Gå til innhold

Bøker lest i 2017


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Det flyvende sirkus, Susan Crandell 

Postkortet, Leah Fleming Veldig god fortelling men fantastisk avslutning som vanlig. 

Store hvite løgner, Liane Moriarty, denne likte jeg og kjente igjen mye av det som foregår mellom foreldre barn skole osv. 

Skyggesøsteren, Lucinda Riley holder på med denne nå, liker den veldig godt, men det er jo berg og dalbane med lykke og tragedie. 

Jeg glemte deg aldri, Lucy Clarke, kort summert, lett og fin roman. 

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ferdig med Hamsuns Victoria :)

Men synes ikke den var så veldig fengende, Sult var mye bedre, den hadde humor :)

Nå blir det Larserns Beatles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som mål å lese 24 bøker i år. Det blir helt sikkert flere, men jeg starter der. Så får jeg se neste år, hvor mange jeg faktisk leser. 

Disse har jeg lest hittil i år: 

#1 To søstre - Åsne Seierstad. 
Denne anbefales virkelig!

 

#2 Fornemmelse for slutten - Julian Barnes
Vet ikke helt hva jeg syntes om denne... 

 

#3 En mann ved navn Ove - Fredrik Backmann
Morsom, rørende og lettlest. Anbefales

#4 Døde menn går i land - Andre Bjerke/Bernhard Borge
Helt grei bok.

#5 Seflies (Avdeling Q, nr 6) - Jussi Adler Olsen
Den siste boken i serien om avdeling Q. Ikke kjempespennende, men lettlest og tildels morsom.

#6 Kaninjegeren - Lars Kepler
Også den siste i serien. Jeg liker Kepler, og hvordan de skriver, men dette var ikke den mest spennende i serien. Hypnotisøren og Stalker er de to som har gjort at jeg har sittet igjen med en følelse av å være redd. Godt jeg bor i 5. etasje i en blokk :D 

 

 

 

Edit: trykka litt for tidlig. 

Endret av Blossom86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt i år:
Lest i 2017
1. Art of racing in the rain, Garth Stein  
2. Arv og miljø, Vigdis Hjort 
3. Kinamann, Brynjulf Jung Tjønn 
4. Fvonk,  Erlend Loe 
5.Ready player one,Ernest Cline 
6. Max, Mischa og tetoffensiven .. Harstad 
7. Vill ni åka mera, selma lønning 
8.Anna Karenina, Leo 
9. Sterkere, Martin Norum 
10.  Confessions of a GP 
11.   Det angår også deg
12.196 dilemmas Radioresepsjonen
13. The faithful one,  Cami Checketts
14. Hard boiled wonderland and the end of the world,  Haruki Murakami1

5. The Ocean at the End of the Lane, Gaiman

16."Hver morgen kryper jeg opp fra havet"Frøydis Sollid Simonsen 
17.  Strange Library, Murakami 
18. Maskeblomstfamilien,  Lars Saabye Christensen 
19. Frå Ragnar til alle, Ragnar Hovland 
20. After dark, Murakami 
21. The long walk, Stephen King
22. repetisjonsøvelse, Runar Mykletun

Skal begynne på ny nok i dag... Sliter med å velge en da det er så mye jeg vil lese. Har lenge hatt lyst til å lese 1Q84 men det er litt av et prosjekt å gå løs på. Har også "Kollektivt selvmord ", "The name of the wind ", og en rekke andre godbiter liggende. **luksusproblem **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lill3My skrev:

 

Skal begynne på ny nok i dag... Sliter med å velge en da det er så mye jeg vil lese. Har lenge hatt lyst til å lese 1Q84 men det er litt av et prosjekt å gå løs på. Har også "Kollektivt selvmord ", "The name of the wind ", og en rekke andre godbiter liggende. **luksusproblem **

Jeg stemmer for The Name of the Wind. Den er fantastisk! :nigo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg stemmer for The Name of the Wind. Den er fantastisk! :nigo: 

Vet du, at da blir det den! Skulle til å åpne Murakami sin nå... Men du fikk meg på andre tanker. Har lest nesten alt av Murakami også nå, så det er nesten litt fint å spare.. Haha! Har også planer om å utforske fantasy - verdenen mer i år så da passer det jo ekstra fint å gå løs på denne :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lill3My skrev:

Vet du, at da blir det den! Skulle til å åpne Murakami sin nå... Men du fikk meg på andre tanker. Har lest nesten alt av Murakami også nå, så det er nesten litt fint å spare.. Haha! Har også planer om å utforske fantasy - verdenen mer i år så da passer det jo ekstra fint å gå løs på denne :-) 

Det er en superfin fantasybok å lese om du ikke er veldig inni sjangeren fra før av. :jepp: Misforstå meg rett, den er helt fantastisk skrevet, men handlingen er ikke veldig typisk fantasy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. Å lese denne boken er å bli dratt inn i hverdagen til Cameron, på godt og vondt. Den er skrevet nesten som en selvbiografi, hvor man blir tatt med på store og små oppturer og nedturer i hovedkarakterens liv. Den er realistisk, morsom og provoserende på samme tid. Anbefales på det sterkeste. 5/6.

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. En kort og fin pausebok om vennskap og kjærlighet. Veldig lett underholdning, grei å ha innimellom andre tyngre bøker. Men ikke noe som henger seg fast på noen som helst hjerneknagg til ettertiden. 3/6.

#3: Evna - Siri Pettersen. Dette er den tredje og siste boken i Ravneringene-serien. Jeg leser svært sjelden på norsk, men når jeg først gjør det skal det være himla bra for at jeg skal gidde å fortsette. Det sier seg derfor selv at dette var noe som falt i smak hos meg, siden jeg har lest alle tre bøkene. For det første: jeg digger språket og skrivemåten til Siri Pettersen, så det å lese på norsk blir ikke så ''ork'' som det pleier å bli. Og for det andre: historien er rett og slett superbra. Toern var litt sånn...typisk mellombok jeg aldri har høye forventninger til, mens denne var en utrolig flott avslutning på en fantastisk serie. Uten å si for mye, så var slutten forholdsvis åpen, og jeg håper virkelig hun har flere bøker på lur om de samme folka. Jeg hadde glatt lest mer for å si det sånn. 
Selve historien handler om magi, kjærlighet, hat og alt som kommer innimellom der. Levende karakterer, et plott som drives frem på uanstrengt vis. 6/6.

4: Hero - Perry Moore. Denne ramlet jeg over jeg-vet-ikke-hvor, og jeg valgte den kun fordi jeg er glad i superhelter. Denne boken viste seg å være en svært forfriskende versjon av den klassiske superhelthistorien. Den er mye mørkere enn YA generelt pleier å være. Ikke GoT-mørkt liksom, men...hverdagsmørkt. :ler: Selve historien handler om det å tørre å være seg selv, på godt og vondt. I tillegg til masse action. Anbefales! 4,5/6.

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. Nok en pausebok. Har pløyd gjennom en del av dem i det siste. Denne var ok+ hva pausebok angår. Fin, morsom (jeg lol'et mange ganger) og veldig high school, på godt og vondt. Hehe. Den handler om vennskap og kjærlighet, og er skrevet på en hverdagslig og fin måte, så det er enkelt å følge med historien uten å falle av. 4/6

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. Denne har jeg hatt lyst til å lese kjempelenge. Neil Gaiman er en av mine favorittforfattere, og nå er det ikke så veldig mange av hans bøker jeg ikke har lest. Elsker fortellerstilen hans, og Odd skuffer ikke den heller. Drømmende og veldig Gaimansk, samtidig som dette må være den ''yngste'' boken jeg har lest av ham. Jeg kunne godt ha lest denne til min snart 6-åring. ...og det er det jeg liker så godt med Gaiman; evnen til å skrive SÅ bra til alle aldersgrupper. 4,5/6.

#7: The Vagrant - Peter Newman. Dette må være en av de, om ikke DEN, vakrest skrevet fantasyboken jeg noen gang har lest. Det Tolkien på magisk vis bruker så mange ord på å beskrive, bruker Newman færrest mulig ord på å beskrive. Nesten som poesi noen ganger! 

Når det er sagt, så var ikke denne boken min type bok. Den heller mot science fiction, og post-apokalyptisk sådan - noe jeg ikke liker i det hele tatt. Det er noe med den settingen som bare gjør at jeg ikke har lyst til å lese mer. Jeg leste den allikevel ferdig, men jeg kommer ikke til å lese flere i denne serien.

Liker du derimot denne type bøker, så kan den anbefales på det sterkeste altså! Fantastiske karakterer, det er vel det som slår meg først. Hovedpersonen har ikke navn, og han snakker heller ikke et eneste ord gjennom hele boken, og Newman klarer å gjøre det til en ikke-greie. Han bygger opp hovedpersonen ved hjelp av bikarakterene, noe jeg aldri har vært borti før. Forfriskende og veldig, veldig bra!

Den har sverdkamper, vennskap og kjærlighet. Egentlig alt jeg ser etter i en bok, hadde bare selve settingen og historien rundt vært annerledes. Muligens jeg er rar som ikke klarer å se forbi det faktumet der.

Objektivt sett er dette en 5,5/6. Subjektivt sett klarer jeg ikke å gi den mer enn 3,5/6.

#8: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There - Catherynne M. Valente. Denne dere...hadde jeg vært flinkere til å omtale bøker, så hadde jeg lagt ut i det vide og det brede om fortellermåte, skrivestil og karakteroppbygging. Jeg er derimot ingen profesjonell anmelder, og nøyer meg med ''wow'' og ''OMG'' og ''fantastisk''. Denne boken er toern i Fairyland-serien, og denne er altså like god som enern. Det som gjør at den skiller seg ut er hvor sabla godt den er skrevet. Handlingen er god, men skrivestilen er på høyde med Neil Gaiman, som har en særegen evne til å skrive drømmende og sært, og som i mine øyne er verdens beste i YA-sjangeren. :hjerte: Denne boken handler i bunn og grunn om vennskap og det å finne seg selv, ispedd magi, drager, magiske skygger og snakkende fugler.

 

#9: The Eleventh Metal - Brandon Sanderson. Dette er en veldig kort historie i Mistborn-universet. Vet ikke helt om jeg i det hele tatt kan klassifisere det som én bok på listen min siden den er så kort. Vel, vel. Den er ihvertfall interessant, og man får et litt annen innfallsvinkel på hvordan en av hovedpersonene i Mistborn faktisk ble slik han ble. Anbefales om man liker Mistborn.

#10: Edgedancer - Brandon Sanderson. En tynn ''mellombok''. Denne like jeg veldig, veldig godt! Denne handler om en av karakterene i Stormlight Archives-serien, og det var SÅ gøy å få besøke den verdenen igjen. :hjerte: Har ventet i omtrent en million år på ny Stormlight-bok, så en liten vitamininnsprøytning av stormlys og magi i påvente av den virkelige mursteinsboken som skal gis ut i år en gang. :hoppe: Man trenger kunnskap om Stormlight for å lese denne, og anbefales på det sterkeste.

 

 

Blarg. Etter Fairyland-boken begynte jeg på The Red Knight av Miles Cameron på lydbok, og helt seriøst, for en snorkefest! Det er den lengste lydboken jeg noen gang har sett tror jeg (kanskje bortsett fra Brandon Sanderson sine Stormlight-bøker, som jeg har lest ''på skikkelig også'', og som jeg hører på om jeg ikke har noen andre bøker i bakhånd), drøye 30 timer. En helt vanlig bok varer ca. 12 timer, og en lang bok varer over 20. Vel, jeg klarte å pine meg gjennom 17 timer før jeg gav opp. Nå er jeg sur for at jeg kastet bort 17 timer på ingenting. :lol::fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Blarg. Etter Fairyland-boken begynte jeg på The Red Knight av Miles Cameron på lydbok, og helt seriøst, for en snorkefest! Det er den lengste lydboken jeg noen gang har sett tror jeg (kanskje bortsett fra Brandon Sanderson sine Stormlight-bøker, som jeg har lest ''på skikkelig også'', og som jeg hører på om jeg ikke har noen andre bøker i bakhånd), drøye 30 timer. En helt vanlig bok varer ca. 12 timer, og en lang bok varer over 20. Vel, jeg klarte å pine meg gjennom 17 timer før jeg gav opp. Nå er jeg sur for at jeg kastet bort 17 timer på ingenting. :lol::fnise: 

Ahh... kjenner meg så igjen! Har også kasta bort ganske mye tid på lydbøker som jeg har tenkt at jeg kommer til å like (basert på kritikk og handling/pltt) men som virkelig ikke fenger. Ofte er det vanskeligere å vite om en like en lydbok vs en "vanlig" bok da fortelleren/oppleserens lesestil har så vanvittig mye å si. F.eks har jeg brukt over 5 timer på Stephen Kings "A long walk" før jeg omsider måtte gi opp. Boka er sikkert bra, "alle" lovepriser den jo, men som lydbok ble det gruelig kjedsomt! Ikke klarte jeg å danne meg et bilde av karakterene heller ... så det var liksom bare hovedpersonen + en rekke andre gutter som går og går og går og dør og går videre og dør... 

SÅ: min nye lydbok-regel er: EN time konsentrert lytting, og dersom ingen nysgjerrighet eller mersmak vekkes innen da, så legger jeg den faktisk bort.

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lill3My skrev:

Ahh... kjenner meg så igjen! Har også kasta bort ganske mye tid på lydbøker som jeg har tenkt at jeg kommer til å like (basert på kritikk og handling/pltt) men som virkelig ikke fenger. Ofte er det vanskeligere å vite om en like en lydbok vs en "vanlig" bok da fortelleren/oppleserens lesestil har så vanvittig mye å si. F.eks har jeg brukt over 5 timer på Stephen Kings "A long walk" før jeg omsider måtte gi opp. Boka er sikkert bra, "alle" lovepriser den jo, men som lydbok ble det gruelig kjedsomt! Ikke klarte jeg å danne meg et bilde av karakterene heller ... så det var liksom bare hovedpersonen + en rekke andre gutter som går og går og går og dør og går videre og dør... 

SÅ: min nye lydbok-regel er: EN time konsentrert lytting, og dersom ingen nysgjerrighet eller mersmak vekkes innen da, så legger jeg den faktisk bort.

 

Godt jeg ikke er alene om det! :ler: Jeg har faktisk en lignende regel jeg også, men i akkurat dette tilfellet var det noe som gjorde at jeg holdt det gående såpass lenge. DET potensialet til å bli så sinnsykt bra. Akk nei. Nå holder jeg på med Luck in the Shadows på lydbok, og den er veldig mye bedre.

Oppleseren har veldig mye å si for lydbok, ja! En av de som liksom skal være den beste oppleseren på verdensbasis, og som ''alle'' hyller, klarer jeg bare ikke lyden av. Han leser alle setningene som om det skulle være et spørsmålstegn bak, og jeg bare :bond: . Dessverre er det han som er oppleser for alle Sanderson-bøkene. :grine: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2017 den 20.05, Lill3My skrev:

Vet du, at da blir det den! Skulle til å åpne Murakami sin nå... Men du fikk meg på andre tanker. Har lest nesten alt av Murakami også nå, så det er nesten litt fint å spare.. Haha! Har også planer om å utforske fantasy - verdenen mer i år så da passer det jo ekstra fint å gå løs på denne :-) 

Du kommer garantert til å elske den :rodmer: Det er min absolutte favorittbok! (og om du vil utforske fantasy videre anbefaler jeg Brandon Sanderson. Start med Misborn eller Elantris. Elantris er enkelt-stående, Mistborn er to triologier, den første er frittstående, den andre er satt 300 år etter den første).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Auri skrev:

Du kommer garantert til å elske den :rodmer: Det er min absolutte favorittbok! (og om du vil utforske fantasy videre anbefaler jeg Brandon Sanderson. Start med Misborn eller Elantris. Elantris er enkelt-stående, Mistborn er to triologier, den første er frittstående, den andre er satt 300 år etter den første).

Er 50 sider inn i den nå og storkoser meg!! Takk for tips :-) fant faktisk "Elantris" på Storytel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa

Mi briljante venninne - Elena Ferrante 

Snøbarnet  - Eowyn Ivey

Stoner - John Williams

Fioler i mars - Sarah Jio

The Year of living Danishly - Sarah Russell

The little book of Hygge - Meik Wiking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Først forsvant leselysten litt, og når den omsider returnerte, så kom livet litt i veien, men nå er jeg altså back on track.

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

 

- "The Martian" av Andy Weir. Helt ærlig så hadde jeg ikke helt troen på denne, ikke er jeg spesielt interessert i sci-fi, og jeg var i utgangspunktet skeptisk til plottet, hvor spennende kan det bli med en mann på Mars liksom? Ganske spennende viste det seg! Jeg ble overrasket over hvor mye av kjemien jeg skjønte også, takket være forfatterens enkle og begripelige forklaringer. Likte også humoren, jeg lo høyt flere ganger! Dette er ikke en bok som setter spor i sjela akkurat, men ren, skjær god underholdning som jeg er glad for at jeg tok meg tid til å lese.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Målet er 24 bøker. Jeg leser en del bøker for mitt barn, og.  Blir fantasy-bøker på begge to. Sånt går vell i arv.

1. Den du ikke var av Lucy Clarke. Skjer mye uventet, holder spenningen oppe. 
2. En klossete gutt av Keith Stuart. Beste, vakreste, fineste boken jeg har lest.
3. Demonens by av Cassandra Clare. Fascinert av Alec Lightwood. Står i kø på biblioteket på nummer to. 

4. Vampyrjegeren av Heine T. Bakkeid. Jeg tror jeg har lest den før, men da blir det litt oppfriskning før jeg begynner på nummer to. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

- "The Martian" av Andy Weir

 

- "Menneskefluene" av Hans Olav Lahlum. Litt treg i starten, men tok seg heldigvis ganske raskt opp. Likte den bedre enn jeg hadde forventa på forhånd, lavmælt og god, skikkelig "kosekrim" dette. 4/5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "This Charming Man" av Marian Keyes

- "I Let You Go" av Clare Mackintosh

- "Blackberry Winter" av Sarah Jio

- "Slangebæreren" av Unni Lindell

- "The Martian" av Andy Weir

- "Menneskefluene" av Hans Olav Lahlum

 

- "Juste avant le bonheur" av Agnès Ledig. (Eller "To sekunder før miraklet" som den heter på norsk). Utrolig fin i første del, mens andre del var ikke fullt så bra. Likevel så vil jeg si at den var ganske god, alt i alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1: The Miseducation of Cameron Post - Emily M. Danforth. 

#2: You Know Me Well - Nina LaCour og David Levithan. 

#3: Evna - Siri Pettersen. 

4: Hero - Perry Moore. 

#5: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli. 

#6: Odd and the Frost Giants - Neil Gaiman. 

#7: The Vagrant - Peter Newman. 

#8: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There - Catherynne M. Valente. 

#9: The Eleventh Metal - Brandon Sanderson. 

#10: Edgedancer - Brandon Sanderson. 

 

#11: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. Fin feel-good bok, men litt rar. Den handler om vennskap, og tenåringer som ikke er helt som andre. En helt ok bok som kan anbefales videre. 3/6.

#12: Luck in the Shadows - Lynn Flewelling. Denne likte jeg kjempegodt! Den begynner ganske klassisk fantasy, med en fortapt gutt som blir reddet av Helten. Så blir det til noe mer, og uforklarlig, som garantert utforskes videre i serien. Likte du bøkene om Locke Lamora, liker garantert denne, da jeg ser mange likheter. Vennskap, spioner og magi. 5,5/6.

#13: Two Boys Kissing - David Levithan. Lang fra så cheesy som tittelen virker å være. :fnise: Denne er vakkert skrevet, drømmende, og fra et fortellerstandpunkt som er originalt og friskt. Den handler altså om en helg i livene til flere ulike gutter, og deres vennskap og forhold. Samtidig handler den om aksept, og forkjempelse av undertrykkelse som har skjedd og som fremdeles skjer i verden. Fin! 4/6.

#14: Keeping You a Secret - Julie Anne Peters. En helt ok bok, om vennskap og kjærlighet. Veldig typisk chick-lit, som er fin å ha som pausebok innimellom. 3/6.

#15: Ash - Malinda Lo. Denne likte jeg ikke i det hele tatt. Jeg trodde ikke det gikk an å feile så mye når man har en så god inspirasjonskilde som eventyret om Askepott. Men denne var altså bare...døll. :ler: Ok skrevet, men ingen historie å skrive hjem om, ingen spenning. Nada. 1/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 2.26, Auri skrev:

 

  • The Wee Free Men, Terry Pratchett
  • Monstrous Regiment, Terry Pratchett
  • Arcanum Unbounded, Brandon Sanderson
  • A hat full of sky, Terry Pratchett
  • Going postal, Terry Pratchett
  • Thud!, Terry Pratchett
  • Wintersmith, Terry Pratchett
  • Making Money, Terry Pratchett
  • Unseen Academials, Terry Pratchett
  • I Shall Wear Midnight, Terry Pratchett
  • Snuff, Terry Pratchett

Leser nå (17 mars): Raising Steam, Terry Pratchett

Jeg er på 11/50 bøker pr 17 mars (og jeg blir ferdig med Raising Steam i dag eller i morgen), og føler jeg har OK fremgang. Jeg har to bøker igjen av Discworld (den siste er The shepherds crown, og så innså jeg at jeg har greid å hoppe over en bok, så jeg tar den nå etter Raising steam). Men det blir vanskelig å starte på noe nytt etterpå; jeg har mer eller mindre sammenhengende lest Discworld siden oktober! Overgangen fra ett fantasy-univers til et annet er noe av det verste jeg vet :ler: Blir bok-hangover i flere dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...