Gå til innhold

Ikke gaver, når bryllup i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en venninnegjeng som er invitert til et bryllup i utlandet. Hun ene venninnen min mener det er frekt at de ber om gaver når de gifter seg i utlandet i og med at gjester må betale for reise og opphold. Jeg syntes dette er helt merkelig. Man velger jo selv om man vil være med! Man møter da ikke opp i bryllup uten gave!?

Anonymkode: 07799...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke helt det passer seg å lage en ønskeliste når man gifter seg i utlandet hvor gjester må betale reise og opphold selv. Vi giftet oss i utlandet og sa vi ikke ville ha gaver.

Anonymkode: e804a...841

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør man dersom regningen for å delta blir for høy. Får være grense for hvor mye en skal måtte legge ut for det. 

 

Anonymkode: df3bf...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tankegang... Hadde bryllupet vært på hennes hjemsted i Troms, hadde vi sikkert betalt nesten like mye for reise og overnatting liksom... men fordi det er i utlandet så skal hun ikke få gaver...?

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er naturlig at brudeparet selv sier at de anser det som gave nok at folk kommer langveis for å feire dem.

Samtidig vet jeg av erfaring at folk kjøper gave likevel, og da er det like greit å ha ønskeliste.

Jeg ville ikke møtt i bryllup uten gave uansett, men prisen på gaven kan nok reduseres noe om bryllupet krever dyr reise.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
På 1/5/2017 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Merkelig tankegang... Hadde bryllupet vært på hennes hjemsted i Troms, hadde vi sikkert betalt nesten like mye for reise og overnatting liksom... men fordi det er i utlandet så skal hun ikke få gaver...?

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

For et par år siden var jeg i bryllup i motsatt ende av landet. Det betød to overnattinger på hotell pluss flybilletter for min del, dermed brukte jeg litt mindre på presang enn jeg ville gjort dersom jeg kunne sovet hjemme hos meg selv.

Og som du er inne på - reising innad i Norge er heller ikke billig, det hadde vært billigere for meg dersom de holdt bryllupet i London f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.1.2017 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Vi er en venninnegjeng som er invitert til et bryllup i utlandet. Hun ene venninnen min mener det er frekt at de ber om gaver når de gifter seg i utlandet i og med at gjester må betale for reise og opphold. Jeg syntes dette er helt merkelig. Man velger jo selv om man vil være med! Man møter da ikke opp i bryllup uten gave!?

Anonymkode: 07799...bee

Enig med venninnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man legger opp til utlandsbryllup hvor gjestene må betale for reise og opphold er det frekt å forvente gave, ja. De fleste vil likevel kjøpe en gave, men da er det helt innafor med en mindre gave enn man ellers ville ha kjøpt. 

Anonymkode: b1d32...531

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forventer ingen gaver når jeg og min kommende mann giftet oss i utlandet, det har vi også sagt klart og tydelig i fra om :)  Vi er bare glade for at de vil være med og feire oss :) 

Anonymkode: f295f...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt ja! Skal i bryllup i fellesferien i Middelhavet, og vi må ut med 25.000 for en uke. Dette er fordi jeg takket ja til å være forlover før jeg visste det skulle være utenlands :(

Anonymkode: d272f...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes.   

Ikke reis da hvis du skal klage over 300kr ekstra i tillegg.  Blir helt utmattet av tråder her med dere som syter om hva brudeparet forventer.  

Synes det er  helt TOPP og kjempegøy å bli invitert til utenlands bryllup og har alltid kjøpte noe lokalt slik at de får en gave som kan minne dem om stedet hvor de giftet seg. 

Ingen tvinger dere å delta.  

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket ikke gave fra tilreisende gjester, men de aller fleste har nok aversjon mot å komme tomhendt i bryllup, så alle hadde gaver alikevel. 

Tror uansett brudeparet har forståelse for at størrelsen/prisen på gaven kan være noe mindre når utgiftene til gjestene blir høye :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og forloveden blir til å gifte oss i utlandet (vi er fra forskjellige land i utgangspunktet, så noen venner og familie måtte uansett reist. Derfor er det like greit med et tredje land), og forventer absolutt ikke noe annet i gave når de legger tid og penger i å være med og feire oss. Vi er litt usikre på om det skal skrives i invitasjonen, eller om vi sier ifra uformelt når bryllups-snakk blir brakt opp (blir et lite bryllup, under 20 gjester). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 01/05/2017 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Merkelig tankegang... Hadde bryllupet vært på hennes hjemsted i Troms, hadde vi sikkert betalt nesten like mye for reise og overnatting liksom... men fordi det er i utlandet så skal hun ikke få gaver...?

 

ts

Anonymkode: 07799...bee

Men da hadde de giftet seg i Troms fordi det er hennes hjemsted og hun har tilknyttning til stedet.

For meg er det helt annerledes når brudeparet velger å gifte seg i Troms fordi det er brudens hjemsted, enn om de velger å gifte seg i (f.eks) Toscana fordi det er pent/romantisk/kult i Toscana.

Jeg har vært i bryllup i utlandet og uten en tanke gitt gave, fordi det var brudens (opprinnelige) hjemsted. Og jeg har vært i bryllup i Norge hvor det ikke ble gitt gave (brudeparets eget ønske), fordi bryllupet fant sted i Sognefjorden fordi "det et pent i Sognefjorden" og ingrn hadde noe tilknyttning til landsdelen en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alice123 skrev:

Men da hadde de giftet seg i Troms fordi det er hennes hjemsted og hun har tilknyttning til stedet.

For meg er det helt annerledes når brudeparet velger å gifte seg i Troms fordi det er brudens hjemsted, enn om de velger å gifte seg i (f.eks) Toscana fordi det er pent/romantisk/kult i Toscana.

Jeg har vært i bryllup i utlandet og uten en tanke gitt gave, fordi det var brudens (opprinnelige) hjemsted. Og jeg har vært i bryllup i Norge hvor det ikke ble gitt gave (brudeparets eget ønske), fordi bryllupet fant sted i Sognefjorden fordi "det et pent i Sognefjorden" og ingrn hadde noe tilknyttning til landsdelen en gang.

Når du sier det sånn så ser folk med fornuft bak pannen at det er litt hånete. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, O.G. skrev:

Når du sier det sånn så ser folk med fornuft bak pannen at det er litt hånete. :fnise:

Noooo det er ikke ment hånete. Sognefjordn er veldig vakker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vanlig med gave når det er bryllup i utlandet. Tenk på brudeparet som skal frakte hjem alle krystallglassene også.

Anonymkode: 04c8b...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte betale 25 høvdinger for å delta i et bryllup, skulle brudeparet jaggu meg få slepe hjem den største vasen noen noensinne hadde sett hjem på flyet også.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...