Gå til innhold

Hybrid eller fossil bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg skal kjøpe min første bil. Pga økonomi må det bli brukt, budsjett opp til ca 180 000. 

Er det noen som har erfaring med hybridbil (ikke plug-in versjonen) vs fossil? 

El-bil er det jeg egentlig ønsker, men har ikke lademulighet hjemme (borettslag) eller på noen av arbeidsplassene mine. Det utgår derfor. 

Jeg har hørt at drivstoffutgiftene til hybrid raskt blir like mye som for fossil bil, siden hybriden bruker drivstoff til å lade med? Noen som vet, og kan dele sin erfaring?

Kjører 40 km hjem-jobb-hjem til arbeidsplass 1 (ca 4dager uken), og 100km (hjem-jobb-hjem ) til arbeidsplass  (ca1 dag i uken), ellers bykjøring. 

Har sett på Toyota auris, og synes det ser ut som en bil som kan passe, men er redd for at jeg ikke sparer så mye likevel.. 

noen med erfaring/kommentarer? 

Anonymkode: c682c...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer kanskje en dl på mila, ikke mye å rope hurra for.

Unngå noen av de tyske bilene,  Volkswagen tror jeg det var.  Disse vil ikke starte når det blir -17-18 grader og kaldere. 

Anonymkode: 9c47a...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

 

jeg skal kjøpe min første bil. Pga økonomi må det bli brukt, budsjett opp til ca 180 000. 

Er det noen som har erfaring med hybridbil (ikke plug-in versjonen) vs fossil? 

El-bil er det jeg egentlig ønsker, men har ikke lademulighet hjemme (borettslag) eller på noen av arbeidsplassene mine. Det utgår derfor. 

Jeg har hørt at drivstoffutgiftene til hybrid raskt blir like mye som for fossil bil, siden hybriden bruker drivstoff til å lade med? Noen som vet, og kan dele sin erfaring?

Kjører 40 km hjem-jobb-hjem til arbeidsplass 1 (ca 4dager uken), og 100km (hjem-jobb-hjem ) til arbeidsplass  (ca1 dag i uken), ellers bykjøring. 

Har sett på Toyota auris, og synes det ser ut som en bil som kan passe, men er redd for at jeg ikke sparer så mye likevel.. 

noen med erfaring/kommentarer? 

Anonymkode: c682c...871

Vill ha gått for hybrid om jeg hadde mulighet for dét. Hvor mye sparer i drivstoff kommer an på modus du setter den i. Gir du den fullt opp med power går det klart mye bensin, men slår motor seg av når du trille nedoverbakke stopper motoren og den lader batteriet. Kjørestil har uansett mye å si for forbruket :) Har litt erfaring med Toyota sin Prius, og det er en god bil å kjøre. Forbruket ligger nok på 0,4-0,5pr.mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å huske på med hybrid er at de er litt billigere på småkjøring, men like dyre å kjøre på langkjøring. Litt billigere å anskaffe seg pga avgiftslettelser, men det er dyrere på sikt med reparasjoner/service.

Anonymkode: 19f29...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! 

 

Borettslaget har foreløpig ikke planer om lader. Også tvilsomt om jeg kommer både frem og tilbake til arbeidsplass 2 i dårlig vær (ikke lader der heller). 

 

Noen andre som har erfaring med Toyota Yaris?

Er det startproblemer for disse også i -10? -20 blir det ikke der jeg bor, men -10 kan skje, om enn sjeldent.. 

 

-Ts 

Anonymkode: c682c...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

 

Borettslaget har foreløpig ikke planer om lader. Også tvilsomt om jeg kommer både frem og tilbake til arbeidsplass 2 i dårlig vær (ikke lader der heller). 

 

Noen andre som har erfaring med Toyota Yaris?

Er det startproblemer for disse også i -10? -20 blir det ikke der jeg bor, men -10 kan skje, om enn sjeldent.. 

 

-Ts 

Anonymkode: c682c...871

Japanske biler generelt starter greit i kulde. -10 skal ikke være noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tdm900 skrev:

Japanske biler generelt starter greit i kulde. -10 skal ikke være noe problem

Jepp. Startet greit en eldre corolla i - 39 en gang.  Men spørs jo hvordan hybrid fra Toyota er i slik kulde. 

Anonymkode: 9c47a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...