Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2017


lysis

Anbefalte innlegg

Gjest Berlinerbolla

Her går det litt opp og ned. Er 17+2 i dag. 

Vet at jeg venter to gutter. Men de har det ikke så bra. Har fått ttts ( tvilling til tvilling transfusjonssyndrom) Den minste er stuck, dvs at han ikke har fostervann, mens den andre har for mye. 

Fredag reiste jeg til tyskland for å operer, men kom hjem igjen i går uten at noe ble gjort. Han store må ha 8 cm vann før de kan gjøre noe, men de klarer ikke måle mer enn 7,5 cm og da ville de ikke ta sjansen. Kunne blitt der nede en uke å for å vente hvis jeg ville, men ville heller hjem til ungene og mannen. Så det blir ny kontroll på sykehuset her i morgen og ca hver 3 dag fremover.

Så nå er det bare å vente. Det kan fremdeles reversere seg, og minstemann kan begynne å produsere vann og det er jo det vi håper på, men mest sannsynnlig blir det ny tysklandstur i løpet av de neste ukene.

Kjekt å se at det går bra med så mange her inne 😄

Endret av Berlinerbolla
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så utrolig trist at det ble sånn @Berlinerbolla - jeg håper det enten ordner seg selv eller at du får operert så minste også får nok fostervann! klem og varme tanker til deg <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
7 minutter siden, malicious skrev:

Så utrolig trist at det ble sånn @Berlinerbolla - jeg håper det enten ordner seg selv eller at du får operert så minste også får nok fostervann! klem og varme tanker til deg <3 

Takk ❤

Jeg hadde heldigvis lest om det så det var ikke noe sjokk i den forstand. Jeg viste jo om risikoen på forhånd, selv om jeg ikke akkurat valgte å komme i risikogruppen. Det er kun eneggede med felles morkake som kan få ttts, så maks uflaks kan man vel si. Har pratet med en del som har hatt det samme og det har stort sett gått bra med de fleste. Så det er bare å håpe, og vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Berlinerbolla skrev:

Takk ❤

Jeg hadde heldigvis lest om det så det var ikke noe sjokk i den forstand. Jeg viste jo om risikoen på forhånd, selv om jeg ikke akkurat valgte å komme i risikogruppen. Det er kun eneggede med felles morkake som kan få ttts, så maks uflaks kan man vel si. Har pratet med en del som har hatt det samme og det har stort sett gått bra med de fleste. Så det er bare å håpe, og vente. 

Håper at du får operert neste gang du reiser ned og at alt går bra <3 utfører de ikke den type operasjoner i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
47 minutter siden, lysis skrev:

Håper at du får operert neste gang du reiser ned og at alt går bra <3 utfører de ikke den type operasjoner i Norge?

Nei det er så få som får det, kun 20 av eneggede tvillinger deler morkake, og ca 25 % av de igjen utvikler ttts. Jeg tror de sa der nede at det kom ca 12 nordmen i året for behandlig så det er ikke nok til å ha spesialister på det her tror jeg. Og det føles jo tryggere å få det gjort av en lege som gjør det flere ganger i uka enn hos en som gjør det en gang i måneden. 

1,5 time til jeg skal på sykehuset nå, blir spennende å se om det er noe forandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla

Endelig gode nyheter. Minstemann har fått mer vann. Væske i blæra og er ikke lenger stuck. Tror aldri jeg har vert så letta som jeg ble da vi fikk se det. Håper bare det fortsetter i riktig retning 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Berlinerbolla skrev:

Endelig gode nyheter. Minstemann har fått mer vann. Væske i blæra og er ikke lenger stuck. Tror aldri jeg har vert så letta som jeg ble da vi fikk se det. Håper bare det fortsetter i riktig retning 😄

Gode nyheter! Så bra! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlinerbolla: så skummelt dette hørs ut og skjønner det går opp og ned hos deg. Fantastisk at det er komt mer fostervann hos minstemann. Håper det fortsetter sånn!

Alt bra med meg. Vi skal ha privat UL på fredag og er så spent om vi får vite kjønnet. Er inne i uke 15 og magen har plutselig skytt frem☺🤰🏼Jeg elsker å være gravid i 2 trimester. Prøvde meg på en joggetur i går, men ble mest at jeg gikk fort. Har planer om å ta opp igjen styrketreningen bå og eventuelt spinning så lenge det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
2 timer siden, frk.Sanna skrev:

Berlinerbolla: så skummelt dette hørs ut og skjønner det går opp og ned hos deg. Fantastisk at det er komt mer fostervann hos minstemann. Håper det fortsetter sånn!

Alt bra med meg. Vi skal ha privat UL på fredag og er så spent om vi får vite kjønnet. Er inne i uke 15 og magen har plutselig skytt frem☺🤰🏼Jeg elsker å være gravid i 2 trimester. Prøvde meg på en joggetur i går, men ble mest at jeg gikk fort. Har planer om å ta opp igjen styrketreningen bå og eventuelt spinning så lenge det går.

 

Joggetur? Jeg klarter så vidt å gå på butikken 🙈 

Jeg fikk vite kjønnet i slutten av uke 14, men hun ville ikke si det sikkert da, men har fått det bekreftet et par ganger etterpå så er trygg på det stemmer nå. Så sant babyen ikke gjemmer seg burde det ikke være noe problem å se det nå 😄 

Vi var inne igjen i på mandag og da hadde han ennå større urinblære og det er positivt, men ellers er det ennå uforandret. Ny sjekk i morgen. Føler bare det er venting på neste ul her nå men sånn blir det vel. 

Har noen begynt å kjenne bevegelser ennå? Begge mine ligger med ryggen ut så jeg kjenner ikke mye men av og til kommer det noen små dult 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 13+2, litt tidlig med bevegelser enda, men gleder meg! Håper jeg kjenner om noen uker, og at jeg slipper å vente til uke 20-25 som jeg har skjønt er vanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berlinerbolla skrev:

 

Joggetur? Jeg klarter så vidt å gå på butikken 🙈 

Jeg fikk vite kjønnet i slutten av uke 14, men hun ville ikke si det sikkert da, men har fått det bekreftet et par ganger etterpå så er trygg på det stemmer nå. Så sant babyen ikke gjemmer seg burde det ikke være noe problem å se det nå 😄 

Vi var inne igjen i på mandag og da hadde han ennå større urinblære og det er positivt, men ellers er det ennå uforandret. Ny sjekk i morgen. Føler bare det er venting på neste ul her nå men sånn blir det vel. 

Har noen begynt å kjenne bevegelser ennå? Begge mine ligger med ryggen ut så jeg kjenner ikke mye men av og til kommer det noen små dult 😄

Men så har du 2 stk i magen å risikosvangerskap også. Jeg klarte ikke jogge hele veien, litt av og på☺ Jeg har morkaken foran å det tar vel lengre tid før jeg kjenner bevegelser pga det. Så herlig med små dult da😍 Må du egentlig holde deg mest mulig i ro pga fostervannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berlinerbolla skrev:

 

Joggetur? Jeg klarter så vidt å gå på butikken 🙈 

Jeg fikk vite kjønnet i slutten av uke 14, men hun ville ikke si det sikkert da, men har fått det bekreftet et par ganger etterpå så er trygg på det stemmer nå. Så sant babyen ikke gjemmer seg burde det ikke være noe problem å se det nå 😄 

Vi var inne igjen i på mandag og da hadde han ennå større urinblære og det er positivt, men ellers er det ennå uforandret. Ny sjekk i morgen. Føler bare det er venting på neste ul her nå men sånn blir det vel. 

Har noen begynt å kjenne bevegelser ennå? Begge mine ligger med ryggen ut så jeg kjenner ikke mye men av og til kommer det noen små dult 😄

Regner med vi får vite kjønnet på fredag om babyen ikke gjemmer seg, men tror det er lettere å se om det er en gutt eller jente før uke 18. Jeg er 15+4 på fredag så det skal jo gå greit å se det nå. Er så spennt😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
15 minutter siden, frk.Sanna skrev:

Men så har du 2 stk i magen å risikosvangerskap også. Jeg klarte ikke jogge hele veien, litt av og på☺ Jeg har morkaken foran å det tar vel lengre tid før jeg kjenner bevegelser pga det. Så herlig med små dult da😍 Må du egentlig holde deg mest mulig i ro pga fostervannet?

Neida, har jo ikke vannavgang så kan leve som normalt. Det er det som er mest frustrende, at det ikke er noe jeg kan gjøre for å påvirke tttsen. Må bare leve som normalt og fortsette å spise sunt. Jeg er bare energiløs på grunn av kvalme og oppkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Berlinerbolla skrev:

Neida, har jo ikke vannavgang så kan leve som normalt. Det er det som er mest frustrende, at det ikke er noe jeg kan gjøre for å påvirke tttsen. Må bare leve som normalt og fortsette å spise sunt. Jeg er bare energiløs på grunn av kvalme og oppkast. 

Så vra da, men det må være tøfft psykisk med et slikt svangerskap. Håper kvalmen snart gir seg og at energien tar seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk sett en aktiv og perfekt babygutt på ultralyd i går😍 16+2 uker i dag, så får vi se om det fortsatt er en gutt på OUL om et par uker. Jeg har 2 gutter og en jente fra før, så jeg er tydeligvis god på gutter. Mannen har ingen fra før. Ellers har de ønsket seg en lilesøster, men regner med det blir stas med en lillebror også❤ En lettelse å vite at han ser helt perfekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
14 minutter siden, frk.Sanna skrev:

Vi fikk sett en aktiv og perfekt babygutt på ultralyd i går😍 16+2 uker i dag, så får vi se om det fortsatt er en gutt på OUL om et par uker. Jeg har 2 gutter og en jente fra før, så jeg er tydeligvis god på gutter. Mannen har ingen fra før. Ellers har de ønsket seg en lilesøster, men regner med det blir stas med en lillebror også❤ En lettelse å vite at han ser helt perfekt ut.

Så bra at alt så fint ut 😄 Gratulerer med gutt 😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.3.2017 den 11.37, Berlinerbolla skrev:

 

Har noen begynt å kjenne bevegelser ennå? Begge mine ligger med ryggen ut så jeg kjenner ikke mye men av og til kommer det noen små dult 😄

Åååh! Så gøy! Du er jo mye lenger enn meg, jeg er 14+4 i dag bare.. Så jeg vet ikke helt hvordan bevegelser først kjennes ut? Er det noen som klarer å forklare hvordan tidlige bevegelser kjennes ut?

Jeg vet mange ikke tror det, men jeg tror jeg kjenner liv, selv om det er tidlig.. Er litt vanskelig å forklare, men det er ikke en følelse jeg kan huske å ha kjent noen gang før jeg ble gravid 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berlinerbolla
1 minutt siden, streken skrev:

Åååh! Så gøy! Du er jo mye lenger enn meg, jeg er 14+4 i dag bare.. Så jeg vet ikke helt hvordan bevegelser først kjennes ut? Er det noen som klarer å forklare hvordan tidlige bevegelser kjennes ut?

Jeg vet mange ikke tror det, men jeg tror jeg kjenner liv, selv om det er tidlig.. Er litt vanskelig å forklare, men det er ikke en følelse jeg kan huske å ha kjent noen gang før jeg ble gravid 🙈

Mange forklarer det som bobler som sprekker eller noe som stryker lett på innsiden. Jeg har aldri klart å føle med trygg på at det er bevegelser og ikke bare tarmene som jobber, men jeg kjenner jo aldri tarmbevegelser når jeg ikke er gravid...  Kjenner små dunk nå innimellom men de ligger ennå med ryggen ut så det er ikke mye jeg kjenner. Både gruer og gleder meg til å kjenne de skikkelig. Husker det var ganske ubehagelig på slutten med minste og nå er de to så det er mindre plass og dobbelt opp 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berlinerbolla skrev:

Mange forklarer det som bobler som sprekker eller noe som stryker lett på innsiden. Jeg har aldri klart å føle med trygg på at det er bevegelser og ikke bare tarmene som jobber, men jeg kjenner jo aldri tarmbevegelser når jeg ikke er gravid...  Kjenner små dunk nå innimellom men de ligger ennå med ryggen ut så det er ikke mye jeg kjenner. Både gruer og gleder meg til å kjenne de skikkelig. Husker det var ganske ubehagelig på slutten med minste og nå er de to så det er mindre plass og dobbelt opp 🙈

Kanskje de heller dulter mer på hverandre enn å bare plage mor når de er to, haha!

jeg synes det er utrolig vanskelig å forklare hva jeg føles, men det kjennes hvertfall ut som kiling/kribling. Men for det meste rundt det samme stedet, så kan jo hende det er noe annet. Blir spennende når jeg kjenner de første skikkelige bevegelsene :)

Takk for svar på mitt dumme førstegangsfødende-spm, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...