Gå til innhold

Rotet tar fullstendig overhånd! Hjelp!!


Aircondition

Anbefalte innlegg

Dette er et langt innlegg, men jeg håper virkelig at noen kan ta seg litt tid og hjelpe meg. Vi har et rom i huset hvor vi oppbevarer alt som ikke får plass andre steder. Vi har et kite hus, så alt av klær, dvs sesongklær, for smått, for stort, utkledning etc blir plassert der inne. Der er også turutstyr, bøker, klesskapet vårt, leker som ikke blir brukt men som barna ønsker å beholde, symaskin, instrumenter, kofferter, bager osv. Vi har mye ting som mange oppbevarer på kvisten.. Pluss alt annet. Vi har endel plastkasser som vi oppbevarer i, og dessverre en del pappesker. Jeg ser at de pappeskene ikke er praktiske og at de skaper mye rot. Det funker bra med plastkasser, men de er så dyre, og hver gang jeg kjøper inn så blir de fylt opp med en gang. Uten at det vises på rommet. 

Problemet er; vi har kastet sinnsyke mengder med ting. Vi har kjørt mange, mange titalls kg med ting på tippen, jeg er sikker på at vi har fylt en fretexkonteiner med klær og sko, jeg har gitt bort mye klær og kastet masse. I høst så vi vikelig lys i tunellen. vi fikk god orden på rommet, vi fikk sortert og ryddet, men enda var det mye ting igjen. Det nærmet seg jul, rommet ble tatt i bruk og ble brukt til mellomlagring. Plutselig var det overfylt igjen! Jeg blir så frustrert av dette, og det er ikke det at jeg ikke gidder å rydde, men jeg blir fullstendig nedbrutt når det etter én uke ser like ille ut igjen. 

Før sommeren så SKAL det rommet være i orden. Har dere noen gode ryddetips til meg? Jeg ser at klær er det største problemet. Det flyter, jeg har kvittet meg med mye men mengden vokser. Hvordan organiserer dere barnefamilier dette med klær i alskens kategorier? Hva gjør dere når klær blir for smått? Mangel på oppbevaringsplass er det største problemet her. Det er håpløst å holde det ryddig når ting må stables på gulvet. Har dere tips til enkle og billige oppbevaringsløsninger? 

Jeg setter utrolig stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes tre typer ting: 

1) Verdiløse ting

2) Ting med verdi

3) Ting som har affeksjonsverdi

Ting som går i kategeori 1 hører hjemme i søppelkassen. Ting som går i kategori 2 selger du på Finn, trenger du tingen i framtiden kjøper du den bare tilbake fra Finn. Finn er den desidert beste og billigste lagringsplassen for ting man ikke trenger hele tiden. Ting som hører hjemme i kategeori 3 sorterer man, merker og oppbevarer på et egnet sted. Hvis man har mange ting i denne kategeorien må man revurdere sitt forhold til tingene. Putt dem i en eske, la den ligge lukket et år, og når året har gått skriver du en liste med hva du har i esken uten å åpne den. Alle tingene som ikke er på listen flyttes til nummer 1 eller 2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha flere barn? Gå igjennom alt på nytt, og spar på det viktigste! De klærne som har betydd noe, resten kan du selge billig og bruke pengene på smarte løsninger. Jeg gidder ikke ta bilder av hvert plagg, stryke og dille, så jeg lagde en pakke med hver str og satt 100kr pr pose.. Gikk kjapt unna, uten styr. Har spart på noen få plagg fra hvert barn, som ligger i en boks, sammen med div ting som betyr noe.. OBS har salgt på smartstore bokser.

Ha en fast plass til alt. Ikea har ålgotsystemet sitt, det kan du bygge som du vil. Her har alle hver sin hylle til turklær og fleece osv. Egne kurver til votter, luer, buff, caps, osv. Egne skohyller, regntøy, jakttøy, vinterdresser blir hengt opp der. Så fort det ikke passer minste lengre, så kvittes det med, enten ved selge eller gi bort. (Evt kaste om det er ubrukelig).

Ha kjøpestopp i noen måneder. Til ting har fått orden.

Anonymkode: bff4f...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å alltid ha faste plasser til ting inne, slik at dere ikke må fylle opp en bod med alt mulig som ikke har et eget sted for oppbevaring. F.eks har jeg 3 skuffer som er til "rot", altså ikke rot, men det er ting som ikke passer å oppbevare andre steder. F.eks er det en skuff til mer praktiske ting som lim, tape, saks ol, som jeg av og til har bruk for. Elles har jeg en skuff med mer duppedingser som ledninger, ladere osv. Jeg går regelmessig gjennom de skuffene da jeg ofte finner ut at noen ting har jeg ikke bruk for lenger. 

Ellers er det ok å ha en fast plass til tingene der hvor dere sannsynligvis kommer til å bruke tingene. F.eks har en kjøkkenting på kjøkkenet. På soverommet er klær. I gangen bør jakker, sko, luer/votter/skjal osv være. I stuen/spisestuen kan dere ha servise, glass, forbruksvarer (lys, duker, pyntegjenstander dere ikke bruker så ofte ol.). Men jeg anbefaler en roteskuff altså. Legg alt dere ikke helt vet hvor dere skal gjøre av og gå jevnlig gjennom denne. Da kan også alle gå i denne skuffen å lete om det er noe de ikke finner andre plasser. Ha f.eks en regel å gå gjennom roteskuffene en gang hver 3mnd og kast alt dere ikke har hatt bruk for i løpet av disse månedene. 

I stedet for å gi vekk alt ville jeg prøvd å selge unna litt slik dere får litt penger til overs som kanskje kan brukes til et system i boden? F.eks til hyller, plastbokser, knagger osv. Det kan dere gjøre enten ved å legge alt ut på finn, ha åpent hus/garasjesalg/loppemarked, legge ut på facebook osv. Og lag dere et godt system. Det dere har bruk for sjeldent kan stå lengst inne/nederst. Det dere bruker ofte bør stå mer tilgjengelig. Skriv gjerne utenpå boksene hva som er oppi slik det er lett å finne frem. Og ikke sleng ting inn i boden, plasser det riktig med en gang!

Ellers vil jeg anbefale dere å tenke over hvilke møbler dere kjøper dersom noe skal skiftes ut. F.eks er det praktisk med seng som ikke står helt på gulvet, da en kan skyve under plastbokser med hjul. Det finnes også sofaer/benker/puffer som er mulig å "løfte" opp og oppbevare ting i. Tenk også over hvilke type kommoder dere bør ha og hva dere skal oppbevare. F.eks har jeg en kommode med glassvindu hvor jeg oppbevarer ting som kan stå til pynt (vinglass, noe servise osv) også har jeg en kommode med dører hvor jeg kan ha alt mulig annet som ikke er så fint å ha stående fremme. Da ser det med en gang mer ryddig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aircondition skrev:

Dette er et langt innlegg, men jeg håper virkelig at noen kan ta seg litt tid og hjelpe meg. Vi har et rom i huset hvor vi oppbevarer alt som ikke får plass andre steder. Vi har et kite hus, så alt av klær, dvs sesongklær, for smått, for stort, utkledning etc blir plassert der inne. Der er også turutstyr, bøker, klesskapet vårt, leker som ikke blir brukt men som barna ønsker å beholde, symaskin, instrumenter, kofferter, bager osv. Vi har mye ting som mange oppbevarer på kvisten.. Pluss alt annet. Vi har endel plastkasser som vi oppbevarer i, og dessverre en del pappesker. Jeg ser at de pappeskene ikke er praktiske og at de skaper mye rot. Det funker bra med plastkasser, men de er så dyre, og hver gang jeg kjøper inn så blir de fylt opp med en gang. Uten at det vises på rommet. 

Problemet er; vi har kastet sinnsyke mengder med ting. Vi har kjørt mange, mange titalls kg med ting på tippen, jeg er sikker på at vi har fylt en fretexkonteiner med klær og sko, jeg har gitt bort mye klær og kastet masse. I høst så vi vikelig lys i tunellen. vi fikk god orden på rommet, vi fikk sortert og ryddet, men enda var det mye ting igjen. Det nærmet seg jul, rommet ble tatt i bruk og ble brukt til mellomlagring. Plutselig var det overfylt igjen! Jeg blir så frustrert av dette, og det er ikke det at jeg ikke gidder å rydde, men jeg blir fullstendig nedbrutt når det etter én uke ser like ille ut igjen. 

Før sommeren så SKAL det rommet være i orden. Har dere noen gode ryddetips til meg? Jeg ser at klær er det største problemet. Det flyter, jeg har kvittet meg med mye men mengden vokser. Hvordan organiserer dere barnefamilier dette med klær i alskens kategorier? Hva gjør dere når klær blir for smått? Mangel på oppbevaringsplass er det største problemet her. Det er håpløst å holde det ryddig når ting må stables på gulvet. Har dere tips til enkle og billige oppbevaringsløsninger? 

Jeg setter utrolig stor pris på svar!

Sier meg at dere kjøper fornye klær.siden mengden vokser så fort. Kjøp et skap til klær. Sett opp hyller til bokser. Skriv navn på boksene. Hver enkelt skal holde orden i boksen. Få det opp fra gulv. 

Bor sånn selv og har liten lagringsplass.Det betyr at det må ryddes hele tiden. Nytter ikke å hoppe over en uke. Er det ting jeg ikke har bruk for,så kvitter jeg med det med en gang. Hele fam må bidra. Ellers går det over styr. De får ikke flytte det over til garasje. 

Anonymkode: b93fd...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Klær og leker som ikke brukes bør gis bort/selges/kastes. De tar bare opp plass, og man kjøper stadig nytt. 

Hver ting skal ha sin faste plass, og når tingen ikke er i bruk legges den tilbake på plassen sin. Merk gjerne skuffer med hva som skal være oppi, slik at barna også rydder tingene på riktig plass. Lær barna å rydde etter de er ferdig, og rydde ordentlig. Ting de ikke savner etter 6 mnd kan gis bort. Ungene vokser og er ikke interessert i de samme tingene etter en stund. 

Anonymkode: 41358...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt i lang tid med å kjøpe alt for mye dritt hele tiden. Jeg går eks på rusta og ser håndsåpe på tilbud til 9kr.. Tenker "åh, det var en god deal, det får jeg alltid bruk for.." Eller 5 pk sokker på hm, eller frisørkappe på TGR. For å ikke snakke om påskepynt, julepynt.. Tilbud på bakeark før jul.. Ja you name it. Før du starter å "rydde" dette rommet må du innse hvorfor det blir rotete.. Ting=rot. Det er det som er så kjipt.. Fordi jeg elsker ting. Her er mine beste råd, som fungerte for meg.

1. Alt må ha en plass, har det ikke en plass får det ikke plass i mitt hjem. Med en gang du lager deg en plass for å samle rot( kjøkkenbenken, et rom, en skuff.. Ja) samler det seg rot der. Løsningen er i steden å ha en kurv hvor du legger ting som må legges på plass. Hver kveld/når du har tid legger du tingene i kurven på sin respektive plass.

2. Kvitt deg med mest mulig. Det er mange ting jeg ønsker å ta vare på.. Ting jeg vil få bruk for en dag. Jeg har tenkt at hvis det ikke har hatt noe funksjon for meg de siste mnd og heller ikke kommer til å ha det de neste mnd må det gå. 

3. Bestem deg for hva du skal kjøpe før du drar for å kjøpe det. Jeg har et tungvindt system.. Men det funker.  Isteden for å bare plukke med meg ting i butikken (hvis jeg fysisk ser noe jeg vil ha der - gjelder selvsagt ikke mat o.l) tenker jeg over om jeg virkelig trenger det, om det passer med det andre jeg har osv. Når jeg kommer hjem skriver jeg det på en liste som jeg kaller "innkjøpslisten", her skriver jeg alt jeg ønsker meg/ trenger å kjøpe. Da får du tid til å tenke gjennom dine kjøp og unngår impulskjøp. Vil si at i så mye som 8 av 10 ganger ender jeg opp med å ikke dra tilbake for å kjøpe det - rett og slett fordi det betyr mer rot.

4. Sorter det du har og begrens deg selv. Se etter hva du har mye av.. Kanskje er det julepynt, serviettringer, strømpebukser eller brettspill. Tenk for deg selv.. Trenger jeg virkelig 100 strømpebukser eller holder det kanskje med 6-8 stk? Lag en plass for tingene. Eks hvis dere har for mange brettspill kan dere gjøre det enkelt med å lage en plass/eske til brettspill.. Lag en lapp på hyllen eller hvor enn dere har det og skriv ANTALL spill som skal være der. Hvis dere bestemmer dere for 10, beholder ti.. Og uken etterpå kjøper ett nytt må dere kvitte dere med et av de gamle. Det å gi meg selv antall for hvor mye/hvor mange jeg kan ha har virkelig hjulpet her. 

5. Når det kommer til å ta vare på klær tar jeg bare vare på klær av god kvalitet.. Ja det kan godt hende at en HM body er så god som ny.. Men hvis det ikke er en ny baby på vei innen kort tid er det faktisk bedre å gi den videre for å kjøpe en ny når baby er på vei evt. Det å ta vare på eks fine jakker, strikk o.l kan man sette av en boks til evt. 

6. Merk alt, alltid! :D Om du bruker DYMO, printer ut lapper fra word, skriver med sprittusj spiller ingen rolle. Hvis det står "votter" på en boks vet far, mor, svigermor, bror, tante, barnevakt.. Hvem enn som skal inn i rommet hvor ting skal.

Ønsker deg lykke til! Vil også si at det finnes mange flinke folk på youtube som har mange gode tips om hvordan en kan holde hjemmet ryddig. (dvs mindre kaotisk! hehe)   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør også tenke på forebyggende tiltak. Alle innkjøp bør være nøye gjennomtenkt, og med en gang du rydder dem ut av posen bør de få sin faste plass i boligen. Ikke bare legg det på noen ledige overflater. Det blir rot. Etter at dere bruker noe skal det også legges på plass igjen. Dette gjelder leker, klær, spill, elektronisk utstyr, kontorrekvisita etc. 

Ellers bør dere ikke ha så mye mer utover det dere faktisk bruker. Når du går gjennom det dere har kan du spørre deg selv: "Bruker jeg dette? Kommer jeg til å bruke dette i løpet av året?". Det er mye mer gunstig enn å spørre seg selv om man trenger det, siden der kan man alltids finne en grunn. Det du ikke brukes kan kastes eller gis bort. Det kan også selges dersom det er av verdi, men dette er igjen gjerne en grobunn for rot. 

 

Anonymkode: 8ece8...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 12.26, Aircondition skrev:

Mangel på oppbevaringsplass er det største problemet her. Det er håpløst å holde det ryddig når ting må stables på gulvet. Har dere tips til enkle og billige oppbevaringsløsninger? 
 

Kjøp eller lag et garderobeskap (kanskje med skyvedører?) fra gulv til tak i det rommet som du nevner.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bedroom/29879/

Og evt kjøp mange trådkurver som disse http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S09183929/

 

 

Anonymkode: 747d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner plastesker til oppbevaring, og at det er dyrt.

Om du velger pappesker til oppbevaring, får du gratis pappesker i bl.a.dagligvarebutikker.

Du kan evt kjøpe en rimelig reol (fås billig på Jula/ Clas Ohlsson/lignende butikker) til å sette pappeskene i, og evt henge et forheng foran (eller evt skyvedørsløsning)?

Anonymkode: 747d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppbevarer tøy i vakumposer for at tøyet skal ta minst mulig plass.

Ikea har rimelige sengeskuffer med lokk, dersom dere har plass til oppbevaring under senger.

Anonymkode: 747d0...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en innendørs bod/ kott el.l., der du kan sette inn en stålreol fra gulv til tak? Og bruke pappesker til oppbevaring av tøy/ annet.

Anonymkode: 747d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An annen ting er at kunst/minner godt kan taes vare på - uten å fysisk ta så stor plass. Ta bilde av de tingen du så gjerne vil ta vare på men ikke har plass til - lag en fotobok. :)

Anonymkode: a5abd...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 12.26, Aircondition skrev:

Dette er et langt innlegg, men jeg håper virkelig at noen kan ta seg litt tid og hjelpe meg. Vi har et rom i huset hvor vi oppbevarer alt som ikke får plass andre steder. Vi har et kite hus, så alt av klær, dvs sesongklær, for smått, for stort, utkledning etc blir plassert der inne. Der er også turutstyr, bøker, klesskapet vårt, leker som ikke blir brukt men som barna ønsker å beholde, symaskin, instrumenter, kofferter, bager osv. Vi har mye ting som mange oppbevarer på kvisten.. Pluss alt annet. Vi har endel plastkasser som vi oppbevarer i, og dessverre en del pappesker. Jeg ser at de pappeskene ikke er praktiske og at de skaper mye rot. Det funker bra med plastkasser, men de er så dyre, og hver gang jeg kjøper inn så blir de fylt opp med en gang. Uten at det vises på rommet. 

Problemet er; vi har kastet sinnsyke mengder med ting. Vi har kjørt mange, mange titalls kg med ting på tippen, jeg er sikker på at vi har fylt en fretexkonteiner med klær og sko, jeg har gitt bort mye klær og kastet masse. I høst så vi vikelig lys i tunellen. vi fikk god orden på rommet, vi fikk sortert og ryddet, men enda var det mye ting igjen. Det nærmet seg jul, rommet ble tatt i bruk og ble brukt til mellomlagring. Plutselig var det overfylt igjen! Jeg blir så frustrert av dette, og det er ikke det at jeg ikke gidder å rydde, men jeg blir fullstendig nedbrutt når det etter én uke ser like ille ut igjen. 

Før sommeren så SKAL det rommet være i orden. Har dere noen gode ryddetips til meg? Jeg ser at klær er det største problemet. Det flyter, jeg har kvittet meg med mye men mengden vokser. Hvordan organiserer dere barnefamilier dette med klær i alskens kategorier? Hva gjør dere når klær blir for smått? Mangel på oppbevaringsplass er det største problemet her. Det er håpløst å holde det ryddig når ting må stables på gulvet. Har dere tips til enkle og billige oppbevaringsløsninger? 

Jeg setter utrolig stor pris på svar!

Hei

Her er det gode ideer 

 

 

 

Anonymkode: 747d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Vi har helt vanlige trådkurver fra IKEA, med sånne stenger imellom til å henge ting på. Har hengt opp noen tette, fone gardiner foran. Føles litt som en walk-In, bare det ikke er det 😂😂 billig er det også, og veldig god utnyttelse av plass 👍🏽👍🏽 Vi har dekket en hel vegg :)

Anonymkode: 34878...f00"

"

 

Anonymkode: 747d0...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Heisann! Tuuusen hjertelig takk for mange gode ideer! Jeg blir helt overveldet. Jeg skal sette meg ned med kjæresten senere å gå gjennom alle svarene deres, her var det utrolig mye bra! 

Må bare legge til at jeg har ordnet en genial løsning for sesong-sko og klær. Jeg må faktisk prøve å legge ut et bilde etterpå😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut trehengere til sånne tynne "wire-hengere". Tar mye mindre plass :) ellers vil jeg anbefale å ikke kaste så mye. Gi til loppemarked eller selg det. Jeg er opptatt av miljøet og gir til og med bort lysstumper som kan støpes på nytt :) ellers sliter jeg med samme problem og vurderer å investere i romslige skap som går fra gulv til tak. Over pult/seng skal vi ha overskap der vi kan oppbevare ting vi trenger med jevne mellomrom, som julepynt osv. Ellers kan du søke på Pinterest etter oppbevaringsideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
16 minutter siden, Aircondition skrev:

Heisann! Tuuusen hjertelig takk for mange gode ideer! Jeg blir helt overveldet. Jeg skal sette meg ned med kjæresten senere å gå gjennom alle svarene deres, her var det utrolig mye bra! 

Må bare legge til at jeg har ordnet en genial løsning for sesong-sko og klær. Jeg må faktisk prøve å legge ut et bilde etterpå😄

Hei. Gleder meg til å se bilde, det er alltid spennende. :)

Jeg lurer rett og slett på om dere "overforbruker" eller er "offer" for overforbruk? Dere har mye ting, får mye ting osv. Hva med å bestemme seg for "shoppestop" for hele familien helt til dere har fått bukt med alt av rot og ting. Snakk også gjerne med annen familie slik at de ikke gir dere gaver som dere ikke trenger. Ellers kan dere ta gavene dere ikke trenger og bytte dem inn, få tilgodeseddel og bruke beløpet på julepresanger, gaver osv osv... Dersom dere har mye klær til barn og voksne kan dere kanskje arrangere "byttedag" eller "gi bort dag" med venner og familie? 

Helt konkrete tips fra meg er å følge med på finn.no. Der gir de ofte bort hele garderobeløsninger som man bare kan komme å hente. Man kan finne det meste der. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...