Gå til innhold

Min økonomiske mammadagbok


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er per i dag gravid i uke 24 og har tidligere hatt ganske stor interesse for privat økonomi og formuebygging. Dette året har akuratt begynt og jeg tenkte å begynne også en dagbok med tanker rundt sparing, boliglånsnedbetaling og innkjøp til babyen. Håper jeg finner flere i samme båt å dele tankene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner med boliglånet. Jeg har ikke så mange år igjen, men planen er å kjøpe et større hus, samtidig som vi beholder leiligheten til leie. Så målet for 2017 er å nedbetale 150 000 kr ekstra på boliglånet. Målet for den nærmeste tiden:

- selge en av bilene mine - ca 30 000 kr

- selge brudekjolen - ca 4000 kr

- ekstra inntekt fra småsalg på Finn

______________________________________________________________________

Mål / status for 2017

150 000 kr ekstra på boliglån  --  39 411 kr betalt hittil.

30 000 kr fra bilsalg -- 23 000 kr

4 000 kr fra brudekjolesalg

40 000 kr i ekstrainntekt -- 21 750 kr så langt :)

25 000 kr på BSU -- 10 000 kr spart så langt

15 000 kr maks. i babyutstyrsbudsjett -- 3 860 kr så langt

2000 kr maks. i min del av matbudsjettet -- 2023 kr i snitt

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudekjole

Brudekjolen min har ligget på Finn i ca. et halvt år. Jeg fant en kjøper, som betalte depositumet/halve summen og avtalte å betale resten når lønningen kom. 2 mnd. senere avbrøtt hun avtale og ba om refusjon. Hun sa hun hadde blitt gravid, så bryllupet var kanselert/utsatt elns. For å være ærlig, vet ikke hvor mye jeg skulle tro på det... Jeg valgte allikevel å returnere depositumet og her sitter jeg fortsatt med brudekjolen.

Denne uka har jeg tatt kontakt med den lokale brudekjolesalongen der de selger brukte kjoler og tilbehør. De er villige å ta inn min kjole for 1 år og prøve å selge den for meg. Det kommer til å koste med 500 kr per år. Pluss at salongen tar 2500 kr fra kjolesalg. Dvs, jeg får igjen 3000 kr mindre enn det kjøperen betaler. Er mer og mer innstilt på å prøve dette ut. Det meste jeg taper evt. er de 500 kr jeg betaler ved levering av kjolen. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å forsøke å selge den på disse kjøp/salg-sidene på Facebook? Finnes jo uendelig av dem. Ellers syntes jeg ikke det hørtes så veldig dumt ut :) Hvis du derimot ønsker 4000 for kjolen, det blir 500 til salongen, de tar 2500 fra kjolesalg.. Så får du ikke igjen så mye. Da er det bedre å vente og forsøke å selge den selv tenker nå jeg - med mindre det ikke er en ekstrem hast med å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nuttery skrev:

Har du vurdert å forsøke å selge den på disse kjøp/salg-sidene på Facebook? Finnes jo uendelig av dem. Ellers syntes jeg ikke det hørtes så veldig dumt ut :) Hvis du derimot ønsker 4000 for kjolen, det blir 500 til salongen, de tar 2500 fra kjolesalg.. Så får du ikke igjen så mye. Da er det bedre å vente og forsøke å selge den selv tenker nå jeg - med mindre det ikke er en ekstrem hast med å bli kvitt den.

Har prøvd et par ganger på FB, men ingen respons. Annonsen drukner fort i historien. Ser samtidig at det er lite respons på de andre brudekjoleannonsene der. Så jeg har mer tro på synligheten på Finn.

Når det gjelder prisen, så blir kjolen dyrere for kjøperen der. Hvis jeg skal ha 4000 kr, så kommer 3000 kr i tillegg. Dvs. salongen skal selge den til 7000 kr (brudekjole, underkjørt og kjolepose). Det er fortsatt under 50% av nypris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstyr til babyen

For å korte ned ventetiden har jeg for lengst søkt på babyutstyr og lagde en liste av det jeg selv mener er det mest nødvendige. Kom frem til denne lista:

KLÆR - 0 kr
6-8 langermede bodyer i bomull
6-8 kortermede bodyer i bomull
3-4 sparkebukser med eller uten fot
Jakke(r) i bomull
Lue(r) i bomull
Sokker i bomull
Joggebukse med bred strikk i livet
Siklesmekker
1-2 babytepper

Arver alt fra niesa mi. Noe får vi sikkert i gave også. Så nå har jeg to hyller fulle av klær i størrelse 0-4 mnd. Venter til babyen er født i tilfelle jeg finner ut at noen mangler.

STELLE
Badebalje - arver
Frottéhåndklær
Vanlige kluter. Kjøp en stor bunke.
Engangskluter, servietter
Bleier
Babyolje. Brukes i stedet for såpe.
Febertermometer
Neglesaks til baby
Smokk. Ikke alle trenger.

SOVE - 100 kr
Sprinkelseng - fikk låne en seng til 6 mnd.
Madrass - fikk låne
Babydyne - arver
Laken og dynetrekk x2 - arver
Tisselaken
Sengekant - holder på å sy. 100 kr i materialkostnader.

SPISE
Amme-bh.
Ammeinnlegg i ull.
Tåteflasker - arver
Gulpeklutter, minst 10 stk.

ETTERHVERT
Vippestol - arver. Skal sy trekket selv.
En lekematte som ikke sklir - har to jogamatter
Babygym - trenger jeg?
Rangle og bitering - arver
Spisestol

PÅ TUR
Vogn
Regntrekk
Bilstol
Stelleveske

TIL BILEN
Speil til babyen
Reiseseng

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid, men opptatt av økonomi og prøver å spare. Følger gjerne med deg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og Trumf/Kiwi Pluss

Jeg er ikke så flink til å lete etter tilbud før jeg drar og handler. Har en app installert, men bruker den et par ganger per år. Selv ser jeg ikke poenget med å kjøre rundt og bruke penger på bensin samtidig som jeg mener jeg sparer noen kroner på tilbud. Så det blir oftest at vi handler i den nærmeste butikken. Heldigvis for oss er det Kiwi, ikke den aller dyreste i utgangspunktet.

På slutten av fjoråret jeg jeg blitt Kiwi Plus medlem og får Trumf bonuser. Som mange andre fikk jeg en sms om at torsdagen i går var en trippel-Trumf dag i tillegg til dobbelt rabatt på frukt og grønt. Derfor utsatte jeg ukas handletur til torsdagen. Det er ikke sikkert maten varer i en hel uke, men siden vi skulle handle uansett, så forlenget jeg handleliste også med noen basisvarer som kan bli liggende i skapet til de neste dagene. Lappen kom på 770 kr. Ser allerede nå på Min Side at Trumf bonus bare for denne turen ble 42 kr. Ikke så verst. Ca. 5,5%!!!

I følge regnskapet mitt brukte jeg i snitt 2000 kr per mnd. på mat. Vil tro mannen brukte ca like mye. Jeg fører ikke regnskapet med tallene fra hans nettbank, bare min, men tror fortsatt vi ligger ganske likt. Så målet for i år er å holde samme nivå: 4000 kr på mat og dagligvarer i mnd. for familien.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Oppussing" på budsjett

Da er jeg i gang med maling av det som blir barnerommet. Undersøkte hvor mye maling jeg trengte, handlet på COOP (får jo også medlemsbonus der), malerteip fra Biltema. Valgte bort Jordan malerull og span til fordel for en billigere alternativ. Nå er første strøk på veggen og alt kom på 380 kr. En ny følellse i et rom for bare 380 kr. Ikke så verst!!!

Denne utgiften går til posten med babyutgiftene.

 

Snart må jeg tenke på innkjøp av barnevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at brukt madrass ikke anbefales til baby pga. fare for krybbedød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, appelsinjuice skrev:

Vær obs på at brukt madrass ikke anbefales til baby pga. fare for krybbedød. 

Det vet jeg. Sengen jeg fikk er egentlig kjøpt i utlandet (har aldri sett slike i Norge). Er liten og med ikke-standard madrass. Jeg vet at barnet som brukte den i 5 mnd sov bare i babynest. Så jeg satser på å bruke den i noen mnd. inntil vi går over til 120 cm sprinkelseng. Da blir det en ny Ikea sin sprinkelseng, madras +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er barnevogna bestilt. Det er 30 dager fra bestillingen til den kommer frem til butikken. Så skal den sendes av vennina mi siden dette er fra utlandet. Selve vogna koster 3 350 kr. Skal skrive totalprisen senere når jeg vet hva frakten kom på.

Dette er en 2 i 1 vogn, inkl. regntrekk, myggnetting, stelleveske og stellematte. Gleder meg til å se den i virkeligheten. Vil tippe den er fremme en gang i midten av mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det er fortsatt en dag igjen av januar måned, men det er spennende å fylle ut regnskapsskjema med tallene fra nettbanken. Siden jeg vet jeg ikke skal bruke penger i morgen, så kan jeg like godt oppdattere i dag.

Status per januar

150 000 kr ekstra på boliglån  -- 14 411 kr betalt hittil. Ligger godt an så lenge. Tenker å vente med BSU til slutten av året og heller konsentrere meg om boliglånet i mellomtiden.

40 000 kr i ekstrainntekt -- 3249 kr så langt. :)Har hatt en del ting på Finn og de ble solgt raskt. Håper på ca. samme tendens resten av året.

25 000 kr på BSU -- 0 kr spart så langt.

15 000 kr maks. i babyutstyrsbudsjett -- 480 kr så langt.

2000 kr maks. i min del av matbudsjettet -- 3209 kr i snitt. Her funket visst ikke storhandling så godt. Har fortsatt en goood del mat i kjøleskapet/fryseren/skapene. Så det kan hende matbudsjettet blir mindre neste mnd. Kanskje jeg bør fordele budsjettet på 500 kr per uke og følge godt underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er barnevogna bestilt. Kom på 3500 kr, så regnskapet for barneutstyr er nå oppdatert.

Har også kjøpt wallstickers til babyrommet, men siden dette er fra eBay, så er det "bare 80 kr".

 

Av alle målene så er det matbudsjettet jeg sliter mest med. Føler jeg drar på butikken for ofte. Matrettene inneholder flere ingredienser og jeg ofte mangler et eller annet. Selv om jeg prøver å rydde i fryser og skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er vi ferdig med enda en måned -- februar. På tide å se på tallene og resultatene.

Mål / status for 2017 (per 1. mars)

150 000 kr ekstra på boliglån  --  39 411 kr betalt hittil. Etter at bilen ble solgt, gikk alle pengene på nedbetaling av boliglånet. Så her har det økt en del og jeg er mye nærmere målet nå.

30 000 kr fra bilsalg -- bilen ble solgt for 27 000 kr. Med tanke på at jeg tok EU-kontroll, reparasjonskostnader for å få bilen EU-godsjent, betalte omregistreringsavgift, så har jeg egentlig "solgt" den for 23 000 kr. Men sånt får det bli med tanke på at bilen lå ute på Finn siden september 2016. Godt å få den vekk sammen med forsikringsutgiftene på 300 kr i mnd.

4 000 kr fra brudekjolesalg. Ligger fortsatt i skapet og ble ikke gjort noe med.

40 000 kr i ekstrainntekt -- 21750 kr så langt :). En økning på 19 750  kr. Det lønner seg å rydde i boder og skap. Blir vel mye roligere fra nå av.

25 000 kr på BSU -- 10 000 kr spart så langt. 10 000 kr inn på BSU konto allerede. Følte jeg skylder meg selv og siden jeg er imot gjeld, så valgte jeg å starte litt med årets BSU sparing. Har 2 år igjen med BSU sparing, så det frister veldig å avslutte BSU-konto og kaste alt på boliglånskonto, men jeg holder ut ...

15 000 kr maks. i babyutstyrsbudsjett -- 3 860 kr så langt. Som nevnt tidligere, så kjøpte vi en barnevogn til 3500 kr. Portoutgiftene betaler jeg ved henting, så denne påsten skal øke litt om en drøy uke. Tror jeg har det meste av babyutstyr. Det frister litt å kjøpe klær brukt på Finn, men er usikker på om det jeg har arvet egentlig holder. Hvor mye trenger en baby de første 4 mnd?

2000 kr maks. i min del av matbudsjettet -- 2023 kr i snitt. Denne mnd. brukte jeg bare 1237 kr på mat og dagligvarer. Kjempefornøyd med snittresultatet for de siste to måneder. Skal prøve å holde meg innen grensa. Tror jeg skal føre regnskap etter hver tur til butikken for å vite hvordan jeg ligger an og ikke bli overrasket på slutten av mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...