Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så snevre interesser?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, brownbrown skrev:

vi har ikke noen mannsdominerte forum enda. ellers hadde jeg vært der. syns noen skal lage et

Lag deg et selv da. Du som er mann er sikkert superflink til å lage ting. 

Anonymkode: e1f7a...7d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Jeg tror ikke nødvendigvis kvinner har så mye snevrere interesseområder, men rett og slett andre interesser. Det er en kjent sak at kvinner har mindre kunnskap om, og trolig interesse for politikk, og mange felt menn er særlig interesserte i, men samtidig så har tross alt kvinner veldig mye mer kunnskap om og interesse for mote, kjendissladder, blogg osv. områder der de fleste menn nok vil være ganske blanke. Med andre ord har kvinner og menn, som grupper, forskjellige interesser uten at jeg kan se den enes som smalere enn den andres, men gjerne mindre viktige. 

Grunnene til dette vil jeg tro i stor grad er evolusjonært, og har handlet om kjønnenes behov, uten at jeg sitter med teoriene foran meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, brownbrown skrev:

vi har ikke noen mannsdominerte forum enda. ellers hadde jeg vært der. syns noen skal lage et

Diskusjon.no

Anonymkode: a74d1...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk (kvinner og menn) som er seriøst interessert i disse temaene sitter heller ikke på VGD og diskuterer. 

Anonymkode: 1b9dc...4af

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ikke opptatt av krig, fred og sånn. Det er mest opptatt av intriger på det personlig plan, kakeoppskrifter og cellulitter.

Anonymkode: a0736...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det et kvalitetstegn å ikke diskutere politikk på VGD.

Ellers er jeg kvinne som overhodet ikke har noen interesse for rosablogger, mote, interiør, sminke osv. Kjeder meg i hjel når folk prater om sånt. Og jeg kjenner mange kvinner som har ganske mange ulike interesser, noen er online og noen er offline. 

Anonymkode: a74d1...fe0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Brannslangen skrev:

Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

 

Det handler vel om at slike diskusjonsforumer er svært lite hyggelige og at de som "diskuterer" egentlig bare heier på sitt eget parti, eller snakker dritt om grupper de misliker. Den eneste interessen de har er å dele sine egne fordommer samt lese andre med samme fordommer.  Det finnes knapt saklig debatt på politikkforumer.

2 timer siden, Brannslangen skrev:

 

 å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? 

Synes ikke det er snevert.:hoho:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjon.no

Anonymkode: a74d1...fe0

Et forum som viser flott at menn ikke er kvinner overlegne i politikk diskusjoner...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
3 timer siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Jeg har nå inntrykk av at kvinner er veldig engasjert i politikk jeg. Her på KG har jeg sett kvasse diskusjoner fra mange mange damer som virkelig har engasjement og iver. Men kanskje bare temaene du er interessert i ikke er så interessante for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At mange av damene på KG ikke er spesielt aktive i Aktueltforumet her er ikke rart. Det har nok ingenting med manglene interesse å gjøre, men om klimaet der.

Anonymkode: de3b7...aa1

Ja, det underforumet er helt crazy. Skjønner ikke vitsen med å diskutere med mennesker som helt tydelig er svært ustabile mennesker. Tror også disse menneskene blir så sint av å diskutere at man ved å svare dem bidrar til å skape mer sinne hos dem. 

Jeg diskuterer gjerne politikk i virkeligheten med mennesker som er frisk psykisk, og har selv vært veldig politisk aktiv som ungdom. Nå er jeg mest interessert i politikk som har med mitt yrke og ting rundt mitt yrke å gjøre. Jeg diskuterer selvsagt ikke slikt på et forum, fordi jeg tviler på at "normale" mennesker er særlig intressert og/eller har kunnskaper nok til å kunne diskutere saker og ting innenfor mitt yrke og utdanning. 

Jeg har dessverre også en veldig dårlig erfaring med at en del menn (altså etter min erfaring, ikke statistisk sett) ikke takler at en kvinne har mer kunnskaper og/eller høyere intelligens enn dem, og derfor holder jeg mange av mine refleksjoner for meg selv. Jeg er en person som kan en del om veldig mange forskjellige ting hovedsaklig pga min oppvekst og utdanning, og det virker som om at noen menn synes det er kjekt å kunne lære en kvinne om "manneting" og synes kanskje ikke det er så supert å lære ting fra en kvinne som "før i tiden" var manneoppgaver. Jeg forteller i alle fall ingen i virkeligheten om min IQ, og om noen spør sier jeg bare at jeg ikke vet. 

Anonymkode: 00c34...0a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare for min egen del. Jeg leser gjerne historie/aktuelle saker/ politikk osv, men jeg har ikke behov for å diskutere dem på et forum. Kan gjerne diskutere det med samboer/venner/familie. Kg er for meg ren underholdning som jeg bruker til å slå ihjel ventetid (buss, tannlege osv).

Anonymkode: 964bb...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hang på vgd i flere år for 10 år siden. Jeg var engasjert og diskuterte ofte politikk, men hersketeknikker ble ofte brukt mot kvinnelige brukere, og da var det ikke så interessant å diskutere der mer. Jeg er fremdeles engasjert, men ytrer meninger og interessen vedrørende slike temaer på andre arenaer. 

Må skuffe deg TS med å si at sminke, blogging, babyer, osv ikke interesserer meg. Og det er definitivt flere kvinner som ikke brur seg noe særlig om slike temaer. 

Anonymkode: 482c1...0a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Kvinner er ikke like interessert i chatrom, og i den grad de bruker det er det til andre ting. Jeg forventer ikke å ha gode debatter på nettet, spesielt ikke på rene chatforum. De aller fleste meningsfylte diskusjoner har jeg med mennesker i virkeligheten.

Erfaringer fra chatrom gir forøvrig ikke "godt grunnlag" for noe som helst. Du kjenner jo knapt kvinner i det virkelige liv?

Anonymkode: 060c4...fd0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både nasjonal politikk internasjonal politikk er temaer og fagområder som er i ferd med å domineres av kvinner.

Anonymkode: fa9d0...e8b

Det mener du kanskje med ett trykk på 'i ferd'? For selv i super-likestilte Norge har menn forsatt et forsprang på Stortinget, rådgivere, eksperter i media osv. I USA er bare 20% av medlemmene i kongressen kvinner og de har som kjent aldri hatt en kvinnelig president.

Men det er nå eliten. Jeg tenkte mer på menn og kvinner flest. Der virker det helt klart for meg at menn er mer interesserte i å diskutere samfunnsmessige forhold og konflikter. Du ser det jo også i kommentatorfeltene (de avisene som enda har dem).

Endret av Brannslangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de som studerer politikk er kvinner i flertall. Så kvinner er nok minst like interessert i politikk som menn. Forskjellen er at kvinner er mer interessert i å gå i dybden, analysere og forholde seg vitenskapelige. Mens menn er mer interessert i å heie på partiet sitt som om det var et fotballag.  Vil ikke si man viser mye interesse for politikk ved å kalle sine politiske motstandere for økenavn og aldri å gå dypere i en sak enn sensasjonsjournalistikken til VG.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, brownbrown skrev:

men det er jo fakta. sorry for at du ikke tålte det

Ja, det var det som var problemet. At du kom med en faktaopplysning som krenket meg.  :klaske:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner meg egentlig ikke så veldig igjen, men det kommer kanskje mer ann på hvilke miljø man henger i. Synes folk flest jeg møter er ganske endimensjonale, men det har kanskje noe med overflate- samfunnet vårt å gjøre. På de politiske møtene jeg har vært i, virker det som at det er jevnt over mellom gutter og jenter og menn og kvinner. Man kan sikkert være uheldig å dumpe borti 'sladder- og atter- sladder' facebook- sidene, men når alt kommer til alt er det bra mye tanketomme folk blant begge kjønn, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Jeg kjenner ingen kvinner med snevre interesser, jeg. De er interessert i politikk og samfunn, kultur(både fin og lav), noen er med i pistolklubb, et par stykker trener kampsport, mange abonnerer på Illustrert vitenskap og ser mengder av dokumentarer om ting og tang, nesten alle ser en del på TED, noen spiller sjakk og bridge(i klubb), noen er hekta på TV-spill, de som har barn er interessert i ting som har med barn å gjøre, og de fleste er i tillegg til alt dette interessert i mote, interiør og sminke. Det eneste jeg kjenner igjen av det du nevner er lav deltakelse i nettdebatter. Selv har jeg prøvd men gitt det opp på grunn av for mye hets og faenskap fra kvinnehatende menn. Det er bare ikke verdt det, og jeg antar at flere venninner og bekjente har erfart det samme. Jeg vet at det er dumt å la dem stoppe meg, for det blir jo omtrent det samme som å la kvinnehatende tafsere skremme kvinner bort fra torg og bygater, men jeg orker ikke å utsette meg for det igjen og igjen bare fordi jeg ytrer meninger. Jeg er istedet med i parti, lag og foreninger for å kunne påvirke. Jeg opplever det som mer givende enn å diskutere med folk som tar ut frustrasjonene sine på kvinner i nettdebatter. Her inne er det fortsatt levelig, men det kan virke som enkelte vil ha oss bort herfra også.

Hva slags kvinner er det du omgås, egentlig? Kanskje du skal bytte miljø, for de høres ganske kjedelige ut de damene du beskriver. Hvis de virkelig er så snevre da, og det ikke bare er noe du tror fordi du ikke liker kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det et kvalitetstegn å ikke diskutere politikk på VGD.

Ellers er jeg kvinne som overhodet ikke har noen interesse for rosablogger, mote, interiør, sminke osv. Kjeder meg i hjel når folk prater om sånt. Og jeg kjenner mange kvinner som har ganske mange ulike interesser, noen er online og noen er offline. 

Anonymkode: a74d1...fe0

 Hvordan kan de andre på debatt-forumet finne ut hvem som eventuelt er kvinner eller ikke?

Anonymkode: 8d34b...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Erfaringer fra chatrom gir forøvrig ikke "godt grunnlag" for noe som helst. Du kjenner jo knapt kvinner i det virkelige liv?

Anonymkode: 060c4...fd0

Det har du rett i. Både når det gjelder chatting og min relasjon til kvinner. Jeg nevnte bare i forbifarten det med chatte-rommene som jeg stiftet bekjentskap med da jeg var 12-13 år at selv da var det få om noen kvinner som deltok i samtalene.

Jeg kjenner som sagt lite til kvinner face-to-face. Har vel stort sett bare vært på hils med de. Utdanningen og jobben min er nesten utelukkende preget av menn, og jeg har ingen kvinnelige familiemedlemmer utenom min mor, noen tanter og 1-2 kusiner. Det jeg vet om kvinner har jeg stort sett fra TV og internett.

Jeg sier ikke at grunnlaget mitt for påstanden min om at kvinner har et snevert interessefelt er solid, for det er jo det åpenbart ikke, men det er altså utgangspunktet. Jeg er ikke her for å banke gjennom et eller annet nedlatende kvinnesyn. Om kvinner interesserer seg for mote eller data er jo fett for meg; jeg ser ikke nødvendigvis på det ene som mindreverdig kontra det andre (selv om jeg vet hva jeg definitivt foretrekker). Jeg har altså ingenting i mot dere. Jeg bare presenterer mine observasjoner og kommer med min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...