Gå til innhold

Ikke gaver, når bryllup i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.1.2017 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er frekt ja! Skal i bryllup i fellesferien i Middelhavet, og vi må ut med 25.000 for en uke. Dette er fordi jeg takket ja til å være forlover før jeg visste det skulle være utenlands :(

Anonymkode: d272f...54d

Men hvorfor har folk ikke baller nok til å si ifra? Det er fullt lov å trekke seg som forlover, hvis summen på festlighetene blir så stor at man går rundt med en dårlig følelse og angrer på at man sa ja.

Hadde det vært meg som hadde vært bedt som forlover i utenlandsbryllup og måtte legge ut 25 000, hadde jeg ikke nølt et sekund med å trekke meg, og bare informert om at det er en utgift jeg ikke kan ta på meg. Og jeg hadde forventet at det ble forstått og akseptert, uten sure miner. Skulle jeg brukt 25 000 på reise, hadde jeg heller oppfylt min egen drøm om safari i Afrika eller noe sånt, absolutt ikke andre folks bryllup, selv om jeg så klart synes det er fantastisk hyggelig å få dele sånne dager med gode venner som har funnet kjærligheten.

Hva er greia med disse utenlandsbryllupene, egentlig? Jeg forstår at det er fristende å gifte seg på en klippe i Italia, liksom. Vakkert og spesielt. Men det skal mye til for at det funker like bra for alle gjestene, som må bruke masse penger og feriedager på å kunne delta. Er det et vellykket bryllup, hvis flere av gjestene går rundt med magevondt, fordi opplegget kostet skjorta?

Hvis man har lyst til å gifte seg i utlandet, så kan man vel heller reise på en vanlig ferie til et vakkert sted med de aller, aller nærmeste og vies der, og heller ha en fest for resten hjemme i Norge senere. Det er sånn min søster gjorde det. Familien var to uker sammen i Sør-Frankrike der vi leide en villa sammen, noe vi har gjort flere ganger opp igjennom, og min søster og kjæresten  viet seg der nede. Veldig koselig og romantisk, men samtidig var det en ferietur vi alle hadde dratt på uansett. Så hadde min søster en vennefest hjemme i Norge senere på sommeren.

Anonymkode: e37f7...e00

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvis jeg måtte betale 25 høvdinger for å delta i et bryllup, skulle brudeparet jaggu meg få slepe hjem den største vasen noen noensinne hadde sett hjem på flyet også.

Skummelt å invitere deg i bryllup. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har folk ikke baller nok til å si ifra? Det er fullt lov å trekke seg som forlover, hvis summen på festlighetene blir så stor at man går rundt med en dårlig følelse og angrer på at man sa ja.

Hadde det vært meg som hadde vært bedt som forlover i utenlandsbryllup og måtte legge ut 25 000, hadde jeg ikke nølt et sekund med å trekke meg, og bare informert om at det er en utgift jeg ikke kan ta på meg. Og jeg hadde forventet at det ble forstått og akseptert, uten sure miner. Skulle jeg brukt 25 000 på reise, hadde jeg heller oppfylt min egen drøm om safari i Afrika eller noe sånt, absolutt ikke andre folks bryllup, selv om jeg så klart synes det er fantastisk hyggelig å få dele sånne dager med gode venner som har funnet kjærligheten.

Hva er greia med disse utenlandsbryllupene, egentlig? Jeg forstår at det er fristende å gifte seg på en klippe i Italia, liksom. Vakkert og spesielt. Men det skal mye til for at det funker like bra for alle gjestene, som må bruke masse penger og feriedager på å kunne delta. Er det et vellykket bryllup, hvis flere av gjestene går rundt med magevondt, fordi opplegget kostet skjorta?

Hvis man har lyst til å gifte seg i utlandet, så kan man vel heller reise på en vanlig ferie til et vakkert sted med de aller, aller nærmeste og vies der, og heller ha en fest for resten hjemme i Norge senere. Det er sånn min søster gjorde det. Familien var to uker sammen i Sør-Frankrike der vi leide en villa sammen, noe vi har gjort flere ganger opp igjennom, og min søster og kjæresten  viet seg der nede. Veldig koselig og romantisk, men samtidig var det en ferietur vi alle hadde dratt på uansett. Så hadde min søster en vennefest hjemme i Norge senere på sommeren.

Anonymkode: e37f7...e00

Det er FORVENTET av familien min at vi skal bruke hele årets feriebudsjett på én uke. Og godt forslag O.G 😅 Greia er at lillesøster gifter seg for andre gang på 5 år, og i forrige bryllup gikk 7000, men fordi hun er lillesøsteren min så MÅ vi delta igjen - og 25.000 kr er ikke mye når kjærligheten er funnet (sier foreldra mine). Hadde jeg visst at det ble utenlands så hadde jeg ikke vært forlover, men kommet ned et par dager uten mann og ungene fpr å spare litt.

Anonymkode: d272f...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* mente måbarefåsiat hadde kul kommentar om vasen 

Anonymkode: d272f...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er FORVENTET av familien min at vi skal bruke hele årets feriebudsjett på én uke. Og godt forslag O.G 😅 Greia er at lillesøster gifter seg for andre gang på 5 år, og i forrige bryllup gikk 7000, men fordi hun er lillesøsteren min så MÅ vi delta igjen - og 25.000 kr er ikke mye når kjærligheten er funnet (sier foreldra mine). Hadde jeg visst at det ble utenlands så hadde jeg ikke vært forlover, men kommet ned et par dager uten mann og ungene fpr å spare litt.

Anonymkode: d272f...54d

Men det er jo ikke foreldrene dine som bestemmer over deg eller din økonomi. Du er et voksent menneske, som burde klare å stå imot forventninger som er helt hinsides, og ta fornuftige valg for deg selv. En del av det å bli moden, handler om å gjøre det man selv føler er riktig, uavhengig av familien. Noen ganger blir man upopulær, men det er bedre enn å sitte med en kjip følelse av at man har gått på akkord med seg selv.

Anonymkode: e37f7...e00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er FORVENTET av familien min at vi skal bruke hele årets feriebudsjett på én uke. Og godt forslag O.G 😅 Greia er at lillesøster gifter seg for andre gang på 5 år, og i forrige bryllup gikk 7000, men fordi hun er lillesøsteren min så MÅ vi delta igjen - og 25.000 kr er ikke mye når kjærligheten er funnet (sier foreldra mine). Hadde jeg visst at det ble utenlands så hadde jeg ikke vært forlover, men kommet ned et par dager uten mann og ungene fpr å spare litt.

Anonymkode: d272f...54d

Da er det bare å begynne å spare en 80,000 til neste bryllup om 5 år, for bryllup nr.3 må jo overgå nr.2..... Regner med at ingen har sagt ifra til bruden at hun er blitt bridezilla heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.1.2017 den 7.35, wintergirl skrev:

Litt OT, men hvilket land skal bryllupet være? :)

Italia. Vi får betalt transport fra flyplassen, men fly og hotell betaler vi selv...

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 14.31, ClickB4it skrev:

For et par år siden var jeg i bryllup i motsatt ende av landet. Det betød to overnattinger på hotell pluss flybilletter for min del, dermed brukte jeg litt mindre på presang enn jeg ville gjort dersom jeg kunne sovet hjemme hos meg selv.

Og som du er inne på - reising innad i Norge er heller ikke billig, det hadde vært billigere for meg dersom de holdt bryllupet i London f.eks.

Seriøst! Du gav dem en billigere gave fordi de hadde bryllupet et annet sted enn du bor!? Du vet det er frivillig å dra i bryllup? Du kunne valgt en overnatting og bare vært med på selve dagen. Syntes det er ganske frekt.

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 1.23, Alice123 skrev:

Men da hadde de giftet seg i Troms fordi det er hennes hjemsted og hun har tilknyttning til stedet.

For meg er det helt annerledes når brudeparet velger å gifte seg i Troms fordi det er brudens hjemsted, enn om de velger å gifte seg i (f.eks) Toscana fordi det er pent/romantisk/kult i Toscana.

Jeg har vært i bryllup i utlandet og uten en tanke gitt gave, fordi det var brudens (opprinnelige) hjemsted. Og jeg har vært i bryllup i Norge hvor det ikke ble gitt gave (brudeparets eget ønske), fordi bryllupet fant sted i Sognefjorden fordi "det et pent i Sognefjorden" og ingrn hadde noe tilknyttning til landsdelen en gang.

Troms er ikke hans hjemsted. Skulle hans side av familien gitt dem en billigere gave da, fordi de måtte reise?

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italia. Vi får betalt transport fra flyplassen, men fly og hotell betaler vi selv...

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Ok, takk for svar :) Høres vakkert ut, men kanskje ikke like moro for lommeboka. Hva skal dere gi tenkte du? Hvis de skal tilbake til Norge igjen så er det vel litt begrenset på hva man kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, wintergirl skrev:

Ok, takk for svar :) Høres vakkert ut, men kanskje ikke like moro for lommeboka. Hva skal dere gi tenkte du? Hvis de skal tilbake til Norge igjen så er det vel litt begrenset på hva man kan gi.

Vi gir penger, det hadde vi gjort uansett hvor bryllupet hadde vært. Det er ho helt frivillig å delta i bryllup, men velger man å delta syntes jeg ikke det er frivillig om man gir gave eller ikke...

 

Ts

Anonymkode: 07799...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 1.23, Alice123 skrev:

Men da hadde de giftet seg i Troms fordi det er hennes hjemsted og hun har tilknyttning til stedet.

For meg er det helt annerledes når brudeparet velger å gifte seg i Troms fordi det er brudens hjemsted, enn om de velger å gifte seg i (f.eks) Toscana fordi det er pent/romantisk/kult i Toscana.

Jeg har vært i bryllup i utlandet og uten en tanke gitt gave, fordi det var brudens (opprinnelige) hjemsted. Og jeg har vært i bryllup i Norge hvor det ikke ble gitt gave (brudeparets eget ønske), fordi bryllupet fant sted i Sognefjorden fordi "det et pent i Sognefjorden" og ingrn hadde noe tilknyttning til landsdelen en gang.

Enig med din tankegang. 

Hvis jeg gifter meg med kjærsten ser jeg for meg å gjøre det utenlands. Jeg er fra Norge og han er fra andre siden av verden. Så å gifte seg på midten. Da må jo alle reise, men ville aldri forventer gave, eller at alle kom. 

Anonymkode: 357ca...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst! Du gav dem en billigere gave fordi de hadde bryllupet et annet sted enn du bor!? Du vet det er frivillig å dra i bryllup? Du kunne valgt en overnatting og bare vært med på selve dagen. Syntes det er ganske frekt.

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Alternativet ville vært å ikke dra. Synes du virkelig at det hadde vært et bedre alternativ? Det synes jeg vitner om et ganske frekt og storforlangende vertskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, ClickB4it skrev:

Alternativet ville vært å ikke dra. Synes du virkelig at det hadde vært et bedre alternativ? Det synes jeg vitner om et ganske frekt og storforlangende vertskap.

Ja, hvis jeg ikke hadde råd til gave, ville jeg latt være å dra. Deltar man i bryllup så gir man en gave.

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis jeg ikke hadde råd til gave, ville jeg latt være å dra. Deltar man i bryllup så gir man en gave.

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Hm, jeg er litt uenig... Som kommende vert av et bryllup, er det mye viktigere for meg at de jeg bryr meg om har råd til å være med og feire, enn å få noen gave ut av det. Det at de er der, er gave nok i seg selv. Alt. gi noe lite og symbolsk, hvis de synes det er flaut å ikke ha med noe i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis jeg ikke hadde råd til gave, ville jeg latt være å dra. Deltar man i bryllup så gir man en gave.

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Ærlig talt, jeg gav jo en presang! Fra ønskelisten, vil jeg legge til. Jeg kom ikke med en tegning og et hjemmelaget kort.

Endret av ClickB4it
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Troms er ikke hans hjemsted. Skulle hans side av familien gitt dem en billigere gave da, fordi de måtte reise?

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Du har missforstått innlegget mitt. Poenget er at det er forskjell på å holde bryllupet i Toscana fordi det er brudens hjemsted, og på å holde bryllup i Toscana fordi "det er pent i Toscana".

Det handler om intensjonen BAK.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med din tankegang. 

Hvis jeg gifter meg med kjærsten ser jeg for meg å gjøre det utenlands. Jeg er fra Norge og han er fra andre siden av verden. Så å gifte seg på midten. Da må jo alle reise, men ville aldri forventer gave, eller at alle kom. 

Anonymkode: 357ca...bc9

Jeg kjenner noen som kom fra hvert sitt land (type Kina og Frankrike). De holdt to bryllup - et i hans hjemland og et i hennes. Det syntes jeg er en god løsning, ikke alle som har økonomi, mulighet eller helse til å reise til Thailand i bryllup.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alice123 skrev:

Du har missforstått innlegget mitt. Poenget er at det er forskjell på å holde bryllupet i Toscana fordi det er brudens hjemsted, og på å holde bryllup i Toscana fordi "det er pent i Toscana".

Det handler om intensjonen BAK.

Nei, virkelig... som gjest i et bryllup så legger jeg meg ikke sånn opp i, en mulig tenkt intensjon bak et bryllup. Møter man opp i bryllup så tar man med gave, noe annet er for meg helt uforståelig...

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, virkelig... som gjest i et bryllup så legger jeg meg ikke sånn opp i, en mulig tenkt intensjon bak et bryllup. Møter man opp i bryllup så tar man med gave, noe annet er for meg helt uforståelig...

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Hvorfor gidder du å starte tråd for å spørre da, hvis du allerede har bestemt deg for hva som er rett?

Synes forresten det er du som er frekk mot flere som har svart her, som ikke har forståelse for at folk ikke har allverdens økonomi. Det er for de fleste oppegående mennesker mye viktigere at slekt og venner faktisk møter opp i bryllupet enn at de skal få den latterlige gaven. Ærlig talt.

Anonymkode: 91ae0...d10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...