Gå til innhold

Skytedesperado trodde regjeringen styrte tankene hans


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Esteban Santiago (26) tok fly fra Alaska til Florida. Etter å ha landet drepte han fem tilfeldige mennesker ved bagasjebåndet.
 

Denne saken handler om:

 

Santiago tjenestegjorde ett år i Irak i 2010, som en del av nasjonalgarden på Puerto Rico. Ifølge Pentagon måtte han slutte på grunn av «utilfredsstillende resultater». 

Årsaken skal har vært at han tok seg fri uten tillatelse flere ganger og var umotivert.

Ifølge familien har 26-åringen slitt med psykiske problemer etter Irak-oppholdet. De siste årene har han bodd i Alaska sammen med kjæresten.

– Det var som om han mistet sjelen. Han sa han så ting, sier søskenbarnet Maria Ruiz til The Record.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/skytedesperado-trodde-regjeringen-styrte-tankene-hans/a/23891773/

Ingen som tør å si om dette? Amerikansk terrorist.

Anonymkode: 414b8...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre sånn at veldig mange går rundt med slike tanker, flere enn man skulle tro. Derfor er det veldig viktig med et velfungerende helsevesen slik at også ressurssvake kan få den hjelpen og de medisinene de trenger, slik kan vi unngå sånne episoder i Norge.

Anonymkode: 00b43...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske slapt at han meldte seg selv til FBI og sa at regjeringen tvang han til å se ISIS videoer!!

Ja, ikke nok med det, han ble tvunget til å sloss for IS. Sa han i november 2016.

Hva gjør de? Legger bort saken! De kan umulig ha sjekket hans Facebook og Instagram-bilder. Hvor han retter en pistol mot kameraet, er en av bildene. Eller dette, med grønt palestinaskjerf..

  Jeg synes vi har sett det før. Håndsignalet på bildet under er tawhid, den første del av shahada, ærklæringen om at man tror på Allah. "Det er ingen annen gud enn Allah, og Muhammed er hans profet".

Bilderesultat for handsignal isis

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ganske utrolig at det er slike sikkerhetshull. En kan bli fratatt en negleklipper, men lovlig sjekke inn et våpen og ammunisjon i bagasjen.

Jeg sier bare dette før en anonym bruker begynner å bæpe om USA og våpenlover: Han kunne gjort akkurat det samme i Norge, så lenge han har gyldig våpenlisens. https://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/spesialbagasje/

Våpen
Skytevåpen må sjekkes inn og det tilkommer alltid en fast avgift. Når du reiser med våpen og ammunisjon må du alltid informere om følgende:

 

  • At du har gyldig våpenlisens.
  • At våpenet ikke er ladd.
  • At våpenet om mulig er tatt fra hverandre og hver del er pakket i egne vesker som du sjekker inn.
  • Ammunisjon er å betrakte som farlig gods og skal fraktes i originalforpakning som beskytter mot harde støt. Ammunisjon skal pakkes sammen med den vitale delen av våpenet eller i en separat veske som du sjekker inn. Du kan ta med maks. 5 kg ammunisjon.
  • Avgift: 255 NOK (innenlands) eller 540 NOK (utenlands). Du betaler avgiften ved innsjekking på flyplassen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ops2 skrev:

Det er ganske slapt at han meldte seg selv til FBI og sa at regjeringen tvang han til å se ISIS videoer!!

Ja, ikke nok med det, han ble tvunget til å sloss for IS. Sa han i november 2016.

Hva gjør de? Legger bort saken! De kan umulig ha sjekket hans Facebook og Instagram-bilder. Hvor han retter en pistol mot kameraet, er en av bildene. Eller dette, med grønt palestinaskjerf..

  Jeg synes vi har sett det før. Håndsignalet på bildet under er tawhid, den første del av shahada, ærklæringen om at man tror på Allah. "Det er ingen annen gud enn Allah, og Muhammed er hans profet".

Bilderesultat for handsignal isis

 

 

 

Det oppgis at søramerikaner var mentalt syk. Og han hadde vært på en utpost i Irak osv. Det virker som det rablet for ham. Men alle folk det rabler for er ikke automatisk med IS. 

Anonymkode: cad95...7c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er velkjent at jødene driver med utstrakt tankekontroll.

Anonymkode: d934b...b4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det oppgis at søramerikaner var mentalt syk. Og han hadde vært på en utpost i Irak osv. Det virker som det rablet for ham. Men alle folk det rabler for er ikke automatisk med IS. 

Anonymkode: cad95...7c9

Men de blir påvirket av Isis av ideene og visjonen til isis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ops2 skrev:

Det er ganske slapt at han meldte seg selv til FBI og sa at regjeringen tvang han til å se ISIS videoer!!

Ja, ikke nok med det, han ble tvunget til å sloss for IS. Sa han i november 2016.

Hva gjør de? Legger bort saken! De kan umulig ha sjekket hans Facebook og Instagram-bilder. Hvor han retter en pistol mot kameraet, er en av bildene. Eller dette, med grønt palestinaskjerf..

  Jeg synes vi har sett det før. Håndsignalet på bildet under er tawhid, den første del av shahada, ærklæringen om at man tror på Allah. "Det er ingen annen gud enn Allah, og Muhammed er hans profet".

Bilderesultat for handsignal isis

 

 

 

Anonymkode: ff54f...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo delvis sant! Alt og alle påvirker og regjerer oss av tanker og tankestrømmer og ideer og tilfeldigvis også mange av de onde og dårlige av onde og dårlige mennesker og skapninger! Det er ikke rart at folk får psykoser fordi denne planeten har ganske dårlig mentalt klima. Krig her og krig der. Som et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare oppdatere med at terrorisme er fortsatt med i vurderingen. http://www.bbc.com/news/world-us-canada-38545653

At han kjøpte en enveisbilett og ikke hadde annen bagasje, tyder på at han hadde planlagt drapene, ikke at han gjorde det på grunn av noe som plutselig skjedde.

Sitat

The suspect, who is in custody, told agents he had planned the attack and bought a one-way ticket to Fort Lauderdale, according to court papers.

Authorities said they did not know why he chose this target and that terrorism had not been ruled out.

Sitat

Last November, Mr Santiago walked into an FBI office in Alaska in an agitated and incoherent state, the FBI and Anchorage police said.

He was carrying a loaded magazine but had left his handgun in his car, with his newborn child.

During the later mental health evaluation, he told the FBI he was hearing voices and believed he was being controlled by a US intelligence agency.

His gun was confiscated but the authorities found no wrongdoing, and it was returned in December. It is not clear if this is the same gun that he is accused of using in the attack at the airport baggage claim area.

Artikkelen utelater delen om IS-videoer. Det har blitt gjentatt i så mange andre kilder, jeg regner med at det er 100% sikkert. Noen kilder sier også at han ble presset til å kjempe for IS. (Eller ISIS, som de sier i USA)

Kombinasjonen mentalt syk + svært interessert i IS-videoer = livsfarlig.

I Norge hadde vi Maxbo-drapet. Jeg ser en tydelig likhet, Maxbo-drapsmannen var så besatt av IS-videoer at han ikke klarte å la være å se de i arbeidstiden. Jeg mener, vi har da ofte noen ting vi kan se på youtube som ikke akkurat er passende på jobben... men de fleste av oss skjønner hvorfor. Det betyr ikke at alle som har sett en video med drap er drapsmenn, men når en blir så besatt at en ikke klarer å la være i upassende sammenhenger, da er det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Tror de bør ha bedre oppfølging av veteranene sine. Når sant skal sies, med tanke på hva soldatene ser og opplever, så er det nesten rart det ikke skjer mer slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en veldig detaljert oppsummering så langt. http://heavy.com/news/2017/01/esteban-santiago-fort-lauderdale-airport-shooter-shooting-active-gunman-suspect-photo-citizen-isis-florida-facebook-new-jersey-victims-military/

Den tar også med den nyheten jeg linket til i den andre tråden.

Sitat

However, Iowa Congressman Steve King raised a story circulating on conservative media sites that alleged Santiago had gone by a Muslim name on MySpace 10 years ago and “and recorded Islamic religious music on the site” with one song’s name meaning “there is no God but Allah.”

Navnet han har brukt skal være Aashiq Hammad. Jeg vil gjerne si at selv om denne opplysningen kommer fra samme kilde som kom med bilde på Esteban Santiago først, så stoler jeg ikke 100% på Aashiq Hammad - koblingen.

Opplysningene om at han har planlagt udåden, kjøpt en enveisbillett og sjekket inn kun våpen og skudd, ikke klær eller toalettsaker, virker 100% bekreftet når jeg skriver dette. Det var altså ikke en som klikket i vater der og da, men en som hadde lagt planer og utførte det han gjorde metodisk. Om han er schizofren, så kan han være både det og IS-sympatisør. Jeg vil nesten si at det er en forutsetning for å bli jihadist, at man er psykisk syk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, vel, vel.

Flere nyhetsider i USA, inkludert CNN, sier at en FBI-agent har vitnet om at Esteban Santiago hevder han utførte terrorhandlingen for IS. Han har planlagt og diskutert i jihad-chatterom på internett. Vi får vel høre hvor lenge han har planlagt dette etter hvert...

Esteban Santiago is taken from the Broward County main jail as he is transported to the federal courthouse in Fort Lauderdale, Florida. Amy Beth Bennett/South Florida Sun Sentinel via REUTERS

http://edition.cnn.com/2017/01/17/us/fort-lauderdale-shooter-isis-claim/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...