Gå til innhold

Når ville du helst levd ( vert 20 år ): 1950 eller i dag?


AnonymBruker

Når ville du helst levd (vert 20 år)?  

122 stemmer

  1. 1. Når ville du helst levd (vert 20 år)?

    • I 1950
      45
    • I 2016
      76


Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde den, men langt mindre enn idag, og den gangen var den faktisk bærekraftig. Etter man åpnet for fri abort og åpnet stupte fødselstallene samtidig som man åpnet grensene slik at det nå er for mange som mottar og for få som bidrar. Sånn sett hadde man en bedre velferdsstat på 50-tallet.

Anonymkode: b5050...d07

Den var stort sett "mindre" fordi folk levde kortere og dermed trengte mindre helsehjelp og mindre i pensjon. Når de fleste kvinner ble forsørget av sin mann, så var det også mindre konkurranse om jobbene og færre havnet utenfor arbeidslivet ufrivillig. Slik sett er andelen som bidrar egentlig større idag enn på femtitallet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Chauve-Souris skrev:

Matte er ikke din sterke side altså? Du ville vært 86, kjære deg ;) Men det gjør det vel bare enda mindre fristende å skulle være 20 i 1950.

Det tok meg alt for lenge å skjønne hva du mente. Trodde først du spekulerte i min ekte alder. Men du har rett, det blir selvsagt 66 + 20 (jeg droppet det siste steget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PeeWee skrev:

Den var stort sett "mindre" fordi folk levde kortere og dermed trengte mindre helsehjelp og mindre i pensjon. Når de fleste kvinner ble forsørget av sin mann, så var det også mindre konkurranse om jobbene og færre havnet utenfor arbeidslivet ufrivillig. Slik sett er andelen som bidrar egentlig større idag enn på femtitallet. 

Det er naturlig at helse og pensjon var mindre, men velferdsstaten er langt mer enn bare det, og blir stadig utvidet med nye goder og tjenester staten tar på seg. I noen tilfeller er det bra, men ikke alltid, særlig når dette ikke er bærekraftig økonomisk. 

Anonymkode: b5050...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris
8 timer siden, amativeReflection skrev:

Det tok meg alt for lenge å skjønne hva du mente. Trodde først du spekulerte i min ekte alder. Men du har rett, det blir selvsagt 66 + 20 (jeg droppet det siste steget).

Din ekte alder trenger jeg da ikke spekulere i. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mormor og bestemor hadde gode utdannelser på den tiden. Hvor har dere hørt at kvinner var slave hjemme? Stort sett kunne man velge om man ville jobbe eller ikke. 

Ellers ville jeg valgt 50-tallet da jeg trives å være hjemme med barn og hjem, med en liten deltidsstilling. + ingen muslimske menn til å gjøre meg redd om kvelden. Hadde vært perfekt :)

 Medisinsk sett ville jeg foretrukket 2016 da. Mange uhyggelige barnesykdommer i gamle dager. 

Anonymkode: 9d71b...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, PeeWee skrev:

På den annen side er nok mange av valgmulighetene idag rene illusjoner. Hvis man var blant de som faktisk tok utdannelse på 50 og 60-tallet, så var du garantert en god jobb. Idag er det folk med mastergrad som går langtidsledige eller jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede. En annen sak er jo at mens folk som levde i 1950 hadde en eventyrlig velstandsvekst foran seg, så blir andelen som tjener mindre enn sine foreldre på samme alder stadig større og større i den vestlige verden. 

Jeg er enig det du skriver, men som kvinne ville jeg ikke hatt mange valg i 1950. Og siden jeg er kvinne, må jeg forholde meg til det. Hadde jeg vært mann hadde jeg kanskje svart annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både mormor og bestemor hadde gode utdannelser på den tiden. Hvor har dere hørt at kvinner var slave hjemme? Stort sett kunne man velge om man ville jobbe eller ikke. 

Ellers ville jeg valgt 50-tallet da jeg trives å være hjemme med barn og hjem, med en liten deltidsstilling. + ingen muslimske menn til å gjøre meg redd om kvelden. Hadde vært perfekt :)

 Medisinsk sett ville jeg foretrukket 2016 da. Mange uhyggelige barnesykdommer i gamle dager. 

Anonymkode: 9d71b...ac3

Mormor og bestemor? Mormor er vel også en bestemor hvis du først skal bruke den betegnelsen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Mormor og bestemor? Mormor er vel også en bestemor hvis du først skal bruke den betegnelsen.

 

Hvor gammel var du i 1950?

Anonymkode: c238b...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RealWildOne
På 14.12.2016 den 4.12, amativeReflection skrev:

I dag, hvis jeg var 20 i 1950 ville jeg jo vært 66 år i dag. Men hvis jeg var 20 i dag, ville jeg vært 20.

Jeg vil heller bli yngre enn eldre.

86 mener du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, RealWildOne skrev:

86 mener du...

Dette er korrekt matematisk sett.

Anonymkode: c238b...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg er enig det du skriver, men som kvinne ville jeg ikke hatt mange valg i 1950. Og siden jeg er kvinne, må jeg forholde meg til det. Hadde jeg vært mann hadde jeg kanskje svart annerledes.

Jeg tror faktisk du egentlig hadde hatt endel valg, da statens lånekasse allerede eksisterte. Formelt sett var jo valgmulighetene for kvinner allerede på plass. Jeg har derimot det inntrykket av at få kvinner, og for den sakens skyld menn forsøkte å benytte de mulighetene som fantes, enten fordi de var redd for å ta risikoen og ikke minst fordi ens sosiale omgivelser oppfordret til å være forsiktig og velge tradisjonelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PeeWee skrev:

Jeg tror faktisk du egentlig hadde hatt endel valg, da statens lånekasse allerede eksisterte. Formelt sett var jo valgmulighetene for kvinner allerede på plass. Jeg har derimot det inntrykket av at få kvinner, og for den sakens skyld menn forsøkte å benytte de mulighetene som fantes, enten fordi de var redd for å ta risikoen og ikke minst fordi ens sosiale omgivelser oppfordret til å være forsiktig og velge tradisjonelt. 

Først i 1959 fikk vi lov om likelønn i Norge. På 50-tallet fremforhandlet LO forskjellig lønn for kvinner og menn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du i 1950?

Anonymkode: c238b...5d4

Hva i all verden har et sånt spørsmål med min kommentar å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.12.2016 den 4.24, AnonymBruker skrev:

Der overdriver du ganske kraftig. Skjønner ikke hvorfor folk tror på slikt.

Anonymkode: d806f...e84

Overdriver? Det er fakta. Les deg opp på historie.

Anonymkode: 3ccf5...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2016 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også si arbeiderklasse kvinner. De dårligere sosiale normene har skadet de kraftig. I dag er svært mange av disse alenemødre og må jobbe mye for å brøfø seg selv og barn. Før hadde de ikke hatt sex utenfor ekteskapet og vært gift (nesten ingen ble skilt heller). Var mer eller mindre ingen alenemødre før. Nå kommer sikkert noen til å snakke om menn som er alkoholikere og slår, ja det var noen, men herre Gud, det var og er svært sjeldent.

Anonymkode: d806f...e84

Ikke sex utenfor ekteskapet? 

Haha, ja du kan jo tro det. Du ville blitt overrasket om du visste hvor mange som måtte gifte seg pga "overraskende" svangerskap, og hvir mange som ble støtt ut fordi faren stakk og ikke ville gifte seg. Slike mødre måtte føde på hjem langt borte fra hjemsted for å unngå skandale og ble tvunget til å adoptere bort barnet.

50 tallet er kun positivt pga musikken, bilene og klesstilen. Og ja, nye oppfinnelser som vaskemaskiner. For kvinner ellers? Nada.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både mormor og bestemor hadde gode utdannelser på den tiden. Hvor har dere hørt at kvinner var slave hjemme? Stort sett kunne man velge om man ville jobbe eller ikke. 

Ellers ville jeg valgt 50-tallet da jeg trives å være hjemme med barn og hjem, med en liten deltidsstilling. + ingen muslimske menn til å gjøre meg redd om kvelden. Hadde vært perfekt :)

 Medisinsk sett ville jeg foretrukket 2016 da. Mange uhyggelige barnesykdommer i gamle dager. 

Anonymkode: 9d71b...ac3

God utdannelse var unntaket, ikke regelen. Det vanlige var å få seg sekretærjobb til man giftet seg. Så var det mann og hus. Og den tiden var det mye alkohol, og menn bestemte, så du kunne risikere å bli banket opp dersom du gjorde noe de ikke aksepterte pga fasaden.

Det er tydelig at mange ikke vet hvor elendigt det faktisk var for kvinner på 50 tallet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I sommer leste jeg en stor artikkel i Agderposten, om kvinner som reiste til USA for å jobbe, fra Sørlandet på 60- og 70-tallet. (jeg tror der blir utgitt en bok om de). ALLE de oppga som grunnen at de reiste, at det var for vanskelig å leve som ung kvinne på Sørlandet på den tid, de opplevde for mye kontroll fra familie og omgivelser. De fikk for eksempel ikke lov å sminke seg, å kle seg "moderne" eller klippe seg moderne, å gå på dans eller bruke høyehaler. Ja, faktisk fortsatt på 70-tallet var sånne helt vanlige ting regnet med som uanstendig noen visse plasser på Sørlandet - og det var sjokkerende for meg. Ikke veldig langt i fra hva noen ungdommer fra innvandrermiljøer opplever fra sine foreldrene nå i Norge - men er visst bare 40 år siden opplevde norsk ungdom samme fra sine foreldrene, vi er veldig lette å glemme sånn. Og du sier 50-tallet... nei og nei, jeg blir i 2016.

Anonymkode: 6aa8b...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg tilbake til 20..? Jeg trives så utrolig mye bedre som 33. Å være 33 i 2016 er fantastisk!

Men jeg hadde så klart valgt å være 20 i 2016. Med tanke på hvor jeg vokste opp, så hadde det så og si vært umulig for meg å ha den karrieren jeg har i dag, i 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke fått den helsehjelpen på 50-tallet som jeg har fått i tiden vi lever i nå, så er veldig glad for at jeg er ung i dag og ikke på 50-tallet. Er også veldig glad for at jeg får tatt høyere utdanning og at det er ingen forventninger om at jeg skal gifte meg og få barn enda. 

Anonymkode: 494f7...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sommer leste jeg en stor artikkel i Agderposten, om kvinner som reiste til USA for å jobbe, fra Sørlandet på 60- og 70-tallet. (jeg tror der blir utgitt en bok om de). ALLE de oppga som grunnen at de reiste, at det var for vanskelig å leve som ung kvinne på Sørlandet på den tid, de opplevde for mye kontroll fra familie og omgivelser. De fikk for eksempel ikke lov å sminke seg, å kle seg "moderne" eller klippe seg moderne, å gå på dans eller bruke høyehaler. Ja, faktisk fortsatt på 70-tallet var sånne helt vanlige ting regnet med som uanstendig noen visse plasser på Sørlandet - og det var sjokkerende for meg. Ikke veldig langt i fra hva noen ungdommer fra innvandrermiljøer opplever fra sine foreldrene nå i Norge - men er visst bare 40 år siden opplevde norsk ungdom samme fra sine foreldrene, vi er veldig lette å glemme sånn. Og du sier 50-tallet... nei og nei, jeg blir i 2016.

Anonymkode: 6aa8b...6cf

Det du beskriver her var ikke vanlig på 60 og 70-tallet. Visse plasser på sørlandet, kanskje, men ikke vanlig.

Anonymkode: afc93...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...