Gå til innhold

Hvor mange sesonger kjører dere på samme dekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvor lenge folk beholder de samme dekkene, både sommer- og vinterdekk. Selv er jeg på 4. sesong med vinterdekkene mine, og vurderer å kjøpe nye til neste år. Kjører omtrent 20 000 km i året. 

Hvordan er det med dere andre? Og hvor ofte burde man egentlig bytte?

Anonymkode: 7282c...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er på 6. sesongen vinterdekk, men nå er det på tide å skifte. Gummien blir veldig hard med tiden, selv om piggene sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører stortsett 2-3 sesonger. Ser ut til at vi kanskje kan få en 3.sesong på de vi har nå.

Dekk, særlig vinterdekk, er egentlig å anse som ferskvare, mener å ha hørt at dekkene ikke bør være eldre enn 4-5 år.

Det er veldig greit å sjekke dekkene når man kjøper de at det ikke er overliggere fra fjoråret, da mister man i utgangspunktet 1 år dersom ikke dekkene slites før "holdbarheten" uansett er gått ut. 

Anonymkode: 49e98...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de til de er slitte. I snitt 2-3 sesonger tenker jeg. Piggdekk. 

Anonymkode: 51b82...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekk bytter jeg når jeg merker at veigrepet begynner å bli dårligere. De forrige brukte jeg 4 sesonger før de ble byttet ut, selv om dekkene hadde tålt noen sesonger til etter mønsterdybden å dømme. Men det får ikke hjelpe når jeg merket så stor forskjell på sesong 4 kontra sesong 1. (De var piggfrie.)

Sommerdekk kommer jeg til å bruke samme regelen på, men her er jeg fremdeles på mitt første sett, og de føltes fremdeles gode og hadde god spordybde etter 6 sesonger. (Nei, jeg er ikke av de som kjører lengst. :) )

Anonymkode: 38592...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvor lenge folk beholder de samme dekkene, både sommer- og vinterdekk. Selv er jeg på 4. sesong med vinterdekkene mine, og vurderer å kjøpe nye til neste år. Kjører omtrent 20 000 km i året. 

Hvordan er det med dere andre? Og hvor ofte burde man egentlig bytte?

Anonymkode: 7282c...842

Hvor mye mønster har du igjen etter å ha kjørt ca 40000 på de dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-4 sesonger vanligvis. Vi kjøpte en lite kjørt pensjonistbil med åtte år gamle Nokian Hakkapeliitta 5 på. De hadde fortsatt 6mm med profil igjen, men skiftet de ut mot nye Goodyear IceContact. Pussig nok så var det mer feste både sidelengs og under akselerasjon med de gamle dekka. Det har jeg aldri opplevd før. Så neste gang blir det Nokian igjen.

Anonymkode: fe07a...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.12.2016 den 8.59, Illuminatum skrev:

Hvor mye mønster har du igjen etter å ha kjørt ca 40000 på de dekkene?

Jeg vet faktisk ikke, har ikke sjekket. Blir nok nye dekk neste år, ja. 

Anonymkode: 7282c...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Maks 5 år. Ser an dekkene underveis, og bytter ut ved behov. Jeg kjører ikke stort mer enn 12-15k i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2016 den 9.05, AnonymBruker skrev:

3-4 sesonger vanligvis. Vi kjøpte en lite kjørt pensjonistbil med åtte år gamle Nokian Hakkapeliitta 5 på. De hadde fortsatt 6mm med profil igjen, men skiftet de ut mot nye Goodyear IceContact. Pussig nok så var det mer feste både sidelengs og under akselerasjon med de gamle dekka. Det har jeg aldri opplevd før. Så neste gang blir det Nokian igjen.

Anonymkode: fe07a...2f3

Ja klart !  Goodyear kan ALDRI måle seg med Nokian, samme hva de prøver å inbille deg (dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva behager? Vi har hatt mange forskjellige biler og dekk. Når man skifter dekk, merker man ofte en stor positiv forskjell i kjøreegenskaper og veifeste. Ikke denne gangen derimot. Det var skuffende. Hva ellers leser du ut av det? :)

Anonymkode: fe07a...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nok 4 sesonger på vinterdekk. Når de ikke kan brukes på vinteren lenger, så tar jeg 1-2 sesonger med de på sommeren. Så lenge det er spor nok, vel og merke.

Er ikke jeg som styrer med dekk, spør mannfolk jeg kjenner og stoler på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg kjører nok 4 sesonger på vinterdekk. Når de ikke kan brukes på vinteren lenger, så tar jeg 1-2 sesonger med de på sommeren. Så lenge det er spor nok, vel og merke.

Er ikke jeg som styrer med dekk, spør mannfolk jeg kjenner og stoler på de.

Vinterdekk har ikke noe å gjøre på sommerføre! Lærte du ikke det når du lærte å kjøre bil? Det er to vidt forskjellige egenskaper på sommer og vinterdekk. Har selv kjørt på piggfrie vinterdekk i +15, det var noe av det hesligste jeg hsr gjort, null følelse med underlaget når dekkene blir myke! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg kjører nok 4 sesonger på vinterdekk. Når de ikke kan brukes på vinteren lenger, så tar jeg 1-2 sesonger med de på sommeren. Så lenge det er spor nok, vel og merke.

Er ikke jeg som styrer med dekk, spør mannfolk jeg kjenner og stoler på de.

Dette må du ikke finne på å gjøre. Disse dekkene har utrolig dårlige egenskaper på våt vei. Og som TDM900 skriver så er de ubrukelige når det er varmt pga. at gummiblandingen er altfor myk. Det burde vært ulovlig å bruke vinterdekk om sommeren, på lik linje med at det er forbudt å bruke sommerdekk på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...