Gå til innhold

Særemne/fordypningsoppgave tips til bøker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med fordypningsemne over nyttår, og sliter litt med å bestemme meg for tema og enda vanskeligere å finne bøker å lese. 

Så har du noen gode bøker du kan anbefale, sleng dem gjerne inn her. 

Temaene jeg lurer på er psykisk helse, selvmord, oppvekst og vanskelige valg. Dette er hentet fra listen over temaer på deichman.no, men trenger ikke være direkte disse temaene heller, om du vet om noe som ligner og som er verdt å skrive om. Men der har du en pekepinn på hva jeg interesserer meg for. 

 

Takk for all hjelp. 

Og ja, jeg googler, og jeg skal ta en samtale med læreren når skolen er i gang igjen. Men med så mange forkjellige mennesker her inne, som leser mye forskjellig, kan noen vite om gjemte skatter. 

Anonymkode: 46535...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for tips, har ikke hørt om dette før, så skal sjekke det ut :-)

Anonymkode: 46535...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen flere tips? 

Anonymkode: 46535...d39

Spør du etter enkeltromaner som passer til de kriteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Gulldronning, perledronning av Margaret Skjelbred, den er veldig fin. Samme med Hav av tid av Merete Morken Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg er verdt å sjekke ut. Den er relativt lett å lese og veldig emosjonell.

Anonymkode: 1d024...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg elsker deg av Helene Uri er en bok jeg nettopp analyserte og kunne tenkt meg å jobbe mer med :). Jeg sammenlignet selv om budskapet i en Varg Veum film var det samme som i boken. 

Boken fra Helene Uri går på vanskelige valg, personligheter som forandrer seg og voldt i forhold. 

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bøkene til Helga Flatland?  Tre bøker i samme serie. Handler om tre unge norske gutter som reiser ut i krig, men som ikke kommer tilbake. Får lese om livet før de dro ut, og livet etter. Handler om det du skrev over; sorg, psykisk helse, valg osv. Jeg likte veldig godt disse bøkene! 

 

Bli hvis du kan. Reis hvis du må.

Alle vil hjem. Ingen vil tilbake.

Det finnes ingen helhet. 

Bøkene er delvis skrevet på bokmål, og delvis nynorsk. Du skjønner hvorfor etter hvert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rumle skrev:

Spør du etter enkeltromaner som passer til de kriteriene?

Ja, enkeltromaner, eller om noen har hatt en av temaene selv på særemne, og vil dele bøkene de har sammenlignet.  Alt av tips egentlig :-) 

 

Og takk for de tipsene jeg har fått :-) 

Anonymkode: 46535...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
På 28. desember 2016 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne med fordypningsemne over nyttår, og sliter litt med å bestemme meg for tema og enda vanskeligere å finne bøker å lese. 

Så har du noen gode bøker du kan anbefale, sleng dem gjerne inn her. 

Temaene jeg lurer på er psykisk helse, selvmord, oppvekst og vanskelige valg. Dette er hentet fra listen over temaer på deichman.no, men trenger ikke være direkte disse temaene heller, om du vet om noe som ligner og som er verdt å skrive om. Men der har du en pekepinn på hva jeg interesserer meg for. 

 

Takk for all hjelp. 

Og ja, jeg googler, og jeg skal ta en samtale med læreren når skolen er i gang igjen. Men med så mange forkjellige mennesker her inne, som leser mye forskjellig, kan noen vite om gjemte skatter. 

Anonymkode: 46535...d39

Carl Frode Tiller, Skråninga, Bipersonar og velg en til, f eks et skuespill, Folkehelsa, som du leser på en kveld. Skråninga handler om psykisk helse og vanskelig oppvekst:

Skråninga er en roman av den norske forfatteren Carl Frode Tiller. Romanen utkom i 2001 og var hans debut.

"Romanen har blitt beskrevet som «en svart og brutal fortelling om fatal omsorgssvikt, og den fortelles i et rått og levende språk».[1] Hovedpersonen, som forteller i første person, er en ung mann som befinner seg i en psykiatrisk institusjon. Den navnløse jeg-fortelleren forteller om en oppvekst preget av farens alkoholisme og morens overvekt, og foreldrenes innebyrdes hat og krangel. Hovedpersonens tragedie i hjemmet forplanter seg: selv om han kommer i fosterhjem, er han fremdeles mobbeoffer i skolegården. Historien fortelles i ettertid, som en del av hovedpersonens terapi – og historien beveger seg fram mot de grufulle hendelsene som førte ham inn på asylet."

 

Orkanger av Johan B. Mjønes:

"I denne romanen følger vi Terje som blir mobbet, og Børge som mobber. Fra hver sin kant oppleves de samme hendelsene, og maktforholdet endres etter hvert som de blir eldre."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unbearable lightness av Portia de Rossi. 

Anonymkode: d15df...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for all hjelp dere. Jeg synes det var vanskelig å finne noen bøker som omhandlet akkurat de temaene jeg ville skrive om, men fant dem til slutt.

Hvis det er noen andre som leter etter bøker til dette temaet, kan jeg anbefale Bokelskere.no - der er det mange fine lister å gå igjennom og brukernes egne kommentarer om bøkene :)

 

TS

Anonymkode: 46535...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 13. januar 2017 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Takk for all hjelp dere. Jeg synes det var vanskelig å finne noen bøker som omhandlet akkurat de temaene jeg ville skrive om, men fant dem til slutt.

Hvis det er noen andre som leter etter bøker til dette temaet, kan jeg anbefale Bokelskere.no - der er det mange fine lister å gå igjennom og brukernes egne kommentarer om bøkene :)

 

TS

Anonymkode: 46535...d39

Hvilke bøker endte du opp med? :)

Anonymkode: 9d096...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2017 den 5.14, AnonymBruker skrev:

Hvilke bøker endte du opp med? :)

Anonymkode: 9d096...063

Jeg endte med Vinterjenter - Laurie Halse Anderson, Lykkefeltet - Ingvild Holvik og Ord uten lyd - Camilla Gibb. :) 

Anonymkode: 46535...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...