Gå til innhold

Når ville du helst levd ( vert 20 år ): 1950 eller i dag?


AnonymBruker

Når ville du helst levd (vert 20 år)?  

122 stemmer

  1. 1. Når ville du helst levd (vert 20 år)?

    • I 1950
      45
    • I 2016
      76


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1950, uten tvil.

Jeg vil ikke ha et så komplisert liv som det som er normalen i dag. Mye heller hatt et fysisk hardere, men enklere liv. 

Anonymkode: 6c1e2...9d2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at noen ønsker seg tilbake til en tid hvor kvinner ble låst til graviditet, kjøkkenbenk og ikke fikk være selvstendige med et eget liv. Greit det var mindre teknologi osv, men det var en tid der kvinner ble spyttet på for å ha barn med tyskere, hvor kvinner ble tvangsgiftet fordi foreldre mente datteren måtte ha en ektefelle. En tid hvor homofile fryktet sterkt for sine liv.

Nei. Den tiden er det ikke verdt å ønske å oppleve.

Anonymkode: 3ccf5...eb0

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange ting ved "gamle dager" som jeg ønsker jeg kunne oppleve. F.eks. musikken og hvor "enkelt" alt var. Man visste sin rolle i livet fra man var ung, i motsetning til i dag hvor man kan nærme seg 30 år og ikke vite hva man skal bli når man blir voksen. (Meg. :Nikke:)

Jeg liker klesstilene og hårstilene. Jeg liker hvordan biler så ut på den tiden, og jeg skulle ønske jeg så barn leke med pinner utendørs, noe jeg selv gjorde da jeg vokste opp på slutten av 90-tallet.

Men, og det er et stort men, jeg ville ikke faktisk ha levd da. Ikke permanent. Besøke den tiden? Kanskje. Hadde gjerne blitt der noen uker, måneder, eller kanskje opp til et år. Men hele livet mitt? Sykehus og medisiner har blitt så mye bedre. Biler er varmere på vinteren, maten holder seg lenger, vi tjener mer penger, alt vi lurer på kan vi få svar av i løpet av sekunder via. internett.

I dag er klær billigere. Vi har mange flere antrekk å velge blant, iallefall de fleste av oss. Også er det mye mer forskjellig mat å velge blant... Tenk deg fredagstacoen på 50-tallet! Det skulle ha tatt seg ut.

En annen ting som er verdt å ta opp er den psykiske helsen vi alle har. Om det faktisk var sånn at det var flere friske på den tiden er jo verdt å diskuteres. Det kan godt hende det bare virket som det var flere friske da, da man ikke var like åpen om sånne ting på den tiden, mens i realiteten var det like mange folk med depressive tanker og angst på den tiden som i dag. For ikke å snakke om mer seriøse ting, som bipolar lidelse og tvangstanker. Og hva med homofili? Det ble ikke lovlig før på 70-tallet. Tenk deg det, at man i Norge skulle bli straffet fordi en mann ble forelsket i en annen mann? Usikker på hvor lenge jeg hadde klart å leve i en sånn trangsynt og direkte slem verden.

Så jeg tror jeg holder meg her i 2016, også tenker jeg heller "tilbake" til 50-tallet og drømmer meg bort med positive tanker og dagdrømming, uten alle de negative realitetene. Er nok best sånn, for min egen del. :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, hvis jeg var 20 i 1950 ville jeg jo vært 66 år i dag. Men hvis jeg var 20 i dag, ville jeg vært 20.

Jeg vil heller bli yngre enn eldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker helt klart 2016. Ganske greit å kunne ta høyere utdannelse, ikke være låst til kjøkkenbenken eller tvangsgiftet. Liker frihet og frihet for meg er det helt klart mer av i 2016 enn i 1950.

Anonymkode: 896b7...e40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne at noen ønsker seg tilbake til en tid hvor kvinner ble låst til graviditet, kjøkkenbenk og ikke fikk være selvstendige med et eget liv. Greit det var mindre teknologi osv, men det var en tid der kvinner ble spyttet på for å ha barn med tyskere, hvor kvinner ble tvangsgiftet fordi foreldre mente datteren måtte ha en ektefelle. En tid hvor homofile fryktet sterkt for sine liv.

Nei. Den tiden er det ikke verdt å ønske å oppleve.

Anonymkode: 3ccf5...eb0

Der overdriver du ganske kraftig. Skjønner ikke hvorfor folk tror på slikt.

Anonymkode: d806f...e84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker helt klart 2016. Ganske greit å kunne ta høyere utdannelse, ikke være låst til kjøkkenbenken eller tvangsgiftet. Liker frihet og frihet for meg er det helt klart mer av i 2016 enn i 1950.

Anonymkode: 896b7...e40

Du ble ikke låst til kjøkkenbenken da heller eller tvangsgiftet. Mange er ganske historieløse ser jeg. Nesten ingen tok høyere utdanning på den tiden, men muligheten lå der for alle.

Anonymkode: d806f...e84

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk tyngre jobber, dårligere arbeidsvilkår og dårligere kunnskaper innen medisiner. Veldig fristende gitt

Jeg velger 20 år inn i fremtiden

Anonymkode: 42817...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å leve et liv hvor jeg hovedsaklig omgås med mine egne, så jeg ønsker selvsagt å leve i Norge anno 1950. Det er åpenbart et materielt fattigere liv, men penger er ikke alt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-talls estetikken digger jeg. Og barn som lekte med hverandre uten teknologi i veien (men trenger ikke gå lengre tilbake enn min barndom på 80-tallet for det da. Vi var ute hele tiden og løp og ringte på til hverandre). Ellers kan jeg spare meg for en god del på 50-tallet; likestillig omtrent ikke-eksisterende, mental helse (lobotomi, sinnsykehus, psykisk utviklingshemmede ble stuet bort under forferdelige forhold), legevitenskap (barnesykdommer alene er verdt å unngå 50 tallet for), etterkrigsår (og alt det medførte), mat! Tenk på alt det gode vi har i dag som ikke fantes da!. Pluss mye mer. 

I 2016 har vi frihet og mange muligheter! Frihet til å velge det livet vi vil ha selv. Jeg tror det har endret seg mye siden1950. 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skulle jeg drevet med i 1950? Vært barfot og gravid? Da foretrekker jeg universitetsutdannelse og karriere anno 2016.

Min bestemor var 20 år i 1950. Jeg har hørt vedlig mye fra hennes "glansdager" på 50- og 60tallet. Ingenting appelerer til meg, som har opplevd valgmulighetene som ung kvinne i 2016.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg ønsker å leve et liv hvor jeg hovedsaklig omgås med mine egne, så jeg ønsker selvsagt å leve i Norge anno 1950. Det er åpenbart et materielt fattigere liv, men penger er ikke alt.

 

Er ikke sikkert dine egne hadde likt deg da

Anonymkode: 42817...727

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikkert dine egne hadde likt deg da

Anonymkode: 42817...727

Tvert i mot, min fortid er langt lysere enn din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jus sanguinis skrev:

Tvert i mot, min fortid er langt lysere enn din.

Jeg tenker at dine egne kan være mennesker som støter ut folk som ble syke, som så ned på deg om du valgte gifte deg med noen som viste seg være en spekulativ heks du ikke kunne skille deg fra, eller kanskje du bare ble en utstøtt fattigkar uten jobb. Du tar det ganske for gitt at livet ditt hadde blitt flott, men det er nok ikke selvsagt. Veldi  lett å romantisere hverdagen man ikke lever selv. Mange tror at rike har perfekte liv som om sykdom ikke rammer dem. Lett å drømme seg bort 

Anonymkode: 42817...727

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dine egne kan være mennesker som støter ut folk som ble syke, som så ned på deg om du valgte gifte deg med noen som viste seg være en spekulativ heks du ikke kunne skille deg fra, eller kanskje du bare ble en utstøtt fattigkar uten jobb. Du tar det ganske for gitt at livet ditt hadde blitt flott, men det er nok ikke selvsagt. Veldi  lett å romantisere hverdagen man ikke lever selv. Mange tror at rike har perfekte liv som om sykdom ikke rammer dem. Lett å drømme seg bort 

Anonymkode: 42817...727

Du romantiserer en hverdag hvor du ødelegger ditt eget folk. Jeg kan aldri begripe hvordan du rettferdiggjør det. Men likevel anerkjenner jeg deg som en naturlig del av mitt folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Du romantiserer en hverdag hvor du ødelegger ditt eget folk. Jeg kan aldri begripe hvordan du rettferdiggjør det. Men likevel anerkjenner jeg deg som en naturlig del av mitt folk. 

Jeg romantiserer ingenting. Velger bort barn da jeg mener dette er en dårlig verden å skape liv i. Men idag er fortsatt mye bedre enn i 50. Det er globalt over mindre krig og kriminalitet, samt land som Norge har betydelig økt levestandard. 

Anonymkode: 42817...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg romantiserer ingenting. Velger bort barn da jeg mener dette er en dårlig verden å skape liv i. Men idag er fortsatt mye bedre enn i 50. Det er globalt over mindre krig og kriminalitet, samt land som Norge har betydelig økt levestandard. 

Anonymkode: 42817...727

Ja, fortell det til det norske fattigfolket, som betaler prisen for dine multikulturalistiske fantasier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, fortell det til det norske fattigfolket, som betaler prisen for dine multikulturalistiske fantasier.

Jeg tror du romantiserer en god del. Jeg tror ikke du helt ser hvor hardt det var i den tida.

Fattigfolket har det markant bedre nå enn da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne at noen ønsker seg tilbake til en tid hvor kvinner ble låst til graviditet, kjøkkenbenk og ikke fikk være selvstendige med et eget liv. Greit det var mindre teknologi osv, men det var en tid der kvinner ble spyttet på for å ha barn med tyskere, hvor kvinner ble tvangsgiftet fordi foreldre mente datteren måtte ha en ektefelle. En tid hvor homofile fryktet sterkt for sine liv.

Nei. Den tiden er det ikke verdt å ønske å oppleve.

Anonymkode: 3ccf5...eb0

På den annen side,så hadde du fått oppleve at alt det ble fikset opp om du hadde vært 20 år i 1950. En fordel ved å være tyve år på den tiden var at du ville ha levd i den perioden i menneskehetens historie hvor ting ble bedre raskere enn noensinne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...