Gå til innhold

Bare jeg som tror ME er late folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, MajorasMaske skrev:

ME er ikke latskap. Det er rett og slett folk med psykiske problemer som ikke helt passer med noen av dagens psykiske diagnoser og da ender de opp med en ME diagnose etter utredning for alt det andre og LP hjelper dem fordi det ikke er noe fysiologisk galt.

Til dere begge: lest dere opp på nyere forskning? ;)

LP hjelper kun dem som ikke egentlig har ME. Det sier seg selv at man ikke kan tenke seg frisk fra en fysisk sykdom.

8 minutter siden, Svinepels skrev:

ME er hvertfall en sykdom som er utrolig lett å fake om man ønsker det.

Håper derfor de snart kan få noen prøver som kan påvise ME, slik at de som har det kan få den behandlingen de trenger.

ME er da virkelig ikke en sykdom som er lett å fake. Hvem er så tett i pappen at de i det hele tatt ønsker å fake til seg sykdom, let alone ME som er så stigmatisert?

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til dere begge: lest dere opp på nyere forskning? ;)

LP hjelper kun dem som ikke egentlig har ME. Det sier seg selv at man ikke kan tenke seg frisk fra en fysisk sykdom.

Anonymkode: 0fd30...400

Ja, og den forskningen er ikke særlig overbevisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2017 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Men er det noe nytt? Det var jo ingen som hadde ME da jeg var ung! Hilsen 45-åring. :) Det var sikkert noen som bare droppet ut av skolen og var syke under radaren på oss andre, men ikke i det omfanget som er nå. Jeg gikk på en stor skole (ungdomsskole og videregående) og der var det ingen. Min mann er lærer, og det er MANGE elever nå på denne skolen som sliter med kronisk utmattelse.

Anonymkode: 581d9...0ce

ME fantes nok den gangen også, men tilstanden har hatt mange forskjelige navn oppigjennom; Nevrasteni, jappesyken osv. At flere og flere får det nå er ikke så rart, mye mer stress og press fra alle kanter i forhold til før.

Anonymkode: 8bd87...925

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Jeg trudde også det, helt til min ressurssterke venninne som jobber som lege fikk det. Skal sies at hun har alltid vært kritisk til både ME og fibromyalgi og kanskje sett litt ned på denne pasientgruppen.

Anonymkode: 43b31...d08

Karma.. 

Anonymkode: a13e4...cd7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det de kaller for lp? Ligthning process? Det er ikke det samme som lightening therapy. Hvis man ikke tåler lys så gjør man ikke det. Dette gjelder for de aller sykeste, så de fleste får litt lys i løpet av dagen. De blir ikke akkurat bedre av det lille pushet dessverre. Jeg er ellers veldig enig i ditt første avsnitt. Og siste. Nettroll hadde trengt mer enn LT skal jeg si deg, spesielt i denne tråden :)

Anonymkode: 0fd30...400

Du har helt rett :) og som jeg sa så er det jo forskjeller. Men jeg håper inderlig at helsevesenet skal gi litt mer gass for å hjelpe de syke. 

Selv har jeg fibromyalgi og det er ingen hjelp å få. Her må man prøve seg frem på egenhånd. Jeg er ekstremt lydsensitiv og det er vanskelig å forklare hvor energikrevende litt lyd kan bli. Og jeg er jo heldig forhold til ME-syke. Jeg er jo frisk i forhold til de. Men på meg hjelper faktisk lys. Mye lys. Helst ute i sola uten noen lyd. 

Anonymkode: af56f...61f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. januar 2017 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

En slektning av meg hadde ME. Det gikk dårlig noen år, men nå er hun iallfall i full fart, med en produksjon som kan få hvem som helst til å bli imponert. Det som fikk sykdommen til å ta overhånd var muligens at hun var gift med en drittsekk.

Jeg er 100 % sikker på at hun ikke faket for å nave. Hennes ME var helt reell.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, I Grosny skrev:

En slektning av meg hadde ME. Det gikk dårlig noen år, men nå er hun iallfall i full fart, med en produksjon som kan få hvem som helst til å bli imponert. Det som fikk sykdommen til å ta overhånd var muligens at hun var gift med en drittsekk.

Jeg er 100 % sikker på at hun ikke faket for å nave. Hennes ME var helt reell.

 

Vet du hvordan hun klarte å bli frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2017 den 13.23, Nasse Nøff ❤ skrev:

Nei, jeg tror ME er en ekte, for jævlig sykdom. Men, jeg tror det er mange folk der ute som faker det. De er late. ME er en sykdom man kan fake, lyve seg til en diagnose. 
Du finner god informasjon på hva man skal si at man sliter med. Det er en sykdom som blir diagnostisert på grunn av mangel på svar. Man sjekker for mye annet, når disse prøvene og utredningene ikke gir et svar, da er ME siste mulighet. 

Jeg håper for guds skyld at den dagen man kan få diagnosen via blodprøve. Da bør alle inn og ta den prøven, for å sjekkes en gang for alle om de virkelig er syke.
Da tror jeg en del snyltere vil skjelve i buksa. Det er denne gruppen som ødelegger for dem som faktisk er syke og har ME. 

Depresjon og angst, er også sykdommer man kan late som man har. 
Jeg håper det kommer en "quick fix" når det kommer til å sette diagnoser. Slik at de som snylter blir oppdaget fort som faen. 

De kommer nok til å finne stadig nye tester og mer nøyaktige metoder for å diagnistisere ulike sykdommer. Men man vil fortsatt ha mennesker som er reellt syke som man ikke finner ut hva som feiler. Legevitenskapen vil aldri komme så langt at det å ikke finne noe feil med en pasient er ensbetydende med at vedkomnende lyver. Dersom en person får ME-diagnose fordi de ikke finner noe annet, og en ME-test senere er negativ,  betyr ikke det at pasienten snylter. Noen ganger har sykdommer utypiske symptomer og det finnes helt sikkert sykdommer som ikke er oppdaget enda. 

Det må være grusomt å være syk og legene ikke klarer p finne ut hva som feiler en. Ikke få svar,  ingen prognose,  kanskje ikke bli trodd,  bli sett på som snylter og kanskje ikke få sykepenger fordi man ikke får noen diagnose. 

Anonymkode: a13e4...cd7

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, MajorasMaske skrev:

ME er ikke latskap. Det er rett og slett folk med psykiske problemer som ikke helt passer med noen av dagens psykiske diagnoser og da ender de opp med en ME diagnose etter utredning for alt det andre og LP hjelper dem fordi det ikke er noe fysiologisk galt.

Les deg opp:

https://melivet.com/2014/02/05/hvorfor-det-er-viktig-a-skille-me-og-cfs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Du må ikke tro på alt som står på gamle blogger på nettet.

Det er derfor de har egen utredning som skiller disse to på Aker Sykehus. Fordi det er humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Det er derfor de har egen utredning som skiller disse to på Aker Sykehus. Fordi det er humbug.

Bloggen er humbug.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
19 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Så du mener at siden jeg har lest nyere forskning så har jeg lest all den nyeste forskningen?:hoho: Uansett er det din oppgave å finne denne såkalte forskningen fordi jeg aner ikke hvilke alternativblogger du driver å leser, men et lite tips fra meg er å ikke tro på alt står på nettet.

Dette er oppsiktsvekkende forsking. Fortell meg gjerne hvorfor du mener dette er en psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 16.1.2017 den 18.28):

De kommer nok til å finne stadig nye tester og mer nøyaktige metoder for å diagnistisere ulike sykdommer. Men man vil fortsatt ha mennesker som er reellt syke som man ikke finner ut hva som feiler. Legevitenskapen vil aldri komme så langt at det å ikke finne noe feil med en pasient er ensbetydende med at vedkomnende lyver. Dersom en person får ME-diagnose fordi de ikke finner noe annet, og en ME-test senere er negativ,  betyr ikke det at pasienten snylter. Noen ganger har sykdommer utypiske symptomer og det finnes helt sikkert sykdommer som ikke er oppdaget enda. 

Det må være grusomt å være syk og legene ikke klarer p finne ut hva som feiler en. Ikke få svar,  ingen prognose,  kanskje ikke bli trodd,  bli sett på som snylter og kanskje ikke få sykepenger fordi man ikke får noen diagnose. 

Anonymkode: a13e4...cd7

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egne diagnoser for de som faker sykdom, så å tro at ingen faker ME også blir som å tro på julenissen. Folk har lykkes i å fake både unger de ikke har, og handikap de heller ikke har tross alt. 

Anonymkode: 568ba...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrunkrem

ME har tradisjonelt vært en "søppelbøtte-diagnose", på samme måte som f.eks. "fibromyalgi". "Søppelbøtte-diagnoser" oppstår der man mistenker at tilstanden eksisterer, men man har for lite kunnskaper til å slå fast hva det egentlig dreier seg om, noe som igjen resulterer at man hiver mange forskjellige symptomer inn i den samme diagnosen. Før var det f.eks. sånn at hadde du kroniske smerter, og legen ikke klarte å finne ut hvorfor, ja så hadde du "fibromyalgi". 

Greien med "søppelbøtte-diagnoser" er at de tiltrekker seg i stor grad hypokondere og andre "malingerers" (folk som later som), folk som enten er på jakt etter oppmerksomhet og sympati, eller som av forskjellige årsaker ønsker å utnytte trygdesystemet. Og det er nok mye av forklaringen på hvorfor man får inntrykk av at ME er så "utbredt" som det kan virke som. For selv om tilstanden i seg selv nok er reell, så er den (som andre har vært inne på) også svært lett å "fake" for folk med diverse vikarierende motiver. Og det er fordi definisjonen av forskjellige søppelbøtte-diagnoser typisk er veldig vage, som med ME, som med fibromyalgi, som med "angst". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Carressa skrev:

Dette er oppsiktsvekkende forsking. Fortell meg gjerne hvorfor du mener dette er en psykisk sykdom.

Dette er fortsatt en hypotese som ennå ikke er bekreftet. Itilegg omfattet dette et mindre tall ME pasienter så uansett om det skal vise seg å stemme, så vil ME fortsatt hovedsaklig være en psykisk sykdom.

link til artikkelen: http://kavlifondet.no/2016/12/new-study-on-pathological-mechanisms-in-me-from-bergen-research-group/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
13 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Dette er fortsatt en hypotese som ennå ikke er bekreftet. Itilegg omfattet dette et mindre tall ME pasienter så uansett om det skal vise seg å stemme, så vil ME fortsatt hovedsaklig være en psykisk sykdom.

link til artikkelen: http://kavlifondet.no/2016/12/new-study-on-pathological-mechanisms-in-me-from-bergen-research-group/

Formelt sett er det fortsatt en hypotese ja, med faktiske funn. Men hvor er argumentene/kildene dine for at det er en psykisk sykdom? At studiene foreløpig er gjort på et mindretall av ME-pasienter er da ikke et godt nok argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg hører er når noen sier; Hvis LP hjelper så har du ikke hatt ME. Hvem er dere til å overprøve diagnoser satt av spesialister? Selv noen av de aller sykeste ME-pasientene som har ligget på mørke rom i årevis, har blitt bedre med LP.

Folk som ikke selv har tatt et LP kurs bør ikke få uttale seg om hva LP handler om, for det kan de ikke vite så lenge de selv ikke har gått på kurs. Det er så mye feilinformasjon ute og går om LP, spredd av folk som er motstandere av kurset. Blant annet at LP er å tenke seg frisk.

Anonymkode: 8bd87...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Så du mener at siden jeg har lest nyere forskning så har jeg lest all den nyeste forskningen?:hoho: Uansett er det din oppgave å finne denne såkalte forskningen fordi jeg aner ikke hvilke alternativblogger du driver å leser, men et lite tips fra meg er å ikke tro på alt står på nettet.

Du har selvsagt ikke lest deg opp på nyere forskning. En hver i denne tråden kan se dette utifra hvordan du skriver....

Til dere begge (og andre) legger jeg ved kilder som allerede er blitt lagt ut i tråden. Kos dere;

http://www.lommelegen.no/artikkel/dette-er-me

http://kavlifondet.no/files/2017/01/pdf_id-020021201701023D1daA2R6Lhp3i2kSq1lZHmO000201010d00_x-1d16d60f25d3197f823a987302056579_mt-print_y-8e034608351aaf360d240b5c56ae0217.pdf

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359105307076233

https://www.researchgate.net/publication/271585607_The_Prevalence_of_Chronic_Fatigue_Syndrome_in_Nigeria

Jeg mener også at det var postet flere kilder men siden moderatorene valgte å moderere vekk min kilde så har sikkert de moderert vekk noe annet også.

Her er andre kilder:

Som allerede nevnt:

http://natgeobloggen.no/2016/07/05/kronisk-utmattelsessyndrom-skyldes-magen-ikke-hodet/

http://neurosciencenews.com/chronic-fatigue-microbiome-4581/

https://insight.jci.org/articles/view/89376

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/UiB-forskning-ME-syke-har-defekt-i-energistoffskiftet-328256b.html

 

10 minutter siden, Svinepels skrev:

Så en sykdom som ikke synes utad, og som ikke kan påvises ved prøvetaking, der hovedsymptomene er trøtthet og slapphet  (to ting som lett kan imiteres av selv den dårligste skuespiller), er IKKE lett å fake? Hvordan forsvarer du en slik påstand? Det blir som å si at det er vanskelig å kle seg ut som en nudist. 

Og det er nok av folk der ute som faker både det ene og det andre i håp om å slippe å jobbe. Man trenger ikke være tett i pappen for å gjøre det.

Dette kan være noe for deg å lese som mener ME er lett å fake fordi hovedsymptomene er trøtthet og slapphet.

http://www.me-foreningen.info/wp-content/uploads/2016/09/Internasjonale-konsensuskriterier-for-Myalgisk-encefalomyelopati.pdf

Det kan også vær en ide å lese seg opp på sykdommen man er så mye i mot før man skal ha så bastante og ekstreme meninger om selve sykdommen da :)

Og selvsagt er de tett i pappen om de faker en sykdom for å slippe å jobbe. Da feiler de noe psykisk...

2 minutter siden, Carressa skrev:

Formelt sett er det fortsatt en hypotese ja, med faktiske funn. Men hvor er argumentene/kildene dine for at det er en psykisk sykdom? At studiene foreløpig er gjort på et mindretall av ME-pasienter er da ikke et godt nok argument. 

Haha ikke sant! Studien er ferdig dette året, og blir lagt frem en gang neste år. Blir den godkjent vil dette ses som en kur så får vi håpe at alle blir friske av det :) Hvis ikke håper jeg det blir forsket på noe annet og at en annen kur er rett rundt hjørnet for de andre.

Anonymkode: 0fd30...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...