Gå til innhold

Når ville du helst levd ( vert 20 år ): 1950 eller i dag?


AnonymBruker

Når ville du helst levd (vert 20 år)?  

122 stemmer

  1. 1. Når ville du helst levd (vert 20 år)?

    • I 1950
      45
    • I 2016
      76


Anbefalte innlegg

Men altså, det er ingen tvill at livet for kvinner var vanskeligere på 50-tallet, men synes det er litt rart at mange virker å tro at livet var bedre for menn? De måtte jobbe mye, og forsørge familien, de måtte være sterke og ikke vise følelser, de hadde veldig lite emosjonell kontakt med både sin kone men spesielt sine barn. Det var mye som var forventet at de oppnådde, og ingen sikkerhetsnett ved sykdom. Sånne ting gjør ikke et menneske lykkelig akkurat. Lav levealder, depresjoner og høye selvmordtall er representative for menn på 50-tallet. Så jeg kan egentlig ikke se at det var noe bedre å være mann på 50-tallet enn nå. Menn må ta litt mer oppvask hjemme nå til dags, åh yes. Men hva er det i forhold til å ha bedre helse, bedre liv, og livet mer fult av kjærlighet og nærhet. Det er null tvill at menn i snitt har mye bedre forhold til sine barn nå enn på 50-tallet. Og da slipper de jo også å være ensomme i alderdommen.. og rett og slett ensomme generelt.

Anonymkode: 6aa8b...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver her var ikke vanlig på 60 og 70-tallet. Visse plasser på sørlandet, kanskje, men ikke vanlig.

Anonymkode: afc93...f05

Har ikke sagt at det var vanlig i hele Norge, men det eksisterte fortsatt, det er det som er sjokkerende. 60- og 70-tallet er jo ungdomstid for mine foreldrene, er virkelig ikke så lenge siden. Og det kan godt hende Sørlandet ligger 10-20 år bak i tid etter Oslo.. men ikke akkurat bare Sørlandet da.

Anonymkode: 6aa8b...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2016 den 14.22, ElinX0Xpoliti skrev:

Kan vi drepe den myten at kvinner var slaver i eget hjem, det finnes bøker fra 1900 tallet som beskriver hvordan vedlikeholde husstanden, vedlikeholde og styre økonomien til Menn (helt kapitel om det). Om du tror at kvinner var bunnet til huset og levde miserable liv, vil "Don'ts for Wives" totalt sjokkere deg.

Anbefaler også kvinner til å lese Esther Vilar "The Manipulated Man (1971)" noe også omhandler kvinner historisk hvilken faktisk roller som de hadde i samfunnet.

For meg å sammenligne slaver med husmor, er helt bisart. Aldri hørt at mennene sendte mødrene til sine barn ut for å plukke sukker, til de nesten dør.              

 

På 14.12.2016 den 14.57, Jonasmann skrev:

Skulle nesten tro at de fleste menn på 50-tallet tvang kona til å vaske huset, amme unger og lage mat, mens han sto der med pisken, en sigar i munnen og humret. Men dette er feberfantasiene mange unge i dag tror på.

 

På 14.12.2016 den 15.04, ElinX0Xpoliti skrev:

Det er Feminister som tror nettopp dette. 

Ja, men det er faktisk feminisme som de unge har vokst opp med, og gjennom skoleverket har blitt indoktrinert i, gjennom en mannsalder. Så de fleste nordmenn som er barn av 68'erne og senere tror faktisk at femtitallet var så fælt for kvinner. Man ser det jo bare på forumene her på kvinneveiviseren hvor negativt samtidsnorske oppfatter femtitallet for kvinner. Å leve som en femtitallshusmor blir jo fremstilt som det ultimate marerittet for kvinner, og det gjøres ikke fordi alle er innbitte feminister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, men det er faktisk feminisme som de unge har vokst opp med, og gjennom skoleverket har blitt indoktrinert i, gjennom en mannsalder. Så de fleste nordmenn som er barn av 68'erne og senere tror faktisk at femtitallet var så fælt for kvinner. Man ser det jo bare på forumene her på kvinneveiviseren hvor negativt samtidsnorske oppfatter femtitallet for kvinner. Å leve som en femtitallshusmor blir jo fremstilt som det ultimate marerittet for kvinner, og det gjøres ikke fordi alle er innbitte feminister.

Jeg selv ble sjokket, når jeg leste tilfeldig vis bøker skrevet av kvinner ifra 1800 tallet i samsvar med studier.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gammeldags?

Hadde glatt valgt 50-tallet. Hva er så galt med å være "lenket" til kjøkkenbenken? Husmødrene på den tiden hadde en enormt viktig oppgave i forhold til å holde orden i hus og hjem, sørge for god og sunn mat til familien og oppfølging av barn. Synes det er synd å se så mange negative holdninger til den tiden, slik jeg ser det er det mye mer positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.12.2016 den 17.17, Jus sanguinis skrev:

 

 

Ja, men det er faktisk feminisme som de unge har vokst opp med, og gjennom skoleverket har blitt indoktrinert i, gjennom en mannsalder. Så de fleste nordmenn som er barn av 68'erne og senere tror faktisk at femtitallet var så fælt for kvinner. Man ser det jo bare på forumene her på kvinneveiviseren hvor negativt samtidsnorske oppfatter femtitallet for kvinner. Å leve som en femtitallshusmor blir jo fremstilt som det ultimate marerittet for kvinner, og det gjøres ikke fordi alle er innbitte feminister.

Tøv. Foreldrene mine er født på 50-tallet. De sier akkurat det samme. Bestemoren min som er født i 1929 sier jeg ikke får lov til å sløse bort livet som husmor. Trenger ikke å tro noen ting, jeg vet.

Anonymkode: 896b7...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2016 den 15.14, PeeWee skrev:

Den var stort sett "mindre" fordi folk levde kortere og dermed trengte mindre helsehjelp og mindre i pensjon. Når de fleste kvinner ble forsørget av sin mann, så var det også mindre konkurranse om jobbene og færre havnet utenfor arbeidslivet ufrivillig. Slik sett er andelen som bidrar egentlig større idag enn på femtitallet. 

Nei, den var mindre fordi det fantes færre velferdsgoder og tjenester den gangen som staten hadde ansvar for. Mange av trygdene og tjenestene vi kjenner idag var ikke et offentlig ansvar på den tiden.

Anonymkode: b5050...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den var mindre fordi det fantes færre velferdsgoder og tjenester den gangen som staten hadde ansvar for. Mange av trygdene og tjenestene vi kjenner idag var ikke et offentlig ansvar på den tiden.

Anonymkode: b5050...d07

Hvilke trygder og tjenester var det som staten ikke hadde ansvar for på femtitallet? Du kommenterer forøvrig ikke de faktorene jeg ramser opp heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PeeWee skrev:

Hvilke trygder og tjenester var det som staten ikke hadde ansvar for på femtitallet? Du kommenterer forøvrig ikke de faktorene jeg ramser opp heller. 

Det har du fått forklart tidligere: pensjonsalderen ble kuttet og har blitt økt, gratis barnehager for mange grupper, barnetrygden, hvor lenge man kan få sykepenger og andelen av lønn har blitt økt etc. Endret demografi spiller også inn, men er ikke hovedårsaken til den enorme veksten i offentlig sektor siden 50-tallet, den gangen var familie mye viktigere enn idag, som var bedre.

Anonymkode: b5050...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har du fått forklart tidligere: pensjonsalderen ble kuttet og har blitt økt, gratis barnehager for mange grupper, barnetrygden, hvor lenge man kan få sykepenger og andelen av lønn har blitt økt etc. Endret demografi spiller også inn, men er ikke hovedårsaken til den enorme veksten i offentlig sektor siden 50-tallet, den gangen var familie mye viktigere enn idag, som var bedre.

Anonymkode: b5050...d07

Barnehager holder ikke folk borte fra arbeidslivet da.... Det kommer derfor utenom hva du nevnte. Selvfølgelig kunne familien ta hånd om mer når folk ikke levde så lenge. Man ser tydelig i Sør Korea og Taiwan at familien ikke strekker til i vår tid. Der er halvparten av alle eldre fattige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PeeWee skrev:

Barnehager holder ikke folk borte fra arbeidslivet da.... Det kommer derfor utenom hva du nevnte. Selvfølgelig kunne familien ta hånd om mer når folk ikke levde så lenge. Man ser tydelig i Sør Korea og Taiwan at familien ikke strekker til i vår tid. Der er halvparten av alle eldre fattige. 

I Sør-korea og Taiwan er de eldre et offentlig ansvar, da er de naturligvis fattige. Ellers svarte jeg på innlegget ditt om hvilke goder som ikke fantes eller ikke var like utbygde på den tiden, og det er altså de fleste trygdene og tjenestene vi har idag. 50-tallet var bedre når familie tok vare på hverandre.

Anonymkode: b5050...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Sør-korea og Taiwan er de eldre et offentlig ansvar, da er de naturligvis fattige. Ellers svarte jeg på innlegget ditt om hvilke goder som ikke fantes eller ikke var like utbygde på den tiden, og det er altså de fleste trygdene og tjenestene vi har idag. 50-tallet var bedre når familie tok vare på hverandre.

Anonymkode: b5050...d07

De eldre er et offentlig ansvar i mindre grad i Sør Korea idag enn de var her på femtitallet. Pensjonene for fattige og ufaglærte er elendige i de landene, Problemet med at familie skulle ta vare på hverandre var at mange ikke hadde noen familie som kunne ta vare på dem ved arbeidsledighet, sykdom eller alderdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg skulle blitt født samme sted enten i dag eller 1950, ville jeg valgt i dag. 

 

Første kvinnen som tok høyere utdanning fra stedet jeg kommer fra er født på femtitallet. Kvinnene før det var forventet å holde styr på gården, mens mennene var ute og fisket. Jeg tror ikke et slikt liv hadde vært tilfredsstillende for meg, og jeg tviler på at jeg hadde hatt ressurser til å fått meg en utdanning i en av de større byene den gang.

Anonymkode: 2b104...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PeeWee skrev:

De eldre er et offentlig ansvar i mindre grad i Sør Korea idag enn de var her på femtitallet. Pensjonene for fattige og ufaglærte er elendige i de landene, Problemet med at familie skulle ta vare på hverandre var at mange ikke hadde noen familie som kunne ta vare på dem ved arbeidsledighet, sykdom eller alderdom. 

De har offentlige pensjoner, utbygde sykehjem etc. så nei. Og med offentlig ansvar får man naturligvis dårlig kvalitet og fattigdom som resultat.

Anonymkode: b5050...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har offentlige pensjoner, utbygde sykehjem etc. så nei. Og med offentlig ansvar får man naturligvis dårlig kvalitet og fattigdom som resultat.

Anonymkode: b5050...d07

Så hvorfor er det nettopp i de landene hvor det offentlige har minst ansvar som fattigdommen er størst? De offentlige pensjonen er dårlig bygget ut, mange er ikke dekket og ytelsene er alt for lave. Noe en artikkel du selv la ut link til bekreftet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor ble 20 år på 50-tallet, men hun kom fra en middels rik familie i Oslo, og faren hennes var litt kjent. Så hun fikk bil i 18 års gave, da jobbet hun allerede i DNB, det hadde hun gjort siden hun var 15 år, fikk opplæring til å få en relativt god stilling. Og hun var mye ut og danset, og hadde det gøy. Så tror det kommer veldig an på, hvor du vokste opp, og hvilken familie du kom fra. De hadde det og bra under krigen, siden de hadde penger og innflytelse.

Jeg kunne vel heller tenkt meg, og vært 20 år på 70-tallet.

Anonymkode: cae96...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2017 den 23.36, Gammeldags? skrev:

Hadde glatt valgt 50-tallet. Hva er så galt med å være "lenket" til kjøkkenbenken? Husmødrene på den tiden hadde en enormt viktig oppgave i forhold til å holde orden i hus og hjem, sørge for god og sunn mat til familien og oppfølging av barn. Synes det er synd å se så mange negative holdninger til den tiden, slik jeg ser det er det mye mer positivt :)

Fordi kvinner også er mennesker med ulike behov og ønsker. Noe som medfører at det du skriver er noens drøm og andres helvete.

Anonymkode: 032cc...2d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var i 20-åra på 50-tallet og måtte gifte seg fordi hun ble gravid og hun hatet resten av livet sitt pga det. Faren min måtte overta farsgården fordi broren hans døde og faren min hatet resten av livet sitt pga det.

Super tid ja...

Anonymkode: 7ccea...a30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...