Gå til innhold

Må vi innføre nye straffer for å få folk til å holde fartsgrensene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
På Saturday, January 07, 2017 den 15.39, penny_ skrev:

Jeg er enig i at straffen burde være strengere, men nettopp hvor streng er jeg litt usikker på. 5 km/t over i en 40- eller 50-sone syns jeg er for strengt til å beslaglegge bilen. 

Jeg syns minimum 10 km/t over bør føre til beslaglegging for en liten periode. Det går såpass mye utover hverdagen til folk at jeg tror de vil slutte med det. Det hadde vært "gøy" å være vitne til da jeg tror det er veldig mange som mener det er helt greit å kjøre 10 km/t over.

Det er faktisk ganske ofte helt greit å kjøre 10km/t over fartsgrensen på veldig mange veier. Men det er ofte på 80 strekninger o.l.

I 30soner hvor barn leker er det IKKE greit. Så derfor mener jeg ikke straffene burde være strengere uansett hvor man kjører. Straffen for å kjøre fort i 30-50 soner bør gi streng straff...ikke på store motorveier.

Nesten ingenting som er mer irriterende enn å ligge bak en eldre person som ligger i 79 i 80 sone, på fin bred og oversiktlig motorvei. Det er helt absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, HarryDotter skrev:

Det er faktisk ganske ofte helt greit å kjøre 10km/t over fartsgrensen på veldig mange veier. Men det er ofte på 80 strekninger o.l.

I 30soner hvor barn leker er det IKKE greit. Så derfor mener jeg ikke straffene burde være strengere uansett hvor man kjører. Straffen for å kjøre fort i 30-50 soner bør gi streng straff...ikke på store motorveier.

Nesten ingenting som er mer irriterende enn å ligge bak en eldre person som ligger i 79 i 80 sone, på fin bred og oversiktlig motorvei. Det er helt absurd.

Vel... det er noen som sitter høyere oppe i systemet enn deg som har bestemt at det ikke er lov, derfor er det heller ikke greit :) 

Det hjelper ikke å bli irritert. Uansett om det er trygt å kjøre i 85 i en 80-sone, så skjønner du vel at folk ikke har lyst på bot? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste og nestsiste innlegg forklarer hele problematikken med fartsgrenser. :D

Anonymkode: 3773c...86d

Nå mente jeg at hvis det er 80 sone, så legger jeg meg i 79-78 km. Jeg selv blir skikkelig forbanna og utvikler ett særdeles road rage når jeg ligger bak biler som ligger i 70 i 80 sona, slike folk burde etter min mening få bot da de er med på og bidra til at folk blir forbanna og tar unødige sjanser.

Samtidig er det mange veier hvor fartsgrensen skulle vært satt ned, eller hatt egne vinterfartsgrenser.

Jeg skal være så ærlig og si at jeg har blåst forbi biler både 10 og 20 km over fartsgrensa når jeg ligger bak slike sulliker som ikke har noe på veien og gjøre uansett.

Anonymkode: 51ddd...e98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HarryDotter skrev:

Det er faktisk ganske ofte helt greit å kjøre 10km/t over fartsgrensen på veldig mange veier. Men det er ofte på 80 strekninger o.l.

I 30soner hvor barn leker er det IKKE greit. Så derfor mener jeg ikke straffene burde være strengere uansett hvor man kjører. Straffen for å kjøre fort i 30-50 soner bør gi streng straff...ikke på store motorveier.

Nesten ingenting som er mer irriterende enn å ligge bak en eldre person som ligger i 79 i 80 sone, på fin bred og oversiktlig motorvei. Det er helt absurd.

Seriøst. Blir du IRRITERT på en som ligger 1 km under fartsgrensen? Da drister jeg meg til å påstå at det er deg, ikke vedkommende som kjører i 79 km/t, det er noe galt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå mente jeg at hvis det er 80 sone, så legger jeg meg i 79-78 km. Jeg selv blir skikkelig forbanna og utvikler ett særdeles road rage når jeg ligger bak biler som ligger i 70 i 80 sona, slike folk burde etter min mening få bot da de er med på og bidra til at folk blir forbanna og tar unødige sjanser.

Samtidig er det mange veier hvor fartsgrensen skulle vært satt ned, eller hatt egne vinterfartsgrenser.

Jeg skal være så ærlig og si at jeg har blåst forbi biler både 10 og 20 km over fartsgrensa når jeg ligger bak slike sulliker som ikke har noe på veien og gjøre uansett.

Anonymkode: 51ddd...e98

Hva du gjør i trafikken er ene og alene ditt ansvar. Det er nettopp det enkelte ikke skjønner. Noen kjører saktere fordi de ikke føler seg trygge i høy fart. Da bør de kanskje ha bedre opplæring og mengdetrening, og hvordan skal man få til det? Blir man nødt til å fornye førerkortet ved å ta ny oppkjøring jevnlig? Jeg tviler sterkt på at det hjelper å gi sinkerne bøter, så den løsningen mener jeg er helt feil. Kanskje de kjører fortere, men det kan også føre til flere ulykker om de ikke føler seg trygge og ikke har nok erfaring, eller rett og slett er veldig rustne. Det siste gjelder nok spesielt eldre. Dette sier grunnregelen:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret». 

Det vil ikke si at hvis andre bryter denne regelen, så kan du også bryte den. Når du kjører forbi, så er det du som har ansvaret.

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, penny_ skrev:

Hva du gjør i trafikken er ene og alene ditt ansvar. Det er nettopp det enkelte ikke skjønner. Noen kjører saktere fordi de ikke føler seg trygge i høy fart. Da bør de kanskje ha bedre opplæring og mengdetrening, og hvordan skal man få til det? Blir man nødt til å fornye førerkortet ved å ta ny oppkjøring jevnlig? Jeg tviler sterkt på at det hjelper å gi sinkerne bøter, så den løsningen mener jeg er helt feil. Kanskje de kjører fortere, men det kan også føre til flere ulykker om de ikke føler seg trygge og ikke har nok erfaring, eller rett og slett er veldig rustne. Det siste gjelder nok spesielt eldre. Dette sier grunnregelen:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret». 

Det vil ikke si at hvis andre bryter denne regelen, så kan du også bryte den. 

Jeg vil tro at hvis en sinke ligger 10 km under så er det nettopp det denne personen gjør, folk blir forbanna over at trafikken ikke flyter greit, det gjør jeg fordi jeg bruker utelukkende cruisecontroll når jeg kjører.

Ett alternativ kunne jo være at de svingte til siden, eller gjorde tegn til at det var greit og kjøre forbi, det gjør jeg stadig vekk. Men nei som oftest velger de og putre videre i 10 km under fartsgrensen.

Anonymkode: 51ddd...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at hvis en sinke ligger 10 km under så er det nettopp det denne personen gjør, folk blir forbanna over at trafikken ikke flyter greit, det gjør jeg fordi jeg bruker utelukkende cruisecontroll når jeg kjører.

Ett alternativ kunne jo være at de svingte til siden, eller gjorde tegn til at det var greit og kjøre forbi, det gjør jeg stadig vekk. Men nei som oftest velger de og putre videre i 10 km under fartsgrensen.

Anonymkode: 51ddd...e98

Jeg vet at sinkere bryter regelen, men leste du den nest siste setningen min?

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg vet at sinkere bryter regelen, men leste du den nest siste setningen min?

Ja, og jeg synes ikke det er særlig hensynsfullt og ligge 10 km under fartsgrensen som resulterer i en lang kø fordi man ikke er skikket til og kjøre i fartsgrensen på stedet.

Jeg ligger selv 1-2 km under fartsgrensen så jeg er ikke noen råkjører, men slike mennesker blir jeg provosert over.

Hvis du ikke kan følge fartsgrensen får du enten holde deg hjemme, eller svinge til siden og slippe folk forbi, det er det jeg vil kalle hensynsfullt og aktsomt.

Anonymkode: 51ddd...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
2 timer siden, penny_ skrev:

Vel... det er noen som sitter høyere oppe i systemet enn deg som har bestemt at det ikke er lov, derfor er det heller ikke greit :) 

Det hjelper ikke å bli irritert. Uansett om det er trygt å kjøre i 85 i en 80-sone, så skjønner du vel at folk ikke har lyst på bot? 

At folk sitter høyere i systemet er ikke ensbetydende med at de vet best. (Sjansen er stor for at de vet bedre da 😇)

Det er mye lover og regler som stadig vurderes på nytt. Det burde fartsgrenser også bli oftere.

Man får ikke bot av å ligge 5km/t over grensen. Å ligge under er totalt unødvendig. Men ja...jeg forstår godt at folk er redde for bot. Jeg råkjører aldri, men jeg sørger alltid for å ligge bittelitt over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, Aamu skrev:

Seriøst. Blir du IRRITERT på en som ligger 1 km under fartsgrensen? Da drister jeg meg til å påstå at det er deg, ikke vedkommende som kjører i 79 km/t, det er noe galt med. 

Jeg irriterer meg ikke grønn på det, men når du ser morgentrafikken, så ser du at det oppstår kø på sikt om veien er lang dit man skal. Kø er unødvendig. Det skader ikke å kjøre litt i flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsstraff uansett forbrytelse! Så lærer de til neste gang. 

Anonymkode: 4fb16...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og jeg synes ikke det er særlig hensynsfullt og ligge 10 km under fartsgrensen som resulterer i en lang kø fordi man ikke er skikket til og kjøre i fartsgrensen på stedet.

Jeg ligger selv 1-2 km under fartsgrensen så jeg er ikke noen råkjører, men slike mennesker blir jeg provosert over.

Hvis du ikke kan følge fartsgrensen får du enten holde deg hjemme, eller svinge til siden og slippe folk forbi, det er det jeg vil kalle hensynsfullt og aktsomt.

Anonymkode: 51ddd...e98

Du har fortsatt ikke skjønt det. Du sier at sinkere lager farlige situasjoner da deres handlinger fører til at du tar sjanser. Da er det du som ikke er aktsom. Det er du som skaper den farlige situasjonen, ikke dem. Hvis det skjer en ulykke i en slik situasjon, så er det din feil. Du kan rett og slett ikke skylde din uaktsomhet på at andre ikke tar hensyn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/7/2017 den 15.33, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/up_-_-folk-takker-stort-sett-pent_-smiler-og-kjorer-videre-etter-a-ha-fatt-bota-1.13309505

I følge forskeren har bøter minimal betydning på trafikklovbrudd.

Flere kontroller virker, men krever enorme resurser av samfunnet.

Mitt forslag er er å beslaglegge bilen på stedet, for å kjøre 5 km/t over fartsgrensen.  20 km/t over fartsgrensen gir beslag av bil + ubetinget fengsel.

Hvis fører ikke er eier av bilen. Kan eier kreve regress av fører.

Ny regel om tap av førerkort for alltid, faktisk skal være bokstavelig talt for alltid.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 7649a...3ce

:hoho:

Anonymkode: bf392...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, HarryDotter skrev:

At folk sitter høyere i systemet er ikke ensbetydende med at de vet best. (Sjansen er stor for at de vet bedre da 😇)

Det er mye lover og regler som stadig vurderes på nytt. Det burde fartsgrenser også bli oftere.

Man får ikke bot av å ligge 5km/t over grensen. Å ligge under er totalt unødvendig. Men ja...jeg forstår godt at folk er redde for bot. Jeg råkjører aldri, men jeg sørger alltid for å ligge bittelitt over ;)

Jo, det kan man få. http://www.tv2.no/a/8113366/ Satsene ble vel også justert opp litt nå nylig.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og jeg synes ikke det er særlig hensynsfullt og ligge 10 km under fartsgrensen som resulterer i en lang kø fordi man ikke er skikket til og kjøre i fartsgrensen på stedet.

Jeg ligger selv 1-2 km under fartsgrensen så jeg er ikke noen råkjører, men slike mennesker blir jeg provosert over.

Hvis du ikke kan følge fartsgrensen får du enten holde deg hjemme, eller svinge til siden og slippe folk forbi, det er det jeg vil kalle hensynsfullt og aktsomt.

Anonymkode: 51ddd...e98

Om du ligger 1-2km/t under fartsgrensen, og det avlest på speedometer, er du også en sinke i trafikken! Årsaken er at du mest sannsynlig ikke vet hvor mye misvisning du har på speedometer mot reell hastighet! 

Og når du skal kjøre forbi noen som kjører saktere enn deg, er det DU, og ingen andre som er ansvarlig for det! Ingen vits i å påstå at det er "sinkene" som er trafikkfarlige!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Om du ligger 1-2km/t under fartsgrensen, og det avlest på speedometer, er du også en sinke i trafikken! Årsaken er at du mest sannsynlig ikke vet hvor mye misvisning du har på speedometer mot reell hastighet! 

Og når du skal kjøre forbi noen som kjører saktere enn deg, er det DU, og ingen andre som er ansvarlig for det! Ingen vits i å påstå at det er "sinkene" som er trafikkfarlige!

Det er ikke avlest på speedometer nei, den jeg har er elektronisk, og den stemmer, det har jeg sjekket. Såklart kjører jeg forbi folk som ligger 10 km under fartsgrensen når de ikke har noe på veien og gjøre,

Hvis du ikke tør og kjøre bil og bidra til at trafikken flyter greit parker bilen og ta buss.

Eller sving inn til siden og slipp de forbi.

Og hvis jeg skulle foreta en forbikjøring så skal jeg være 110% siker på at det går bra, jeg tar ikke sjanser.

Folk som kjører 10 km under fartsgrensen med vilje ER trafikkfarlige.

Anonymkode: 51ddd...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, penny_ skrev:

Du har fortsatt ikke skjønt det. Du sier at sinkere lager farlige situasjoner da deres handlinger fører til at du tar sjanser. Da er det du som ikke er aktsom. Det er du som skaper den farlige situasjonen, ikke dem. Hvis det skjer en ulykke i en slik situasjon, så er det din feil. Du kan rett og slett ikke skylde din uaktsomhet på at andre ikke tar hensyn. 

Jeg har skjønnt det, og jo sinker lager trafikkfarlige situasjoner ved og kjøre sakte, selv om Gunnar på 83 ikke føler seg så veldig sikker på veien og kjører sakte, så er han som er 30 som kommer bak veldig sikker, det blir da ett irritasjonsmoment fremkalt av sinken foran, hadde han lagt seg helt oppunder fartsgrensen så hadde det gått bra.

Ergo hele situasjonen kunne vært unngått.

Anonymkode: 51ddd...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, penny_ skrev:

Du har fortsatt ikke skjønt det. Du sier at sinkere lager farlige situasjoner da deres handlinger fører til at du tar sjanser. Da er det du som ikke er aktsom. Det er du som skaper den farlige situasjonen, ikke dem. Hvis det skjer en ulykke i en slik situasjon, så er det din feil. Du kan rett og slett ikke skylde din uaktsomhet på at andre ikke tar hensyn. 

Er ikke enig her. Hvis folk ligger 10 km under fartsgrensen, så sier det seg selv at de fleste må kjøre forbi. Og forbikjørsler er generelt farligere enn å kjøre for fort. Sinker stopper flyten i trafikken og skaper kaos og køer, det er noe som er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tutte skrev:

Er ikke enig her. Hvis folk ligger 10 km under fartsgrensen, så sier det seg selv at de fleste må kjøre forbi. Og forbikjørsler er generelt farligere enn å kjøre for fort. Sinker stopper flyten i trafikken og skaper kaos og køer, det er noe som er helt sikkert.

Forbikjørsler kan ofte bli farlige, ja. Og hvem er det som skaper denne situasjonen? Jo, den som kjører forbi. Det er sjeldent at andre enn utrykningskjøretøy  forbi. Problemet er vel at folk ikke eier tålmodighet.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, dette løser seg selv i løpet av noen år. Selvkjørende (autonome) biler er på full fart inn og kommer til å ta helt over. Om 10-15 år vil antageligvis over halvparten av bilene du møter i trafikken kjøre på egenhånd, og disse vil følge trafikkreglene 100%. Ennå noen år fram i tid vil det være en sjeldenhet at du møter noen som kjører selv. Kombinert med avanserte sikkerhetssystemer med radar og en drøss kameraer som ser langt forbi bilen foran og reagerer på millisekunder vil trafikken bli svært mye sikrere. Se f.eks denne saken her som eksempel:

https://techcrunch.com/2016/12/28/watch-teslas-autopilot-system-help-avoid-a-crash-with-superhuman-sight/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...