Gå til innhold

Hva er galt? Får aldri hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i flere måneder henvendt meg til fastlegen min, tatt masse blodprøver som alltid er fine. Ikke utslag på revmatisme eller stoffskifteprøver heller. Har skrevet om en del av det jeg sliter med, og håper noen her har noe forslag til hva det kan være? Begynner å bli lei av å fly ned både legekontor og legevakt, uten å føle meg trodd eller få hjelpen jeg trenger..

  • Sterk smerte i kroppen som stadig flytter seg rundt, uten noe sammenhengende mønster
  • Veldig trøtt og føler meg aldri uthvilt samme hvor mye jeg sover
  • Glemmer lett og dårligere konsentrasjon i perioder
  • Sover altfor mye eller altfor lite
  • Våkner mye om nettene
  • Plutselig veldig sliten
  • Stresser mye uten grunn
  • Deprimert og angst
  • Mye hodepine,
  • kvalme og svimmelhet
  • Mye uforklarlige magesmerter
  • diare
  • Øm hud
  • til tider vondt med berøring
  • Dårlig utholdenhet
  • Utslett/elveblest
  • Tørre slimhinner til tider
  • Hovne lymfeknuter
  • Reagerer på lukter
  • Stive ledd
  • Hevelse i enkelte ledd om morgenen

Anonymkode: 663b3...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde ikke spørre her siden det ikke er noen eksperter som kan forklare dette her uten å møte deg :) 

Anonymkode: bfa3a...9f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Burde ikke spørre her siden det ikke er noen eksperter som kan forklare dette her uten å møte deg :) 

Anonymkode: bfa3a...9f4

Jeg spør her fordi ingen leger finner ut av det. Kanskje noen her hadde samme erfaring og har fått en diagnose.

TS

Anonymkode: 663b3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende "symptomer", og det meste bunner i psykiske vansker jeg først ikke ante at jeg hadde. Har gått mange år i terapi, og er på vei mot uføretrygd nå. Jeg klarer ikke nøste opp i det, og jeg aner ikke hvorfor jeg sliter psykisk. Jeg bare gjør det.

Jeg har også mye hodepine, både vanlig og migrene, og jeg opplever veldig ofte smerte ved berøring, lukter som ikke er der, kvalm, svimmel, magesmerter... mm., men ville bare nevne noe av det du selv har listet opp. 

Diarè kan fort skyldes stress, depresjon, angst. Magesmerter kan også komme av stress, depresjon og angst. Samme gjelder kvalme og svimmelhet... 

Det er umulig å si hva som feiler deg, her må du bare utredes til de kommer til dypet av deg.

Anonymkode: bab68...977

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kan ha revmatisk sykdom uten at det vises på de vanlige antistoffprøvene. For noen oppdages det ikke før det tas muskel- eller hudbiopsi eller spesialblodprøver som sendes til Rikshospitalet. Jeg er en av disse og jeg kom som deg ingen vei hos fastlegen til tross for at helsen ble stadig verre. Symptomene mine var ganske lik dine, altså slike som kan passe til mange ulike sykdommer, både alvorlige og mer ufarlige. Hos meg ble det først oppdaget da jeg fikk store pusteproblemer og ble lagt inn på sykehus. Hvis du har råd til det anbefaler jeg deg å kontakte en privatklinikk, for du kommer neppe nærmere at svar hos det offentlige før du evt utvikler alvorlige symptomer. 

Anonymkode: e0989...55a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Sterk smerte i kroppen som stadig flytter seg rundt, uten noe sammenhengende mønster
  • Øm hud
  • til tider vondt med berøring
  • Dårlig utholdenhet
  • Utslett/elveblest
  • Tørre slimhinner til tider
  • Hovne lymfeknuter
  • Reagerer på lukter
  • Stive ledd
  • Hevelse i enkelte ledd om morgenen

Aner ikke, men tenker at dette er symptomene du har som neppe er psykisk betinget. De andre kan forklares psykisk. Legevakt diagnostiserer bare akutte tilstander, syns du skal enten bytte fastlege eller insisterer på at den du har henviser deg videre om h*n ikke finner ut hva som er galt med deg. 

Anonymkode: 14aa3...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vitamin D sjekket? Gamle fastlegen min "glemte" den, og jeg endte opp med ekstrem mangel. Kjenner igjen mye av symptomene dine.

Anonymkode: 025ff...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vitamin D sjekket? Gamle fastlegen min "glemte" den, og jeg endte opp med ekstrem mangel. Kjenner igjen mye av symptomene dine.

Anonymkode: 025ff...32e

D-vitamin har vi sjekket mange ganger.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du dårlig inneklima og bor med muggsopp?

Anonymkode: 18cad...0a6

Utleier har tatt prøver av det, og det er ikke funnet noe.

TS

 

 

Anonymkode: 663b3...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Sterk smerte i kroppen som stadig flytter seg rundt, uten noe sammenhengende mønster
  • Øm hud
  • til tider vondt med berøring
  • Dårlig utholdenhet
  • Utslett/elveblest
  • Tørre slimhinner til tider
  • Hovne lymfeknuter
  • Reagerer på lukter
  • Stive ledd
  • Hevelse i enkelte ledd om morgenen

Aner ikke, men tenker at dette er symptomene du har som neppe er psykisk betinget. De andre kan forklares psykisk. Legevakt diagnostiserer bare akutte tilstander, syns du skal enten bytte fastlege eller insisterer på at den du har henviser deg videre om h*n ikke finner ut hva som er galt med deg. 

Anonymkode: 14aa3...3ab

nåja. En del av de symptomene der har jeg også hatt pga stress. Øm hud, elveblest, tørre slimhinner og stive ledd. får også vannoppsamlinger i kroppen, som gjør leddene mine litt hovne til jeg får rørt på meg. Dårlig utholdenhet er også veldig vanlig når man sliter psykisk. Når noen av symptomene kommer så er det et tegn på at jeg må slappe av litt, noe jeg ikke er særlig flink på, men har lært meg til etter å ha opplevd at kroppen har tatt total shutdown

Anonymkode: cd2a9...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

D-vitamin har vi sjekket mange ganger.

Utleier har tatt prøver av det, og det er ikke funnet noe.

TS

 

 

Anonymkode: 663b3...9e0

Hvilke prøver og hvor er de sendt? Bor du i en kjellerleilighet så flytt.

Anonymkode: 18cad...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig likt ut det min mor har slitt med i 3 år nå. Legene har konkludert med at det er psykosomatisk. Hun har vel tatt alle prøvene som går ann å ta. "Somatoform smertelidelse" er diagnosen hun har fått. Tanken er at psykiske problemer manifisterer seg i fysiske symptomer. Det finnes ei bok om det kalt "It's all in your head". Der beskriver forfatteren/legen all slags fysiske symptomer. Også mange av de du beskriver som f.eks øm hud, hevelser, sterke smerter, osv.
Løsningen er visst psykoterapi + kognitiv terapi.

Men altså, hvem vet. For å være ærlig er jeg jammen ikke helt sikker på sånne diagnoser. For noen kan det bli et slags "sekkebegrep" legene bruker når de rett og slett ikke har peiling på hva som feiler en. For andre kan det sikkert stemme. Noen av kriteriene for at man skal få en slik psykosomatisk diagnose er bla. at man må ha vært utsatt for et traume eller langvarig stress, ha depresjon, angst eller noen slags personlighetsforstyrrelse.
Hvis fastlegen din ikke klarer å finne ut av det så ville jeg fått en second opinion på et privatsykehus. F.eks Aleris.

Anonymkode: c6bf9...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Psykosomatiske greier er ikke tull. Smerter er ekte, oppkast og diare er ekte osv men det er fortsatt psykosomatisk. Jeg går til behandling pga slike symtomer pluss+ nå og antar at mye vil forsvinne ettersom jeg får bearbeidet og ryddet opp i topplokket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypokondri?!

Anonymkode: 998a1...c91

Er isåfall også en sykdom ;)

Men, sjansen for at dette er utelukkende psykologisk er noe lav. Det kan fort være noe relativt smått som har ballet på seg, men før en finner ut hva som er hva, så blir det vanskelig å bare riste det av seg.

Anonymkode: 025ff...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista du skreiv matcher en jeg leste i går om fibromyalgi, da jeg sliter med stort sett det samme og leter selv etter svar

Anonymkode: 474ca...9ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er livsstilen din? Jobber/studerer du? Er du i aktivitet? Trener du? Spiser du sunt? 

Anonymkode: 9809b...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...