Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er vel dessverre ikke alene om å ikke vite forskjellen på influensa og forkjølelse/virusinfeksjon dessverrre. Er ikke få som kommer på jobb etter en dag eller to borte, og forteller de har hatt influensa. Eller som kaller det migrene hver gang de får hodepine. Jau...

Har du feber og er kraftig redusert, så holder du deg hjemme. Det samme gjelder for omgangssyken. Spesielt når du jobber i servicebransjen med andre mennesker. Men jeg holder meg ikke hjemme om jeg er forkjølet. Jeg tar hensyn og holder avstand, men skulle jeg vært hjemme på grunn av hosting/snufsing/snørring/nysing og litt tung i hodet, så hadde sykedagene gått unna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Roadrunner skrev:

Hun er vel dessverre ikke alene om å ikke vite forskjellen på influensa og forkjølelse/virusinfeksjon dessverrre. Er ikke få som kommer på jobb etter en dag eller to borte, og forteller de har hatt influensa. Eller som kaller det migrene hver gang de får hodepine. Jau...

Har du feber og er kraftig redusert, så holder du deg hjemme. Det samme gjelder for omgangssyken. Spesielt når du jobber i servicebransjen med andre mennesker. Men jeg holder meg ikke hjemme om jeg er forkjølet. Jeg tar hensyn og holder avstand, men skulle jeg vært hjemme på grunn av hosting/snufsing/snørring/nysing og litt tung i hodet, så hadde sykedagene gått unna.

Det er klart, Norge hadde gått under om alle var hjemme pga snufsning og hodepine :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ms. Daisy skrev:

Huff hadde blitt rimelig trekt om ansatte på et treningssenter var på jobb med influensa eller andre smittsome diagnoser. Gjelder forøvrig ikke bare på treninggsenter, men jobb generelt. Er man sjuk og smittsom så holder man seg hjemme. Influensa og omgangssyke har ikke noe på jobb å gjøre.

Jepp, her er det også viktig å skille mellom kontorrotter og andre. Terskelen for at en sykepleier holder seg hjemme en dag versus en controller, bør være forskjellig. Men her har hun da (med "influensa") løpt på mølle, hatt PT-kunder, stått i resepsjonen og hatt gruppetimer. Kjempegøy med dråpesmitte i en spinningsal! 

Når det er sagt så har jo også overvektige ofte, etter min oppfatning, en helt annen oppfatning av smerte og sykdom generelt enn andre. Manifesterer seg i aversjon mot alt slags ubehag, inkludert hard trening. Klarer ikke skille mellom ubehagelig og farlig vondt. Og ei heller ikke mellom å føle seg litt tufs en morgen og det å være syk med influensa. Nå hun tror hun har influensa mange ganger i året, tenker jeg at dette fort er tilfelle her. I tillegg er overvekt også forbundet med lavere immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tapet skrev:

Når det er sagt så har jo også overvektige ofte, etter min oppfatning, en helt annen oppfatning av smerte og sykdom generelt enn andre. Manifesterer seg i aversjon mot alt slags ubehag, inkludert hard trening. Klarer ikke skille mellom ubehagelig og farlig vondt. Og ei heller ikke mellom å føle seg litt tufs en morgen og det å være syk med influensa. Nå hun tror hun har influensa mange ganger i året, tenker jeg at dette fort er tilfelle her. I tillegg er overvekt også forbundet med lavere immunforsvar.

Det var da voldsomt til generalisering. Hva baserer du den oppfattelsen på? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med neiognei, her ble det veldig mye generalisering, Tapet. Og jeg synes du skyter langt utenfor mål. Ingenting av det du nevner henger sammen med overvekt, men varierer med ulik moral, personlighet og motivasjon. Ikke vekten...

:murvegg:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, neiognei skrev:

Det var da voldsomt til generalisering. Hva baserer du den oppfattelsen på? 

Anekdotisk bevis, som de fleste andre generaliseringer. Et sterkt ønske om komfort, sammen med sterk aversjon mot smerte og ubehag er jo greit fasiliterende for overvektsproblematikk. Ikke alle selvsagt, men generaliseringer er i sin natur ikke spesifikke. Jeg har trent med en del overvektige opp gjennom tidene og veldig mange var spektakulært dårlige til å pushe seg selv. Og når ting ble skikkelig slitsomt var terskelen lav for å klage på noe som gjorde vondt for å få slippe unna. Og jeg har observert at sykdom er ganske mye vanligere enn hos "andre" også. 

Kort oppsummert: Når folk kan trene 5-6 ganger i uken uten at det gjør store utslag i verken vekt eller form, så er man gjerne milevidt innenfor komfortsonen. Da kan det også være du er litt mer pysete, rent generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt fører ikke til dette, men slike personlighetstrekk gjør det jo helt åpenbart mer sannsynlig at du faktisk blir overvektig i utgangspunktet. 

1 minutt siden, Roadrunner skrev:

Enig med neiognei, her ble det veldig mye generalisering, Tapet. Og jeg synes du skyter langt utenfor mål. Ingenting av det du nevner henger sammen med overvekt, men varierer med ulik moral, personlighet og motivasjon. Ikke vekten...

:murvegg:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte
6 minutter siden, Tapet skrev:

...og der kom første innlegg om å være demotivert og ønske å gi opp. En-to uker inn i "prosjektet"

...den har vi vel strengt talt ventet på....Kommer sikkert flere om en liten stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir skeptisk til kvaliteten på det nye treningstøyet hun fronter, når en svart tights blir lysegrå når stoffet strekkes.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bidrar iallefall med nytt stoff i bloggen :-)

men hvis du er usikker, to uker inn i nok et prosjekt, om du er motivert, hvorfor ikke bare endre målet. Jeg synes hun hadde vært flink om hun trente seg opp for å løpe 10km og heller løpe på en forholdvis grei tid, i stedet for å småjogge og gå 42 km? "Alle" klarer å gå 42 km med en gjennsomsnittfart på 6 km/t, mens mila på la oss si 50 minutter må man trene litt for å få til :-) hva er mest imponerende?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, petunia00 skrev:

Merker jeg blir skeptisk til kvaliteten på det nye treningstøyet hun fronter, når en svart tights blir lysegrå når stoffet strekkes.... 

Når tightsen egentlig skal se sånn ut: http://www.myprotein.no/sports-trousers/myprotein-women-s-ft-athletic-tights-black-square/11121371.html så..

Ellers ser det jo i det nyeste innlegget hennes ut som hun holder på å revurdere/moderere maraton-målet. Det tror jeg er en god ting både for selvfølelse og mestringsfølelse. Er ikke sunt å ha nærmest uoppnåelige mål som gjør at hun konstant stresser mentalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man tar for seg blogginnlegget i kronologisk rekkefølge.

  • Jeg føler meg skikkelig kjipt
  • Jeg kunne antageligvis presset meg hardere
  • Jeg vet ikke hvor dedikert jeg er
  • Jeg tror jeg er skikkelig gira, men tviler på om jeg er motivert.
  • Jeg liker ikke det jeg gjør
  • Om jeg først bestemmer meg for noe blir jeg sta og gir meg ikke
  • Men jeg mener man kan ombestemme seg om ting ikke føles riktig
  • Jeg tror ikke jeg er klar til å gi opp helt enda
  • Jeg har lyst å få det til men jeg er redd for å mislykkes
  • Jeg gjør kanskje alt verre enn det er, men vil ikke la det stoppe meg

Også hanker hun det inn med konklusjonen som hun alltid har: Dette er ikke helt bra, jeg er ikke helt motivert og fått gjort det jeg skulle, men DENNE GANGEN skal det gå bedre og NÅ skal alt magisk løse seg, for NÅ skal jeg gi jernet. Er det samme annenhver uke.

Det er ingenting som tilsier hun liker det hun gjør, eller at dette er noen fornuftig målsetning for henne, likevel skal hun tviholde på det urealistiske og slitsomme målet som før hun har begynt skikkelig en gang gir henne så mye tankestress. For det er i hennes hode bedre å sette seg et urealistisk mål og feile, enn å gi opp. Det er det definitivt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte at hu må merke innlegget med annonse, men det ble fjerna gitt. Ikke overraskende. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig noen vil hakke hodet av meg, men:
Det er det totale kaloriinntaket per dag som har noe å si, ikke antall kalorier inntatt før eller etter en treningsøkt.
Spiser man etter en økt, har muskelvekst betydning. Spiser man ikke, er lavere fettprosent fokuset. Kommer selvfølgelig an på treningsformen også.
Det er ikke alfa og omega å tilføre kroppen energi rett etter forbruk av energi om man skal ned i vekt. Men det er fornuftig å plassere kaloriinntaket etter trening dersom man vet man blir sulten etter økta eller har lyst til å stimulere muskelvekst.
Skal man ned i vekt, er det som sagt det totale kaloriinntaket per dag som har noe å si - ikke når man spiser de spesifikke kaloriene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ulvepopcorn skrev:

Klart hun må få spise, jeg reagerer mer på den holdningen at man må kose seg og belønne seg selv hele veien.

Ja, med mat. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bli feit av sunn mat og, hvis man spiser for mye av det... Ta bare avokado, utrolig mye kalorier selv om det er sunt.. 

Tror mange feilaktig tenker at så lenge det er sunt så er det bare å stappe innpå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...