Gå til innhold

Bare jeg som tror ME er late folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Daisy

Huff håper det ikke er mange som TS. Selv har jeg ikke ME, men har både kollegaer og venner som har blitt berørt og det er ingen walk in the park. Synes utfattelig synd på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎11‎.‎01‎.‎2017 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

Jepp, jeg håper du er alene om å ha et slikt syn. Er du også en som tror at alle "usynlige" sykdommer er fiktive?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange, men ikke alle, med ME er late. Og jeg tror det er mange som egentlig har en psykisk lidelse. Hvordan kan man ellers forklare at mange blir friske med Lightning prosess? 

Anonymkode: afefb...bc3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange, men ikke alle, med ME er late. Og jeg tror det er mange som egentlig har en psykisk lidelse. Hvordan kan man ellers forklare at mange blir friske med Lightning prosess? 

Anonymkode: afefb...bc3

At de ikke har ME ;) Har du fulgt med på nyere forskning siden du har så sterke meninger angående ME? Jeg foreslår at du gjør det så blir du kanskje mer opplyst ;) 

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Jeg trudde også det, helt til min ressurssterke venninne som jobber som lege fikk det. Skal sies at hun har alltid vært kritisk til både ME og fibromyalgi og kanskje sett litt ned på denne pasientgruppen.

Anonymkode: 43b31...d08

Karma

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par med ME, og de orker akkurat det de vil. Dvs alt annet enn å jobbe. Aktive hobbyer og fritidssysler som ikke er noe problem å takle, men jobb? Nei det er de for utmattet til.... 

Så tja. Jeg trur nok det er noen som har det på ekte, men noen har det bare i jobb-viljen...

Anonymkode: 568ba...b1e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2017 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Her var det mye vås. Selvfølgelig hadde folk ME da du var ung! Hvorfor tror du noe annet, egentlig? Folk hadde kreft på 1400-tallet også, selv om ingen visste at det var kreft...

Den siste setningen din: Hva mener du egentlig? Det er nettopp det som fører til utbrenthet; å presse seg selv for hardt, for lenge. Du tenker litt merkelig...

Anonymkode: f2fd4...771

Det var ingen som hadde ME da jeg var ung. Jeg var ung for 30 år siden, og det var ingen som hadde det da. Jeg gikk på skole med masse andre, og det var ingen som hadde ME. Jeg kjente også mange på andre skoler, og det var heller ingen der som hadde ME. Det var ikke noen som utelot skole pga angst heller den gangen. Så jeg har ikke den helt store forståelsen for hverken angst eller ME. Beklager, men det er ikke noe jeg har erfart med noen jeg har kjent. Så det må være et "nytt" fenomen, som alle liksom skal ta hensyn til NÅ i senere tid.

Jeg har fått barn som er voksne nå. Men heller ikke de kjenner til at det er vanlig med folk som har ME. Jeg kan tro det er noen dette er reelt for, men jeg tror ikke at alle som påberoper seg ME er berettiget til det.

 

 

 

Anonymkode: f862a...0fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de ikke har ME ;) Har du fulgt med på nyere forskning siden du har så sterke meninger angående ME? Jeg foreslår at du gjør det så blir du kanskje mer opplyst ;) 

Anonymkode: 0fd30...400

Hvordan kan du si at de har mindre ME enn noen andre? De jeg kjenner som har blitt friske etter LP har hatt en ME-diagnose og det er det jeg forholder meg til.

Er det virkelig slik at andre ME-pasienter gjør seg til dommer over hvem som virkelig har ME og ikke?

Anonymkode: afefb...bc3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at de har mindre ME enn noen andre? De jeg kjenner som har blitt friske etter LP har hatt en ME-diagnose og det er det jeg forholder meg til.

Er det virkelig slik at andre ME-pasienter gjør seg til dommer over hvem som virkelig har ME og ikke?

Anonymkode: afefb...bc3

Så var det det å skulle lese seg opp på nyere forskning da ;) Man kan ikke tenke seg frisk fra en fysisk sykdom. Det er bare logisk.

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. januar 2017 den 18.07, Sphere skrev:

Biologiske markører er visst på vei. Det ligger visst i metabolittene.

hvor har du det fra?

Anonymkode: acd2e...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er pølsesvev og tøysesykdom. det er en unnskyldning, rett og slett

Anonymkode: acd2e...dc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er pølsesvev og tøysesykdom. det er en unnskyldning, rett og slett

Anonymkode: acd2e...dc0

Les nyeste forskning fra Haukeland

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var diagnostert med ME for noen år siden. Jeg var borte fra vgs i to år og begynte så gradvis på igjen. Jeg følte meg sakte men sikkert bedre igjen (passet på å "aldri" bruke mer enn 80% av energien jeg hadde osv.) Når det hadde gått nesten to år til med forsiktig bruk av energi meldte jeg meg på lightning therapy og kom meg over siste "knekken". Jeg tror jeg egentlig hadde blitt frisk, men fordi du hele tiden skal ha et lavt aktivitetsnivå, så vil jo aldri kroppen føle seg bra. Du kan jo prøve selv å ligge i senga 18 timer av døgnet i en måned og så komme tilbake til hverdagen med jobb, middag, vask osv. Det jeg fikk av lightning therapy var "motet" til å bare hoppe i det og ikke se tilbake. Jeg ville trodd det er flere som har blitt frisk av lightning therapy som har det på samme måte. Jeg kjenner iallfall ingen som var kraftig preget av ME som ble frisk av lightning therapy, ei heller ingen som ikke hadde hatt en god periode før de begynte på det.

Anonymkode: a3276...7d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er pølsesvev og tøysesykdom. det er en unnskyldning, rett og slett

Anonymkode: acd2e...dc0

Jeg vet, jeg vet; dont feed the troll. Men jeg klarer ikke la være. 

Jeg er 18 år og har hatt ME i 6 år. Jeg har ikke gått på skole på 5 år fordi det er fysisk umulig for meg da jeg så vidt klarer å gå på do uten hjelp. Hva i alle dager mener du sykdommen min er en unnskyldning for? Et normalt liv? Utdanning? Venner? For alt det er ting kan se langt etter. Jeg har ikke forlatt huset på flere år, jeg fatter ikke hvordan folk kan mene at det er latskap. Ingen ønsker å leve sånn.

Anonymkode: c7fe3...015

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt moderering. Innspill skal tas på rommet for ris og ros.

Mvh Sulosi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man tror ME er en tullesykdom vitner om enorm uvitenhet og forståelse for mennesker og kropp. Det er kun tullefolk som sier slikt ;) 

ME er høyest reelt og en grusom sykdom. Jeg tror forresten at den rammer forskjellig og selv om symptomer er ganske like, kan det være man trenger forskjellige hjelpemidler for å bli frisk. Jeg har i hvert fall stor tro på LT som en tillegsbehandling. Når man ligger inne på et mørkt rom i flere år, så har kroppen behov av lys. Mye lys. Vi mennesker er ikke skapt for å leve i mørket. Så ja til LT til alle med ME. Bare for å gi en liten ekstra push for å bli bedre. Jeg tror ikke man kan bli kurert med LT men jeg tror det gir en positiv effekt på alle til en viss grad. 

Jaggu hadde en del nettroll også trengt litt LT :P 

Anonymkode: af56f...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ME er hvertfall en sykdom som er utrolig lett å fake om man ønsker det.

Håper derfor de snart kan få noen prøver som kan påvise ME, slik at de som har det kan få den behandlingen de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er ikke latskap. Det er rett og slett folk med psykiske problemer som ikke helt passer med noen av dagens psykiske diagnoser og da ender de opp med en ME diagnose etter utredning for alt det andre og LP hjelper dem fordi det ikke er noe fysiologisk galt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

Tror man skal trå varsomt i dørene i forhold til andres sykdom. Selv om en person ser naturlig frisk ut ved første øyekast, kan det ligge en trasig, belastende og langvarig sykdomshistorie bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man tror ME er en tullesykdom vitner om enorm uvitenhet og forståelse for mennesker og kropp. Det er kun tullefolk som sier slikt ;) 

ME er høyest reelt og en grusom sykdom. Jeg tror forresten at den rammer forskjellig og selv om symptomer er ganske like, kan det være man trenger forskjellige hjelpemidler for å bli frisk. Jeg har i hvert fall stor tro på LT som en tillegsbehandling. Når man ligger inne på et mørkt rom i flere år, så har kroppen behov av lys. Mye lys. Vi mennesker er ikke skapt for å leve i mørket. Så ja til LT til alle med ME. Bare for å gi en liten ekstra push for å bli bedre. Jeg tror ikke man kan bli kurert med LT men jeg tror det gir en positiv effekt på alle til en viss grad. 

Jaggu hadde en del nettroll også trengt litt LT :P 

Anonymkode: af56f...61f

Mener du det de kaller for lp? Ligthning process? Det er ikke det samme som lightening therapy. Hvis man ikke tåler lys så gjør man ikke det. Dette gjelder for de aller sykeste, så de fleste får litt lys i løpet av dagen. De blir ikke akkurat bedre av det lille pushet dessverre. Jeg er ellers veldig enig i ditt første avsnitt. Og siste. Nettroll hadde trengt mer enn LT skal jeg si deg, spesielt i denne tråden :)

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...