Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så snevre interesser?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Endret av Brannslangen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel det klassiske argumentet angående kvinner som en mer homogen gruppe(på mange felt) enn menn. Fra biologiens side vil jeg også tro at morsinnstinktet til kvinner vil være fundamentalt i mye de foretar seg. Altså at de interesser seg for ting som har med barn å gjøre, samt interesserer seg for ting som gir økt sannsynlighet for reproduksjon. 

For ikke å nevne de uendelige kulturimplikasjonene som gjør det lettere for menn å satse på snevre interesser som dataspill, sjakk, poker, sport etc. En selvoppfyllende profeti, so to speak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jonasmann

Jeg skal forklare deg helt kort hvorfor jeg tror kvinner generelt ikke interesserer seg for politikk. Kvinner er i motsetning til en individuell mann helt nødvendige for samfunn. Om stammen mister en mann, har det ikke svært stor betydning for framtidens tall på barn, selv om det trolig kan redusere mattilgang. Om stammen mister ei kvinne, betyr det en del mindre barn. Så kvinner generelt blir beskyttet og derfor er de ikke selektert til å bry seg like mye om samfunnet eller det som skjer rundt dem. Så lenge det ikke er noe de tror direkte går ut over dem selv, slik som vi f.eks. ser når det kommer til feminisme.

Menn generelt har trolig blitt selektert på bakgrunn av deres interesse for det som hender rundt dem, fordi de er skjørere i biologisk sammenheng. Opp gjennom menneskets historie har 40% av menn fått barn som har etterkommere i dag, mens 80% av kvinner har gjort det. Ja, menn må være observange på det som skjer rundt dem, nettopp fordi de risikerer å bli slaktet ned av andre stammer, mannlige polygami blir vanlig osv. Kvinner derimot har lite risiko, og funderer stort sett på hvordan (trolig helt ubevisst) de skal maksimere deres reproduktive suksess.

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nasjonal politikk internasjonal politikk er temaer og fagområder som er i ferd med å domineres av kvinner. 

Bare fordi kvinner ikke henger på vgd for å diskutere det, betyr ikke at interessen for disse temaene er lave hos kvinner. 

Det er vel heller at kvinner i mindre grad tiltrekkes av lumske nettsider.

Anonymkode: fa9d0...e8b

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med en eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

No shit.

Kvinner skiller seg ikke spesielt mye fra menn når det gjelder variasjoner av interesser. At du ikke har truffet på kvinner på politikk-sidene på VGD kan kanskje skyldes nivået på diskusjonene der. Omtrent på lik linje med nivået her på KG for den del.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
18 minutter siden, Brannslangen skrev:

Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Dette forklarer egentlig bakgrunnen for din nysgjerrighet. Jeg kan fortelle deg at kvinner ikke er en homogen gruppe med identiske interesser. Det er vel mer tilfeldig at du ikke har møtt på kvinner på de fora du har frekventert, eventuelt har du hengt på steder der få (om noen) burde være. Du nevnte at aktiviteten var dalende/fraværende? Mulig det er noe i dette ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både nasjonal politikk internasjonal politikk er temaer og fagområder som er i ferd med å domineres av kvinner. 

Bare fordi kvinner ikke henger på vgd for å diskutere det, betyr ikke at interessen for disse temaene er lave hos kvinner. 

Det er vel heller at kvinner i mindre grad tiltrekkes av lumske nettsider.

Anonymkode: fa9d0...e8b

Kvinner vet generelt mindre om politikk enn menn. De få kvinner som interesserer seg blir umiddelbart kvotert opp og frem. Det har jeg personlig kjennskap til fra lokalpolitikk. 

http://forskning.no/content/kvinner-vet-mindre-om-politikk-enn-menn

Anonymkode: ecbda...9a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Kanskje kvinner kjenner sine begrensninger bedre? Det er jo mange menn, faktisk sjokkerende mange, som viser seg å ha absolutt null innsikt i det de forsøker å debattere. Er nok heller at kvinner forstår at de ikke blir eksperter på et tema etter å ha lest et par bloggposter og studert på Youtube universitetet et kvarters tid. 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Brannslangen skrev:

 

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Interessant da, at det første du gjør er å starte denne tråden:

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Jonasmann skrev:

Opp gjennom menneskets historie har 40% av menn fått barn som har etterkommere i dag, mens 80% av kvinner har gjort det.

Problemet er dog at forskerne ikke har gjort noe forsøk på å skille dette fra regulær seleksjon som foregår permanent fra seleksjon som forekom fordi en gruppe erobret en annen og gjorde dem til slaver. Man har jo folk som f.eks. i Brazil hvor man kan se at de er etterkommere etter i stor grad indianske kvinner og europeiske menn. Det tallet der blir derfor mindre interessant for forholdene jevnt over, siden slike spesielle hendinger ikke er kontrollert for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PeeWee skrev:

Kanskje kvinner kjenner sine begrensninger bedre? Det er jo mange menn, faktisk sjokkerende mange, som viser seg å ha absolutt null innsikt i det de forsøker å debattere. Er nok heller at kvinner forstår at de ikke blir eksperter på et tema etter å ha lest et par bloggposter og studert på Youtube universitetet et kvarters tid. 

Men menn prøver seg i det minste frem og debatterer. 

I omtrent samtlige forum og fagfelt jeg har diskutert i så er det menn som diskuterer - med unntak hvis det gjelder barn, familie og kjendiser. Da er kvinner i flertall.

Anonymkode: ecbda...9a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men menn prøver seg i det minste frem og debatterer. 

I omtrent samtlige forum og fagfelt jeg har diskutert i så er det menn som diskuterer - med unntak hvis det gjelder barn, familie og kjendiser. Da er kvinner i flertall.

Anonymkode: ecbda...9a2

De prøver seg ikke frem, da de stort sett bare gjentar det samme om og om igjen samme hva andre måtte skrive. Jeg har forøvrig inntrykk at kvinner også har meninger om slikt, bare at de diskuterer dem ikke å nett. Når jeg trekker folk utenfor debattforum så har jeg da ikke inntrykk av at kvinner har noe mindre meninger om slikt enn menn. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men menn prøver seg i det minste frem og debatterer. 

I omtrent samtlige forum og fagfelt jeg har diskutert i så er det menn som diskuterer - med unntak hvis det gjelder barn, familie og kjendiser. Da er kvinner i flertall.

Anonymkode: ecbda...9a2

Er det så stor verdi i at noen prøver seg frem, og blir med i en diskusjon når de egentlig ikke har peiling på hva de snakker om?

Tror fler kvinner enn menn er redde for å ta feil, så de sensurerer seg selv så lenge de føler de ikke kan nok om et tema.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner orker vel ikke å diskutere en del ting pga da kommer de brautende mennene og overkjører totalt.

For å holde menn unna, diskuterer heller kvinner hus og barn.

Anonymkode: 8ddfa...94a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann
6 minutter siden, PeeWee skrev:

Problemet er dog at forskerne ikke har gjort noe forsøk på å skille dette fra regulær seleksjon som foregår permanent fra seleksjon som forekom fordi en gruppe erobret en annen og gjorde dem til slaver. Man har jo folk som f.eks. i Brazil hvor man kan se at de er etterkommere etter i stor grad indianske kvinner og europeiske menn. Det tallet der blir derfor mindre interessant for forholdene jevnt over, siden slike spesielle hendinger ikke er kontrollert for. 

Akkurat det du nevnte her er jo en av årsakene jeg refererte til: at menn bryr seg mer om det som skjer rundt seg (politikk). Jeg er for øvrig ikke helt sikker på om du har rett når det gjelder at de fleste brasilianere er etterkommere av innfødte amerikanere og portugisiske/spanske menn.

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå et annet sted og hate kvinner?

Anonymkode: 42342...32f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...