Gå til innhold

Jeg tar disse tre pillene, hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

D, B og jern. Jern vet jeg man kan få for mye av, men jeg skal ta det i 3mnd før jeg får en oppfølgingstime hos legen der det tas blodprøver for å sjekke verdiene i kroppen. Jern lå på 8. Det er litt lavt, men i løpet av 3 mnd med høydose jerntabl., så rekker det vel ikke å bli veldig høyt? 

Legen sa bare "ta jern", ikke hvilken dose. Så kjøpte bare noe på apoteket, den sterkeste de har (og ja, det går utover magen :( )

Ellers tenker jeg mest på vitaminene. Jeg tisser ut B og D vitaminer hvis det blir for mye, ikke sant? Er kun A vit., som vil hope seg opp? 

 

Anonymkode: 085d8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte du D-vitamin i Norge er det umulig å ta for mye av dem om du tar en tablett hver dag. 3mnd med høydose jern burde bli bra, om det er nok kommer an på hvor godt kroppen tar det opp. Du kan prøve å ta noen mildere jerntabletter. Ta kanskje 1 først, så om noen dager tar du 2 om dagen. Så når du nærmer deg 100mg så er det mulig magen din begynner å tåle det bedre. Var ihvertfall slik for meg. Fikk diare de første dagene, men når kroppen ble vant til det så ble det bra

Anonymkode: 439a0...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin D er fettløselig og man kan ta overdose av det faktisk. Men hvorfor tar du ikke tran? Det er mye bedre enn å bare ta en tbl med vit. D. Da trenger du forresten ikke ta vitamin D tilskudd i tillegg. 

Anonymkode: 7d45e...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2016 den 10.50, Viktualia skrev:

D-vitamin lagres i kroppen, men det skal MYE til å få for mye av det. B-vitamin lagres ikke.

Ok. 

Anonymkode: 085d8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2016 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Kjøpte du D-vitamin i Norge er det umulig å ta for mye av dem om du tar en tablett hver dag. 3mnd med høydose jern burde bli bra, om det er nok kommer an på hvor godt kroppen tar det opp. Du kan prøve å ta noen mildere jerntabletter. Ta kanskje 1 først, så om noen dager tar du 2 om dagen. Så når du nærmer deg 100mg så er det mulig magen din begynner å tåle det bedre. Var ihvertfall slik for meg. Fikk diare de første dagene, men når kroppen ble vant til det så ble det bra

Anonymkode: 439a0...79b

Jeg gjorde det ja :) på apoteket. Det er 100 mg i hver tablett, så jeg er oppe i det allerede. Magen er faktisk litt bedre, verst de første dagene... 

På 9.12.2016 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Vitamin D er fettløselig og man kan ta overdose av det faktisk. Men hvorfor tar du ikke tran? Det er mye bedre enn å bare ta en tbl med vit. D. Da trenger du forresten ikke ta vitamin D tilskudd i tillegg. 

Anonymkode: 7d45e...599

Fettløselig? Jeg tar ikke tran fordi jeg ikke liker tran. Og fordi jeg har kjøpt en hel pilleboks som jeg skal bruke (d-vit) istedet for å hive den og kjøpe tran, fordi du sier at jeg skal det. 

Anonymkode: 085d8...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B12 lagres forresten også i leveren, samme som A, D, E og K vitamin.

Det er da overskuddet som lagres. Dette blir da brukt dersom du får i deg for lite i andre perioder.

Nøtter inneholder masse god d-vitamin, og sol da selvfølgelig. Fete fisker er også god kilder til D-vitamin.

Dersom du får i deg altfor masse A-vitamin, så blir du gul/rød i huden, som en gulrot :)

3 mnd med jern er en fin periode. Var nede på 4 på jern selv, kom litt opp i løpet av 3 mnd. Men måtte gå enda lenger på jern.

Husk at koffein hemmer jernopptaket, så ikke drikke kaffe, te eller spis sjokolade sammen med jerntabeletten. Ta en klementin heller, C-vitaminet hjelper å ta opp jern :)

Anonymkode: 894d7...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det ja :) på apoteket. Det er 100 mg i hver tablett, så jeg er oppe i det allerede. Magen er faktisk litt bedre, verst de første dagene... 

Fettløselig? Jeg tar ikke tran fordi jeg ikke liker tran. Og fordi jeg har kjøpt en hel pilleboks som jeg skal bruke (d-vit) istedet for å hive den og kjøpe tran, fordi du sier at jeg skal det. 

Anonymkode: 085d8...022

Les om vannløselige og fettløselige vitaminer. Jeg sa ikke at du skal kaste boksen, men at du bør ta tran i stedet. Du kan bare gjemme boksen i en skuffe i stedet ;) 

Anonymkode: 7d45e...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2016 den 22.29, AnonymBruker skrev:

B12 lagres forresten også i leveren, samme som A, D, E og K vitamin.

Det er da overskuddet som lagres. Dette blir da brukt dersom du får i deg for lite i andre perioder.

Nøtter inneholder masse god d-vitamin, og sol da selvfølgelig. Fete fisker er også god kilder til D-vitamin.

Dersom du får i deg altfor masse A-vitamin, så blir du gul/rød i huden, som en gulrot :)

3 mnd med jern er en fin periode. Var nede på 4 på jern selv, kom litt opp i løpet av 3 mnd. Men måtte gå enda lenger på jern.

Husk at koffein hemmer jernopptaket, så ikke drikke kaffe, te eller spis sjokolade sammen med jerntabeletten. Ta en klementin heller, C-vitaminet hjelper å ta opp jern :)

Anonymkode: 894d7...5ac

Ok, greit å få opp nivået da så jeg får meg et lager av det. Fet fisk.. makrell? Eller holder det med laks? Bør nok ete mer fisk uansett, er ikke flink nok til det dessverre. Ja, hørte om at c-vit hjelper med opptak av jern, dessverre kan jeg ikke spise appelsiner for jeg er allergisk mot sitrus :/ Men paprika inneholder c-vit. 

Anonymkode: 085d8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2016 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Les om vannløselige og fettløselige vitaminer. Jeg sa ikke at du skal kaste boksen, men at du bør ta tran i stedet. Du kan bare gjemme boksen i en skuffe i stedet ;) 

Anonymkode: 7d45e...599

Nei. Kommer ikke til å ta tran :)

Anonymkode: 085d8...022

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2016 den 19.11, AnonymBruker skrev:

 

Fettløselig? Jeg tar ikke tran fordi jeg ikke liker tran. Og fordi jeg har kjøpt en hel pilleboks som jeg skal bruke (d-vit) istedet for å hive den og kjøpe tran, fordi du sier at jeg skal det. 

Anonymkode: 085d8...022

Det betyr at du burde spise de sammen med fett for at kroppen skal ta de opp mer effektivt. Enten spis dem med et måltid med fett, eller svelg en skje olivenolje

Anonymkode: 439a0...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Garden of life" Vitamin D spray er ikke så verst, smaker faktisk godt etter min oppfatning. Men tar du "tørr" vit D, så må den tas med fett ja. En liten neve nøtter funker bra.

Anonymkode: 3ecb6...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Garden of life" Vitamin D spray er ikke så verst, smaker faktisk godt etter min oppfatning. Men tar du "tørr" vit D, så må den tas med fett ja. En liten neve nøtter funker bra.

Anonymkode: 3ecb6...61a

Ikke for meg ;) Tåler ikke nøtter. Må den tas med fett altså? Kan drikke et glass h-melk om det hjelper.

Anonymkode: 085d8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at du burde spise de sammen med fett for at kroppen skal ta de opp mer effektivt. Enten spis dem med et måltid med fett, eller svelg en skje olivenolje

Anonymkode: 439a0...79b

ok ;) men som jeg nevnte over her, hjelper h-melk? Ellers kan jeg selvsagt svelge litt fett :sjokkbla:

Anonymkode: 085d8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...