Gå til innhold

Beste vinen du har smakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er den beste vinen du har smakt?

Anonymkode: f8449...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lokal rødvin i Chianti-regionen i Toscana, Italia. Aner ikke hva den heter, men fikk den servert på en rustikk restaurant i en liten by der nede. Den beste måten jeg kan beskrive hvordan den smakte, er at det var som å drikke fløyel. Så vanvittig rund, fyldig, og myk. *Sukk* :rodmer: 

Anonymkode: 57c0d...0f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

San Martino-vino cabernet fra Italia. Selges ikke på vinmonopolet dessverre.....men de har den på noen restauranter.

 

Husker en sherry jeg kjøpte i Malaga,sååååå god!Liker ikke sherry særlig men denne var god,husker ikke hva den heter da😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale følgende viner:

Tommasi Valpolicella Classico Superiore Ripasso

Lamberti Amarone della Valpolicella

Terras Gauda O Rosal

Anonymkode: d9130...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chianti er bra! jeg var på vors hos en venninne og hun hadde fått en chianti på jobben og det er den beste vinen jeg har smakt noensinne. Men jeg fant den aldri igjen.

Anonymkode: 0b76b...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må bli disse to

1. Franco Conterno Barolo 2008 Riserva.

2. Il Poggione Brunello di Montalcino  2010

Sier heller ikke nei takk til en god Barbera. :) 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke smakt en eneste vin som smakte godt så er veldig i tvil om det faktisk finnes, virker nesten som folk flyr rundt og juger spør du meg. 

Anonymkode: 4558e...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

For et flott tema! Når jeg skriver at noe er "best" under er det utelukkende subjektivt. 

Champagne/Musserende: 

Veuve Clicqout Vintage Rose

Vilarnau Cava Els Capricis Xarel·lo Castanyer

 

Rødvin

2005 Fanetti Tenuta S. Agnese Nobile di Montepulciano Riserva DOCG

2009 Tedeschi Capitel Monte Olmi, Amarone della Valpolicella Classico DOCG

2012 Domaine Drouhin Laurene Pinot Noir, Dundee Hills, USA (Oregon, USA beste distrik for Pinot Noir)

 

Hvitvin

2009 Cantina Giogantinu Superiore, Vermentino di Gallura DOCG, Italy (Italias beste hvitvin)

2013 Sancerre Mont Damnes

 

Desertvin

2011 Quevedo LBV Portvin (Denne er helt utrolig. med tanke på at det er LBV, det finnes ikke jordiske måter å beskrive den på)

2000 Graham's Vintage Port

1999 Disznoko Tokaji Aszu 5 Puttonyos,

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Overrasket skrev:

---

 

Desertvin

2011 Quevedo LBV Portvin (Denne er helt utrolig. med tanke på at det er LBV, det finnes ikke jordiske måter å beskrive den på)

2000 Graham's Vintage Port

1999 Disznoko Tokaji Aszu 5 Puttonyos,

Hva står DOCG for?

Grahams vintage port smakte jeg i julen, den var veldig god :jepp: 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst
31 minutter siden, Rumle skrev:

Hva står DOCG for?

Grahams vintage port smakte jeg i julen, den var veldig god :jepp: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Denominazione_di_origine_controllata

DOC- eller DOCG-viner er ikke garanterte å være bra, men ofte vil de i det minste være typeriktige og vise kjennetegnene til sitt område.

Tilsvarende er det ikke gitt at italienske viner uten DOC- eller DOCG-merket er dårlige, det kan være at produsenten bare lager en vin som ikke faller under klassifikasjonen for noen gitte vinområder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Flyndrefisken skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Denominazione_di_origine_controllata

DOC- eller DOCG-viner er ikke garanterte å være bra, men ofte vil de i det minste være typeriktige og vise kjennetegnene til sitt område.

Tilsvarende er det ikke gitt at italienske viner uten DOC- eller DOCG-merket er dårlige, det kan være at produsenten bare lager en vin som ikke faller under klassifikasjonen for noen gitte vinområder.  

Takk! :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 timer siden, Rumle skrev:

Hva står DOCG for?

Grahams vintage port smakte jeg i julen, den var veldig god :jepp: 

Graham's er flott! Det er forresten en relativt rimelig versjon av portvinen deres, "6 grapes". En typisk hverdags-portvin som gjør nytten. De har den på polet, men også på systembolaget dersom du handler i Sverige. 

Akkurat som det allerede ble påpekt, det italienske DOC/DOCG-systemet ble innført ikke for å garantere om en vin er "god" eller "dårlig", men for at når noen bruker en kjent betegnelse som "Nobile di Montepulciano" eller "Brunello di Montalcino" osv. skal forbrukeren kunne vite at vinen inneholder/er produsert etter gitte kjennetegn. Det kan være hvilke druetyper som brukes og ikke brukes, hvor i landet druene kommer fra, lagringstid osv. Poenget var å unnga at man kjøpte inn billige druer i bulk fra Sardinia og Sicilia (eller fra utlandet) og solgte vinen som om de faktiske druene kom fra Toskana, f.eks. Selv etter at systemet ble innført har det forekommet skandaler, men i langt mindre grad. Så kan man nok hevde at reglene er allerede gammeldagse, utdaterte og ikke passer med nåtidens vinmakeri. Det er i og for seg relevant. Men jeg personlig er ikke så glad i vin fra internasjonale druer som dyrkes i Italia, så jeg synes det er greit å ha noen retningslinjer for å vite at jeg i hovedsak kjøper vin som forholder seg til tradisjonelle druer. (Internasjonale druer er druer som ikke faktisk har en lang tradisjon på italienske marker, som Cabernet Sauvignon, Syrah, Merlot, som jeg mener ikke passer i Italia i det hele tatt. Det finnes tusenvis på tusvenvis av lokale druer som alltid har vokst i Italia. F.eks. Sangiovese, Colorino og Ciliegiolo som jeg synes lager de beste vinene fra Toskana.)

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket skrev:

Graham's er flott! Det er forresten en relativt rimelig versjon av portvinen deres, "6 grapes". En typisk hverdags-portvin som gjør nytten. De har den på polet, men også på systembolaget dersom du handler i Sverige. 

Akkurat som det allerede ble påpekt, det italienske DOC/DOCG-systemet ble innført ikke for å garantere om en vin er "god" eller "dårlig", men for at når noen bruker en kjent betegnelse som "Nobile di Montepulciano" eller "Brunello di Montalcino" osv. skal forbrukeren kunne vite at vinen inneholder/er produsert etter gitte kjennetegn. Det kan være hvilke druetyper som brukes og ikke brukes, hvor i landet druene kommer fra, lagringstid osv. Poenget var å unnga at man kjøpte inn billige druer i bulk fra Sardinia og Sicilia (eller fra utlandet) og solgte vinen som om de faktiske druene kom fra Toskana, f.eks. Selv etter at systemet ble innført har det forekommet skandaler, men i langt mindre grad. Så kan man nok hevde at reglene er allerede gammeldagse, utdaterte og ikke passer med nåtiden vinmakeri. Det er i og for seg relevant. Men jeg personlig er ikke så glad i vin fra internasjonale druer som dyrkes i Italia, så jeg synes det er greit å ha noen retningslinjer for å vite at jeg i hovedsak kjøper vin som forholder seg til tradisjonelle druer. (Internasjonale druer er druer som ikke faktisk har en lang tradisjon på italienske marker, som Cabernet Sauvignon, Syrah, Merlot, som jeg mener ikke passer i Italia i det hele tatt. Det finnes tusenvis på tusvenvis av lokale druer som alltid har vokst i Italia. F.eks. Sangiovese, Colorino og Ciliegiolo som jeg synes lager de beste vinene fra Toskana.)

Interessant, takk :blomst: Noterer meg "6 grapes". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
2 minutter siden, Rumle skrev:

Interessant, takk :blomst: Noterer meg "6 grapes". :) 

Og det var kortversjonen, altså. :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sørafrikansk. Husker ikke navn. Kjøper derifra nå. Italienske, franske blir eddik iforhold

Anonymkode: 59861...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Chianti er bra! jeg var på vors hos en venninne og hun hadde fått en chianti på jobben og det er den beste vinen jeg har smakt noensinne. Men jeg fant den aldri igjen.

Anonymkode: 0b76b...3d8

Chianti heter den fordi den har fått navnet fra et område i Toscana der vinen er laget/tappet. Men det finnes mange forskjellige Chianti:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Overrasket skrev:

For et flott tema! Når jeg skriver at noe er "best" under er det utelukkende subjektivt. 

Champagne/Musserende: 

Veuve Clicqout Vintage Rose

Vilarnau Cava Els Capricis Xarel·lo Castanyer

 

Rødvin

2005 Fanetti Tenuta S. Agnese Nobile di Montepulciano Riserva DOCG

2009 Tedeschi Capitel Monte Olmi, Amarone della Valpolicella Classico DOCG

2012 Domaine Drouhin Laurene Pinot Noir, Dundee Hills, USA (Oregon, USA beste distrik for Pinot Noir)

 

Hvitvin

2009 Cantina Giogantinu Superiore, Vermentino di Gallura DOCG, Italy (Italias beste hvitvin)

2013 Sancerre Mont Damnes

 

Desertvin

2011 Quevedo LBV Portvin (Denne er helt utrolig. med tanke på at det er LBV, det finnes ikke jordiske måter å beskrive den på)

2000 Graham's Vintage Port

1999 Disznoko Tokaji Aszu 5 Puttonyos,

Tusen takk for at du har med årgang. Det har mye å si når man skal anbefale vin :klappe::)

Skal sjekke ut disse:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke smakt en eneste vin som smakte godt så er veldig i tvil om det faktisk finnes, virker nesten som folk flyr rundt og juger spør du meg. 

Anonymkode: 4558e...94e

Oi, da synes jeg du skal melde deg på vinsmaking. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er veldig typisk når man er ung og ikke bruker penger på god vin, at den ikke er forbeholdt smaken, men en real fest. Jeg tror det finnes en vin for alle, klart med noen unntak. Men om du er åpen for det, så anbefales vinsmaking, eventuelt god hjelp på polet når du er der.

For jeg synes personlig at både rødvin og hvitvin smaker best om man legger litt penger i de. Men det har ikke bestandig vært slik. Hvitvinen jeg drakk før gikk storsett på vill gjetting en travel fredagsettermiddag på polet, og den endte ofte med å være bitter og sur. Samme med rødvinen. Nå med noen års erfaring har jeg lært meg å finne god vin som faktisk smaker godt.

Vinene jeg liker legger jeg inn på appen til vinmonopolet og lagrer de som favotitter :) Eller som en egen favorittliste under notater på telefonen. Enkelte har veldig avanserte navn som er vanskelig å huske:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...