Gå til innhold

Øya på tv2


waco

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dere har sett på øya, det er en serie som går på tv2. Kort fortalt handler det om masse sterke kvinner som skal bevise for verden at kvinner like lett som alle andre mennesker klarer seg helt fint alene mange sammen på en øde øy i tropene.

Okay, så lurer jeg på; Dette her er ikke noe kritikk eller må oppfattes slik, men jeg lurer på noe angående det vannet de drikker.

- Hvorfor i allverden tar disse mange kvinnene og koker det møkkete og ekle vannet for drikke, i stedet for å filtrere det eller enda bedre, - destillere vannet slik at det blir rent? Jeg som ikke kan noenting om uteliv eller det å overleve på en øde øy forstår at de for eksempel kan filtrere det destillerte vannet med helt alminnelig kull de har massevis av.

Så hvorfor drikke skittent vann? - Er det fordi det ser ut som is-te?

Blir det for avansert å koke vannet for og samle damp som blir til rent vann? De svære jerry-kannene setter de midt på bålet, og laget seg ikke en gang en liten høyde med stener slik at jerrey kannene slapp å være i direkte kontakt med ilden?

Fy flate jeg blir stressa av å se mennesker velge så teite løsninger at jeg hadde vannvittig angst om jeg hadde vært på den øya der med alle de kvinnene.

Hvorfor for eksempel skal de bade i havet før de har gjort opp seg ild?

- Hvorfor gjør mennesker slikt? Er det for at det er gøy å gå rundt i våte salte klær når kvelden blir kjølig, - er det derfor?

En annen irritasjonsmoment er når de skal forsøke å lage ild. Hun ene dama (barnehage-assistenten) forsøker med noen briller å skape ild ved hjelp av sol-lyset. Hun får det selvsagt ikke til. - Fordi hun ikke skjønner at strålen fra solen skal være så liten som mulig. Da konsentrerer energien seg og man får fyr, i stedet så laget hun en svær rund solstråle som ikke ville varmet huden din engang! 

Hvorfor så teit? Hvorfor ikke undersøke hvordan man lager ild med glass før man drar ut å reiser på en øde øy med like teite og kunnskapsløse mennesker?

Kan ikke en av dere fortelle meg hvordan dere tenker og hvorfor dere gjør teite ting som å bade før der har ild,  og hvorfor dem drikker skittent vann i stedet for å destillere vannet også videre?

Jeg bare lurer på hvordan kvinner tenker jeg og hvordan løser oppgaver og hvordan dere går frem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. ild. De har med seg kameraer. Har de løse linser er sikkert det bedre å bruke i sola. Linsa må selvsagt være konveks.
De har også batterier både til kameraer og hodelykter. Og helt sikkert en kabelstubb. Hvorfor ikke kortslutte et hodelyktbatteri slik at de får ei glo å tenne gress med. Så vidt jeg vet er en av dem elektriker også. Nå klarte de til slutt å lage ild, men det kunne vært mye enklere.

Filtrere vannet er en god ide! Mye kan også gjøres ved å filtrere gjennom sand.

Og hvorfor sørger de ikke for å skaffe seg ordentlig ly? Etter to episoder har de vært på øya i flere dager. Før eller senere får de drittvær. Tak over hodet, vann, varme og mat må være høyt prioritert! Så kan de bade etterpå. Får inntrykk av at de tolv damene er mer opptatt av å diskutere..

Følger med på serien fordi jeg driver en del friluftsliv selv og er interessert i slike "Survival" -saker. :)

Men hvorfor er denne tråden flyttet til "Skråblikk", og ikke til "TV og film"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Skywalker skrev:


Og hvorfor sørger de ikke for å skaffe seg ordentlig ly? Etter to episoder har de vært på øya i flere dager. Før eller senere får de drittvær. Tak over hodet, vann, varme og mat må være høyt prioritert! Så kan de bade etterpå. Får inntrykk av at de tolv damene er mer opptatt av å diskutere..

Følger med på serien fordi jeg driver en del friluftsliv selv og er interessert i slike "Survival" -saker. :)

 

Jeg er helt enig. Jeg fulgte med på serien fordi det hadde vært kult å lært hvordan man skal overleve uten tilgang på rent vann eller uten å ha fyrstikker eller lighter for å tenne opp bål.

Det som hadde vært fint var om seerne hadde lært noe nytt, - lært litt om logistikken, ansvarsfordelingen, hvordan spare på vann, hvordan skaffe mat mer enn å bare prate og tulle?

Hvorfor skaffer ikke menneske som skal overleve på en øde øy kunnskap om bål, vann og mat før man reiser bort?

Merkelig dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bedre serier på Discovery og National Geographic fra tid til annen (Dual Survival, Naked and Afraid m.m.).
Mange slike episoder finnes på YouTube, både som korte snutter, og heltimes episoder. Der finner du blant andre "Survival Lilly" også. Hun har mange gode tips.

"Øya" viser bare en flokk damer som manger erfaring i sånt, og forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen. Her er det enklere å se hva man ikke bør gjøre, tror jeg.

I Danmark går det for tiden en fin serie om 10 personer som skal klare seg i norsk natur, ved Altevann i Troms. Tre episoder er ute av 10. Kan følges på nett her: Alene i vildmarken

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: De har tydeligvis fått med seg en del personlig utstyr. Har virkelig ikke en av de tolv hatt fantasi til å ta meg seg et fyrstål? Eller fikk de ikke lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skywalker skrev:

I Danmark går det for tiden en fin serie om 10 personer som skal klare seg i norsk natur, ved Altevann i Troms. Tre episoder er ute av 10. Kan følges på nett her: Alene i vildmarken

Dette er den danske versjonen av History Channels "Alone". Veldig bra serie som er inne i sin tredje sesong. 

Anonymkode: 06156...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har de på seg klær? Jeg skjønner ikke det. Det er jo en gjeng kvinner helt alene på en øy. De trenger da ikke ha på seg klær. Og om natten kan de holde varmen ved å legge seg tett i tett inntil hverandre.

Anonymkode: 73975...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skywalker skrev:

En annen ting: De har tydeligvis fått med seg en del personlig utstyr. Har virkelig ikke en av de tolv hatt fantasi til å ta meg seg et fyrstål? Eller fikk de ikke lov?

Jeg tror ikke jeg har sett noe personlig utstyr utenom klær, sko og briller? Tennstål klarte til og med tidligere Paradise Hotel-deltakere å bruke på Robinson. Jeg tror det hadde blitt for enkelt :laugh:

Dette sa de på reklamen:

Sitat

Hva hadde du gjort hvis du plutselig en dag våknet opp på en øde øy? Kun med de klærne du står og går i, uten mat og med nok vann til å klare deg i to døgn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, ja. Da hadde de ikke lov. Men de har altså mulighet til å lage bål ved å kotslutte et batteri. Men så lenge de klarte å lage bål til slutt er det jo bra. Men nå begynner det å haste med ordentlig ly for været. Plutselig blåser og styrtregner det, og kan de ikke beskytte seg selv og bålet da må de begynne på nytt.

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dette må vel være toppen av søppel-programmer på tv ?

 En gjeng sullikee som skal surre rundt (uten noen mål og mening) på en øde øy.

Anonymkode: 14fb7...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det kan jo være artig å se hvordan de løser problemer. Vi som sitter i sofaen og glor vet jo alt så mye bedre. Ikke sant? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny episode på TV2 i kveld kl. 20. Får de tak over hodet før regnet tar både dem og bålet? Får de skaffet seg mat? Jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må jo filtrere vannet mer. Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 06156...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor lenge skal dette tullet egentlig bli sendt på TV da ?

Anonymkode: 17428...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2017 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de på seg klær? Jeg skjønner ikke det. Det er jo en gjeng kvinner helt alene på en øy. De trenger da ikke ha på seg klær. Og om natten kan de holde varmen ved å legge seg tett i tett inntil hverandre.

Anonymkode: 73975...e57

Dah...

De filmer og det blir sendt på TV. 

På 14.1.2017 den 14.30, AnonymBruker skrev:

 Dette må vel være toppen av søppel-programmer på tv ?

 En gjeng sullikee som skal surre rundt (uten noen mål og mening) på en øde øy.

Anonymkode: 14fb7...99d

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor lenge skal dette tullet egentlig bli sendt på TV da ?

Anonymkode: 17428...b27

Helt frivillig å se på. Eller har dere veldig begrenset med kanaler?

Anonymkode: 9fd5e...1e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dem jentene er drit flinke med kameraet. Hadde aldri jeg klart. Sier jo litt om kvinner, gi dem et kamera så filmer de like bra som proffe alle sammen.

Anonymkode: 61e29...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dah...

De filmer og det blir sendt på TV. 

 

Helt frivillig å se på. Eller har dere veldig begrenset med kanaler?

Anonymkode: 9fd5e...1e8

 Jeg ser ikke på dette tullet, men det er tydeligvis en del som ser på alt mulig tullball uansett hva det er! :laugh:

Men forhåpentligvis tar vel dette sprøytet slutt snart, slik at TV 2 kanskje finner på noe bedre...

Anonymkode: 17428...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dem jentene er drit flinke med kameraet. Hadde aldri jeg klart. Sier jo litt om kvinner, gi dem et kamera så filmer de like bra som proffe alle sammen.

Anonymkode: 61e29...9e9

To av de jobber som fotograf og den tredje jobber som videojournalist, så de er vel proffe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor mange uker har TV 2 egentlig satt av, til dette programmet?

Anonymkode: 17428...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...