Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så snevre interesser?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

Jeg kunne ikke bry meg mindre om mote og sminke, barn og hjem. Synes samfunn, politikk og historie er spennende. Men å diskutere på forum, har jeg bare gitt opp. For man blir bare overkjørt, og de starter å gå på personangrep, bare gjentar seg selv, og blir usakelige. Diskutere mer privat, men er nok menn der og som blir sinte og usakelige. Har og blitt kaldt en del stygge ting. Selv om jeg holder meg saklig. Ellers er mine interesser urban exploration, å lese bøker, se filmer, yoga, trening, reiser og matlaging. Og ellers er jeg og flink til å pusse opp, og bygge ting.

Anonymkode: bd294...883

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både nasjonal politikk internasjonal politikk er temaer og fagområder som er i ferd med å domineres av kvinner. 

Bare fordi kvinner ikke henger på vgd for å diskutere det, betyr ikke at interessen for disse temaene er lave hos kvinner. 

Det er vel heller at kvinner i mindre grad tiltrekkes av lumske nettsider.

Anonymkode: fa9d0...e8b

Kommer aldrig til å bli dominert av kvinner dessverre. Ja. Er kommet flere kvinner i politikken. Det er jeg enig i. Kvinner tar ofte høyere utdanning og blir oppfordret av utdanningssytemet og ta forskjellige utdanninger fordi det er få kvinner der. Men politikk kommer aldrig til å bli dominert av et kjønn som har mensen og som baserer seg mer på følelser enn faktisk logikk og fakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje noen kvinner er mer konfliktsky enn menn. Og jeg tror definitivt flere kvinner har dårlig selvtillig hva angår egen kunnskap og meninger. Kjenner en del som er interessert, og kanskje til og med gjerne diskuterer heftig med meg, men de er livredde for å delta i nettdebatter. Det kan ha noe med klimaet å gjøre også, som mange nevner.

Jeg er veldig interessert i samfunnsspørsmål, og hva folk mener og hvorfor, men merker at jeg liker bedre å bruke tid på å lese informativ tekst (fra flere sider) enn endeløse sider med nettdebatt. Jeg er mer interessert i å lære om det jeg ikke kan nok om, og "nerder" over ett tema om gangen. Av og til diskuterer jeg, men det skjer mest spontant forskjellige steder på facebook. Det går litt i perioder.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, brownbrown skrev:

Kommer aldrig til å bli dominert av kvinner dessverre. Ja. Er kommet flere kvinner i politikken. Det er jeg enig i. Kvinner tar ofte høyere utdanning og blir oppfordret av utdanningssytemet og ta forskjellige utdanninger fordi det er få kvinner der. Men politikk kommer aldrig til å bli dominert av et kjønn som har mensen og som baserer seg mer på følelser enn faktisk logikk og fakta

Hva har mensen med saken å gjøre? 

Anonymkode: e1f7a...7d1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jonasmann skrev:

Akkurat det du nevnte her er jo en av årsakene jeg refererte til: at menn bryr seg mer om det som skjer rundt seg (politikk). Jeg er for øvrig ikke helt sikker på om du har rett når det gjelder at de fleste brasilianere er etterkommere av innfødte amerikanere og portugisiske/spanske menn.

Det er ikke nødvendigvis de fleste, bare at brazilianere i mye større grad er etterkommere av innfødte kvinner enn innfødte menn. Det ser jo også ut til å ha vært flere tilfeller i historien hvor alle voksne menn i en gruppe har blitt drept, men ikke kvinnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva har mensen med saken å gjøre? 

Anonymkode: e1f7a...7d1

det påvirker humøret og gjør kvinner ustabill....akkurat som menn med ekstremt høyt testosteron påvirker mannen og gjør dem ustabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, brownbrown skrev:

Men politikk kommer aldrig til å bli dominert av et kjønn som har mensen og som baserer seg mer på følelser enn faktisk logikk og fakta

På den annen side hevder jo menn ofte at de bruker logikk på spørsmål hvor ren logikk strengt tatt ikke er relevant. Logikk forutsetter jo at forutsetningene er kjent, og det er de ikke alltid når det gjelder politiske spørsmål. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Ja da for alle kvinner har de samme interessene og liker akkurat de samme tingene :roll:

Avdelingen heter 'Skråblikk og generaliseringer'. Det er til og med eksemplifisert med at kvinner og menn kan være temaer.

Jeg begriper ikke hva folk har så i mot generaliseringer. Generaliseringer handler om gjennomsnittsverdier, medianer, tversnitt o.l. Er ikke det et mye bedre grunnlag for gode diskusjoner enn å henge seg opp i enkelttilfeller og drive personfokusering?

Endret av Brannslangen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Brannslangen skrev:

Avdelingen heter 'Skråblikk og generaliseringer'. Det er til og med eksemplifisert med at kvinner og menn kan være temaer.

Jeg begriper ikke hva folk har så i mot generaliseringer. Generaliseringer handler om gjennomsnittsverdier, medianer, tversnitt o.l. Er ikke det et mye bedre grunnlag for gode diskusjoner enn å henge seg opp i enkelttilfeller og drive personfokusering?

Men du som tilbringer så mye tid inne på forum, legger du ikke merke til at å være anonym på nett og være deg selv i virkeligheten i kontakt med andre mennesker er to helt forskjellige ting? Generaliseringen din er jo forsåvidt rett - kvinner henger ikke så mye på halvseriøse nettsteder for å diskutere politikk. Men er anonyme sider på internett en god målestokk på noe som helst egentlig?

Det sier jo ingenting om hvorvidt dette stemmer i virkeligheten? Eller hva en typisk kvinne snakker om rundt middagsbordet, eller i lunsjen på jobb?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg diskuterer politikk eller teknologi på et forum, velger jeg et nick som gjør at jeg framstiller meg mer som en mann enn en kvinne. Jeg vet ikke helt hvorfor. Synes det er mer anstrengende å snakke om disse temaene som kvinne. Når jeg diskuterer data (som er noe jeg er kjempe-interessert i), føler jeg liksom at jeg har blitt forhåndsdømt som mindre smart. "Kvinner skal jo ikke være flinke på data"? Om jeg har et manne-nick så slipper jeg å "bevise" noe. Da kan jeg snakke om dataspillene jeg liker og pc'en jeg skal bygge i fred og ro.

Samme med politikk og samfunnsdebatt. Jeg snakker gjerne om psykisk helse med kvinne-nick. (Kvinner er respektert i omsorgs-yrker, så det er ok!) Men om jeg skal snakke om andre temaer så velger jeg heller det "kjønnsnøytrale og litt maskuline" nicket mitt. Føler at om jeg presenterer min mening som kvinne så vil den bli mindre verdifull og respektert, enn om den tilhørte en mann. Synes menn gjerne ser ned på kvinner som mer følelsesstyrt og mindre i stand til å tenke logisk. Da kan jeg liksågodt late som om jeg er en mann.

Kanskje er det dumt av meg å holde på slik. Men kjønnene er ikke 100% likestilt på en slik måte at jeg er komfortabel i alle settinger.

Om en mann kommer inn på et kvinne-forum og skal diskutere barneoppdragelse, babyer og barnemat, ser jeg på han med et annet verdisyn enn om han var en kvinne. Sånn er det bare. Man forventer at kvinner skal være flinkere på omsorg. På samme måte forventer man at menn skal være flinkere på politikk. Men er det noe gærnt? Jeg har mange interesser og meninger. Jeg tror disse meningene og interessene er av stor betydning for samfunnet som helhet også. Men du finner meg nok ikke inne på de forumene du henger på, TS.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Sminke og ukeblader kan jeg ingenting om. Teknologi og web generelt kan jeg diskutere masse om. Utdanner meg til webutvikler. Samboeren er politiker, han har gjort at jeg har fått større interesse for politikk enn hva jeg ellers ville hatt. Økonomi kan jeg ingen verdens ting om, men det har ingenting med at jeg er kvinne tror jeg. Vitenskap kan jeg også gjerne diskutere. Ser ikke problemet, synes du generaliserer for mye her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, brownbrown skrev:

Kommer aldrig til å bli dominert av kvinner dessverre. Ja. Er kommet flere kvinner i politikken. Det er jeg enig i. Kvinner tar ofte høyere utdanning og blir oppfordret av utdanningssytemet og ta forskjellige utdanninger fordi det er få kvinner der. Men politikk kommer aldrig til å bli dominert av et kjønn som har mensen og som baserer seg mer på følelser enn faktisk logikk og fakta

 

53 minutter siden, brownbrown skrev:

det påvirker humøret og gjør kvinner ustabill....akkurat som menn med ekstremt høyt testosteron påvirker mannen og gjør dem ustabil

For det første: det heter aldri - uten g.

For det andre: Jesus. Fucking. Christ.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et seriøst spørsmål bør jo få ett seriøst svar :

 

På sykehuset var pårørende til et alvorlig sykt familiemedlem samlet i oppholdsrommet. Legen kom inn, og så trett og dyster ut: “Jeg er redd for at jeg har dårlige nyheter” sa han og så på de engstelige ansiktene. “Det eneste håp som er tilbake for pasienten på dette tidspunkt, er en hjernetransplantasjon. Dette er en vanskelig og risikabel prosess, og dere må selv betale for hjernen.”
De pårørende satt stille og tenkte over saken. Etter en lang tid var det en som spurte, “OK, hvor mye koster en hjerne?”
Legen svarte hurtig, “30.000 kr. for en mannehjerne, og 1.200 kr. for en kvinnehjerne.”
Stemningen ble litt pinlig. Mennene i rommet prøvde å ikke smile, unngikk øyekontakt med kvinnene, men satt med et tilfreds uttrykk i ansiktet.
En mann var ute av stand til å styre sin nysgjerrighet, og spurte om det alle ønsket å spørre om, “Hvorfor koster en manns hjerne så mye mer..?”
Legen smilte av den enkle mannen og sa: “30.000 kr. er en standardpris. Vi er nødt til å sette ned prisen for kvinnehjerner, da de har vært i bruk.”

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare at kvinner går innover og lenn går utover. Jeg er kvinnelig autist så har kun 7 interesser i livet jeg, toppen 9. Helt sant. Har bestemt meg for å være kvinnelig autist fordi liker ikke bensin boler biler og kalde harde skumle mannsverden.

Anonymkode: 5a9ec...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, perplexed skrev:

 

For det andre: Jesus. Fucking. Christ.

Ja er det rart man ikke gidder å henge i mannsdominerte forum? :P Når man er nødt til å forholde seg til bavian-fordommer fra neandertaltiden? Slitsomt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere år siden når det skulle diskuteres  stortingsvalg, så var det en kvinne som sa at hun skulle stemme på Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre. 

Når noen spurte hvorfor, så svarte kvinnfolket at "de er jo veldig kjekke da!"

Det er simpelthen ikke mulig å diskutere politikk og samfunn med kvinnfolk! Det går som regel på følelser, og at man må "tenke med hjertet"

En del kvinner har rett og slett ikke peiling på fakta, statistikk, og hva som faktisk er klokest å gjøre...

Anonymkode: 17634...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En sutretråd fra bitre menn om hvor fæle kvinner er? Er en stund siden vi har hatt det nå.

 

:kgbaby:

Anonymkode: a74d1...fe0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, perplexed skrev:

 

For det første: det heter aldri - uten g.

For det andre: Jesus. Fucking. Christ.

men det er jo fakta. sorry for at du ikke tålte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hypnosee skrev:

Ja er det rart man ikke gidder å henge i mannsdominerte forum? :P Når man er nødt til å forholde seg til bavian-fordommer fra neandertaltiden? Slitsomt.

vi har ikke noen mannsdominerte forum enda. ellers hadde jeg vært der. syns noen skal lage et

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...