Gå til innhold

Jagland er sint på Sylvi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/jagland-forbannet-over-norsk-asylpolitikk/66638885

Dessverre forstår han ikke mye av politikk, det er UDI som på selvstendig grunnlag, kan og må kalle tilbake statsborgerskapet til de som har løyet. Skulle også ønske man gjorde det samme dersom noen har begått en alvorlig forbrytelse.

Anonymkode: 99e26...6ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en utvitende mann. Han er forbannet over politikken og lovverket fra 2005 som hans eget parti og de andre fra hylekoret var med på å bestemme, leeenge før Listhaug og Frp var en del av det store bildet.

Han er da forbannet over sitt eget parti mens han legger skylda feil sted. Jeg kan ikke ta dette som et seriøst utspill fra en voksen og selvstendigtenkende person.

Her tillater jeg meg å sitere en kommentar under Mina Bais blogg i nettavisen.

 

 

Roger Johansen

15.01.2017 kl.20:45

Det er viktig når man skal kommentere denne saken at man har satt seg inn i fakta.

UDI har redegjort for sin saksbehandling i en pressemelding der det kommer frem:

"I denne saken fattet i 2015 UDI vedtak om tilbakekall av statsborgerskap samt varig utvisning fra Norge. Vedtaket ble påklaget til Utlendingsnemnda, som fattet endelig vedtak i april 2016.

Saken kom til UDI etter at den først var etterforsket av politiet. I tillegg til politietterforskning har saken vært grundig behandlet av både UDI og UNE. Vedtaket i saken bygger på omfattende dokumentasjon."

Med andre ord, UDI baserer overhodet ikke sitt vedtak på anonyme tips slik mange påstår.

TV2 har kjørt på med løgner i denne saken fra første stund.

UDI begynte å etterforske disse sakene i 2013, lenge før Listhaug ble ansvarlig minister.

Mahad selv sa dette i et intervju i Klassekampen i april 2016:

"Sommeren 2014 ringte Politiets utlendingsavsnitt meg. De sa de hadde fått et anonymt tips. Jeg ble kalt inn til et intervju, som varte i to dager. Jeg fikk vite at Politiet mente at jeg hadde gitt uriktig forklaring til UDI da jeg kom til Norge. Seks måneder senere henla Politiet saken, fordi den var foreldet. Men uten at jeg ble informert om det, ble saken videresendt til UDI."

Vennligst slutt umiddelbart med å tillegge Listhaug meninger hun ikke har.

UDI fikk jobben med å frata statsborgerskap da Stortinget vedtok Statsborgerloven i 2005. Både V og SV stemte for loven den gang, og når man leser seg opp på saksbehandlingen så ser vi at ingen av partiene den gang syntes det var nødvendig med noen foreldelsesfrist.

UDI er satt til å forvalte norsk lov. En minister kan ikke fatte vedtak som bryter med norsk lov.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Endret av Taffelost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Verdens rikeste land? På tide å slutte med denne løgnen.

http://www.nettavisen.no/na24/norge-gar-med-rekordstort-underskudd---og-mer-enn-hele-oljefondet-er-lovet-bort/3423286094.html

En mann eller kvinne som har løyet for å få goder skal selvfølgelig fratas godene som er urettmessig ervervet. Du nekter bastant å svare på mine spørsmål til deg, men fortsetter med samme svada i innlegg etter innlegg. Hva med å faktisk komme med argumenter, fakta og noe mer enn overfladisk syn på saken?

Solberg avviser fullstendig Jaglands fremstilling av saken

– Statsborgerloven er i tråd med våre forpliktelser. Å tilbakekalle statsborgerskap som er innvilget på grunnlag av uriktige opplysninger strider ikke med konvensjonene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/jagland-forbannet-over-norsk-asylpolitikk/66638885

Her litt mer om UDIs begrunnelse. http://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-tror-ikke-norske-myndigheter-pa-historien-til-mahad-30/66623992

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan gjøres statsløse. Mahad Abib Mahamud har kun norsk statsborgerskap og vil derfor bli statsløs om han mister sitt norske statsborgerskap. Det er ulovlig å gjøre folk statsløse!

I tillegg er det en skandale at noen byråkrater kan ta fra en norsk statsborger sitt statsborgerskap.Bare en dommer burde kunne ta en så inngripende beslutning.  Skal man ikke ha rettssikkerhet om man kommer fra et annet land og "kun" har bodd her i 17 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Bare for å pirke: vi er ikke lenger verdens rikeste land. Verdens rikeste land er Quater, etterfulgt av Luxemburg, Singapore, Brunei og Kuwait.

Det at han har utdannelse og jobb er helt irrelevant i denne saken, om man da ikke ønsker å særbehandle mennesker ut i fra deres sosio-økonomiske status. 

Anonymkode: 880c9...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Taffelost skrev:

Ingen kan gjøres statsløse. Mahad Abib Mahamud har kun norsk statsborgerskap og vil derfor bli statsløs om han mister sitt norske statsborgerskap. Det er ulovlig å gjøre folk statsløse!

I tillegg er det en skandale at noen byråkrater kan ta fra en norsk statsborger sitt statsborgerskap.Bare en dommer burde kunne ta en så inngripende beslutning.  Skal man ikke ha rettssikkerhet om man kommer fra et annet land og "kun" har bodd her i 17 år?

UDI har myndighet å tilbakekalle norsk statborgerskap. En myndighet etaten har hatt siden 2006 da loven trådte i kraft. Det er flere som har blitt statløse i Norge helt i tråd med norsk lovverk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Taffelost skrev:

Ingen kan gjøres statsløse. Mahad Abib Mahamud har kun norsk statsborgerskap og vil derfor bli statsløs om han mister sitt norske statsborgerskap. Det er ulovlig å gjøre folk statsløse!

I tillegg er det en skandale at noen byråkrater kan ta fra en norsk statsborger sitt statsborgerskap.Bare en dommer burde kunne ta en så inngripende beslutning.  Skal man ikke ha rettssikkerhet om man kommer fra et annet land og "kun" har bodd her i 17 år?

Den formelle tanken bak er at vi anser at fyren HAR statsborgerskap i ett fredelig land, og dermed ikke har rett på norsk.

At en slik beslutning kan tas byråkratisk er i utgangspunktet rettsikkerhetsmessig uproblematisk. Hvis vegvesenet oppdager at du jukser på dokumentasjonen til sertifikatet ditt, vil de ugyldiggjøre det.

Men i denne saken er det flere aspekter som setter spørsmål om saksbehandlingen som ligger til grunn for beslutningen.  Det er en del ulike saksfremstillinger også, så det er lett å gå seg vill, men det er såpass mange utfordringer i UDI sin sak, at den ikke egner seg for byråkratisk avklaring.

Forutsetningen for å gjøre byrokratiske beslutninger på dette nivået er nemlig ugjendrivelige og udiskutable bevis. Og UDI sin sak er i beste fall på tiltale nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Denne saken startet vel lenge før hun begynte i jobben sin?

I slike saker er det veldig vanskelig å ha klare meninger, synes jeg. Ja, jeg synes løgn om opprinnelsesland skal føre til utvisning hvis det viser seg at de ikke hadde et reelt behov for beskyttelse. Men så er det dette med barna som kommer i klem. Barn er barn, de er ikke gamle nok til å ta egne valg, og de er heller ikke modne nok til å forstå konsekvensene av det foreldrene gjør. Når de i tillegg har levd det meste av sitt liv i Norge før det oppdages virker det mest riktig for meg om de får bli selv i de sakene der det ikke er tvil om at foreldrene har løyet. I denne saken synes jeg det mest riktige er å sende ut foreldrene men la de som var barn den gangen foreldrene rotet dem inn i løgner får bli.

Vi må finne måter å avsløre denne typen løgner på et langt tidligere tidspunkt og sende folk ut mye kjappere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, antbug skrev:

Denne saken startet vel lenge før hun begynte i jobben sin?

I slike saker er det veldig vanskelig å ha klare meninger, synes jeg. Ja, jeg synes løgn om opprinnelsesland skal føre til utvisning hvis det viser seg at de ikke hadde et reelt behov for beskyttelse. Men så er det dette med barna som kommer i klem. Barn er barn, de er ikke gamle nok til å ta egne valg, og de er heller ikke modne nok til å forstå konsekvensene av det foreldrene gjør. Når de i tillegg har levd det meste av sitt liv i Norge før det oppdages virker det mest riktig for meg om de får bli selv i de sakene der det ikke er tvil om at foreldrene har løyet. I denne saken synes jeg det mest riktige er å sende ut foreldrene men la de som var barn den gangen foreldrene rotet dem inn i løgner får bli.

Vi må finne måter å avsløre denne typen løgner på et langt tidligere tidspunkt og sende folk ut mye kjappere.  

Millioner av mennesker vil jo da ha se mulighet til å bare sende barn til Norge, de lyver og så får de bli. Alle barn i hele verden kan jo få statsborgerskap i Norge da, og stjele studieplasser fra norske elever som ikke kommer inn på det studiet de ønsker, pga slike menn som denne ulovlige innvandreren. 

Anonymkode: e08ce...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Millioner av mennesker vil jo da ha se mulighet til å bare sende barn til Norge, de lyver og så får de bli. Alle barn i hele verden kan jo få statsborgerskap i Norge da, og stjele studieplasser fra norske elever som ikke kommer inn på det studiet de ønsker, pga slike menn som denne ulovlige innvandreren. 

Anonymkode: e08ce...45a

Det er derfor vi trenger å avsløre løgner om opprinnelsesland mye tidligere. Vi kan uansett ikke sende tilbake barn som kommer alene, men hvis vi luker ut de som ikke egentlig er flyktninger allerede når de kommer, og er tydelige på at de må ut når de blir myndige har de tid til å forberede seg og det blir lettere å forsvare utvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, antbug skrev:

Det er derfor vi trenger å avsløre løgner om opprinnelsesland mye tidligere. Vi kan uansett ikke sende tilbake barn som kommer alene, men hvis vi luker ut de som ikke egentlig er flyktninger allerede når de kommer, og er tydelige på at de må ut når de blir myndige har de tid til å forberede seg og det blir lettere å forsvare utvisninger.

Selvsagt kan man sende tilbake ungdommer som kommer alene. Hvorfor skal man ikke det? Da kan jo hvem som helst bare sende barna sine til Norge for å hente penger som de sender tilbake. Dette er helt håpløst. De må ut. Sverige og Norge har tatt i mot 60% av alle disse enslige mindreårige mens resten av Europa tar imot 40%. Dette går ikke. Man må kjøre en hardere linje her så man ikke sender signaler om at hvem som helst i verden bare kan sende ungdommer og voksne som påstår de er ungdommer til Norge for å få ekstrainntekter til familien og så skal disse som kommer finansieres av norske skattebetalere.

Når det gjelder å avsløre løgner, så er det jo greit å bare si at de må bli bedre, men svindlerne og løgnerne blir jo også stadig bedre og mer sofistikerte i sin svindel. De har masse info fra proffe menneskesmuglere og vet nøyaktig hva som skal sies og gjøres. 

Anonymkode: e08ce...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvem pokker bryr seg vel om hva Thorbjørn Jagland mener ?

Anonymkode: fe078...7d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Drizzt skrev:

UDI har myndighet å tilbakekalle norsk statborgerskap. En myndighet etaten har hatt siden 2006 da loven trådte i kraft. Det er flere som har blitt statløse i Norge helt i tråd med norsk lovverk. 

En myndighet som er i strid med rettssikkerheten og våre internasjonale forpliktelser. En skandale at UDI har en slik myndighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Druid skrev:

Den formelle tanken bak er at vi anser at fyren HAR statsborgerskap i ett fredelig land, og dermed ikke har rett på norsk.

At en slik beslutning kan tas byråkratisk er i utgangspunktet rettsikkerhetsmessig uproblematisk. Hvis vegvesenet oppdager at du jukser på dokumentasjonen til sertifikatet ditt, vil de ugyldiggjøre det.

 

For å få norsk statsborgerskap så må man si ifra seg statsborgerskapet i hjemlandet.  Så å ta fra noen norsk statsborgerskap betyr at man gjør dem statsløse.

Det er helt useriøst å sammenligne det å miste statsborgerskapet med det å miste sertifikatet. At vegvesenet kan gjøre en ting, betyr ikke at det er en god ide at UDI kan gjøre en annen ting.  Å miste statsborgerskapet er noe av det mest inngripende man kan gjøre mot en statsborger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Taffelost skrev:

For å få norsk statsborgerskap så må man si ifra seg statsborgerskapet i hjemlandet.  Så å ta fra noen norsk statsborgerskap betyr at man gjør dem statsløse.

Det er helt useriøst å sammenligne det å miste statsborgerskapet med det å miste sertifikatet. At vegvesenet kan gjøre en ting, betyr ikke at det er en god ide at UDI kan gjøre en annen ting.  Å miste statsborgerskapet er noe av det mest inngripende man kan gjøre mot en statsborger.

Det er korrekt. Så sett at jeg kom til Norge og sier jeg er fra Somalia. Så kommer alle papirene mine igjorden, så jeg sender brev til Somalia på bytte av statsborgerskap.

Hvis jeg EGENTLIG kommer fra Djibouti, så har jeg ikke sagt opp mitt statsborgerskap, og har følgelig ikke rett på Norskt.

Administrative håndgrep av denne typen er prinsipielt like, så sammenligningen er helt Ok. Spørsmålet er om denne saken egnet seg for administrativ behandling, hvilket virker tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er ganske fantastisk at alle kritikerne i denne saken har glemt at dette er regler de selv har vært med å stemt på, og har ønsket. I tillegg til at saken har lite med Listhaug å gjøre annet at hun er ansvarlig departementet som følger lovene som stortinget har vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Så du mener snille kriminelle skal få bli, mens det er ok å kaste ut slemme kriminelle?

Anonymkode: 3ecd1...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Norge er litt bak-vendt slik sett, men Norge er opp-ned på de fleste områder. Det er en grunn til at sangen "i bakvendtland, kan alt gå an", molbobegrepet oppstod ikke fra tynne luften. Jeg vet også om slike eksempler. De som må ut er de mørke kappene, utlendingmenn som går rundt med hette og som skjuler seg. Hva er egentlig dealioen med at så mange går rundt og skjuler ansiktene sine mer og mer? Både menn og kvinner. Merker en anspenthet i befolkningen. Tror nordmenn har hatt det så bra over så lang tid at man ikke gidder å bry seg. Det er virkelig trist om det er konflikter som skal føre til at mennesker plutselig får kjennskap til livets realiteter. Vi har hatt 70 år med fred, hvor vi har sluppet å måtte forholde oss til realitetene. Hvordan livet egentlig er. Tror ikke Taffelost orker å ruge på disse tankene lenger da, han blir mer interessert i egen overlevelse, med mindre han er så ødelagt at han utsletter seg selv for å være "bedre". Som mannen som ble voldtatt som "tilgir" voldtektsforbryteren. Det er snakk om et ødelagt menneske, som har mistet selvrespekten i totalt med den rådende ideologien, som jo ødelegger mennesket innvendig. Eller, som Eskil Pedersen, som står for en ideologi hvor ingen skal utelates, hvor man i realiteten har oppnådd en slags høyere ideal og  forståelse. Men hva skjedde da det var fare for hans eget liv? Nei, da ble han plutselig som dem han kritiserer, han ville beskytte seg selv. Skjønner ikke AUS-folkene at det er først i krisetider man får se om verdiene deres er noe verdt? Om det de sier holder vann? Sier en ting - gjør noe helt annet. Plutselig blir de like lowlife som FrP-folkene de kritiserer når deres eget liv er truet - med mindre de er ødelagt, da.

Anonymkode: 95924...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Taffelost skrev:

Trist hvor smålige vi i verdens rikeste land er. Her er en mann som kom til Norge som mindreårig, bodd i Norge i 17 år, tatt utdannelse, fått seg god jobb og  ikke vært noe annet enn en ressurs for Norge. Likevel skal vi sende han ut av landet. 

Så vil Listhaug ha han ut av landet selv om det bryter våre internasjonale forpliktelser. 

Tja, du kan jo like gjerne si at det er Jagland som vil ha ham ut av landet, ettersom Jagland satt i regjering når denne loven gikk igjennom hos et samlet Storting. Det var jo før Listhaug hadde befatning med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...