Gå til innhold

Abort vs fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har måttet ta medisinsk abort med cytotec og som også har født et levende barn; Hvor mye vondere er det å føde? 

Jeg måtte ta cytotec etter MA og det var så vondt at jeg klarte kun å krype rundt på gulvet i smerte, føltes som om jeg måtte både spy og på do og ble veldig svimmel, smertene var rett og slett så altoppslukende at jeg mistet helt tidsperspektiv og endte på sykehuset og fikk morfin. 

Da smertene begynte å roe seg husker jeg at jeg tenkte hvis å føde er mye verre enn dette så vet jeg ikke hvordan det skal gå.. Men har forstått det slik at man får pauser mellom riene og at konstant smerte kun er på slutten når ungen skal ut? 

 

Anonymkode: b0399...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde MA uke 13 og måtte ta cytotec. Ble bare som sterke menssmerter. Og samme med hele åpningsfasen i fødselen. Bare pressriene som var vonde. Jordmor sa jeg kunne regne med ca samme type smerte begge gangene. Men selvsagt var selve utdrivningen mye verre under fødselen da, det skulle bare mangle... men fornøyd med bare et par smertefulle timer, resten var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gange smertene ved fødsel med 100( MINST) om du skal sammenligne en abort med en fødsel. Sier seg selv.

Anonymkode: 18dfc...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valmuen

Hadde medisinsk abort i uke 18, og det var helt grusomt, opplevde som deg at jeg ikke kunne stå oppreist og kastet opp, var veldig intenst og ingen pause mellom riene. Hadde da fått både smertestillende piller og til slutt morfin.

Fødte for 3 uker siden helt uten smertelindring, og det gikk helt fint! Synes det var helt forferdelig vondt med rier mens det sto på som verst såklart og selve smerten var mye kraftigere og annerledes, hylte som en stukken gris og kastet konstant opp, men opplevde det ikke som like intenst som aborten på en måte og lettere å takle. Synes slutten var minst vond, men det varer jo mye kortere. Den psykiske biten hadde nok en del å si for opplevelsen av smertene. 

Tenkte under fødselen at dette gjør jeg aldri igjen, men etterpå sitter jeg igjen med en veldig positiv opplevelse, gleder meg til neste gang faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en vanlig fødsel sitter du jo med den fine premien til slutt, ved en medisinsk abort er jo alt egentlig bare fælt, og til slutt er alt forbi. Derfor tror jeg at smertene ved en vanlig fødsel er smerter med mening, mens ved abort er der håpløs og endeløs sorg med i bildet. Det spiller masse inn på smertebildet. Derfor tenker jeg at det er vanskelig å sammenligne de to.

Anonymkode: 840da...03e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk abort var vondt, min var så langdryg også. Var på sykehuset i 15 timer før jeg kunne dra hjem. Men likevel var det ikke i nærheten så vondt som fødsel.

Under fødselen fikk jeg ikke pause fra riene. Hadde konstant smerte til jeg fikk epidural, så ble det vondt igjen ved pressingen. 

Som brukeren over her sier, abort og fødsel er to vidt forskjellige typer smerter. Ved fødsel får man en fantastisk premie.

Anonymkode: 294c4...693

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg sier at min erfaring er at det var ganske likt egentlig... så kan vel være vanskelig å spå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet 3 ganger i MA og har derfor tatt cytotec 3 ganger. Ene gangen hadde jeg store smerter med sterke kramper. Jeg lå da  å skalv på badegulvet. De to andre gangene hadde jeg bare menssmerter. Så det er ganske vanskelig å sammenligne smertene fra abort til abort for de som sier at abort ikke er så ille.

En fødsel kan jeg ikke uttale meg om ennå.

Anonymkode: a0a99...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Du kan gange smertene ved fødsel med 100( MINST) om du skal sammenligne en abort med en fødsel. Sier seg selv.

Anonymkode: 18dfc...3a9

Hvorfor sier det seg selv?  Mine fødsler (tre stykker) har kunnet sammenliknes med menssmerter, ihvertfall i åpningsfasen.  Den største forskjellen var at jeg at ikke kunne ta sterke smertestillende og sove igjennom det hele.  Jeg har aldri hatt en abort, så kan ikke sammenlikne med det, men kan ikke tenke meg at en abort skal være mye enklere enn menssmerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Du har vært uheldig. Jeg har aldri født, men har hatt en medisinsk abort. Var forberedt på det verste, men det var ikke like ille som det du gikk gjennom. Var du på sykehuset?

Jeg sørget for å få en ny dose smertelindring hver gang jeg kjente smertene bli sterkere. Dagen før forberedte jeg med å sove så lite som mulig natten før, sånn at jeg kunne være så stuptrett at jeg klarte å sove meg gjennom noe.

Jeg håper veldig at en fødsel er enklere, men har mine tvil :P Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble i gang satt med cytotec (tror jeg, var "abortpille" vaginalt) og fikk fire stk og deretter drypp. Dette var halvannen måned før termin pga komplikasjoner,så det endte med en vanlig fødsel. Jeg synes det første døgnet etter igangsetting var som vond menstruasjon, og utdriving gav faktisk litt mening. Det var vondere, men mye mer holdbart enn smerten i døgnet før. Vet ikke om disse pillene gir spesielle kramper. Aner ikke. 

 

Anonymkode: 06a78...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Du kan gange smertene ved fødsel med 100( MINST) om du skal sammenligne en abort med en fødsel. Sier seg selv.

Anonymkode: 18dfc...3a9

For noe tull! Det er snarere omvent skal jeg si deg. Grunnen fikk jeg forklart av en professor i gynekologi. Under en normal fødsel etter fullgått graviditet vil kroppen utvide alt den skal som planlagt, pga hormoner og skikkelige rier. Dette fungerer ikke på den måten bare av medisinsk abort, man vil ofte ikke få åpning nok, og dermed vil det bittelille som skal ut føles ti ganger verre enn en fødsel, siden det skal ut gjennom en hard, relativt lukket livmorhals. 

Anonymkode: 23bdd...931

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke født enda, men har tatt kirurgisk abort en gang, og et par timer etter å ha satt inn de pillene som skal settes inn i skjeden hadde jeg så vondt at jeg hverken kunne stå eller sitte oppreist. Håper fødsel ikke er fullt så vondt...

Anonymkode: 9f5ea...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet. Viser til dette rommets retningslinjer:
 

Sitat

* Prinsipielle diskusjoner om abort er tillatt i egne tråder, men innlegg med krenkende eller støtende innhold omkring trådstarters personlige valg om å beholde eller ta abort vil bli slettet.
Vi ber dere vise hensyn når det gjelder å fremme egne mer prinsipielle meninger og holdninger til abort i tråder hvor trådstarter ikke har bedt om hjelp til avgjørelsen om å fullføre eller avbryte et svangerskap. Vi ber dere også vise hensyn og være skånsomme i deres ordbruk når trådstarter vurderer alternativene. Få valg er så endelige som det å måtte velge mellom å ta abort eller å føde et barn, og mange av de som ønsker å dele sine tanker og følelser, befinner seg i en sårbar situasjon.
Dersom dere ønsker å diskutere abort på et generelt og mer prinsipielt grunnlag, er dere velkomne til å opprette egne tråder for dette.

/lillesky (mod)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Det er snarere omvent skal jeg si deg. Grunnen fikk jeg forklart av en professor i gynekologi. Under en normal fødsel etter fullgått graviditet vil kroppen utvide alt den skal som planlagt, pga hormoner og skikkelige rier. Dette fungerer ikke på den måten bare av medisinsk abort, man vil ofte ikke få åpning nok, og dermed vil det bittelille som skal ut føles ti ganger verre enn en fødsel, siden det skal ut gjennom en hard, relativt lukket livmorhals. 

Anonymkode: 23bdd...931

Du forteller eventyrer derimot! 

Rundt en dag før en medikamentell abort blir det gitt Mifepriston. Kort fortalt så gjør den kroppen klar for en abort. Det den gjør at cervix åpnes og dilatasjon. Les felleskatalogen for mer info. Det er den vi andre i helsevesenet bruker. Han professoren må ha røyket sokkene sine eller noe. Makkan til vasprat! 

Dagen etter får man 4 Cytotec som settes vaginalt og må ligge i en 30-60 min i ro. Samtidig gies det store mengder smertestillende. 

Jeg kom kl 9 fikk samtidig Paralgin Major supp ( rektalt), Sobril 15 mg for at kroppen overhode ikke spenner seg og man slapper godt av. Videre Afipran ( kvalmedempende). 

Etter ca 1 1/2 time gjorde det vondt, og fikk enda en Paralgin Major og en Voltaren. I tillegg mange varmepkn. Sov gjennom alt da jeg var dopet ned og ikke kjente noe.  

Kl 11 satte de en veneflon i tilfelle jeg måtte ha Morfin og opereres. Nå har jeg en tac og alltid høyrisiko svangerskap, dermed ikke sikkert om dette ville funke som planlagt. Dermed preop tiltak foruten veneflon så lenge de kunne 

Våknet kl 15 og gikk på do, totalt smertefri og forbannet over at jeg ikke hadde annet enn spottet. Presset to ganger alt jeg klarte, og så var det gjort. De sjekket og fikk beskjed etter kort tid at alt var kommet og kunne reise hjem om jeg ville det. Eller ligge på en annen avd og slappe av om jeg ønsket det. Helt utrolig støtte, hjelp og det som er av de på ssk hvor jeg var. 

Alt dette skjedde igår og helt fin idag. Var rundt uke 10 og hadde en MA. Kjenner kun at jeg har hangover enda pga alle tbl. Brukte kun en varmepkn når jeg kom hjem og har minimalt med blødning nå. 

De sa selv at de fleste kjente litt, men de har noe som kalles smertelindring og kjører på det.  Vel, ingen tvil om det så borte som jeg var. Klart jeg var engstelig og redd. Hørt at dette ville bli ett helvete, men det gikk helt fint. Noen derimot er ikke så heldig, men de er rutinerte og passer på at du har det bra. 

Skal du gjennomføre dette så spør om å være der mens det pågår omså. Det er ikke noe stress! Det er ikke uvanlig at folk vil være på sykehuset av div årsaker. 

Endret av carmen81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 01/15/2017 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Dere som har måttet ta medisinsk abort med cytotec og som også har født et levende barn; Hvor mye vondere er det å føde? 

Jeg måtte ta cytotec etter MA og det var så vondt at jeg klarte kun å krype rundt på gulvet i smerte, føltes som om jeg måtte både spy og på do og ble veldig svimmel, smertene var rett og slett så altoppslukende at jeg mistet helt tidsperspektiv og endte på sykehuset og fikk morfin. 

Da smertene begynte å roe seg husker jeg at jeg tenkte hvis å føde er mye verre enn dette så vet jeg ikke hvordan det skal gå.. Men har forstått det slik at man får pauser mellom riene og at konstant smerte kun er på slutten når ungen skal ut? 

 

Anonymkode: b0399...0f1

Jeg kjente ikke noen som helst smerte ved aborten. Var bare en liten mengde blod. Var i uke 8. Fikk beskjed om å ta smertestillende før utdrivelses pillene og ikke vente til det gjorde vondt, da hjalp de ikke. Fikk beskjed på sykehuset at grunnen til at mange fikk smerter var fordi de ventet med de smertestillende. Var i mitt tilfelle en stikkpille med paralgin forte.

Anonymkode: 9c90a...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde riktignok "bare" en SA, men det var helt vanvittig vondt:( på en skal fra 1-10 vil SAen få 8, og fødselen 10. Det manglet det siste "kneppet" som gjorde det helt uutholdelig, når man fullstendig mister kontrollen, og bare skriker:/ I tillegg var det ingenting som skulle ut av meg når jeg hadde SA, så når det var over, så var jeg jo like fin igjen. Den psykiske smerten derimot, var vel omtrent motsatt...

Anonymkode: 0ed56...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to SA og en MA, den første SA'en var helt smertefri, jeg var på jobb mens det pågikk. MA og den andre SA'en var så smertefulle at jeg lå i fosterstilling på badet og kastet opp i flere timer mens jeg skrek. 

Har siden hatt to fødsler, men ingen av de ga meg samme type smerter. Mulig det er noe mentalt, men det er sikkert veldig forskjellig fra person til person og fra gang til gang. At en SA er helt smertefri og en så vondt at man kaster opp gir jo ingen mening. De skjedde forøvrig rundt uke 6 begge to.

Anonymkode: dcc63...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...