Gå til innhold

Hvordan motiverer du deg til å gjøre husarbeid? Jeg føler (serrrriøst) at jeg mister livslysten!


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hei! 

Jeg hater husarbeid. Det kjennes som at hjernen min sprenger av kjedsomhet. Jeg blir fylt med en intens følelse av motvilje. Jeg vet, jeg vet, jeg er voksen, og voksne må gjøre mye man ikke vil, så jeg gjør jo det. Og det beste hadde jo vært å bare gjøre det, "just do it" som man sier. Gjør det, bli ferdig med det, og ha det fint etterpå med god samvittighet og alle tanker om "burde, måtte, skulle" ute av verden. Men av en eller annen grunn fyller slikt arbeid meg med ... antipati? Det er en slags smertefull følelse i brystet. En midlertidig depressiv tilstand. Jeg har mer lyst til å skyte meg i foten enn å gjøre husarbeid av og til. Jeg kunne heller gjort den mest kjedsommelige papirjobben i verden i en time enn 45 minutter med husarbeid.

Så hva gjør jeg? Hva gjør dere? Hvordan motiverer dere dere til å få unnagjort husarbeid? 

Altså, det er ikke sånn at leiligheten min ser ut som et helvete (eeh, OK, noen ganger har det hendt), men mer at det aldri ser så fint og strøkent og er så deilig og ryddig som jeg vil ha det. Som at ikke har ryddet vekk julepynten enda. At jeg ikke har betalt regningene. At jeg egentlig er 1 klesvask på etterskudd. At jeg burde støvsuget for lengst. At den gryta jeg kokte vann i fremdeles står på platetoppen. Og at noen bakeingredienser fremdeles står på kjøkkenbenken fordi jeg ikke har funnet et sted å sette dem. Og jeg skjønner at jeg høres ut som verdens lateste menneske, men jeg velger å påstå at det gjelder kun husarbeid. :vetikke: 

Hjelp meg! :grine: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan si hva man vil om husarbeid, men det suger. Så, den eneste løsningen blir derfor å få det gjort. Ikke utsett det, gjør dt med én gang. Laget mat? Rydd og vask asap zulu. Får du en regning? Betal. I motsetning til husarbeid føles det faktisk godt. Innse at klesvasken blir du aldri aldri ferdig med, det er bare noe som går og går. Ha fokus på områdene som synes; kjøkken, stue etc. Kjøkkenet vårt ser alltid fint ut, jeg hater rot akkurat der, men klesskapet (og til tider soverommet generelt) ser ut som 2. verdenskrig. Hadde det litt som deg før nyttår, nå har jeg bare begynt å rydde alt etter meg med én gang, og det ser mye finere ut her allerede.

Og sånn i lengden: få deg en jobb som gir deg en lønn som kan betale for vaskehjelp 1 gang i uken :) tadaaa (nesten) alt er løst.

Anonymkode: a1dab...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan si hva man vil om husarbeid, men det suger. Så, den eneste løsningen blir derfor å få det gjort. Ikke utsett det, gjør dt med én gang. Laget mat? Rydd og vask asap zulu. Får du en regning? Betal. I motsetning til husarbeid føles det faktisk godt. Innse at klesvasken blir du aldri aldri ferdig med, det er bare noe som går og går. Ha fokus på områdene som synes; kjøkken, stue etc. Kjøkkenet vårt ser alltid fint ut, jeg hater rot akkurat der, men klesskapet (og til tider soverommet generelt) ser ut som 2. verdenskrig. Hadde det litt som deg før nyttår, nå har jeg bare begynt å rydde alt etter meg med én gang, og det ser mye finere ut her allerede.

Og sånn i lengden: få deg en jobb som gir deg en lønn som kan betale for vaskehjelp 1 gang i uken :) tadaaa (nesten) alt er løst.

Anonymkode: a1dab...777

GÆÆÆH! Ja, vaskehjelp ja, det blir en vakker dag i fremtiden det! :P (Selv om jeg ikke vet om jeg kommer til å gjøre det, jeg hadde blitt flau av rotet mitt.) Helt ærlig har jeg, til tross for å ikke ha spesielt mye penger til overs, vurdert vaskehjelp. Greit nok at det for et voksent menneske får en til å føle seg skikkelig, skikkelig lat, men sånn er det jo egentlig med flere ting her i verden, sånn som at man vil ha egen bil i stedet for å samkjøre med andre. Jeg tror faktisk jeg hadde fått bedre livskvalitet hvis jeg slapp å tenke på alt jeg aldri kommer ajour med. Men herlighet, man føler seg ikke akkurat voksen av å ha en slik motvilje mot husarbeids, ass

Altså, godt råd! Problemet nå blir bare å komme dit at jeg er på scratch. + at hvordan motiverer du deg? Det er et fysisk ubehag. Du bare vet med deg selv at det blir bedre om du bare gjør det? 

Hva betyr "zulu" forresten? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke alene :- )

Jeg er også litt lat når det kommer til husarbeid, særlig gulvvask. Men jeg støvsuger veldig ofte, fordi jeg har en langhåret hund i hus. Den er kastrert, så den røyter ganske jevnt hele året, men litt mindre nå i desember og januar kanskje. Uansett bør det støvsuges hver dag med den hunden i hus, for det ligger ellers hår overalt.Merkelig nok har jeg ikke så mye i mot å støvsuge, det er det enkelste husarbeidet. Godt jeg ikke har noe imot det, for det er det jeg må gjøre mest av i huset, ved siden av matlaging (daglig).

Regninger ser jeg ikke på som noe husarbeid. Jeg liker faktisk å betale regninger, føle at jeg har stålkontroll på økonomien og ha 100% orden på den delen der. Betaler alltid alle i tide! Alltid. Som regel kanskje en uke før forfall også, til og med. Noen ganger enda tidligere. Liker å bli ferdig med det.

Kjøkkenet rydder jeg hver dag, og vasker komfyren og kjøkkenbenken hver dag etter at jeg har spist middag. Induksjonstoppen ser fremdeles skinnende ny ut, fordi jeg vasker den hver gang etter bruk, og aldri bruker den med matrester, søl eller fettsprut på (som brenner seg fast og blir stygt). Så der er jeg nøye.

Men det er dette med gulvvask da... *stønn* Jeg støvsuger som sagt omtrent hver dag nesten, men å ta frem vaskebøtte og langkost, det sitter langt inne. Vet ikke engang om jeg tør å tilstå hvor lenge siden det er jeg vasket gulvene her, men... det må være rundt tre måneder! Jeg hater gulvvask så inderlig, det er et pes og siden jeg er så pirkete og nøye tar det så lang tid og er så tungt arbeid!

Sengetøy skifter jeg hver tredje uke, og det skriver jeg opp i almanakken så det skjer når det skal. Det er også et pes, og jeg må virkelig manne meg opp før jeg gyver løs på det. Kjeeeeedelig arbeid!

Nei, husarbeid er jeg sånn halvdårlig på.

 

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig. Jeg synes det er grøsselig, og det eneste som er positivt med å bo i en liten ettroms er at det er færre overflater å vaske. Jeg hater å flytte møbler etc. for å komme til med støvsuger og mopp. Å vaske støv fra overflater, slik som hyller, TV, skap etc, er noe jeg aldri gjør uten at jeg må. Når økonomien er grei tror jeg ikke at jeg har problemer med å ansette vaskehjelp akkurat. 

Jeg elsker å ha det rent, så jeg vil jo ikke se på meg selv som en sjuskete person. Jeg har det og ellers ryddig, men det er i hovedsak fordi jeg har gjort storjobben med å gi alt én plass slik at det ikke blir noe særlig rot. 

Anonymkode: 702f4...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Bare tanken på alt jeg burde gjort gjør meg kvalm nå! (Jeg overdriver ikke når jeg sier kvalm.)
I tillegg til å være helt frustrert over meg selv og min ekstreme antipati mot noe så dagligdags må attpåtil naboen ha på den jæææævla bassen sin så høyt at hjernecellene mine tar selvmord!!!!!!!

Kanskje jeg er allergisk mot husarbeid? Jeg skulle hatt en partner så kunne jeg tatt på meg å gjøre regneskapet hans, og laget budsjett til ham, eller andre praktiske oppgåver som IKKE ER HUSARBEID og så kunne han gjort alt husarbeidet. :sjenert: 

Jeg mener ... det minijuletreet er jo ikke så utilpass der det står 12.januar? :bond:

Jeg skjønner at det kan høres som tidenes overdrivelse og kanskje en fornærmelse mot folk med skikkelige problemer, men husarbeid gjør at jeg der og da mister lysten til å fortsette å være tilstede i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan jeg motiverer meg (hater husarbeid like intenst som deg!):

1. Jeg har vaskehjelp. Da MÅ jeg jo rydde opp før hun kommer, det er motivasjon nok i seg selv.

2. Inviter gjester med jevne mellomrom. Samme grunn som over.

3. Har alltid på en spennende lydbok på trådløst headset når jeg gjør kjedelige ting som å brette tøy eller rydde kjøkken.

4. (Forebyggende): Ha minimalt med ting, nips, klær osv.

Anonymkode: 275a1...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, Million skrev:

Du er nok ikke alene :- )

*snip*

Men det er dette med gulvvask da... *stønn* Jeg støvsuger som sagt omtrent hver dag nesten, men å ta frem vaskebøtte og langkost, det sitter langt inne. Vet ikke engang om jeg tør å tilstå hvor lenge siden det er jeg vasket gulvene her, men... det må være rundt tre måneder! Jeg hater gulvvask så inderlig, det er et pes og siden jeg er så pirkete og nøye tar det så lang tid og er så tungt arbeid!

Gulvvask skal du roe helt ned med! Det synes jeg er innafor å ikke gjøre så ofte. Er ikke som du driver å søler på gulvet særlig ofte! :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å ha det rent, så jeg vil jo ikke se på meg selv som en sjuskete person. Jeg har det og ellers ryddig, men det er i hovedsak fordi jeg har gjort storjobben med å gi alt én plass slik at det ikke blir noe særlig rot. 

Anonymkode: 702f4...9ea

Jeg vil heller ikke se på meg som en sjuskete person! Jeg vil ikke være det! :ohmy: 
Men... men kanskje jeg er det!? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan jeg motiverer meg (hater husarbeid like intenst som deg!):

1. Jeg har vaskehjelp. Da MÅ jeg jo rydde opp før hun kommer, det er motivasjon nok i seg selv.

2. Inviter gjester med jevne mellomrom. Samme grunn som over.

3. Har alltid på en spennende lydbok på trådløst headset når jeg gjør kjedelige ting som å brette tøy eller rydde kjøkken.

4. (Forebyggende): Ha minimalt med ting, nips, klær osv.

Anonymkode: 275a1...e77

Takk for gode tips! Jeg satt på en lydbok nå faktisk, og jeg har fatt vaska opp på benken, funnet plass til bakervarene, tatt ut og satt inn i oppvaskmaskinen, vasket over bord og benker i stua og ryddet ned all julepynten! Så den skal jeg huske å ta i bruk ofte! Så kanskje jeg kan ha det så fint og ryddig her som jeg ønsker meg! Jeg glemte nesten hvor smertelig kjedelig det var, og antipatien var ikke den samme! :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rainstorm skrev:

Hei! 

Jeg hater husarbeid. Det kjennes som at hjernen min sprenger av kjedsomhet. Jeg blir fylt med en intens følelse av motvilje. Jeg vet, jeg vet, jeg er voksen, og voksne må gjøre mye man ikke vil, så jeg gjør jo det. Og det beste hadde jo vært å bare gjøre det, "just do it" som man sier. Gjør det, bli ferdig med det, og ha det fint etterpå med god samvittighet og alle tanker om "burde, måtte, skulle" ute av verden. Men av en eller annen grunn fyller slikt arbeid meg med ... antipati? Det er en slags smertefull følelse i brystet. En midlertidig depressiv tilstand. Jeg har mer lyst til å skyte meg i foten enn å gjøre husarbeid av og til. Jeg kunne heller gjort den mest kjedsommelige papirjobben i verden i en time enn 45 minutter med husarbeid.

Så hva gjør jeg? Hva gjør dere? Hvordan motiverer dere dere til å få unnagjort husarbeid? 

Altså, det er ikke sånn at leiligheten min ser ut som et helvete (eeh, OK, noen ganger har det hendt), men mer at det aldri ser så fint og strøkent og er så deilig og ryddig som jeg vil ha det. Som at ikke har ryddet vekk julepynten enda. At jeg ikke har betalt regningene. At jeg egentlig er 1 klesvask på etterskudd. At jeg burde støvsuget for lengst. At den gryta jeg kokte vann i fremdeles står på platetoppen. Og at noen bakeingredienser fremdeles står på kjøkkenbenken fordi jeg ikke har funnet et sted å sette dem. Og jeg skjønner at jeg høres ut som verdens lateste menneske, men jeg velger å påstå at det gjelder kun husarbeid. :vetikke: 

Hjelp meg! :grine: 

Du må endre tankegangen din. I stedet for å si "jeg hater husarbeid", kan du snu det om til "jeg elsker husarbeid. Det blir så rent og pent hjemme" Sett opp en liste over hva som må gjøres og stryk ut hver ting som er gjort. Skikkelig motivasjon å fullføre en liste :)

Husarbeid er ikke det morsomste som finnes, men det må jo gjøres. Jo flinkere du er til å holde det rent og ryddig, jo sjeldnere trenger du å ta i et tak.

Kom igjen! Sett på musikken, ta på behagelige klær og sett i gang!

Et par tips til deg:
# Rydd alle overflater
# Rydd gulv
# Tørk/vask overflater
# Vask/støvsug gulv til sist
Med denne rekkefølgen går det unna! 
 

Og har du ikke plass i skap osv, må du ta en sjau i skapene og. 

Jeg er renholder, og jeg synes det er gøyere å vaske for andre, enn hjemme hos meg selv..haha :) Hadde storopprydding i høst og jeg fylte 25-30 sorte sekker med både det ene og det andre. Den følelsen var god og det er lettere å holde rent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på at du liker å ha det rent og ryddig mens du holder på. Jeg synes også det hjelper å ha blomster og stearinlys og andre koseelementer, som kommer til sin rett når det er shinet rundt. Og så veksler jeg med hvor mye jeg gjør. Det er veldig mye bedre å microfibermoppe kjapt over gulv og ta badet og det viktigste på kjøkkenet, enn å grave seg ned i detaljer og vite at det tar så mye tid at en heller utsetter å gå igang. Planen min er å gjøre litt hver dag for å holde kaoset unna kjøkken og bad (pluss stue, vi har småbarn) og så ha litt mer fokus på ett område av huset hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste og timer.

Sett timeren på 10 min og begynn på toppen av lista. Når timeren piper kan du gjøre noe du vil i 20 min og gjør du det lenge nok så blir det rimelig ryddig.

Anonymkode: 2ade5...100

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
4 timer siden, Rainstorm skrev:

eg hater husarbeid. Det kjennes som at hjernen min sprenger av kjedsomhet. Jeg blir fylt med en intens følelse av motvilje. Jeg vet, jeg vet, jeg er voksen, og voksne må gjøre mye man ikke vil, så jeg gjør jo det. Og det beste hadde jo vært å bare gjøre det, "just do it" som man sier. Gjør det, bli ferdig med det, og ha det fint etterpå med god samvittighet og alle tanker om "burde, måtte, skulle" ute av verden. Men av en eller annen grunn fyller slikt arbeid meg med ... antipati? Det er en slags smertefull følelse i brystet. En midlertidig depressiv tilstand. Jeg har mer lyst til å skyte meg i foten enn å gjøre husarbeid av og til. Jeg kunne heller gjort den mest kjedsommelige papirjobben i verden i en time enn 45 minutter med husarbeid.

Haha, ler meg ihjel av dette, godt beskrevet!

Jeg er singel og trenger ikke ta hensyn til noen samboer, så jeg har "løst" det ved å *ikke* gjøre husarbeid. Det vil si jeg støvsuger når det er helt forjævlig, og har ikke tatt (hele) oppvasken på flere måneder. Så man kan si jeg sliter også.

Det med lydbok hjelper faktisk, og jeg laster også ned eller setter på audioer fra YouTube som jeg har lyst å høre på. Tror jeg må finne en ny lydbok for de audioene er for korte. Fikk gjort ganske masse husarbeid da jeg hørte gjennom Dying to be Me av Anita Moorjani 3 ganger etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillesky skrev:

Du må endre tankegangen din. I stedet for å si "jeg hater husarbeid", kan du snu det om til "jeg elsker husarbeid. Det blir så rent og pent hjemme" Sett opp en liste over hva som må gjøres og stryk ut hver ting som er gjort. Skikkelig motivasjon å fullføre en liste :)

Husarbeid er ikke det morsomste som finnes, men det må jo gjøres. Jo flinkere du er til å holde det rent og ryddig, jo sjeldnere trenger du å ta i et tak.

Kom igjen! Sett på musikken, ta på behagelige klær og sett i gang!

Et par tips til deg:
# Rydd alle overflater
# Rydd gulv
# Tørk/vask overflater
# Vask/støvsug gulv til sist
Med denne rekkefølgen går det unna! 
 

Og har du ikke plass i skap osv, må du ta en sjau i skapene og. 

Jeg er renholder, og jeg synes det er gøyere å vaske for andre, enn hjemme hos meg selv..haha :) Hadde storopprydding i høst og jeg fylte 25-30 sorte sekker med både det ene og det andre. Den følelsen var god og det er lettere å holde rent.

Hahaha!

Anonymkode: 702f4...9ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter på musikk og begynner vaskingen/ryddingen. På kjøkkenet har alt en fast plass, så bakeingredienser settes tilbake der de stod rett etter jeg har brukt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podcast og headset!! Det elsker jeg, merker ikke at jeg gjør husarbeid da. :)

Anonymkode: 5981f...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutiner, og unngå skippertak. 

Først må alt ha en plass. En fast plass. Når du har brukt en ting, sett den på plass med en eneste gang. Har du sølt, tørk opp straks. Kjøp gjerne en sånn bitteliten støvsuger på størrelse med en dachshund, så du kan kjapt støvsuge noe opp med en gang om du kommer til å velte rispakken eller har skåret opp blomkål. 

Ellers er det rutiner. Ha en fast vaskedag, og en fast vaskerutine. Jeg synes ihvertfall det er mye lettere å få ting gjort når jeg ikke må ta en avgjørelse på om jeg skal gjøre det eller ikke. Samme som med trening, og å la være å spise sjokolade på en onsdag. Om jeg spør meg selv "skal jeg vaske i dag", så blir svaret stort sett alltid nei.. men om jeg har en rutine og en regel, som sier at i dag er det søndag, så da skal jeg vaske, så slilpper jeg å ta avgjørelsen, og jeg kan ikke svare nei. Det er noe som heter decision fatigue på nynorsk, det er ganske grundig vitenskapelig dokumentert. Man har bare ressurser til å ta så mange avgjørelser før hjernen svikter og man bare skiter i alt. Luker man ut avgjørelsene ved å lage regler, som vaske søndag formiddag, aldri spise snop på en hverdag, ikke spise kake på jobb med mindre det er en på ens egen avdeling som har bursdag, trening den og den dagen, går det ihvertfall mye lettere for meg. 

Du kan gjøre det samme med regningsbetalinger og andre kjedelige plikter; ha et fast tidspunkt i uken hvor du gjør det, eller ha en fast regel om at du må betale en regning så snart den kommer. Jeg har et fast tidspunkt i uken til "Drit som må gjøres på dataen", som innebærer alt med nettbank og annet kjedelig gjøre-på-dataen-skit. Denne dagen er en annen enn vaskedagen.. bedre å spre det ut litt synes jeg, enn å ha en drittdag av dimensjoner. 

Om man først har implementert regelen om å alltid rydde opp straks, så det ikke får hopet seg så veldig opp, går jo jobben mye raskere også, og det blir mindre dritt å gjøre den. 

Det hjelper også på å ha organisert hjemmet sitt slik at det er lett å støvsuge/vaske/tørke støv. Ikke masse greier man må flytte rundt på, f.eks, ha skap med glassdører i stedet for åpne hyller som støv kan samle seg i, unngå masse dill som står på gulvet, ha møbler som står helt nedpå gulvet så man slipper kave med å lirke støvsugeren under, osv. 

Under selve husarbeidet kan man sette på noe god musikk, gjerne lag en egen husarbeidsliste med godsanger du kun får høre på mens du gjør husarbeid. For meg hjalp det også veldig å kutte ut rengjøringsmidler som river i lungene og nesen (se gjerne på erdetfarlig.no, og kutt ut alt av jif-produkter... helsekosten selger langt mer mijøvennlige alternativer som også er mye bedre for helsen..). Før gruet jeg meg som en hund til å vaske dusjen, for jeg følte jeg ble kvalt der inni. 

Angående dusj og bad: hver gang du har dusjet, avslutt dusjen med å spyle kjapt over dusjveggene. Det tar deg 5 sekunder, og sparer deg for mye vasking. Mine holder seg fine mye lenger om jeg gjør det, nå slipper jeg unna med å vaske dusjen annenhver uke. Samme med vasken, der har jeg en klut liggende som jeg tørker kjapt over benk/vask med hver morgen etter morgenstellet. Da fester aldri skit seg, og jeg trenger aldri gnukke og herje. 

Og så kan man fokusere på at nå skal jeg få det så fint og ryddig, i stedet for at nå skal jeg tilbringe en time i helvete.. 

Anonymkode: 5d67f...017

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå slipper jeg unna med å vaske dusjen annenhver uke

Oi. Plutselig følte jeg meg som en elendig husmor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke lese hele tråden men ja jeg bare gjør det, bestemmer meg for det og så setter jeg i gang. Setter på radioen på kjøkkenet og vips så er jeg i gang med noe. Bruker ca 1-2 timer på husarbeidet hver dag så er som regel strøkent her. Beste tipset er vel egentlig å ikke tenke så mye over hva man skal gjøre, men bare gjøre det med en gang man kommer på ting. Da slipper man den dårlige samvittigheten og jeg synes også det hjelper å tenke på andre ting mens man holder på med noe. Prøve å fjerne den negative tankegangen rundt husarbeidet og gjøre det til noe hyggelig i stedet.

Endret av Mayana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mayana skrev:

Bruker ca 1-2 timer på husarbeidet hver dag

Oi. 

Anonymkode: efb54...4b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...