Gå til innhold

Bare jeg som tror ME er late folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Men som jeg har forstått så er det ingen prøver som kan svare på om du har ME sånn konkret. 

Anonymkode: be042...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Noen har bare bestemt seg på forhånd og overser glatt all forskning som forklarer hvor seriøs denne sykdommen er. Det gjelder utrolig nok enkelte helsepersonell også.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Men som jeg har forstått så er det ingen prøver som kan svare på om du har ME sånn konkret. 

Anonymkode: be042...9c1

Biologiske markører er visst på vei. Det ligger visst i metabolittene.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke sånn at det kunne bevises i blodet? Eller var det fibromyalgi, det..

Anonymkode: f2fd4...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

Ja, ihvertfall nå når blodprøver snart kan påvise ME, får vi håpe du blir ganske alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

Så du har ikke giddet å sette deg inn i hva ME er for noe? :)

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Men som jeg har forstått så er det ingen prøver som kan svare på om du har ME sånn konkret. 

Anonymkode: be042...9c1

Man har faktisk funnet nå at man kan se ME i blodet. Så du var litt for seint ute med den der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gode veninner som begge har/har hatt ME. Begge er typiske "flinke piker" som gjør det godt på skolen og generelt arbeider hardt. Når du har en slik sykdom går du glipp av alt sosialt og livet generelt, man sover jo bare. Jeg tror ikke selv de lateste mennesker har lyst til det. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke sånn at det kunne bevises i blodet? Eller var det fibromyalgi, det..

Anonymkode: f2fd4...771

Fibromyalgi kan ikke påvises via blodprøver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om det er et veldig sårt tema, så ligger det kanskje noe i at det er godt mulig det er en miks? Om man ikke alltid kan teste dette, og symptomene er tilstrekkelig vage, så er det ikke utenkelig at en viss andel av de som sier at de lider av dette egentlig har det vondt psykisk eller veldig vondt i viljen? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke tror på at klimaendringene er menneskeskapte. Så det overrasker meg ikke at også er mennesker som ikke tror at ME er en sykdom.

Anonymkode: 49d3d...f4b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trudde også det, helt til min ressurssterke venninne som jobber som lege fikk det. Skal sies at hun har alltid vært kritisk til både ME og fibromyalgi og kanskje sett litt ned på denne pasientgruppen.

Anonymkode: 43b31...d08

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe nytt? Det var jo ingen som hadde ME da jeg var ung! Hilsen 45-åring. :) Det var sikkert noen som bare droppet ut av skolen og var syke under radaren på oss andre, men ikke i det omfanget som er nå. Jeg gikk på en stor skole (ungdomsskole og videregående) og der var det ingen. Min mann er lærer, og det er MANGE elever nå på denne skolen som sliter med kronisk utmattelse.

Kan det være at når man blir pushet opp av senga og ut på skolen, hver eneste dag, selv om man er sliten, så får ikke sykdommen (ME) rukket å feste seg i kroppen og danne en ond sirkel?

Anonymkode: 581d9...0ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2017 den 21.29, OPIgirl skrev:

Fibromyalgi kan ikke påvises via blodprøver. 

Da er det ME som kan påvises via blodprøver! Så bra :)

Anonymkode: f2fd4...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noe nytt? Det var jo ingen som hadde ME da jeg var ung! Hilsen 45-åring. :) Det var sikkert noen som bare droppet ut av skolen og var syke under radaren på oss andre, men ikke i det omfanget som er nå. Jeg gikk på en stor skole (ungdomsskole og videregående) og der var det ingen. Min mann er lærer, og det er MANGE elever nå på denne skolen som sliter med kronisk utmattelse.

Kan det være at når man blir pushet opp av senga og ut på skolen, hver eneste dag, selv om man er sliten, så får ikke sykdommen (ME) rukket å feste seg i kroppen og danne en ond sirkel?

Anonymkode: 581d9...0ce

Her var det mye vås. Selvfølgelig hadde folk ME da du var ung! Hvorfor tror du noe annet, egentlig? Folk hadde kreft på 1400-tallet også, selv om ingen visste at det var kreft...

Den siste setningen din: Hva mener du egentlig? Det er nettopp det som fører til utbrenthet; å presse seg selv for hardt, for lenge. Du tenker litt merkelig...

Anonymkode: f2fd4...771

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...