Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så snevre interesser?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

På 18.3.2017 den 8.19, lokmeister2016 skrev:

 

Jeg kan ikke si mine interesser som kvinne er kjedelig men jeg er guttejente egentlig liker videospill og rave partiets og har levd på kanten sammen med folk som samfunnet definerer som kriminelle .. for mit vedkommendes er de folka som har lært og erfart mest her i livet og er mest reale . Mange andre i A4 livet er redde for og vere seg selv og hjernevaska . "Normale folk er kjedlig, og de hjernevaska som tror på alt i media. Ikke kvinner!!

 

Du er ikke guttejente fordi du liker videospill. Gaming har blitt mainstream de siste årene. Tror jeg leste det var rundt 49 % jenter 51% gutter som spiller videospill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha. Var det ikke nettopp en tråd om at menn er best nettopp fordi de har mer snevre interesser enn kvinner? Vanskelig å bestemme seg, ser jeg.

Anonymkode: 5bcc4...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undulater
På 5.1.2017 den 13.46, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Om VG sitt kommentarfelt skal stå som referanse for hvor aktive kvinner er i diskusjoner vedrørende politikk, vil jeg påstå grunnlaget for en diskusjon er ganske snever. Du kan heller spørre hvorfor det er så få kvinner som aktivt deltar i VG sitt kommentarfelt? Men med tanke på folka som kommenterer der, og nivået på norsk rettskrivning, forstår jeg godt hvorfor de holder seg unna. Halvparten av innleggene er så klønete formulert at enn skulle tro det var aper som sto bak :) 

Jeg tror kvinner generelt sett får mye mer pepper for å ytre meninger online, og nei...jeg er ingen feminist, ihvertfall ikke i den forstand feminisme fremstår i dag. Men kort fortalt, jeg tror ikke kvinner er mindre opptatt av politikk en menn generelt, jeg tror bare at de velger andre forum å ytre seg i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså menn har jo ikke så veldig brede interesser selv at det gjør noe. Det er fotball og gaming det går i, og er han interessert i sport,betyr det som regel at han er syklist..

Og angående det å debattere her inne og andre steder: De fleste "politiske" trådene er drittslenging mellom de som stemmer Ap og Frp,generalisering av kjønn og innvandringsdebatt....ikke så ekstremt interessant at det gjør noe da saklighetsnivået er høyere i en barnehage...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Halldir skrev:

Om VG sitt kommentarfelt skal stå som referanse for hvor aktive kvinner er i diskusjoner vedrørende politikk, vil jeg påstå grunnlaget for en diskusjon er ganske snever. Du kan heller spørre hvorfor det er så få kvinner som aktivt deltar i VG sitt kommentarfelt? Men med tanke på folka som kommenterer der, og nivået på norsk rettskrivning, forstår jeg godt hvorfor de holder seg unna. Halvparten av innleggene er så klønete formulert at enn skulle tro det var aper som sto bak :) 

Jeg tror kvinner generelt sett får mye mer pepper for å ytre meninger online, og nei...jeg er ingen feminist, ihvertfall ikke i den forstand feminisme fremstår i dag. Men kort fortalt, jeg tror ikke kvinner er mindre opptatt av politikk en menn generelt, jeg tror bare at de velger andre forum å ytre seg i. 

Det meste tyder på at kvinner er mindre opptatt av politikk gitt at kvinner har mindre kunnskap om politikk, konsumerer mindre nyheter om politikk og deler mindre politiske saker enn menn. 

http://forskning.no/content/kvinner-vet-mindre-om-politikk-enn-menn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎01‎.‎2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke bry meg mindre om mote og sminke, barn og hjem. Synes samfunn, politikk og historie er spennende. Men å diskutere på forum, har jeg bare gitt opp. For man blir bare overkjørt, og de starter å gå på personangrep, bare gjentar seg selv, og blir usakelige. Diskutere mer privat, men er nok menn der og som blir sinte og usakelige. Har og blitt kaldt en del stygge ting. Selv om jeg holder meg saklig. Ellers er mine interesser urban exploration, å lese bøker, se filmer, yoga, trening, reiser og matlaging. Og ellers er jeg og flink til å pusse opp, og bygge ting.

Anonymkode: bd294...883

Uhm, det er jo typiske kvinneinteresser?

Anonymkode: 71c97...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, hocane skrev:

Du er ikke guttejente fordi du liker videospill. Gaming har blitt mainstream de siste årene. Tror jeg leste det var rundt 49 % jenter 51% gutter som spiller videospill.

Det er etter introduksjonen av alle slags spill på mobilen at den andelen har gått opp. Hvor mange gutter tror du spiller KIM KARDASHIAN: HOLLYWOOD??

Andelen jenter som spiller spill på PC, er nok betydelig lavere.

Anonymkode: 1caa7...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uhm, det er jo typiske kvinneinteresser?

Anonymkode: 71c97...e1e

Hva så, er det snevert eller feil?

Anonymkode: 2b080...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 22.5.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Det er etter introduksjonen av alle slags spill på mobilen at den andelen har gått opp. Hvor mange gutter tror du spiller KIM KARDASHIAN: HOLLYWOOD??

Andelen jenter som spiller spill på PC, er nok betydelig lavere.

Anonymkode: 1caa7...402

Er det et spill?

Anonymkode: de3b7...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et spill?

Anonymkode: de3b7...aa1

JA!

Anonymkode: 1caa7...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et spill?

Anonymkode: de3b7...aa1

Ser du ikke at jeg skrev det er et spill?

Føl gjerne fritt for å komme med motargumenter, om du er uenig.

Anonymkode: 1caa7...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det et spill?

Anonymkode: de3b7...aa1

Hvorfor spør du? I og med at du er en liten jente så vet du knapt nok hva et spill er for noe. 

Anonymkode: 80784...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke at jeg skrev det er et spill?

Føl gjerne fritt for å komme med motargumenter, om du er uenig.

Anonymkode: 1caa7...402

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du? I og med at du er en liten jente så vet du knapt nok hva et spill er for noe. 

Anonymkode: 80784...810

Jeg har aldri hørt om det før, og jeg er ikke en liten jente men en aldrende dame. :)

Fælt så sinna dere var, da.

 

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har aldri hørt om det før, og jeg er ikke en liten jente men en aldrende dame. :)

Fælt så sinna dere var, da.

 

Anonymkode: de3b7...aa1

Åh, haha, ha men da så. Det forklarer jo hvorfor du ikke vet hva spill er for noe. Du er for gammel for slikt, oldemor.

Anonymkode: 80784...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, haha, ha men da så. Det forklarer jo hvorfor du ikke vet hva spill er for noe. Du er for gammel for slikt, oldemor.

Anonymkode: 80784...810

Nå er jeg ikke oldemor men har vært på internett siden du var en (liten?) gutt. Du er neppe gamle karen.

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du? I og med at du er en liten jente så vet du knapt nok hva et spill er for noe. 

Anonymkode: 80784...810

Og dette er hvorfor jeg ikke deltar i offentlig debatt om politikk eller vitenskap, men holder meg til ner profesjonelle arenaer hvor man søipper nedverdigende kommentarer basert på kjønn og ikke kunnskap. 

Anonymkode: 44abb...fd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.8.2017 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Og dette er hvorfor jeg ikke deltar i offentlig debatt om politikk eller vitenskap, men holder meg til ner profesjonelle arenaer hvor man søipper nedverdigende kommentarer basert på kjønn og ikke kunnskap. 

Anonymkode: 44abb...fd5

Ja, først var jeg en liten jente fordi jeg ikke hadde hørt om et spill som ble nevt. Så var jeg en oldemor som var for gammel til slikt.

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. januar 2017 den 13.46, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Har vel litt med at de fleste med noe i mellom ørene ikke synker så lavt at de vil "diskutere" med så ensidige, diskriminerende, generaliserende bedrevitere som deg. Virker som du har et meget forvrengt verdensbilde, og ikke engang enser muligheten for at du selv tar feil - det er en farlig og idiotisk egenskap. Nei vet du hva, har du det så fælt med deg selv - kom deg til psykolog. 

Anonymkode: 656cb...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/5/2017 den 14.07, Petra75 skrev:

No shit.

Kvinner skiller seg ikke spesielt mye fra menn når det gjelder variasjoner av interesser. At du ikke har truffet på kvinner på politikk-sidene på VGD kan kanskje skyldes nivået på diskusjonene der. Omtrent på lik linje med nivået her på KG for den del.

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel litt med at de fleste med noe i mellom ørene ikke synker så lavt at de vil "diskutere" med så ensidige, diskriminerende, generaliserende bedrevitere som deg. Virker som du har et meget forvrengt verdensbilde, og ikke engang enser muligheten for at du selv tar feil - det er en farlig og idiotisk egenskap. Nei vet du hva, har du det så fælt med deg selv - kom deg til psykolog. 

Anonymkode: 656cb...4cf

Disse argumentene holder faktisk ikke mål. Nivået er ikke akkurat så veldig mye høyere inne på underforumet "rampelys", men aktiviteten blant kvinner der er skyhøy. Det handler vel strengt tatt bare om interesser, og man ser at jo tydelig at interessen for blogging og kjendiser er langt høyere hos kvinner enn hva interessen for politikk er. 

Anonymkode: 3ae71...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2017 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Og dette er hvorfor jeg ikke deltar i offentlig debatt om politikk eller vitenskap, men holder meg til ner profesjonelle arenaer hvor man søipper nedverdigende kommentarer basert på kjønn og ikke kunnskap. 

Anonymkode: 44abb...fd5

Men kvinner er jo enda mer fraværende fra seriøse og profesjonelle arenaer. Når kvinner samles, så er det rett og slett ikke politikk som står på agendaen. At det er interessen det skorter på, støttes av både empiri og forskning, som andre har dokumentert med linker her.

Det er ikke dermed dokumentert at kvinner har snevrere interesser, men at de har andre interesser.

KG er et forum av og for kvinner, der kvinner er i dominerende flertall. Hva er dere opptatt av her, hva fanger interessen? Det er åpenbart, så vi trenger ikke trekke frem det eksplisitt. Men jeg vil trekke frem et særtrekk ved KG: Nesten alle bidrag skrives som AnonymBruker. Kvinner på KG våger altså ikke å publisere noe under et anonymt brukernavn, de må dobbelt anonymiseres som AnonymBruker. Det hadde vært forståelig om det var spesielt sensitive temaer som ble debattert, men det er det ikke. Alt mellom hjemmets fire vegger som kvinner interesserer seg for, blir debattert som AnomymBruker. Kvinner har altså generell redsel mot å ytre seg, virker det som.

Når det gjelder "nedverdigende kommentarer basert på kjønn", er det få forum som har så mye av det som nettopp kvinnenes eget debattforum, KG. Likevel debatterer dere side opp og side ned til alle døgnets tider. Nei, da er det åpenbart ikke nedverdigende kommentarer som hinder kvinner i å debattere politikk og andre seriøse temaer. Det er interessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...