca 20%. Det vil si ca 1.24 milliarder mennesker

Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa det som trengs for å leve et anstendig liv sammenlignet med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land.

Anonymkode: c3f08...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Taffelost skrev:

Åtte menn eier like mye som halvparten av jordens befolkning, ifølge Oxfam. Skillet mellom fattig og rik har aldri vært større enn i dag.

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0508/Utenriks/verdens-atte-rikeste-eier-like-mye-som-verdens-fattigste-halvpart

Jeg kan ikke forstå at noen synes det er rettferdig at 8 menn eier like mye som den fattigste delen av jordens befolkning.  Hvordan kan høyresiden forsvare noe slikt? Man kan også merke seg at ingen av de 8 rikeste er kvinner og man vet  den urettferdige fordelingen mellom kjønn ikke bare gjelder blant de rikeste.

Jeg mener vi ikke lenger kan ha et samfunn som er lagt opp for de rikeste. Det gjelder både innad i landet, men også globalt. Vi kan ikke trekke stigen opp etter oss og fortsette å tyne verdens fattige. 

ikke bland kjønn inn i dette. de er rik for de prioriterte jobb og kom opp med fantastiske ideer. at det er få kvinnlige millionærer handler om prioritering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Jeg sier ikke at det er mer fattigdom idag, jeg sier at tallene dine er grovt misvisende. I USA for eks har du mennesker som jobber 100% i normal jobb og som sitter igjen med 200kr på slutten av måneden fordi de tjener lite i forhold til hva som kreves til mat og hus

Anonymkode: c3f08...0d6

Hvis huset er så dyrt, så må det jo skyldes at veldig mange mennesker har råd til å kjøpe dyre hus da. Huspriser er jo et resultat av høye lønninger.

Men jeg snakker om på verdensbasis. Som trådstarter snakker om. Forskjellene mellom fattige og rike land har blitt kraftig redusert. Forskjellene innad i veldig mange land er redusert. Fattigdommen i verden er kraftig redusert.

Levealderen har gått kraftig opp. Utdanningsnivået har gått kraftig opp. Kriger har gått kraftig ned. 

I mesteparten av Asia gikk folk nakne, bodde i huler og på søppelfyllinger og spiste bark for få tiår siden. Dette var helt normalt.  

Anonymkode: 7402d...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rike land importerer en del relativ fattigdom og forskjeller ved å ta imot folk som slett ikke har kultur for sekulær utdanning, likestilling og hardt arbeid.

Anonymkode: 7402d...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Global extreme poverty continues to fall rapidly. In 2013, the year for which the most comprehensive data on global poverty is available, 767 million people, or 10.7 percent of the population, were estimated to be living below the international poverty line of $1.90 per person per day. Around 100 million people moved out of extreme poverty from 2012 to 2013, and since 1990, nearly 1.1 billion people have escaped extreme poverty.  The global poor are predominantly rural, young, poorly educated, are mostly employed in the agricultural sector, and live in larger households with more children.

http://www.worldbank.org/en/publication/poverty-and-shared-prosperity

Antallet ekstremt fattige var 35% i 1990 (1.85 milliarder mennesker). I 2005 var det 20.4% (1.33 milliarder mennesker. I 2013 var det 10.7% (767 millioner mennesker).

Bare fra 2012 til 2013 falt antall fattige i verden med mer enn 100 millioner mennesker. 

Anonymkode: 7402d...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har aldri hatt noe problem med forskjeller i seg selv. Mennesker er forskjellige, og det er en god ting. Jeg har absolutt ingen interesse av vi alle skal være mest mulig like og eksistere innenfor en minst mulig intervall. Det jeg synes er et høyst relevante spørsmål er hvordan samfunnet tar seg av de svakeste, hvordan de fattigste kan få bedre levekår og hvordan vi kan redusere fattigdom. Hvis man fokuserer på størrelsen på forskjeller mellom folk kan man jo i teorien være fornøyd med at alle har det dårlig, så å redusere forskjeller er for meg et helt uinterssant spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...