Gå til innhold

Rehersal dinner - hva gjør man i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i mange bryllup i USA, og gifter meg med en amerikaner (i Norge). I USA har man ofte "Rehersal dinner" for nærmeste familie, og forlovere. Det er bare en middag dagen før bryllupet hvor man samler alle og har en litt mer intim stund før den store dagen. Er det vanlig med noe lignende i Norge?

Anonymkode: 7dffc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare vært i to bryllup, og i kirken på ett tredje. Ingen av de tre hadde noe dagen før, annet enn at bruden/brudgommen var med sin forlover i minst to av tre. :) Jeg har kun hørt om slikt på amerikanske filmer/tv-serier, men som sagt har jeg lite erfaring i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i tre bryllup de to siste årene og gjestene var samlet til middag dagen før i to av de :) 

Anonymkode: 2a32c...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tonio skrev:

Jeg har bare vært i to bryllup, og i kirken på ett tredje. Ingen av de tre hadde noe dagen før, annet enn at bruden/brudgommen var med sin forlover i minst to av tre. :) Jeg har kun hørt om slikt på amerikanske filmer/tv-serier, men som sagt har jeg lite erfaring i det.

Ja, det er jo litt sånn man ser på film, men det er faktisk helt vanlig i USA. Tror vi har lyst til å gjøre noe sånt dagen før, men vet ikke helt hva. De gangene jeg har vært på rehersal dinner så har jo som regel brudgommens foreldre stilt istand til det, men her kommer jo de fra USA, så vi må nok ordne det selv. Det hadde jo vært koselig med tanke på at så mange kommer langveis fra - blir en egen feiring først med bare de aller nærmeste :) 

Anonymkode: 7dffc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så uvanlig å samles kvelden før bryllupet, om brudeparet føler de har tid og energi til det midt oppi alt bryllupsstyret. Mitt inntrykk er at det ikke er vanlig med noen høytidelig middag spandert av brudeparet kvelden før bryllupet (det ville blitt fryktelig dyrt for de fleste, selve bryllupsdagen koster jo skjorta!), men kanskje en helt uformell, avslappet samling for de av gjestene som vil. Spesielt hvis mange av gjestene kommer langveis fra.

Sist jeg reiste i bryllup hadde brudeparet reservert et lite barlokale med sjøutsikt kvelden før, hvor det var snille priser i baren for anledningen. Gjestene kjøpte seg vin selv, mens snacks var satt fram av brudeparet, og brudens mor hadde laget quiz om byen vi var i. Helt enkelt, og veldig hyggelig, alle ble litt kjent med hverandre. Middag absolutt ikke nødvendig, det ordnet folk selv før de kom. 

Hvis jeg gifter meg, tror jeg at jeg vil gjøre noe helt avslappet kvelden før, uten for mye folk. Jeg er ganske introvert, så måtte nok ha spart litt sosial energi før bryllupsdagen. En god middag og en film hjemme med forloveren min, eller med foreldrene mine og søsteren min, hadde nok vært midt i blinken. Tror jeg ville unngått å treffe brudgommen kvelden før, slik at det ble mer "spennende" å se hverandre på selve dagen.

Noen spesiell og høytidelig "rehearsal dinner" ser jeg ikke poenget med. Hva er det man skal rehearse, egentlig? :vetikke:

Anonymkode: cde67...064

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så uvanlig å samles kvelden før bryllupet, om brudeparet føler de har tid og energi til det midt oppi alt bryllupsstyret. Mitt inntrykk er at det ikke er vanlig med noen høytidelig middag spandert av brudeparet kvelden før bryllupet (det ville blitt fryktelig dyrt for de fleste, selve bryllupsdagen koster jo skjorta!), men kanskje en helt uformell, avslappet samling for de av gjestene som vil. Spesielt hvis mange av gjestene kommer langveis fra.

Sist jeg reiste i bryllup hadde brudeparet reservert et lite barlokale med sjøutsikt kvelden før, hvor det var snille priser i baren for anledningen. Gjestene kjøpte seg vin selv, mens snacks var satt fram av brudeparet, og brudens mor hadde laget quiz om byen vi var i. Helt enkelt, og veldig hyggelig, alle ble litt kjent med hverandre. Middag absolutt ikke nødvendig, det ordnet folk selv før de kom. 

Hvis jeg gifter meg, tror jeg at jeg vil gjøre noe helt avslappet kvelden før, uten for mye folk. Jeg er ganske introvert, så måtte nok ha spart litt sosial energi før bryllupsdagen. En god middag og en film hjemme med forloveren min, eller med foreldrene mine og søsteren min, hadde nok vært midt i blinken. Tror jeg ville unngått å treffe brudgommen kvelden før, slik at det ble mer "spennende" å se hverandre på selve dagen.

Noen spesiell og høytidelig "rehearsal dinner" ser jeg ikke poenget med. Hva er det man skal rehearse, egentlig? :vetikke:

Anonymkode: cde67...064

Akkurat det siste der er jeg enig i, jeg skjønte ikke helt hvorfor man kaller det "øvemiddag", men tror ikke det har så mye med øving å gjøre. Det blir nok noe rolig ja, med de nærmeste. Mat må man jo ha dagen før. Det er jo som regel etter rehersal middagen at mann og kvinne går hvert til sitt, så ses de ikke før man går ned kirkegulvet. Akkurat det synes jeg er litt koselig. Vi bor jo sammen, men det er liksom litt koselig å tenke at man kan savne hverandre litt akkurat kvelden før :) Mye nerver og stress også tenker jeg, så da er det greit for meg å ha litt alenetid før frisør og venninner kommer dagen etter.

Anonymkode: 7dffc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i flere bryllup (i Norge) der det kvelden før har blitt arrangert en uformell samling, som grilling, tapas, etc. Både som gjest og brud er det og kjempefint å få hilst på en del av gjestene dagen før, slik at det ikke er fullt så mange nye fjes i selve bryllupet! Det er jo også en hyggelig gest til de som kommer langveisfra, at det er litt mer opplegg en kun bryllupsdagen. Vi hadde for øvrig samling på fredagen, bryllup lørdagen, felles frokost søndag også ferdig, veldig fornøyd med det!

Anonymkode: 2d8e3...2e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i flere bryllup (i Norge) der det kvelden før har blitt arrangert en uformell samling, som grilling, tapas, etc. Både som gjest og brud er det og kjempefint å få hilst på en del av gjestene dagen før, slik at det ikke er fullt så mange nye fjes i selve bryllupet! Det er jo også en hyggelig gest til de som kommer langveisfra, at det er litt mer opplegg en kun bryllupsdagen. Vi hadde for øvrig samling på fredagen, bryllup lørdagen, felles frokost søndag også ferdig, veldig fornøyd med det!

Anonymkode: 2d8e3...2e0

Åh, det høres perfekt ut! Hvordan gjennomførte dere det? Hvor var dere på fredagen og søndagen?

Anonymkode: 7dffc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i mange bryllup i USA, og gifter meg med en amerikaner (i Norge). I USA har man ofte "Rehersal dinner" for nærmeste familie, og forlovere. Det er bare en middag dagen før bryllupet hvor man samler alle og har en litt mer intim stund før den store dagen. Er det vanlig med noe lignende i Norge?

Anonymkode: 7dffc...c64

Forlovelsesselskap ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Man kaller det ikke for en prøvemiddag her i Norge. Det er riktig nok ofte vanlig å ha en mer uformell sammenkomst dagen før med de gjestene som kommer langveisfra, og som må overnatte i nærheten. Men ikke noe formelt opplegg. 

 

I Norge pleier brudeparet mer å snakke med toastmasteren på hvor lang tid man skal la det gå mellom de ulike talene, hvor mange som skal holde en tale, eventuell tidsramme som de må forholde seg til og slikt. Men det er det gjerne kun de relevante partene som bestemmer, også videreformidler dette til de aktuelle som skal tale. 

 

Programmet for selve vielsen går brudeparet gjennom sammen med presten. 

 

Ingen prøvemiddag i selskapsformat med pynt etc, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at noen har en middag eller samling dagen før en gang jeg. I min krets har jeg hjulpet til med pynting av bord og siste finish dagen før på noen av de, men aldri hatt noen samling. 

Eneste gangene det har vært er når bryllupet har vært i utlandet sånn at både gjester og brudepar har reist og bor på samme hotell. 

Anonymkode: 0f085...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen i Norge, men det er ikke like formelt som i USA. Blir ofte brukt der det er en del tilreisende gjester sånn at det også er et opplegg på fredagskvelden, men da mye mer uformelt f.eks grilling eller pizza slik at man kanskje blir kjent med andre gjester, og at man slipper å sitte alene kvelden før kvelden som tilreisende på et fremmed sted. 

Der hvor det har vært få tilreisende har det ikke vært noe slik opplegg, da har jeg inntrykk av at alle nærmeste gjestene driver med dugnad i bryllupslokalet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i en del bryllup og ingen hadde samlingsmiddag dagen før. Det vanlige er dog at brudeparret bor adskilt dagen/natta før bryllupet, og at man da har en hyggelig kveld hver for seg med brudepiker, forlover, venner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har vært borti av noe sånt, var da en venninne giftet seg med en fra Tyskland. Da hadde de Polterabend kvelden før bryllupet, hvor det tradisjonelt knuses tallerkener, glass osv. De hadde også da grilling, veldig uformelt med løs prat osv. Koselig.

Men har aldri hørt om nordmenn som har "rehersal dinner", og hadde nok stusset litt om jeg var bedt til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 22.31, Strawberry Fields skrev:

Det eneste jeg har vært borti av noe sånt, var da en venninne giftet seg med en fra Tyskland. Da hadde de Polterabend kvelden før bryllupet, hvor det tradisjonelt knuses tallerkener, glass osv. De hadde også da grilling, veldig uformelt med løs prat osv. Koselig.

Men har aldri hørt om nordmenn som har "rehersal dinner", og hadde nok stusset litt om jeg var bedt til det. 

Ja, Polterabend er tingen. Bor man litt utenfor by er det slett ikke uvanlig at halve bygda dukker opp for en øl. Det blir knust gammelt porselen, aldri glass, som brudeparet må feie sammen med kost.

Man må bare passe på at man ikke blir altfor gira, ellers risikerer man å være fyllesyk i bryllup.

Anonymkode: 08b02...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I de bryllupene jeg har vært i med mange tilreisende har det som oftest vært en eller annen uformell fest dagen før (grillfest for eksempel). I de bryllupene uten så mange tilreisende har det variert mer om de har hatt noe dagen før. Det @LittleBabyBlue beskriver har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 5bd08...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I de bryllupene jeg har vært i med mange tilreisende har det som oftest vært en eller annen uformell fest dagen før (grillfest for eksempel). I de bryllupene uten så mange tilreisende har det variert mer om de har hatt noe dagen før. Det @LittleBabyBlue beskriver har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 5bd08...a65

Har vært i en 10-12 bryllup og der har nesten alle gjort det sånn, men pleier bare å være med noen få. Dagen før tar bruden eller brudgommen å reiser til noen andre og overnatter der. Jentene koser seg med vin og skikkelig jentekveld mens gutta koser seg på sin kant. Ingen flatfyll, bare hyggelig samvær. Noen har det bare med forlover, noen med familie, noen med venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så dere er klar over - grunnen at det heter rehearsal dinner i USA er fordi vi øver på bryllupet og hva skjer på dagen.  Husk at noen brud har opp mot 10 "bridesmaids" og 10 "groomsmen" samt ting som skjer underveis. Da er det greit å vite hva folk skal og hvor de skal stå.  I Norge er det mer vanlig å ha bare forlovere og dere selv sittende i stoler fremme i kirken.  

Da er rehearsal dinner til de som er en del av bryllupet og brudeparene pleier å også invitere de gjestene som reiser langt og må overnatte.   

Anonymkode: 9c2fe...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare så dere er klar over - grunnen at det heter rehearsal dinner i USA er fordi vi øver på bryllupet og hva skjer på dagen.  Husk at noen brud har opp mot 10 "bridesmaids" og 10 "groomsmen" samt ting som skjer underveis. Da er det greit å vite hva folk skal og hvor de skal stå.  I Norge er det mer vanlig å ha bare forlovere og dere selv sittende i stoler fremme i kirken.  

Da er rehearsal dinner til de som er en del av bryllupet og brudeparene pleier å også invitere de gjestene som reiser langt og må overnatte.   

Anonymkode: 9c2fe...ed4

Jeg vet hvorfor det kalles rehersal dinner, jeg har vært med på mang en rehersal. Jeg vet at selve øvingen ikke er vanlig i Norge, men jeg trodde, og har nå fått mange fine svar på, at man ofte samles litt mer casual kvelden før. Synes riktignok det er rart at det ikke er noen "øving" i Norge, jeg skal også ha bridesmaids og han skal ha groomsmen, men vi får vel bare øve på egenhånd da.

Det @LittleBabyBlue sa hørtes også veldig koselig ut, og jeg har vært med i noen bryllup hvor det har blitt gjort sånn. Tenker å gjøre det samme selv, leie hotellrom til meg og jentene, så kan gutta være hjemme hos oss den kvelden. 

Takk for mange gode forslag, grilling hørtes igrunnen veldig bra ut :) 

Anonymkode: 7dffc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...